بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

ارزیابی خواستگار یکی از دغدغه های اصلی خانواده هایی است که دخترانشان به سن ازدواج رسیده اند. در فرهنگ ما مانند هر فرهنگ دیگری خواستگاری آداب و رسوم مخصوص به خود را دارد و اگر پسری قصد ازدواج با دختری را داشته باشد، باید طبق این آداب و رسوم عمل کند. خواستگاری در حال حاضر تقریبا به لحاظ ظاهری در جامعه ما شکل گذشته خود را حفظ کرده ولی در حقیقت در روند یک خواستگاری در زمانه حاضر تغییرات زیادی صورت گرفته است. در گذشته اغلب خواستگار دختر یک خانواده از آشنایان آنها بود ولی در حال حاضر معمولا دختران و پسران در اجتماع با یکدیگر آشنا میشوند و تصمیم به ازدواج میگیرند. بنابراین ارزیابی خواستگار زمانی که یک غریبه است برای خانواده به نسبت مشکل تر می‌شود. روانشناسی در غالب مشاوره ازدواج میتواند کمک های شایانی به افراد و خانواده ها بکند که در ادامه به آنها میپردازیم.

روش های مناسب ارزیابی خواستگار کدام است؟

روش های مناسب ارزیابی خواستگار از جمله مواردی است که روانشناسی در مورد آن در غالب مشاوره قبل از ازدواج آموزه‌های زیادی را تعریف کرده است. در ادامه به چند مورد از روش های مناسب ارزیابی خواستگار اشاره میکنیم:

  • دختران حتما توجه داشته باشند که واجب است مدتی را قبل از ازدواج قطعی با یکدیگر در چهارچوب های مشخص برای معاشرت در نظر بگیرند.

دختران و خانواده های آنان برای ارزیابی مناسب خواستگار مورد نظرشان کمک گرفتن از یک روانشناس حاذق که متخصص در حوزه مشاوره خانواده است را میتوانند به عنوان یک روش مناسب ومطمئن انتخاب کنند.

  • برای ارزیابی هرچه بیشتر و دقیق تر خواستگار خانواده دختر نباید با یک جلسه و عجولانه تصمیم بگیرند . هرچقدر تعداد جلسات رسمی بین دو خانواده بیشتر باشد میتوان بهتر فرد مورد نظر و خانواده او را ارزیابی کرد.

بهترین کار برای ارزیابی خواستگار از نظر اخلاقی چیست؟

ارزیابی خواستگار از نظر اخلاقی با معاشرت راحت تر حاصل میشود. اما فقط صرف اینکه رفت و آمدی بین طرفین شکل بگیرد خانواده دختر نمیتواند در ارزیابی خواستگار از نظر اخلاقی خیلی موفق شود. این معاشرت باید به گونه ای برنامه ریزی و مدیریت شود که خواستگار در شرایط عادی قرار بگیرد و رفتار او به صورت طبیعی و همانطور که هست قابل مشاهده و بررسی باشد.

این طبیعی است که اگر معاشرت ها جنبه مهمانی های رسمی داشته باشد افراد برای حفظ ظاهر رفتاری متناسب با شأن جمع حاضر را از خود بروز می دهند. بنابراین برای شناخت همه جانبه از خواستگار بهتر است دختر او را در زمان هایی که به صورت خصوصی ارتباط دارند زیر نظر بگیرد. راهکار دیگری که در این مورد پیشنهاد میشود این است که خانواده ها در مورد خواستگار تحقیق کنند. هر چند تحقیق در جامعه و فرهنگ امروزی تاثیر گذشته را ندارد اما ممکن است در مواقعی نیز به شناخت خواستگار مورد نظر کمک کند.

ارزیابی خواستگار

سوالات جلسه خواستگاری چگونه باید باشد؟

سوالات جلسه خواستگاری میتواند در روند پروسه ازدواج بسیار تاثیر گذار باشد و شاید بهتر است بگوییم که تعیین کننده آینده خواستگاری میباشد. اما سوالات جلسه خواستگاری باید به گونه ای باشد تا اطلاعات لازم برای تصمیم گیری راجع به خواستگار را به خانواده دختر بدهد. در ادامه به برخی از موضوعاتی که باید در جلسه خواستگاری در مورد آنها سوال شود اشاره میکنیم:

  • سوال در مورد شغل و در کل وضعیت مالی خواستگار
  • سوال در مورد فرهنگ شخصی و خانوادگی خواستگار
  • سوال در مورد دیدگاه معنوی فرد و میزان تناسب در این مورد بین دو خانواده
  • سوال در مورد فلسفه ازدواج از دید فردی که به خواستگاری آمده است.

سوالات خانواده‌ها در خواستگاری بیشتر باید در چه مورد باشد؟

سوالات خانواده‌ها در خواستگاری باید به گونه‌ای باشد که روند ازدواج هر دو جوان را صاحب چهار چوبی مشخص کند. بزرگترها باید تمام نیروی خود را به خرج دهند تا فرزندانشان انتخاب موفقی در ازدواج خود داشته باشند. سوالات خانواده‌ها در خواستگاری در مواقعی که دخترشان قصد ازدواج دارند با زمانی که پسرشان را برای خواستگاری همراهی میکنند متفاوت است. سوالاتی که خانواده پسر باید در مورد آنها بپرسند عبارت اند از:

  • شرایط دختر برای ازدواج
  • تناسب فرهنگ دختر و خانواده او
  • سطح مالی خانواده دختر

برخی از سوالات خانواده دختر در جلسه خواستگاری نیز باید به شرح زیر باشد:

  • اطمینان از شغل مناسب پسر
  • متعهد و وفادار بودن پسر به زندگی مشترک
  • اطمینان از صداقت در رفتار و گفتار پسر و خانواده او

سوالات دختر و پسر در جلسه خواستگاری به چه نحوی باید باشد؟

سوالات دختر و پسر در جلسه خواستگاری باید به نحوی باشد که مسائل و موارد عمیق زندگی مورد بررسی و تبادل نظر قرار بگیرد. اشتباهی که دختران و پسران در جلسات خواستگاری زیاد انجام میدهند این است که در مجلس خواستگاری فاکتورهای سطحی و گاهی بی اهمیت را مورد بررسی قرار میدهند و این ممکن است در آینده باعث شود که زوجین آسیب ببینند. سوالات دختر و پسر در جلسه خواستگاری  باید بررسی مسائل زیر را در بر بگیرد:

  • سلایق و علایق دوطرف در نگاهشان به زندگی
  • تعریف هر دو طرف در مورد روابط اجتماعی از جمله روابط خانوادگی و دوستانه نیز حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد.
  • تفریحات و وقت گذرانی افراد نیز باید با یکدیگر سنخیت داشته باشد در غیر این صورت به مشکل خوردن زن و شوهر در آینده قطعی است.
  • دختر و پسر باید مطمئن شوند که اهداف و آرزوها و نقاطی که میخواهند در آینده به آن دست پیدا کنند وجوه اشتراک قابل ملاحظه ای داشته باشد.

روش های مناسب

وابستگی احتمالی دختر به خواستگارش میتواند چه تبعاتی داشته باشد؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد دخترانبدر زمان قبل از تصمیم قطعی برای ازدواج با فردی که به خواستگاری آنها آمده است، باید با او به صورت خصوصی معاشرت کند و وقت بگذارند. اما گاهی در جریان همین روابط و وقت گذرانی ها دختران ناگهان خود را وابسته طرف مقابل میابند. این اتفاق تبعاتی را در پی خواهد داشت که مهمترین آنها میتواند این باشد که اگر در پایان دوره نامزدی دختر پسر را از لحاظ منطقی مناسب ازدواج با خودش نبیند دیگر نتواند احساسات خود را کنترل کند و عقل را نیز در تصمیم خود برای ازدواج با او دخیل کند. بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق این است که دختران  مراقب باشند از همان ابتدای رابطه حد و مرزی را تعیین کنند که نه خود از آن بگذرند و نه اجازه بدهند که طرف مقابل در رابطه زیاده روی کند.

بررسی استقلال شخصیتی تا چه حد می تواند در جلسه خواستگاری مهم باشد؟

از جمله ویژگی‌هایی که باید در یک پسر باشد تا بتوان به عنوان یک همسر مطمئن روی آن حساب کرد استقلال شخصیتی خواستگار مورد نظر است. استقلال شخصیتی یعنی پسر به قدری به بلوغ و پختگی ذهنی رسیده باشد که بتواند مستقل از خانواده زندگی زناشویی خود و خانواده ای که تشکیل داده است را مدیریت کند.‌ این مدیریت میتواند شامل مدیریت احساسات خود و همسرش و به تعادل رساندن تعاملات هر دو خانواده باشد. پسری که از لحاظ شخصیتی به خانواده خود وابسته باشد نمیتواند با اقتدار تصمیم خود را راجع به نحوه جلو بردن زندگی زناشویی و همچنین اتفاقات و پیش آمد های آن اتخاذ کند.

ارزیابی خواستگار

سوالات متداول

آیا وضعیت مالی خوب خواستگار میتواند باعث چشم پوشی از ضعف های دیگر او باشد؟

خیر. هر چند بر کسی پوشیده نیست که وضعیت مالی خواستگار جزو اصلی ترین شرایط برای بررسی است اما نباید بخاطر وضع مالی خوب ضعف های دیگر او را ندید.

آیا تفاوت های فرهنگی میتواند زندگی زوجین را با مشکل روبه رو کند؟

اگر تفاوت های فرهنگی بین دو خانواده خیلی فاحش باشد ممکن است از همان ابتدا و در مراسم های ابتدایی باعث بروز تشنج در روابط دو طرف بشود.

در چه صورتی اختلاف در سطح تحصیلات بین زوجین مشکل ساز میشود؟

در صورتی که این اختلاف باعث شود که سبک و نحوه زندگی دونفر متفاوت شود و درکی از یک دیگر در رابطه وجود نداشته باشد.

 

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

 

منبع: خواستگار خوب

  • ۹۹/۰۹/۳۰
  • جللال میری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی