بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

۴۰ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اگه مدتی است که به فکر ازدواج کردن افتادید، لطفا کمی وقت بذارین و به این فکر کنید که اصلی ترین دلیل ازداوج چیه؟ در چنین مواقعی اولین واکنش شما باید این باشه "چرا ازدواج میکنیم؟" با کمی تفکر متوجه میشید که ممکنه دلیل شما به نوعی دسیسه باشه. ممکنه فکر کنید که به خاطر علاقه ای که به همسرتون دارید، میخواید باهاش ازدواج کنید، اما اگر کمی  عمقتر به احساسات خودتون نگاه کنید، احتمالا متوجه میشید که اعتقادات شما ناقصه. در واقع شما میتونید کسی رو دوست داشته باشید و باهاش ازدواج نکنید!. بنابراین مطمئن شوید دلایل درستی برای ازدواج و تشکیل زندگی مشترک دارید. حالا چند مورد از دلایل درست ازدواج رو با هم بررسی میکنیم تا به دید درست تری از یه ازدواج موفق داشته باشید:

1. ازدواج باعث میشه احساس امنیت بیشتری داشته باشید

یکی از دلایل ازدواج، داشتن احساس امنیت و آرامش در کنار شریک زندگیه. در حقیقت ازدواج، مثل یه پوسته محافظتی عمل میکنه که از شما و عشقتون محافظت میکنه. بعد از ازدواج شما میدونید که اگه درگیری یا اختلافی داشته باشید، هر دو نفرتان تلاشتون را برای حل این درگیری ها انجام میدید. شما همچنین میدونید که مهم نیست که با چه چالش هایی روبرو هستید، هر دو از هم حمایت خواهید کرد. با وجود چنین اعتماد و تعهدیه که شما میتونید یک عمر عاشق شریک زندگیتون بمونید. لطفا برای خواندن مقاله ازدواج سفید کلیک کنید.

[caption id="attachment_9375" align="aligncenter" width="1000"]ازدواج باعث میشه احساس امنیت بیشتری داشته باشید دلایل ازدواج[/caption]

2. با ازدواج شما مثل یه تیم رفتار میکنید

ازدواج راهی برای ساخت یه تیم پر قدرته. وقتی زن و مردی که همدیگه رو دوست دارن در کنار هم قرار میگیرن، میتونن با همکاری مسیر زندگی رو با موفقیت پشت سر بذارن. بالاخره شما الان رسماً یک خانواده هستید. روانشناسان برای توصیف افرادی که ازدواج میکنن از یه اصطلاحی به اسم "تغییر انگیزه" استفاده میکنند. این یعنی دلایل ازدواج شما بر اساس منافع شخصی نبوده. بلکه هدف اینه که با کار و تلاش مشترک، برای دستیابی به بهترین نتایج اقدام کنین. به عبارت دیگه، شما مجموعه جدیدی از اهداف مشترک دارید، که میخواید با هم به دستشون بیارید. این میتونه یه دلیل محکم برای ازدواج باشه. برای مطالعه مقاله هدف از ازدواج از نظر روانشناسی کلیک کنید.

[caption id="attachment_9376" align="aligncenter" width="1000"]با ازدواج شما مثل یه تیم رفتار میکنید سه دلیل محکم برای ازدواج[/caption]

3. ازدواج موجب زندگی آرام تر و مطمئن تره

وقتی که شما با دوست دختر یا دوست پسرتون یه رابطه عاشقانه دارید، ممکنه در مورد جدی بودن این رابطه شک و ناراحتی داشته باشید. و از خودتون بپرسین آیا قراره بقیه زندگیمون رو هم با هم سپری کنیم؟ یا این فقط یه رابطه کوتاهه و من بعد از اون تنها میمونم؟ از آنجا که ازدواج سطح نهایی تعهده، این تردیدها رو به سرعت از بین میبره. به همین دلیل یکی از دلایل ازدواج، احساس رضایت و راحتی نسبت به آینده رابطه است. برای خواندن مقاله ملاک های انتخاب همسر مناسب لطفا کلیک کنید.

[caption id="attachment_9377" align="aligncenter" width="1000"]ازدواج موجب زندگی آرام تر و مطمئن تره انگیزه و دلیل اصلی ازدواج[/caption]

4. ازدواج نشون دهنده عشقیه که به همدیگه دارید

معمولا وقتی که یه رابطه عاشقانه غیر رسمی دارید، همیشه خودتون رو با بقیه مقایسه میکنید. ممکنه از خودتون بپرسید وقتی دوست دختر یا دوست پسرم یه نفرو پیدا کنه که از من بهتر باشه منو ترک میکنه یا نه؟ اما وقتی تصمیم به ازدواج میگیرید، این تردیدها از بین میرن. شما میدونید که تنها عشق زندگی همسرتون هستید و او هم عشق شماست. به همین دلیل ازدواج میتونه یه راه مناسب برای اثبات عشقتون باشه. مقاله ازدواج بدون عشق را حتما بخوانید.

[caption id="attachment_9378" align="aligncenter" width="1000"]ازدواج نشون دهنده عشقیه که به همدیگه دارید دلایل درست و نادرست ازدواج[/caption]

دلایل نادرست ازدواج چیست؟

هر فردی ممکنه دلایل خاصی برای ازدواج داشته باشه، اما گاهی اوقات چیزی که فکر میکنین دلایل منطقی ازدواج هستند، فقط یه اشتباه بزرگه. به همین خاطر بعضی دلایل نادرست ازدواج وجود داره که به ترتیب زیره:

1. داشتن یه عروسی رویایی

عروسی یه چیز شگفت انگیز و زیبا است، که میتونه رابطه شما رو تقویت کنه. با این حال، داشتن یه جشن عروسی با شکوه نمیتونه از دلایل ازدواج باشه.  مخصوصا امروزه در مورد عروسی ها هم هیاهوی زیادی وجود داره که میتونه هر کسی رو وسوسه کنه که یه چنین عروسی رو برای خودش آرزو کنه، حتی اگه آمادگی ازدواج را نداشته باشه. این مورد مخصوصا یکی از دلایل ازدواج زنان است. وضعیت میتونه به حدی باشه که حتی ممکنه زنانی رو پیدا کنید که از لباس عروسی رویایی، کیک و محل برگزاری عروسی عکس جمع کنند. مسئله اینه که حتی ممکنه کسی رو در زندگیشون نداشته باشن. تصور کنین که اگه برنامه ریزی قبلاً انجام شده، چه فشاری روی همسر آینده خواهد بود. واقعیت اینه که عروسی شما فقط یه روزه و ازدواج تا آخر عمر. وقتی واقعاً براش آماده باشید، میتونید یه عروسی رویایی برگزار کنید. همچنین با عجله نکردن در عروسی، میتونید نامزدی طولانی تر و ویژه تری داشته باشید که به آمادگی شما برای یه ازدواج طولانی و خاص کمک میکنه.

[caption id="attachment_9379" align="aligncenter" width="1000"]دلایل نادرست ازدواج چیست؟ مهم ترین دلایل برای ازدواج[/caption]

2. تنهایی

تنها بودن سخته و خیلی از مردم از تنها موندن میترسن. وقتی به سن خاصی میرسید، ممکنه به نظر برسه که انتخاب دیگه ای ندارید و یه فرد "آخرین گزینه خوب" شماست. اینجور وقتا این سوالو از خودتون بپرسید که آیا همه افراد باید زدواج کنند؟ یا من با این انتخاب فرصت های دیگه رو از خودم نمیگیرم؟ یادتون باشه، خیلی از افراد قدرتمند و موفق هرگز ازدواج نکردن. درسته که ازدواج یه روش عالی برای ایجاد یک رابطه موفقیت آمیز است و میتونه یه تجربه فوق العاده باشه. با این حال، این تنها راز یه زندگی شاد نیست.

[caption id="attachment_9380" align="aligncenter" width="1000"]تنهایی دلایل منطقی برای ازدواج[/caption]

3. تحت فشار هستید

اگر از بسیاری افراد بپرسیم که چرا باید ازدواج کنیم؟ تعداد زیادی از اونها دلیل قانع کننده ای ندارن. چون اکثرا برای ازدواج تحت فشار افراد خانواده یا پارتنرشون قرار میگیرن. معمولا در خواستگاری فشار شدیدی وجود داره و به راحتی نمیشه گفت: "من تو رو دوست دارم اما هنوز آماده نیستم". همین فشارها از جمله دلایل ازدواج مردان به شمار میره. حتی بدتر هم ممکنه باشه که مثلا شریک زندگی شما اولتیماتوم صادر کنه: "یا ما ازدواج میکنیم، یا از هم جدا میشیم." اما هیچ وقت تحت این شرایط تصمیم به ازدواج نگیرید.

4. همه دوستانتان ازدواج کرده اند

اگه با خودتون رو راست باشین ممکنه یکی از مهم ترین دلایل ازدواج شما این باشه که همه دوستانتون ازدواج کردن. که البته از بدترین دلایل ازدواج هم هست. اما یادتون باشه بهتره که آخرین نفر از بین دوستانتون باشید که ازدواج می کنه تا اولین فردی باشید که طلاق گرفته. اگه صبر کنید، دوستانتون و روانشناسان میتونن به شما مشاوره بدن و تجربه بیشتری برای کمک به شما در زمینه مشاوره ازدواج دارند.

5. عشق سابقتون ازدواج کرده

بعضی افراد از اینکه به عشق سابقشون نشون بدن شخص بهتری رو پیدا کردن، لذت میبرن. یا به اشتباه فکر میکنن که با ازدواجشون از عشق قبلیشون انتقام میگیرن و آزارش میدن. اما این تصورات رو دور بریزین و منطقی فکر کنید. ازدواج یه انتخاب برای تمام عمرتونه. پس این انتخاب رو با لج و لجبازی خراب نکنین.

6. رابطه جنسی

یکی از دلایل رایج و اشتباهی که برای ازدواج وجود داره، داشتن رابطه جنسیه. این مورد از معمول ترین دلایل ازدواج مردان است. اما لازمه مطمئن شید که هوس تنها چیزی نیست که به خاطرش تن به ازدواج میدین.

[caption id="attachment_9381" align="aligncenter" width="1000"]رابطه جنسی چرا مردان ازدواج می کنند[/caption]

7. بچه دار شدن

بعضی افراد فقط به دلیل بچه دار شدن ازدواج میکنند. ممکنه فردی انقدر بچه بخواد که با شخصی ازدواج کنه که اصلاً براش مناسب نیست. افرادی که در ازدواج قبلیشون بچه دار نشدن ممکنه فقط به این دلیل زندگی مشترک تازه ای رو شروع کنن.

8. پول و مسائل مالی

ازدواج برای پول یک کلیشه قدیمیه. قبول داریم که پول میتونه زندگی رو آسون کنه، اما همچنین میتونه زندگی رو پیچیده تر کنه. پول هرگز به اندازه دوست داشته شدن ارزشمند نیست. یادتون باشه وقتی که ازدواج میکنید، باید بدهی یه شخص رو به همراه دارایی هاش قبول کنید. توجه داشته باشین، بعضی از افراد آنقدر که به نظر می رسه ثروتمند نیستن. حتی اگه فردی رو پیدا کردین که واقعاً ثروتمند باشه، این ممکنه عدم تعادل ایجاد کنه که از داشتن یک زندگی مشترک شاد جلوگیری میکنه. پس حتما مطمئن شین که عشق دلیل اصلی ازدواج شماست، نه پول.

[caption id="attachment_9382" align="aligncenter" width="1000"]پول و مسائل مالی اصلی ترین دلیل ازدواج[/caption]

9. ازدواج به درخواست والدین

اگه به سن ازدواج رسیدین ممکنه این حرفارو از والدینتون شنیده باشید که: "من فقط میخوام ببینم که تو قبل از مرگم ازدواج کنی. این خواسته ی خیلی زیادیه؟" یا شاید شنیده باشین، " از بین دوستام فقط من نوه ندارم. کی قراره ازدواج کنی و بچه دار شی؟" و... صرف نظر از اینکه چه احساسی به این سوالا دارین، احساس گناه و دلسوزی نسبت به والدین دلیل وحشتناکی برای ازدواجه. شما باید زندگی خودتون رو ادامه بدید و بهترین کارها را برای خودتون انجام بدید. علاوه بر این، اگه تسلیم این نوع والدین بشید، آنها فقط درخواست های جدیدی رو عنوان میکنن.

[caption id="attachment_9383" align="aligncenter" width="1000"]ازدواج به درخواست والدین دلایل نادرست ازدواج[/caption]

سوالات متداول

    1. آیا همه ی افراد باید ازدواج کنند؟

ازدواج بخشی از زندگیه که ممکنه شادی و خوشبختی رو براتون به همراه بیاره. اما تنها راه شادی و خوشبختی نیست.

    2. دلایل درست ازدواج کدامند؟

داشتن احساس امنیت، داشتن یک نفر همراه و هم تیمی در زندگی، داشتن زندگی آرام و مطمئن، یافتن عشق در زندگی.

    3. دلایل نادرست ازدواج کدامند؟

داشتن جشن عروسی، بچه دار شدن، مسائل مالی، رابطه جنسی و...

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره تلفنی ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید. منبع: (Top 10 Worst Reasons to Have a Wedding and Get Married)

منبع: دلایل نادرست ازدواج

  • جللال میری
  • ۰
  • ۰

تا الان این سوال رو از خودتون پرسیدین که فلسفه ازدواج چیست؟ چرا ازدواج بخش مهمی از زندگی هر فردی رو تشکیل میده؟ اصلا معنا و هدف از ازدواج چیه؟ اگه این سوالها رو از چند زوج بپرسین به جوابای مختلفی میرسین. چون هر فردی ایده و نظر متفاوتی نسبت به ازدواج داره. نگرش، احساسات و اعمال افراد هم با توجه به همین دیدگاه و تعریف ازدواج مشخص میشه. مثلا اگه فکر میکنید فلسفه ازدواج فقط اینه که به نیازهای جنسی دو نفر پاسخ داده بشه، پس زمانیکه زندگی جنسی شما جذابیت سابق رو نداشته باشه، ازدواج معنای خودش رو از دست میده!. یا اگه فکر میکنید ازدواج فقط در شرایطیه که دو نفر احساس خوشبختی کامل داشته باشن، در لحظات سخت زندگی و گرفتاریها باید به فکر طلاق باشید!.

ما مواردی رو داریم که در اون زوجها خواسته های مشابه اما ارزش های مختلفی دارند و همین تفاوت ها منجر به اختلاف و درگیری میشه. به همین دلیله که از نظر روانشناسان زوجهایی که به یه تعریف مشخص درباره فلسفه زندگی مشترک میرسن، ازدواج موفق تری رو تجربه میکنن. پس مهمه که نحوه نگاه افراد به زندگی مشترک، مشابه باشه. با توجه به اهمیت این موضوع در اینجا به بررسی موضوعاتی پیرامون هدف و فلسفه ازدواج میپردازیم.

تعریف ازدواج ؟

یه سوال اساسی که قبل از هر چیزی باید پاسخ داده بشه اینه که ازدواج چیست؟ به طور کلی میتونیم ازدواج رو یه قرارداد حقوقی، یه آیین مذهبی یا یه رویه اجتماعی معرفی کنیم. که همه ی اینها در هر جامعه ای از نظر صلاحیت قانونی، آموزه های دینی و فرهنگی و... متفاوته. به عنوان مثال اگرچه امروزه فلسفه ازدواج در غرب بیشتر شامل رابطه ای بر پایه عشق و دوستی است. اما از نظر تاریخی عمدتا ازدواج رو به عنوان یه واحد اقتصادی و سیاسی میشناختن که هدف از اون پیوندهای خویشاوندی، کنترل ارث و اشتراک منابع بوده است. درواقع امروزه تعریف ازدواج تغییر کرده است و مردم در زندگی مشترک، به دنبال چیزهای بیشتری هستند. از جمله پیشرفت فردی، درک متقابل، دستیابی به اهداف و...پیشنهاد  میکنم مقاله معیارهای ازدواج از دیدگاه دکتر فرهنگ هلاکویی را مطالعه کنید.

هدف و فلسفه ازدواج چیست؟

همونطور که میدونید همه کارهایی که در زندگی انجام میدیم برای یه هدف مشخصه. که این موضوع درباره ازدواج هم صدق میکنه. پس مهمه قبل از ازدواج به اهدافتون فکر کنید و از خودتون بپرسید که چرا دارم به ازدواج فکر میکنم؟ و چه توقعات و انتظاراتی از زندگی مشترک دارم؟ عدم وجود هدف مشخص و عدم آگاهی از فلسفه زندگی مشترک منجر به بروز مشکلاتی در تداوم و ثبات رابطه میشه که امروزه بیشتر زوجین باهاش دست و پنجه نرم میکنن. که البته این مشکلات در بین زوجهایی که هم مسیر نیستند و درک مشترکی از مفهوم ازدواج ندارن، طبیعیه.

حالا این هدف و دلیل ازدواج برای هر فردی با توجه به شرایط و عقایدش متفاوته. مثلا ما به عنوان افراد مسلمان باید به فلسفه ازدواج در اسلام توجه داشته باشیم. دین اسلام تاکید میکنه که انسانها جفت آفریده شدند تا منبع عشق و راحتی برای همدیگه باشند. ما زن و شوهر رو مثل لباسهایی میدونیم که باید عیب ها و نقص های همدیگه رو بپوشونن و به همدیگه زیبایی ببخشیم. این همون رسیدن به کمال انسانیه که باید در ازدواج هم به دنبالش باشیم که ممکنه با فلسفه ازدواج در غرب متفاوت باشه. حال در ادامه بعضی از اهداف و فلسفه ازدواج رو مورد بررسی قرار دادیم:

1. تشکیل خانواده و فرزندآوری

وقتی صحبت از هدف و فلسفه زندگی مشترک میشه، بسیاری افراد به تشکیل خانواده و فرزندآوری اشاره میکنن. که البته درسته و یکی از مهم ترین اهداف ازدواج همینه. چون زوجین با فرزند آوری به دنبال راهی برای گسترش خط خانواده، پیشبرد سنت ها و... هستن. علاوه بر این کودکان معمولا کانون خانواده رو گرم تر و عشق بین زن و شوهر رو دو چندان میکنن. فرزندان به عنوان یه قطعه گمشده هستن که میتونن وضعیت زوجین رو به یه خانواده کامل ارتقا بدن. البته به جز فرزند آوری برنامه ریزی برای تربیت فرزندان هم موضوع مهمیه که نباید نادیده گرفته بشه. هرچند امروزه الگوهای ازدواج در غرب به سمت و سویی پیش میره که فرزند آوری برای بسیاری از زوجین مطرح نیست. اما کماکان میتونیم این موضوع رو یکی از اهداف مهم ازدواج در نظر بگیریم.

هدف ازدواج از دیدگاه اسلام

2. رشد به عنوان یک زوج

فرصت رشد و پرورش در کنار همسر یکی از بهترین موهبت های زندگی مشترکه، که از موضوعات مهم  فلسفه ازدواج در اسلام هم به شمار میاد. زندگی مشترک مثل یه دانشگاهه که هر روز میتونید چیزهای جدید یاد بگیرید و به انسان بهتری تبدیل بشین. درواقع میشه گفت هدف از ازدواج کامل شدنه و ازدواج درست میتونه شما رو به سمت کامل شدن سوق بده. چون مسئولیتهای ازدواج و زندگی مشترک شما رو مجبور میکنه تا از تمام ظرفیت ها و تواناییهاتون استفاده کنید. البته با وجود اختلافات فرهنگی، این موضوع درباره ازدواج در غرب هم صدق میکنه. علاوه بر این حضور همسر به عنوان یه همراه و تکیه گاه همیشگی میتونه به شما کمک کنه تا در شرایط سخت نیروی دو چندان داشته باشین. برای مطالعه مقاله ویژگی های همسر خوب کلیک کنید.

فلسفه ازدواج در غرب

3. حمایت از یکدیگر

اگه بپرسین فلسفه ازدواج در غرب چگونه است؟ باید بگم که از مهم ترین اهداف و دلاایل زدواج در کشورهای غربی حمایت زوجین از همدیگه است. وقتی دو نفر در یه زندگی مشترک قرار میگیرن باید از منافع همدیگه، خانه و کودکان حمایت کنن. به طور کلی، محافظت در سطوح مختلف زندگی مثلا در امور شغلی، تحصیلی، خانوادگی و... هدف و فلسفه ازدواج رو میسازه. این موضوع رو میتونیم به عنوان یکی از مزیت های ازدواج هم عنوان کنیم. البته توجه کنید که این محافظت باید دو طرفه باشه. توقعات بیجا از همسر برای محافظت و حمایت، از جمله مواردیه که میتونه باعث اختلافات بین زن و شوهر بشه. برای خواندن مقاله دلایل ازدواج کردن کلیک کنید.

هدف و فلسفه ازدواج چیست؟

4. تلاش برای رسیدن به اهداف مشترک

متاهل بودن به شما این اطمینان رو میده که شخصی وجود داره که شما رو دوست داره. این احساس تایید شدن باعث افزایش اعتماد به نفس میشه. که میتونه به شما در رسیدن به اهدافتون کمک کنه. وقتی دو نفر همدیگر رو دوست دارن و به هم احترام میذارن، میتونن تمام تمرکزشون رو روی اهداف مشترک و غیر مشترکشون بذارن و برای رسیدن به آنها به هم کمک کنن. علاوه بر این زوجین در زندگی مشترک، فداکاری و گذشت رو یاد میگیرن. اونوقته که اهداف و آرزوهای همسرشون رو در اولویت قرار میدن.

در نهایت میتونیم بگیم که فلسفه ازدواج شامل جلب رضایت و حمایت از خانواده از نظر عاطفی، جنسی، روانشناختی و... است. در آخر پیشنهاد می کنیم مقاله با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟ را بخوانید.

ازدواج برای چیست؟

سوالات متداول

  • فلسفه ازدواج چیست؟

فلسفه ازدواج شامل جلب رضایت و حمایت از خانواده از نظر عاطفی، جنسی، روانشناختی و... است.

  • مهم ترین هدف و فلسفه ازدواج کدامند؟

تلاش برای رسیدن به اهداف مشترک حمایت از یکدیگر، رشد به عنوان یک زوج و تشکیل خانواده و فرزندآوری

  • فلسفه ازدواج در اسلام چیست؟

دین مبین اسلام تاکید میکنه که انسانها جفت آفریده شدند تا منبع عشق و راحتی برای همدیگه باشند. ما زن و شوهر رو مثل لباسهایی میدونیم که باید عیب ها و نقص های همدیگه رو بپوشونن و به همدیگه زیبایی ببخشیم.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره تلفنی ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع : فلسفه ازدواج در اسلام

  • جللال میری
  • ۰
  • ۰

آیا ازدواج عاشقانه پایدار می ماند؟

یک عقیده ی مشهور و جود دارد که می گوید شما نمی توانید رابطه عاشقانه را پایدار نگه دارید. اگر بخواهم دقیق تر بگویم منظور این است که شما یک رابطه ای که صرفا بر اساس عشق هست را نمی توانید برای مدت طولانی ای حفظ کنید. اما خب دقیقا چه چیزی باید بین دو نفر باشد تا ازدواج آن ها پایدار بماند؟ همیشه در مورد انتخاب پارامترهایی که باعث می شوند یک ازدواج عاشقانه، موفق باشند در بین روانشناسان و مشاوران خانواده اختلاف نظرهایی وجود دارد.

سم هامبورگ که یکی از مشهور ترین مشاوران ازدواج و خانواده است در کتاب خود با نام« آیا عشق ما پایدار می ماند» در یک جمله خصوصیات یک ازدواج پایدار را بیان کرده است:

( کلید یک رابطه عاشقانه پایدار این است که ما در قدم اول مناسب ترین آدم را انتخاب کنیم و آن کسی نیست جز سازگارترین آدم با ما). ادامه کتاب نیز در مورد سوالی که در ابتدا پرسیده شده است« آیا عشق ما پایدار می ماند» پاسخ می دهد. در ادامه با استناد به این کتاب رابطه بین عشق و ازدواج را برای شما شرح می دهیم و مواردی که باعث می شوند بتوانیم داستان ازدواج های عاشقانه را تبدیل به حقیقت کنیم را به شما توضیح می دهیم!

علاقه در ازدواج

در ادامه ی کتاب اینطور آمده است که «همانطور که در ابتدا گفته شد شما نیاز دارید تا مناسب ترین شخص را برای داشتن یک زندگی شاد انتخاب کنید. اما برای این که بتوانید مناسب ترین شخص را انتخاب کنید باید ابتدا روند را بشناسید و سپس تعریف درستی از سازگاری داشته باشید. شما هیچگاه در برقراری رابطه عاشقانه، موفق نخواهید بود مگر این که درک درستی از شادی در زندگی داشته باشید. و متوجه بشوید که باید آدم شادی باشید تا بتوانید یک زندگی شاد را به وجود بیاورید» تقریبا اکثر روانشناسان موافق هستند که شما نمی توانید بدون داشتن عشق قبل از ازدواج یک زندگی دو نفره شاد را ایجاد کنید.

در این کتاب هم این حرف تصدیق می شود ولی نکته ای که به آن اشاره می کند این است که« شما می توانید یک ازدواج موفق و شادتری داشته باشید به شرطی که از ابتدا پایه و اساس آن درست بنا شده باشد». ممکن است زمانی که دارید این متن را می خوانید در یک ازدواج بدون هیچگونه حسی گیر افتاده باشید و همین موضوع شما را نا امید کند ولی حقیقت این است که عاقبت ازدواج های عاشقانه ای که بدون در نظر داشتن سازگاری بین افراد شکل می گیرند، به خیر ختم نمی شود.

علاوه بر عشق به چه چیزهایی در ازدواج نیاز است؟

1. ارزش ها

سم هامبورگ در کتاب آیا عشق ما پایدار می ماند می گوید: «آدم هایی که به طور کلی عادت ها، عقاید، نظرها و به طور کلی ارزش های یکسانی در مورد مسائل مختف دارند کار بسیار راحت تری در روند درک کردن یک دیگر دارند. آن ها به طور معمول چون حس شما را احساس می کنند می توانند از با تمام وجود به ارزش های شما احترام بگذارند در صورتی که در ازدواج های عاشقانه که هیچگونه عقاید یکسانی بین افراد وجود ندارد چنین نیست.»

اگر متوجه شدید که رابطه عاشقانه قبل از ازدواج شما با یک نفر بخاطر این است که او کمبود اطرافیان شما را در درک کردن شما و عقایدتان کامل می کند، مراقب باشید زیرا ممکن است بدون در نظر گرفتن چیزهای دیگر برای یک ازدواج انتخاب خود را انجام دهید. برای خواندن مطلب ملاک های انتخاب همسر مناسب لطفا کلیک کنید.

ازدواج عاشقانه یا سنتی؟ کدام یک درست است؟

2. درک و فهم

در ادامه مبحث کتاب سم هامبورگ می گوید:« این که دو نفر با این که هیچ گونه درک وفهمی از یکدیگر نداشته باشند. ولی در عین حال بتوانند به عقاید یکدیگر احترام بگذارند از لحاظ عمل روانشناسی پذیرفته شده نیست» باید در نظر داشته باشید که اگر می خواهید رابطه عاشقانه شما پایدار باشد نیاز است که به این نکته همیشه توجه کنید:

(یک ارتباط که همراه با احترام و صداقت باشد هیچگاه بدون درک و فهم عمیق طرفین به وجود نمی آید)

پیشنهد میکنیم مقاله عوامل ازدواج موفق از نظر روانشناسی را از دست ندهید.

نکات مهم عاشقی قبل از ازدواج

3. انتخاب دقیق

بعد از این که در کتاب در مورد درک و فهم توضیح داده شد، مطلب انتخاب دقیق بیان می شود. در قسمتی از این کتاب آورده شده است: «بیشتر مردم در انتخاب دقیق با معیارهای درست مشکل دارند. اکثر اوقات که عاقبت ازدواج های عاشقانه به جای خوبی ختم نمی شود، بخاطر همین موضوع است. معمولا اکثر مردم رابطه ای که دارند را با رابطه های قبلی خود مقایسه می کنند و وقتی که می بینند از قبلی ها بهتر است احساس می کنند که این فرد همان نیمه گمشده آن ها است. اما هیچ وقت حواسشان نیست که وقتی پای ازدواج عاشقانه در میان است باید توسط معیارهای اساسی سنجیده شوند نه رابطه های قبلی»

واقعا جای تعجب دارد که بسیاری از مردم مهم ترین و سازنده ترین انتخاب زندگی خود را فقط بر اساس مقایسه  کردن و بدون در نظر گرفتن موارد مهم تر انجام می دهند، در حقیقت کسانی که این کار را می کنند هیچ وقت دنبال شخص مناسب و درست نمی گردند بلکه فقط میان بد و بدتر انتخاب می کنند. برای دانستن ویژگی های یک همسر خوب کلیک کنید.

4. عشق رمانتیک یا عشق پایدار

« عشق پایدار هیچگاه متضاد عشق رمانتیک نبوده است بلکه به نوعی خود یک عشق رمانتیک است. بگذارید توضیح بدهم تا فرق این دو را متوجه شوید. عشق رمانتیک عشقی است که در ابتدا با شور و شوق و افسانه ای شروع می شود ولی خیلی سریع از آتش عشق طرفین کاسته می شود ولی عشق پایدار عشقی است که که حساب شده بوجود می آید و ماندگار است.» لطفا مطلب ازدواج بدون عشق را از دست ندهید.

ازدواج عاشقانه بهتر است یا سنتی؟

5. سازگاری

« وقتی عشق قبل از ازدواج شکل می گیرد و طرفین به چیز دیگری توجه نمی کنند. ممکن است که مهم ترین مبحث که سازگاری است را در نظر نگیرند.» خیلی از افراد با خودشان می گویند که می توان از برخی از تفاوت ها چشم پوشی کرد زیرا عشق مهم تر است. ولی تجربه نشان داده است که در نهایت پس از مدتی این تفاوت ها آشکار می شوند و آن جا است که یک ازدواج عاشقانه امکان دارد به یک تنفر که تا آخر عمر فراموش نمی شود تبدیل شود.

6. صحبت و عملکرد

« بسیاری از نکات مهم و چیزهایی که باید در طرفین سازگار باشد تا منجر به ایجاد یک رابطه عاشقانه شود از صحبت ها بدست نمی آید بلکه از عملکرد افراد مشخص است. زیرا آدم ها می توانند در صحبت بسیار متفاوت با عمل باشند.»

عاقبت ازدواج های عاشقانه

7. ارتباطات

« تحقیقات نشان داده است آن هایی که در برقراری ارتباط با شریک زندگی خود مشکل دارند در برقراری ارتباط با هر شخص دیگری هیچگونه مشکلی ندارند! بله درست است وقتی علاقه در ازدواج وجود نداشته باشد طرفین هر طور که شده است سعی می کنند که با یکدیگر ارتباط برقرار نکنند. این ها همه نشانه یک زندگی غمگین و سرد است. در حقیقت در علم روانشناسی در اینجور مواقع گفته می شود که مشکل عدم برقراری ارتباط باعث ایجاد یک ازدواج ناموفق نشده است بلکه یک ازدواج ناموفق باعث ایجاد مشکل ارتباطی شده است»

همانطور که در کتاب( آیا عشق ما پایدار می ماند؟) توضیح داده شد، سازگاری مهم ترین بخش برای ایجاد یک ازدواج و زندگی موفق است و اگر دلایل دوست داشتن یک نفر از دید شما سازگاری با آن شخص باشد می توان گفت که نیمی از راه را برای ایجاد یک رابطه عاشقانه پایدار طی کرده اید.

سوالات متداول

عشق قبل از ازدواج خوب است یا بد ؟

پاسخ این سوال به طور قطع نمیتواند فقط یکی از دو حالت فوق باشد بلکه هم میتواند خوب باشد و هم بد . خوب بودن یا بد بودن عشق قبل از ازدواج به میزان حقیقی بودن و منطقی بودن آن بستگی دارد .

عاشقی قبل از ازدواج بهتر است یا بعد از ازدواج ؟

طبق آنچه که بر اساس پژوهش ها به عمل آمده است میتوان گفت که عشق پس از ازدواج حقیقی تر است و دوام بیشتری خواهد داشت چرا که در شرایط واقعی زندگی مشترک و با شناخت به وجود آمده است .

نقش عشق قبل از ازدواج در موفقیت زندگی مشترک چیست ؟

قطعا وجود عشق و علاقه در کنار سایر ملاک های ازدواج موفق میتواند نتیجه فوق العاده ای داشته باشد اما عشق قبل از ازدواج هرگز نتوانسته است به تنهایی خوشبختی را به ارمغان بیاورد .

انتخاب عاشقانه بهتر است یا عاقلانه ؟

باید گفت که تعادل در هر زمینه ای لازم است و در مورد انتخاب همسر نیز همینطور ، انتخابی که فقط عاقلانه یا فقط عاشقانه باشد نمیتواند سعادتمندی را به دنبال داشته باشد پس در انتخاب همسر آینده باید عاقلانه عاشق شد و شناخت ، لازمه یک عشق عاقلانه است .

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره از ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع :عاشقی قبل از ازدواج

  • جللال میری
  • ۰
  • ۰

هدف از ازدواج چیست؟

همانطور که می دانید مهم ترین تصمیمی که هر کس در طول زندگی اش می گیرد، انتخاب همسر برای ازدواج و تشکیل زندگی است. اگر شما همدم خوبی را برای خود انتخاب نکنید دچار مشکلات بزرگی می شوید که تمام زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. اما قبل از این که به ازدواج کردن فکر کنید باید بتوانید به سوال چرا باید ازدواج کنیم پاسخ دهید. یعنی این که باید اهداف اصلی ازدواج را برای خودتان تعیین کنید تا بتوانید زندگی موفقی را تشکیل دهید. اگر شما هم جواب مشخصی برای سوال طرح شده ندارید به شما پیشنهاد می کنم در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا ببینید هدف شما از ازدواج چیست؟

هدف ازدواج از دیدگاه روانشناسان

زندگی هر شخصی به برهه های زمانی مختلفی تقسیم می شود و با توجه به شرایطی که دارد نیازهای متفاوتی نیز دارد. وقتی که شما کوچک تر هستید نیاز به تحصیل و آموزش دارید. کمی که بزرگ تر می شوید نیاز به حضور در جامعه و کسب تجربه را دارید. به همین ترتیب زمانی فرا می رسد که حس می کنید باید تشکیل یک خانواده را شروع کنید و آمادگی دارید زندگی خودتان را وارد مرحله ای جدید بکنید. اگر چنین تغییری در طرز فکر و نیازهای خود احساس کردید باید بگویم که وقت آن رسیده که به ازدواج فکر کنید.در جواب سوال هدف از ازدواج: معمولا در این شرایط به یکی از موارد زیر فکر می کنید و کمبود آن ها را در زندگی خود احساس می کنید:

1. نیاز به همدم

اگر از من بپرسید هدف عمده و مهم زندگی مشترک چیست قطعا خواهم گفت داشتن همدم در اولویت است. یک فضای دلنشین و راحت که بتوانید در آن آرامش را تجربه کنید و حرف هایی که نمی توانید به هیچکس بگویید را با کسی به اشتراک بگذارید. این فضا فقط توسط ازدواج به دست می آید. اگر نیاز به کسی دارید برای تفریح و یا اینکه کسی که کارهای خانه را انجام بدهد می توانید یک دوست پیدا کنید و یا یک مستخدم را استخدام کنید ولی مطمئن باشید که هیچ وقت کار یک همسر را برای شما انجام نخواهد داد. لطفا برای خواندن مطلب معیارهای ازدواج از دیدگاه دکتر فرهنگ هلاکویی کلیک کنید.

هدف واقعی از ازدواج چیست؟

2. عشق و محبت

انسان ها نه تنها نیاز دارند که مورد عشق و محبت قرار بگیرند بلکه نیاز دارند که به کسی عشق بورزند و به او محبت کنند. چنین حسی عالی ترین نیاز بشر است. وقتی که شما حس کردید که آماده هستید به کسی محبت کنید و از او مراقبت کنید لازم است که به نوعی به این نیاز پاسخ دهید. ازدواج بهترین راه پاسخ دادن به نیاز عشق ورزیدن و مورد عشق واقغ شدن است. وقتی که ازدواج کنید همسرتان همیشه در کنار شما خواهد بود و می توانید بهترین لحظات عاشقانه را تجربه کنید. پیشنهد میکنم مقاله ازدواج عاشقانه یا عاقلانه را مطالعه کنید.

هدف از ازدواج و دلایل منطقی آن از نظر روانشناسی

3. داشتن حامی

یکی از مهم ترین اهداف ازدواج از نظر روانشناسی داشتن حامی در زندگی است. مطمئنا شما در زندگی خود اهداف و رویاهایی دارید که می خواهید به آن ها برسید. ولی گاهی اوقات دستیابی به این اهداف بسیار سخت است به طوری که احساس می کنید تنهایی از پس آن بر نخواهید آمد. یکی از اهداف زندگی مشترک داشتن حامی ای است که همه جوره به شما اطمینان دهد تا بتوانید در راه اهدافتان قدم بردارید. نه تنها داشتن حامی می تواند جزو اهداف باشد بلکه حمایت کردن از فردی دیگر نیز می تواند یکی از اهداف ازدواج موفق باشد. شما تا وقتی که ازدواج نکنید هیچ تصوری از حس خوب حمایت کردن فردی که مهم ترین شخص زندگی اتان است نخواهید داشت.

4. رشد

اگر بخواهیم به دنبال بهترین جواب برای هدف از ازدواج بگردیم تنها به یک کلمه خواهیم رسید و آن رشد است. رشد در هر زمینه ای مهم ترین هدف ازدواج است. شما می توانید با همسرتان در مورد مسائل مختلف همانند مالی، اخلاقی، اجتماعی و ... صحبت کنید و تجربه کسب کنید. اگر بخواهید در کارتان و یا به طور کل در زندگی پیشرفت کنید مطمئن باشید بهترین کسی که می تواند به شما کمک کند یک همسر خوب است.

5. رابطه جنسی

رابطه جنسی نیاز فیزیکی هر شخصی است. معمولا در جامعه مرسوم است که هدف مردان از ازدواج را رابطه جنسی تلقی کنند. ولی خب حقیقت این است که هم مرد و هم زن به رابطه جنسی نیاز داردو سالم ترین راه پاسخ به این نیاز از طریق اردواج می باشد.

مهم ترین اهداف ازدواج از دیدگاه های مختلف

6. لذت بخش تر کردن زندگی

شاید با خود بگویید که زندگی مجردی بسیار خوب است و همین الان هم از زندگی خود راضی هستید و لذت می بریدو اما باید بدانید که انسان موجودی اجتماعی است، وقتی که کاری را با کس دیگری انجام می دهد لذت آن کار برایش دو چندان خواهد شد. اگر بخواهید به جواب سوال هدف از زندگی مشترک چیست فکر کنید به نظرم همین مورد می تواند قانع کننده باشد. زیرا ما فقط یکبار زندگی می کنیم و چرا در طول زندگی امان کاری نکنیم که بیشترین لذت را از آن ببریم. مطمئن باشید که یک شریک زندگی و همسر خوب می تواند مسیر زندگی را برای شما به بهترین شکل ممکن تغییر دهد.

7. رسیدن به آرامش

اگر بخواهیم هدف از ازدواج در یک جمله بیان کنیم رسیدن به آرامش می تواند بهترین پاسخ باشد. همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم ازدواج و تشکیل خانواده یک نیاز است که همانند سایر نیازها به وقتش به سراغ انسان می آید. همین احساس نیاز است که به شما یک انگیزه مضاعفی می دهد که بخواهید به دنبال راه حلی برای رفع نیازتان بگردید و مطمئن باشید تا وقتی که به این نیاز پاسخ ندهید به آرامش نخواهید رسید. پیشنهاد میکنیم مقاله دوستی های قبل از ازدواج را از دست ندهید.

8. تجربه های جدید

اگر از شما پرسیده شود که هدف شما از ازدواج چیست می توانید تنها با همین یک دلیل فرد مقابلتان را قانع کنید. برخی از تجربیات و حس ها هستند که فقط از طریق ازدواج می توانید آن ها را درک کنید. حس همسر بودن، مادر و پدر بودن، مراقبت از فرزندان و تماشای رشد آن ها، حس های دلنشینی هستند که فقط از طریق ازدواج قابل درک خواهند بود

9. امنیت

شاید بتوان گفت مهم ترین هدف از ازدواج از نظر روانشناسی برای خانم ها امنیت و به خصوص امنیت مالی باشد. ازدواج کردن ویژگی های مالی خاصی را به همراه دارد. اگر کسی که به خواستگاری شما می آید از جایگاه مالی و اجتماعی خوبی برخوردار باشد می توانید تصور کنید که در آینده از این لحاظ به مشکل برنخواهید خورد. امنیت اقسام دیگری دارد که باید مورد توجه شما قرار بگیرد. علاوه بر امنیت مالی، امنیت عاطفی هم بسیار مهم می باشد. امنیت عاطفی یعنی اینکه بدانید یک نفر همیشه در هر حالی به شما عشق می ورزد و شما را دوست دارد. برای خواندن مقاله ازدواج سفید کلیک کنید.

اهداف اصلی ازدواج چیست؟

10. دوری از انحرافات

واضح ترین جواب سوال هدف از ازدواج چیست می تواند دوری از انحرافات باشد. همانطور که گفتیم انسان نیازهای مختلفی دارد که اگر به آن ها پاسخ ندهد به آرامش نخواهد رسید. بنابراین هر طور که شده است سعی می کند نیازهایش را برطرف کند. ازدواج چارچوبی قانونی و درست است که می تواند نیازهای مختلفش را براساس آن برطرف کند. اگر ازدواجی صورت نگیرد نمی توان بیخیال شدن نیازها شد و بدین ترتیب ممکن است که فرد به انحرافات مختلفی کشیده شود.

11. اعتبار بیشتر

اگر از شما سوال شود هدفتون از ازدواج چیه می توانید اینگونه پاسخ دهید که ازدواج به نوعی همانند یک اعتبار مضاعف می باشد که برای هر شخص در نظر گرفته می شود. اگر به جامعه نگاه کنید متوجه خواهید شد که افراد متاهل از اعتبار بیشتری برخوردارند. وقتی که متاهل باشید در محیط کار، محیط خانواده  و یا حتی محیط دوستان به نوع دیگری به شما نگاه می کنند و همین موضوع باعث می شود که احساس بهتری داشته باشید.

سوالات متداول

هدف از ازدواج چیست ؟

ایجاد یک زندگی همراه با تفاهم و شاد است که به رشد شخصیت فرد کمک کند . زندگی که در آن احترام و اعتماد وجود داشته باشد . هدف از ازدواج تولد فرزندیست که در سایه این تفاهم به بهترین شکل تربیت شود .

هدف ازدواج از نظر روانشناسی چیست ؟

هدف از ازدواج پذیرش مسئولیت و پرورش احساس مسئولیت است . از نظر مشاوره خانواده متعهد شدن نسبت به ساختن و مراقبت از یک زندگی اصلی ترین هدف ازدواج است .

هدف ازدواج از نظر اسلام چیست ؟

هدف از ازدواج دادن جواب درست به غریزه جنسی است . ازدواج از نظر اسلام عامل عفت و پاک دامنی و خوش اخلاقیست . هدف ازدواج بوجود آمدن عشق ومحبت درست در سایه خانواده است .

اصلی ترین هدف ازدواج چه میتواند باشد ؟

اصلی ترین هدف ازدواج پیدا کردن همراه و همسفریست که بیشترین شباهت را با ما داشته باشد . تا بتوانیم کنار یکدیگر یک هدف و یک مسیر را برای ادامه زندگی و رسیدن به ازدواج موفق برنامه ریزی کنیم .

هدف از ازدواج در طول زندگی برای افراد چیست ؟

هدف داشتن همسریست که باعث آرامش خاطر ما بشود نه اینکه خودش تبدیل به دغدغه زندگی ما بشود . همسری که در کنارش احساس شادی و لذت و رضایت همیشه وجودداشته باشد .

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره روانشناسی و خانواده خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره قبل از ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: اصلی ترین هدف ازدواج

  • جللال میری
  • ۰
  • ۰

موانع ازدواج جوانان و راهکارها

میتوان گفت که ازدواج از بزرگترین دغدغه های جوانان و خانواده هایشان است. بسیاری از ما ممکن است دوست داشته باشیم که هرچه زودتر با شخصی که دوستش داریم ازدواج کنیم، تا بتوانیم زمان بیشتری را با یکدیگر داشته باشیم. اگرچه ازدواج عاشقانه با شخصی که دوستش دارید بسیار مطلوب و جذاب است. اما ممکن است مجموعه ای از مشکلات و موانع را برایتان به همراه داشته باشد. گاهی گذر از این موانع بسیار سخت است و شما نیازمند کمک دیگران هستید.

البته شرایط هر فردی منحصر به اوست و با توجه به این شریط خاص، موانع ازدواج هم متفاوت است. مثلا برخی زوج های بسیار جوان ممکن است به دلیل عدم بلوغ برای مقابله با شرایط سخت با مشکلاتی روبرو شوند. زیرا بلوغ برای داشتن یک رابطه سالم بسیار مهم است. بنابراین، در اینجا برخی از موانع ازدواج جوانان و راهکارها را ارائه میدهیم. اما با توجه به وضعیت جامعه و فرهنگ ما یکسری مشکلات و موانع دیگر هم برای اکثر افراد وجود دارد که در این مقاله مورد بحث قرار میگیرند. همچنین سعی میکنیم بهترین راهکار برای رفع موانع ازدواج را از دیدگاه مشاوره ازدواج ارائه دهیم.

1. مشکلات و دغدغه های مالی

مشکلات مالی و اقتصادی یکی از رایج ترین موانع ازدواج پسران است. میتوان گفت هزینه هایی که ازدواج بر دوش دختر و پسر میگذارد، یکی از دلایل عمده امتناع جوانان از ازدواج است. هزینه های سنگینی مثل مسکن، جهیزیه، مایحتاج زندگی، هزینه جشن عروسی و... موانعی هستند که توسط خود ما به وجود آمده اند. گاهی این مسائل مالی آنقدر اهمیت میابند که میتوانند قوی ترین پیوندها را بدون در نظر گرفتن عمق رابطه، بشکنند. ولی یادتان باشد که جوانان در این مرحله از زندگی تازه به ثبات شغلی رسیده اند، بنابراین نباید انتظار داشت که وضعیت مالی زوج های جوان خیلی خوب باشد.

اما راه های غلبه بر موانع ازدواج چیست؟ برای حل مشکلات و موانع اقتصادی توصیه میشود که در این لحظه از زندگی؛ صرفه جویی در هزینه ها را در نظر داشته باشید. یک زوج جوان غالباً بیش از مبلغ لازم هزینه میکنند. علاوه بر این، این سنی است که افراد به ندرت به پس انداز فکر میکنند و تمایل دارند بیشتر برای چیزهایی مانند مسافرت، خرید، بیرون رفتن و غیره هزینه کنند. اما بهتر است هزینه های غیرضروری را کنار بگذارید و به فکر آینده هم باشید. لطفا مقاله ازدواج با مرد بی پول را مطالعه کنید.

2. استرس و نگرانی برای آینده

استرس و نگرانی برای آینده زندگی موضوعی است که ذهن بسیاری جوانان را به خود مشغول کرده است. تا حدی که گاهی فکر به آینده و موفقیت یا عدم موفقیت ازدواج، به یکی از بزرگترین موانع ازدواج دختران و پسران جوان تبدیل میشود. عوامل استرس زا و افکار منفی همچنین میتوانند مشکلات موجود را تشدید کنند.

با توجه به اینکه این مشکلات از جمله موانع فردی ازدواج هستند، یعنی به دیدگاه فرد بستگی دارد، راه حل آن هم در دستان خود فرد است. در واقع بهترین راهکار برای رفع این مانع، تغییر نگرش است. سعی کنید با دید مثبت به همه چیز نگاه کنید. ازدواج با همه سختی هایی که دارد، قرار است آرامش و خوشبختی شما را تکمیل کند. پس استرس و ترس را کنار بگذارید. براس خواندن مقاله تفاوت ازدواج سنتی و مدرن کلیک کنید.

3. زندگی شلوغ و پر مشغله

جوانانی که مشغله کاری و فکری زیادی دارند، معمولا از ازدواج فراری هستند. اگر چه این افراد تا حدودی حق دارند، اما این دغدغه های ازدواج تنها بخشی از زندگی هستند و نباید مانعی برای دیگر قسمت های زندگی از جمله ازدواج باشند. علاوه بر این ممکن است برخی از جوانان ازدواج را مانعی برای پیشرفت خودشان بدانند. در حالیکه واقعا اینطور نیست و ازدواج فرصتی است برای پیشرفت بیشتر، در کنار کسی که دوستش دارید.

4. مشکلات ارتباطی

یکی از بزرگترین مزایای ازدواج این است که میتوانید زمان زیادی را با یکدیگر سپری کنید. اما تحقیق در مورد موانع ازدواج جوانان نشان میدهد که همین توانایی برقراری ارتباط، از جمله موانع ازدواج پسر یا دختر جوان است. چون ممکن است این افراد شناختی از جنس مخالف نداشته باشند. این خلا در ارتباطات میتواند مشکلات بزرگی در روابط و ازدواج ایجاد کند. برای خواندن مقاله با چه کسانی نباید ازدواج کرد لطفا کلیک کنید.

5. عدم آمادگی برای بر عهده گرفتن مسئولیت های زندگی متاهلی

عدم آمادگی برای پذیرش نقش همسر هم میتواند از موانع ازدواج باشد. فردی که تا به امروز تنها به عنوان فرزند خانواده زندگی کرده، حالا باید مسئولیت یک زندگی را به دوش بگیرد. بسیاری از دختران و پسران جوان، از پذیرفتن این مسئولیت ها واهمه دارند. این موضوع بیشتر درباره آقایان صدق میکند چون اغلب، مسئولیت های بیشتری را به دوش میکشند.

برای غلبه بر این مانع هم توصیه میشود که از ابتدای رابطه، مسئولیت ها را بین خودتان تقسیم کنید و ابتکار عمل داشته باشید. کارهای سخت را با علاقه انجام دهید. به این فکر کنید که با انجام این مسئولیتها در کنار همسرتان موفق و خوشبخت خواهید بود. بهتر است مقاله ویژگی های همسر خوب را حتما بخوانید.

6. توقعات بالا و غیرواقعی

دین مبین اسلام همواره بر ساده زیستی تاکید دارد. لذا توقعات بیجا در ابتدای زندگی، از جمله موانع ازدواج از دیدگاه اسلام است. دین اسلام همواره تاکید دارد افراد از همان سنین ابتدای جوانی برای ازدواج اقدام کنند و سیره ی ائمه را الگوی خود قرار دهند. بدین ترتیب لازم نیست که حتما در ابتدای زندگی همه چیز مهیا باشد.

اما متاسفانه در حال حاضر چشم و هم چشمی باعث شده که توقعات جوانان بالا باشد. همین امر ازدواج را سخت تر کرده است. اما به یاد داشته باشید که تجملات هرگز دلیلی برای خوشبختی نیست. خوشبخت بودن در ازدواج به تلاش نیاز دارد، و تنها اگر هر دوی شما برای حل مشکلات اجتناب ناپذیری که با آن روبرو هستید، کار کنید، در این صورت ازدواج موفق است. این کار به تعهد و عشق زیادی نیاز دارد اما قطعاً قابل انجام است. پس با کم کردن توقعات و افزایش تعهد، حداقل یکی از موانع ازدواج دختران و پسران جوان را از بین ببرید.

در نهایت با بررسی موانع ازدواج از دیدگاه اسلام و روانشناسی، باید بگوییم که اکثر تصمیمات جوانان در لحظه و بدون پیش بینی نتایج گرفته میشوند، که در نهایت میتواند منجر به مشکلاتی شود. در حالت ایده آل، هر تصمیم مهم باید با دوستان نزدیک یا خانواده در میان گذاشته شود تا درک بهتری از وضعیت داشته باشید و یک تصمیم حسابگرانه بگیرید. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره موانع ازدواج جوانان و راهکارها هستید، توصیه میکنیم از مشاوره های ازدواج و خانواده استفاده کنید.

حل موانع ازدواج از دیدگاه اسلام

حل موانع ازدواج از دیدگاه اسلام به دست خود ماست و در خانواده  .  از کوزه همان برون تراود که دراوست  ما در جامعه همان را که بکاریم درو خواهیم کرد اگر فرزندانمان را متخلق به اخلاق حسنه بار بیاوریم جامعه ای سالم خواهیم داشت به دور از بی اعتمادی . ازدواج در سن مناسب و به موقع انجام خواهد شد . در سایه فرهنگ گذشت و ایثار،  بی اعتمادی وعدم اطمینان کمرنگ خواهد شد  جوانی که در جامعه هرچه میبیند پاکی و نیکوییست راحتتر اعتماد میکند  با فراغ بال برنامه ریزی میکند و با اطمینان به ازدواج تن میدهد

 حل موانع ازدواج از دیدگاه اسلام به اینست که خود محور نباشیم  افکار کنسرواتیسم ، سترون شدن جامعه را در پی خواهد داشت . خود محور بودن نیکویی را در جامعه عقیم خواهد کرد  به خاطر داشته باشیم فرزندان ما در همین جامعه باید زندگی کنند در شهری که تمام خیابانهایش گل و لای است ناخوداگاه دامن فرزند ما نیز گل آلود خواهد شد  نگوییم در جامعه ای که هیچکس اخلاق را رعایت نمیکند فرزند ما فدا خواهد شد بگوییم من یک نهاد اجتماعی را شکل میدهم به نام خانواده  برای  آینده فرزندم جامعه ای پایه ریزی میکنم بر مبنای اخلاق  در این مدینه فاضله که من میسازم فرزند من و دیگران در صلح و آرامش زندگی خواهند کرد برای خود ارزش قایل شویم وبدانیم ما پایه گذار فرهنگ و تمدن جامعه مان هستیم به امید داشتن دنیایی آباد .

سوالات متداول

موانع ازدواج چیست؟

مشکلات مالی، استرس و نگرانی درباره آینده، عدم آمادگی برای برعهده گرفتن مسئولیت و عدم بلوغ و... از مهم ترین موانعی هستند که بر سر راه ازدواج جوانان قرار دارد.

بهترین راهکار برای رفع موانع ازدواج چیست؟

با توجه به نوع موانع ازدواج، روشها و راه حل های مختلفی وجود دارد. مثلا برای موانع فردی، فرد باید در نگرش و طرز تفکر خود تغییراتی ایجاد کند.

موانع ازدواج از دیدگاه اسلام کدامند؟

دین مبین اسلام همواره بر ساده زیستی تاکید دارد. لذا توقعات بیجا در ابتدای زندگی و همچنین بلوغ فکری و جسمی از موانع ازدواج هستند.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع :موانع ازدواج از دیدگاه اسلام

  • جللال میری
  • ۰
  • ۰

مزایا و معایب دیر ازدواج کردن 

همانطور که میدانید افراد بنا به انتخاب خود در سنین مختلف ازدواج میکنند. لذا به طور کلی نمیتوانیم یک سن مشخص را به عنوان سن مناسب ازدواج مشخص کنیم. اما تاخیر ازدواج هم عوارض و مشکلاتی را به همراه دارد. مثلا افراد در سنین بالاتر کمتر با هم کنار میایند یا با بالا رفتن سن توانایی جنسی کاهش میابد که هر کدام از این موارد میتواند باعث بروز مشکلات بزرگی در زندگی شود. با این وجود، در حال حاضر بسیاری از جوانان عقیده دارند ازدواج در سنین بالاتر بهتر است و مزیت های بیشتری را برایشان به همراه دارد. اما کدام مورد درست است؟ آیا ازدواج دیرهنگام کار اشتباهی است یا میتوانیم از مشکلات ناشی از تاخیر ازدواج و مجرد ماندن چشم پوشی کنیم و یک زندگی مشترک موفق را تجربه کنیم؟

با توجه به اهمیت این موضوع، سعی ما در این مقاله بر این بوده است که معایب و مزایای ازدواج دیر هنگام را به دقت مورد بحث و بررسی قرار دهیم. البته پیشنهاد میکنیم مقاله ازدواج در سن پایین را نیز مطالعه کنید.

پیامد های ازدواج دیرهنگام یا ناآگاهانه

اگرچه تا حدودی تاخیر در تشکیل زندگی مشترک به منظور رسیدن به ثبات مالی و عاطفی و... قابل قبول است، اما تاخیر بیش از حد ازدواج خطرناک است. چون ممکن است استرس ازدواج نکردن به سراغتان بیاید و به این فکر کنید که از همه ی هم سالان خود جا مانده اید. به همین دلیل در چنین شرایطی احتمال انتخاب غلط و نا آگاهانه افزایش میابد. که پیامدهای بسیار بدی را به دنبال دارد که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1. سازگاری با فرد دیگر کار سختی است

عدم سازش با فرد دیگر، احتمالا از متداول ترین مشکلات ناشی از تاخیر ازدواج است. زیرا شما که تا به حال فردی مستقل و مجرد بوده اید، تنها متکی به خود هستید. همواره در جهت خواسته های خود گام برداشته اید.  در واقع ممکن است به آزادی شخصی خود بیشتر از تشکیل خانواده اهمیت دهید. لذا تنظیم زندگی و آینده برای دنبال کردن علایق و نیازهای فرد دیگر کار سختی است. همین موضوع زمینه ساز بسیاری مشکلات در زندگی مشترک خواهد بود. زیرا یک زندگی مشترک موفق بیش از هر چیز دیگری به فداکاری و گذشت نیاز دارد. برای مطالعه مقاله با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟ لطفا کلیک کنید.

[caption id="attachment_10219" align="aligncenter" width="1000"]پیامد های ازدواج دیرهنگام یا ناآگاهانه مشکلات و دردسرهای دیر ازدواج کردن[/caption]

2. امور مالی در اولویت قرار میگیرند

اگرچه امور مالی همیشه مهم هستند، اما یکی از عوارض دیر ازدواج کردن این است که امور مالی بیش از حد اهمیت پیدا میکنند. این امری طبیعی است که هر چقدر سن بالاتر میرود ما به پس انداز و درآمد بیشتری فکر میکنیم تا در دوران بازنشستگی از آن استفاده کنیم. با تاخیر در ازدواج، چنین دیدگاهی میتواند روی زندگی زناشویی تاثیرات منفی بگذارد. شما میتوانید در این مورد مقاله چالش های ازدواج با اختلاف سنی زیاد را بخوانید.

[caption id="attachment_10220" align="alignnone" width="1000"]امور مالی در اولویت قرار میگیرند عواقب ازدواج دیرهنگام و زودهنگام[/caption]

3. نداشتن وقت کافی برای با هم بودن

گاهی یکی از دلایل تاخیر ازدواج رسیدن به ثبات شغلی است. اما توجه داشته باشید که این موضوع میتواند پیامدهایی هم داشته باشد. زیرا با بالاتر رفتن سن و متمرکز شدن در شغل و حرفه خود، زمان کافی برای گذراندن با همسرتان نخواهید داشت. شما بیشتر وقت خود را به کار کردن میگذرانید و تنها اوقات کم و بی کیفیتی را برای همسرتان خواهید داشت. لطفا برای این 9 دلیل ازدواج نکنید برای خواندن این دلایل ازدواج کلیک کنید.

4. عجله برای بچه دار شدن

از دیگر عوارض ازدواج دیرهنگام این است که باید برای بچه دار شدن عجله کنید. وقتی دیر ازدواج میکنید، توصیه دیگران به شما این است که هر چه زودتر بچه دار شوید. البته این موضوع از نظر پزشکی هم مهم است چون احتمال بروز بیماری های ژنتیکی در نوزادانی که از پدر و مادر مسن تر به دنیا میایند، بیشتر است. بدین ترتیب شما خیلی زود با مسئولیت های زیادی مواجه میشوید. از طرفی فرصت کمتری دارید تا به عنوان یک تازه عروس و داماد با هم وقت بگذرانید. علاوه بر این در ازدواج های دیر هنگام اختلاف سنی شما و فرزندانتان زیاد خواهد بود. لذا به تلاش بیشتری نیاز دارید تا فرزندانتان را درک کنید. لطفا برای اطلاع از ایده آل ترین فاصله سنی ازدواج لطفا کلیک کنید.

[caption id="attachment_10221" align="aligncenter" width="1000"]عجله برای بچه دار شدن آسیب شناسی ازدواج دیر هنگام[/caption]

5. کاهش قوای جنسی

طبیعی است که با افزایش سن، قوای جنسی زن و مرد کاهش میابد و دیگر آن شور و اشتیاق جوانی در آنها وجود ندارد. یکی از پیامدهای ازدواج نکردن هم همین بی انگیزگی و کاهش تمایلات جنسی است. عدم وجود تعادل در یک رابطه زماشویی میتواند مشکلات بیشتری را به دنبال داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله عوامل ازدواج موفق را بخوانید.

6. احساس غریبی نسبت به خودتان پیدا میکنید

کاهش اعتماد به نفس و سردرگمی نمونه ای از عوارض عدم ازدواج کردن است. افرادی که دیرتر ازدواج میکنند، با گذر زمان وقتی خودشان را با دوستان و اطرافیان مقایسه میکنند، احساس عجیب و غریبی را تجربه میکنند. زیرا در فرهنگ ما ازدواج کردن به معنای طبیعی بودن است. هر کس خلاف این امر عمل کند، عجیب و غریب به نظر میرسد. همین موضوع میتواند زمینه ساز مشکلات فردی ناشی از تاخیر ازدواج باشد. افسردگی به دلیل ازدواج نکردن از جمله معمولترین مشکلاتی است که جوانان زیادی را درگیر کرده است.

[caption id="attachment_10222" align="aligncenter" width="1000"]مزایای مجرد ماندن و ازدواج دیرهنگام عوارض دیر ازدواج کردن[/caption]

مزایای مجرد ماندن و ازدواج دیرهنگام

با وجود این معایبی که گفتیم اما بسیاری از زوجها را میبینیم که با وجود ازدواج در سنین بالا، موفق و خوشبخت هستند. پس نمیتوان به طور قطع به یقین گفت که ازدواج های در سنین بالاتر شکست میخورند. درواقع ازدواج های دیر هنگام شرایط را برای رشد شخصیتی افراد فراهم میکند. به این ترتیب هرچقدر فردی تکامل یافته تر باشد، در زندگی هم شریک بهتری است. برخی از مهمترین مزیت های این نوع ازدواجها به شرح زیر است:

1. وقت کافی برای کشف خود دارید

خیلی مهم است که قبل از شروع زندگی با شخص دیگر، خودتان را بشناسید. ازدواج های در سنین بالاتر، زمان بیشتری را در اختیار شما میگذارد که با کسب تجربیات بهتر، میتوانید خودتان را بشناسید. آرزوها و اهداف خود را مشخص کنید. حتی میتوانید درباره همسرتان، تعدادفرزندان و... هم تصمیم بگیرید. شناختن خود منجر میشود که درک درستی از اهداف خود در زندگی مشترک داشته باشید و برای رسیدن به آنها تلاش کنید.

[caption id="attachment_10224" align="alignnone" width="1000"]وقت کافی برای کشف خود دارید پیامدهای ازدواج نکردن[/caption]

2. فرصت برای رشد و تغییر

با افزایش سن دیدگاه های ما تغییر میکند. بالغ میشویم و به جای اینکه همه چیز را سیاه یا سفید مطلق ببینیم، یاد میگیریم که سایه های خاکستری را هم ببینیم. با گذر سالها علایق ما تغییر میکند. ممکن است که در سن 20 سالگی همه حرف های پدر و مادرمان را زیر سوال ببریم اما در سن 27 سالگی آنها را درک کنیم. در واقع شخصیت ما رشد میکند و صبورتر میشویم. این رشد و تعالی همان چیزی است که زمینه ساز یک زندگی آرام و بی دغدغه است. برای خواندن مقاله معیارهای ازدواج از دیدگاه دکتر فرهنگ هلاکویی کلیک کنید.

[caption id="attachment_10225" align="aligncenter" width="1000"]فرصت برای رشد و تغییر مشکلات ناشی از تاخیر ازدواج[/caption]

3. شما میتوانید مدت طولانی تری از آزادی شخصی لذت ببرید

ازدواج با مسئولیت های سنگینی همراه است. که بعد از آن باید زندگی مشترک را در اولویت کارهایتان قرار دهید. اما وقتی که دیرتر ازدواج میکنید، چون این مسئولیت ها را ندارید، آزادی عمل بیشتری دارید. شما فرصت بیشتری برای کشف زندگی و دنیای اطرافتان دارید. میتوانید زندگی را آنطور که دوست دارید پیش ببرید و وقت خود را صرف کارهای مورد علاقه تان کنید.

4. عاقل تر میشوید

از سودمندترین تاثیرات ازدواج در سنین بالاتر این است که وقتی تصمیم به ازدواج میگیرید، توانایی انجام وظایف زناشویی را دارید. زیرا با افزایش سن، تجربه بیشتری کسب میکنیم و به همراه آن بلوغ و خرد به وجود میاید. شما همچنین این امتیاز مثبت را دارید که از تجربیات ازدواج دوستانتان استفاده کنید. کارهای مثبتی که باعث ثبات زندگی مشترک آنها شده را یاد بگیرید و بعدا آنها را به کار بگیرید.

5. در انتخاب شریک زندگی بهتر عمل میکنید

یکی از علل تاخیر ازدواج جوانان این است که اغلب فرد مناسبی برای زندگی مشترک پیدا نمیکنند. اما با گذر زمان شما میتوانید مطمئن شوید چه فردی برای ازدواج با شما مناسب است. در واقع با عقل درایتی که کسب کردید و شناختی که از خودتان دارید، میتوانید بهترین فرد را انتخاب کنید.

[caption id="attachment_10226" align="aligncenter" width="1000"]رسیدن به ثبات و امنیت مالی مزایای ازدواج دیر هنگام[/caption]

6. رسیدن به ثبات و امنیت مالی

چرا دیر ازدواج میکنیم؟ این سوالی است که با شرایط موجود پاسخ آن خیلی دور از ذهن نیست. مشکلات مالی و اقتصادی، یکی از بزرگترین عللی است که جوانان به سبب آن ازدواج خود را به تاخیر میاندازند. اما در ازدواج های دیر هنگام شما تقریبا به ثبات مالی رسیدید و حتی این فرصت را دارید که برای خرید خانه و ماشین و... سرمایه گذاری کنید. پس این امنیت مال یک نکته مثبت در ازدواج شما خواهد بود. پیشنهاد میکنیم مقاله ازدواج با مرد سن بالا را مطالعه کنید.

سوالات متداول

بچه دار شدن در ازدواج های دیرهنگام چگونه است؟

وقتی دیر ازدواج میکنید، توصیه دیگران به شما این است که هر چه زودتر بچه دار شوید. بدین ترتیب شما خیلی زود با مسئولیت های زیادی مواجه میشوید. از طرفی فرصت کمتری دارید تا به عنوان یک تازه عروس و داماد با هم وقت بگذرانید.

ثبات مالی چه تاثیری در ازدواج های دیر هنگام دارد؟

در ازدواجهای دیر هنگام شما تقریبا به ثبات مالی رسیدید و حتی این فرصت را دارید که برای خرید خانه و ماشین و... سرمایه گذاری کنید. پس این امنیت مال یک نکته مثبت در ازدواج شما خواهد بود.

پیامد های ازدواج دیرهنگام یا ازدواج نکزدن کدامند؟

نداشتن وقت کافی برای با هم بودن، سازگاری با فرد دیگر کار سختی است، کاهش قوای جنسی و... از پیامدهای تاخیر در ازدواج است.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره تلفنی قبل از ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 منبع : ازدواج های دیرهنگام

  • جللال میری
  • ۰
  • ۰

ارزیابی خواستگار یکی از دغدغه های اصلی خانواده هایی است که دخترانشان به سن ازدواج رسیده اند. در فرهنگ ما مانند هر فرهنگ دیگری خواستگاری آداب و رسوم مخصوص به خود را دارد و اگر پسری قصد ازدواج با دختری را داشته باشد، باید طبق این آداب و رسوم عمل کند. خواستگاری در حال حاضر تقریبا به لحاظ ظاهری در جامعه ما شکل گذشته خود را حفظ کرده ولی در حقیقت در روند یک خواستگاری در زمانه حاضر تغییرات زیادی صورت گرفته است. در گذشته اغلب خواستگار دختر یک خانواده از آشنایان آنها بود ولی در حال حاضر معمولا دختران و پسران در اجتماع با یکدیگر آشنا میشوند و تصمیم به ازدواج میگیرند. بنابراین ارزیابی خواستگار زمانی که یک غریبه است برای خانواده به نسبت مشکل تر می‌شود. روانشناسی در غالب مشاوره ازدواج میتواند کمک های شایانی به افراد و خانواده ها بکند که در ادامه به آنها میپردازیم.

روش های مناسب ارزیابی خواستگار کدام است؟

روش های مناسب ارزیابی خواستگار از جمله مواردی است که روانشناسی در مورد آن در غالب مشاوره قبل از ازدواج آموزه‌های زیادی را تعریف کرده است. در ادامه به چند مورد از روش های مناسب ارزیابی خواستگار اشاره میکنیم:

  • دختران حتما توجه داشته باشند که واجب است مدتی را قبل از ازدواج قطعی با یکدیگر در چهارچوب های مشخص برای معاشرت در نظر بگیرند.

دختران و خانواده های آنان برای ارزیابی مناسب خواستگار مورد نظرشان کمک گرفتن از یک روانشناس حاذق که متخصص در حوزه مشاوره خانواده است را میتوانند به عنوان یک روش مناسب ومطمئن انتخاب کنند.

  • برای ارزیابی هرچه بیشتر و دقیق تر خواستگار خانواده دختر نباید با یک جلسه و عجولانه تصمیم بگیرند . هرچقدر تعداد جلسات رسمی بین دو خانواده بیشتر باشد میتوان بهتر فرد مورد نظر و خانواده او را ارزیابی کرد.

بهترین کار برای ارزیابی خواستگار از نظر اخلاقی چیست؟

ارزیابی خواستگار از نظر اخلاقی با معاشرت راحت تر حاصل میشود. اما فقط صرف اینکه رفت و آمدی بین طرفین شکل بگیرد خانواده دختر نمیتواند در ارزیابی خواستگار از نظر اخلاقی خیلی موفق شود. این معاشرت باید به گونه ای برنامه ریزی و مدیریت شود که خواستگار در شرایط عادی قرار بگیرد و رفتار او به صورت طبیعی و همانطور که هست قابل مشاهده و بررسی باشد.

این طبیعی است که اگر معاشرت ها جنبه مهمانی های رسمی داشته باشد افراد برای حفظ ظاهر رفتاری متناسب با شأن جمع حاضر را از خود بروز می دهند. بنابراین برای شناخت همه جانبه از خواستگار بهتر است دختر او را در زمان هایی که به صورت خصوصی ارتباط دارند زیر نظر بگیرد. راهکار دیگری که در این مورد پیشنهاد میشود این است که خانواده ها در مورد خواستگار تحقیق کنند. هر چند تحقیق در جامعه و فرهنگ امروزی تاثیر گذشته را ندارد اما ممکن است در مواقعی نیز به شناخت خواستگار مورد نظر کمک کند.

ارزیابی خواستگار

سوالات جلسه خواستگاری چگونه باید باشد؟

سوالات جلسه خواستگاری میتواند در روند پروسه ازدواج بسیار تاثیر گذار باشد و شاید بهتر است بگوییم که تعیین کننده آینده خواستگاری میباشد. اما سوالات جلسه خواستگاری باید به گونه ای باشد تا اطلاعات لازم برای تصمیم گیری راجع به خواستگار را به خانواده دختر بدهد. در ادامه به برخی از موضوعاتی که باید در جلسه خواستگاری در مورد آنها سوال شود اشاره میکنیم:

  • سوال در مورد شغل و در کل وضعیت مالی خواستگار
  • سوال در مورد فرهنگ شخصی و خانوادگی خواستگار
  • سوال در مورد دیدگاه معنوی فرد و میزان تناسب در این مورد بین دو خانواده
  • سوال در مورد فلسفه ازدواج از دید فردی که به خواستگاری آمده است.

سوالات خانواده‌ها در خواستگاری بیشتر باید در چه مورد باشد؟

سوالات خانواده‌ها در خواستگاری باید به گونه‌ای باشد که روند ازدواج هر دو جوان را صاحب چهار چوبی مشخص کند. بزرگترها باید تمام نیروی خود را به خرج دهند تا فرزندانشان انتخاب موفقی در ازدواج خود داشته باشند. سوالات خانواده‌ها در خواستگاری در مواقعی که دخترشان قصد ازدواج دارند با زمانی که پسرشان را برای خواستگاری همراهی میکنند متفاوت است. سوالاتی که خانواده پسر باید در مورد آنها بپرسند عبارت اند از:

  • شرایط دختر برای ازدواج
  • تناسب فرهنگ دختر و خانواده او
  • سطح مالی خانواده دختر

برخی از سوالات خانواده دختر در جلسه خواستگاری نیز باید به شرح زیر باشد:

  • اطمینان از شغل مناسب پسر
  • متعهد و وفادار بودن پسر به زندگی مشترک
  • اطمینان از صداقت در رفتار و گفتار پسر و خانواده او

سوالات دختر و پسر در جلسه خواستگاری به چه نحوی باید باشد؟

سوالات دختر و پسر در جلسه خواستگاری باید به نحوی باشد که مسائل و موارد عمیق زندگی مورد بررسی و تبادل نظر قرار بگیرد. اشتباهی که دختران و پسران در جلسات خواستگاری زیاد انجام میدهند این است که در مجلس خواستگاری فاکتورهای سطحی و گاهی بی اهمیت را مورد بررسی قرار میدهند و این ممکن است در آینده باعث شود که زوجین آسیب ببینند. سوالات دختر و پسر در جلسه خواستگاری  باید بررسی مسائل زیر را در بر بگیرد:

  • سلایق و علایق دوطرف در نگاهشان به زندگی
  • تعریف هر دو طرف در مورد روابط اجتماعی از جمله روابط خانوادگی و دوستانه نیز حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد.
  • تفریحات و وقت گذرانی افراد نیز باید با یکدیگر سنخیت داشته باشد در غیر این صورت به مشکل خوردن زن و شوهر در آینده قطعی است.
  • دختر و پسر باید مطمئن شوند که اهداف و آرزوها و نقاطی که میخواهند در آینده به آن دست پیدا کنند وجوه اشتراک قابل ملاحظه ای داشته باشد.

روش های مناسب

وابستگی احتمالی دختر به خواستگارش میتواند چه تبعاتی داشته باشد؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد دخترانبدر زمان قبل از تصمیم قطعی برای ازدواج با فردی که به خواستگاری آنها آمده است، باید با او به صورت خصوصی معاشرت کند و وقت بگذارند. اما گاهی در جریان همین روابط و وقت گذرانی ها دختران ناگهان خود را وابسته طرف مقابل میابند. این اتفاق تبعاتی را در پی خواهد داشت که مهمترین آنها میتواند این باشد که اگر در پایان دوره نامزدی دختر پسر را از لحاظ منطقی مناسب ازدواج با خودش نبیند دیگر نتواند احساسات خود را کنترل کند و عقل را نیز در تصمیم خود برای ازدواج با او دخیل کند. بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق این است که دختران  مراقب باشند از همان ابتدای رابطه حد و مرزی را تعیین کنند که نه خود از آن بگذرند و نه اجازه بدهند که طرف مقابل در رابطه زیاده روی کند.

بررسی استقلال شخصیتی تا چه حد می تواند در جلسه خواستگاری مهم باشد؟

از جمله ویژگی‌هایی که باید در یک پسر باشد تا بتوان به عنوان یک همسر مطمئن روی آن حساب کرد استقلال شخصیتی خواستگار مورد نظر است. استقلال شخصیتی یعنی پسر به قدری به بلوغ و پختگی ذهنی رسیده باشد که بتواند مستقل از خانواده زندگی زناشویی خود و خانواده ای که تشکیل داده است را مدیریت کند.‌ این مدیریت میتواند شامل مدیریت احساسات خود و همسرش و به تعادل رساندن تعاملات هر دو خانواده باشد. پسری که از لحاظ شخصیتی به خانواده خود وابسته باشد نمیتواند با اقتدار تصمیم خود را راجع به نحوه جلو بردن زندگی زناشویی و همچنین اتفاقات و پیش آمد های آن اتخاذ کند.

ارزیابی خواستگار

سوالات متداول

آیا وضعیت مالی خوب خواستگار میتواند باعث چشم پوشی از ضعف های دیگر او باشد؟

خیر. هر چند بر کسی پوشیده نیست که وضعیت مالی خواستگار جزو اصلی ترین شرایط برای بررسی است اما نباید بخاطر وضع مالی خوب ضعف های دیگر او را ندید.

آیا تفاوت های فرهنگی میتواند زندگی زوجین را با مشکل روبه رو کند؟

اگر تفاوت های فرهنگی بین دو خانواده خیلی فاحش باشد ممکن است از همان ابتدا و در مراسم های ابتدایی باعث بروز تشنج در روابط دو طرف بشود.

در چه صورتی اختلاف در سطح تحصیلات بین زوجین مشکل ساز میشود؟

در صورتی که این اختلاف باعث شود که سبک و نحوه زندگی دونفر متفاوت شود و درکی از یک دیگر در رابطه وجود نداشته باشد.

 

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

 

منبع: خواستگار خوب

  • جللال میری
  • ۰
  • ۰

 ازدواج از دیدگاه اسلام

موانع ازدواج از دیدگاه اسلام بحثی به ظاهر ساده ولی در واقع عمیق است  ازدواج با غیر مسلمان جایز نیست یکی از موانع ازدواج از دیدگاه اسلام غیر مسلمان بودن مرد است  البته مردان میتوانند با زنان اهل کتاب ازدواج منقطع یا مدت دار نمایند که به صیغه معروف است   اگر زن وشوهر کافر باشند و یکی مسلمان شود اجازه استمرار زندگی با وی را ندارد کافر به کسی گفته میشود که اسلام و یا یکی از از اصول اسلامی را قبول نداشته باشد  یکی دیگر از موانع ازدواج از دیدگاه اسلام ازدواج با محارم میباشد مادر خواهر ، خاله ، عمه و مادربزرگها جزو محارم هستند و برای زن ، پدر،  برادر،  دایی ، عمو و پدر بزرگها  .  تا وقتی زن در عقد مرد است نمیتواند با خواهر زنش ازدواج نماید  از دیگر موانع ازدواج از دیدگاه اسلام عقد کردن زن دوم بدون اجازه زن اول میباشد

به موارد دیگر موانع ازدواج از دیدگاه اسلام که به ندرت پیش می آید ولی دانستن آنها لازم است میپردازیم  اگر مردی با خاله و یا عمه خود زنا کرده باشد ازدواج با دختر آنها حرام است  اگر مرد با زنی ازدواج کند که دختر دارد این دختر مادام العمر بر مرد محرم میشود مادر زن و مادربزرگ زن نیز محرم داماد هستند پدر شوهر و پدر بزرگان شوهر محرم هستند  یکی دیگر از موانع ازدواج از دیدگاه اسلام ازدواج با زن شوهردار است اگر مردی با زنی زنا کند تا آخر عمر به دختر او ونوه اش محرم میشود  در این بخش به بررسی موانع ثبتی ازدواج از دیدگاه اسلام پرداختیم  اما این بحث به اینجا ختم نمیشود  و نیاز به آسیب شناسی دارد چه چیزها و عواملی باعث میشود جوانان نتوانند ازدواج کنند ؟

مهمترین موانع ازدواج از دیدگاه اسلام

مهمترین موانع ازدواج از دیدگاه اسلام در مورد مردان را پی میگیریم ازدواج در اسلام امری مقدس است  درست است که طلاق آزاد وحلال است اما امریست نکوهیده  لذا مشاوره ازدواج  و مشاوره خانواده و روانشناسی از ملزومات زندگی است  در اسلام خطبه عقد بدون تعیین مهریه باطل است  مهریه برعهده مرد است و پرداخت آن واجب  . پسری که میخواهد پاکدامنی پیشه کند تصمیم میگیرد ازدواج کند .

بحث اولی که در مهمترین موانع ازدواج از دیدگاه اسلام پیش می آید مهریه است . پس از مهریه به نفقه میرسیم پسر موظف است مخارج زن را تعیین  و پرداخت کند او اکنون با خود میسنجد اگر همسرم پس از مدت کوتاهی مهرش را مطالبه کند چه ؟ پس از طلاق زن باید به مدت سه ماه عده نگاه دارد که در این مدت نیز مرد موظف به پرداخت نفقه میباشد این بحثها موانع نپران کننده ای هستند

مهمترین موانع ازدواج از دیدگاه اسلام در مورد زنان نیز بحث بر انگیز است نگرانی بانوان برای ازدواج با مرد دلخواهشان تعدد همسر است زن همیشه نگران است اگر همسرش به هر دلیل در پی ازدواج مجدد باشد تکلیف چیست ؟ یکی دیگر از مهمترین موانع ازدواج از دیدگاه اسلام برای بانوان اصل تمکین میباشد . تمکین یعنی زن بدون اجازه همسر حق بیرون رفتن از خانه را ندارد   اجازه تحصیل ندارد  نمیتواند شغلی اختیار کند  اگر مرد به مدت طولانی اورا ترک کند و با او زناشویی نداشته باشد باید تحمل کند در صورتیکه مرد میتواند به صور مختلف با زنان دیگر همبستر شود مرد حتی میتواند کنیز داشته باشد و با او همبستر شود . اینها موانعیست که یک زن را برای ازدواج نگران میکند .

از دیدگاه اسلام

چالش ها و موانع ازدواج از دیدگاه اسلام

چالش ها و موانع ازدواج از دیدگاه اسلام همان موارد نگران کننده ایست که مبتلا به جوانان است  مرد نگران تامین مادیات است چالش عظیمی در پیش رو دارد اگر همسرش به محض شروع زندگی مهرش را به اجرا بگذارد  هنگام طلاق نصف دارایتش را که بعد از ازدواج بدست آورده باید به زن بپردازد تا سه ماه بعد از ازدواج نفقه بپردازد  جهیزیه زن را به او برگرداند اگر زن شاغل نیست اجرت المثل بپردازد اگر فرزند دداشته باشند نفقه بچه ها نیز بر عهده مرد است  ترجیح میدهد ازدواج موقت کند تا به مرحله ای برسد که از نظر مادی مشکلی نداشته باشد بماند که هرچه سن ازدواج بالاتر برود تمایل به تشکیل خانواده کمتر میشود .

پسری که سنش بالا رفته و مجرد مانده است در انتخاب همسرش به وسواس مبتلا میشود انتخاب سختر میشود   بررسی چالش ها و موانع ازدواج از دیدگاه اسلام  به مجال بیشتری نیاز دارد

چالش ها و موانع ازدواج از دیدگاه اسلام در مورد بانوان هم کم نیستند  زن اگر شاغل نباشد باید به امور خانه بپردازد و نگران است که از جامعه دور بماند مرد آزادانه در جامعه کار کند و بگردد ولی او فرزند داری کند  چه بسا در جامعه برق نگاهی دل همسرش را برباید  زن در آینه تجربه میبیند که سالخورده و فرتوت شده و همسرش با زنی دیگر زندگی میکند مردی که برای دومین بار ازدواج میکند محبت ، وقت و اموالش به اشتراک گذاشته میشود اگر زن شاغل باشد هم باید به امور منزل و فرزندان برسد و هم به کار بیرون .  زن تصمیم میگیرد عاقلانه فکر کند و شرایط ازدواج را برای اطمینان سختتربگیرد شرایط ضمن عقد .. حق طلاق مهریه بالا عندالمطالبه نه عندالمساعده حق داشتن شغل حق تحصیل تعیین مبلغ بالا یرای نفقه  نتیجه پسر حتی از فکر نزدیک شدن به ازدواج هم بترسد.

بررسی موانع ازدواج از دیدگاه اسلام

بررسی موانع ازدواج از دیدگاه اسلام نیلز به فرهنگ سازی عمیق دینی  و اجتماعی دارد  در جامعه ای که جوانان از ازدواج دوری میکنند یقینا هرج و مرج خانوادگی و لا ابالیگری حکمفرماست  فرهنگ مادی بر جامعه تسلط دارد و اعتماد و اطمینان کمتر است  در چنین جامعه ای اعتقاد و ایمان کمرنگ شده و طمع و بی ثباتی شخصیتی جایگزین آن گشته است جامعه ای که معیارش اخلاق و اعتماد است مولفه های ازدواج وتشکیل خانواده قوی هستند و در عوض بازوهای  طمع ، دزدی ، بی اعتمادی و دروغ  ضعیف میشوند بررسی موانع ازدواج از دیدگاه اسلام نیاز به مطالعه دینی ،  جامعه شناسی  و روانشناسانه دارد   ابتدا اسیب شناسی نموده و بعد به دنبال راه حل باشیم  ببینیم ایراد از اعتقادات ماست یا همگونه نبودن اعتقادات ما با تربیت فردی در خانواده

هماهنگ نبودن باورها و اعتقادات با تربیت فردی در خانواده خطر بزرگیست که جوامع را تهدید میکند بطور مثال در مکتب اسلام انفاق امریست پسندیده   وقتی برای فرزندمان چاشت میگذاریم سفارش میکنیم « خودت تنهایی بخور نده کسی دیگه بخوره» ناهمگون بودن بین اعتقاد وعمل .  پایه کمرنگ کردن اعتقادات را میگذاریم  و توقع داریم در جامعه ای که زندگی میکنیم همه پایبند اخلاق باشند  دروغ نشنویم ،  دزدی نبینیم، همه در محل کارشان کم کاری نکنند ، ایثار کنند،  انفاق کنند و همدیگر را برادر دینی بدانند .

از دیدگاه اسلام

حل موانع ازدواج از دیدگاه اسلام

حل موانع ازدواج از دیدگاه اسلام به دست خود ماست و در خانواده  .  از کوزه همان برون تراود که دراوست  ما در جامعه همان را که بکاریم درو خواهیم کرد اگر فرزندانمان را متخلق به اخلاق حسنه بار بیاوریم جامعه ای سالم خواهیم داشت به دور از بی اعتمادی . ازدواج در سن مناسب و به موقع انجام خواهد شد . در سایه فرهنگ گذشت و ایثار،  بی اعتمادی وعدم اطمینان کمرنگ خواهد شد  جوانی که در جامعه هرچه میبیند پاکی و نیکوییست راحتتر اعتماد میکند  با فراغ بال برنامه ریزی میکند و با اطمینان به ازدواج تن میدهد

  • جللال میری
  • ۱
  • ۰

 

مردانی که بی مسئولیت هستند یکی از فاکتورهای حیاتی معیارهای ازدواج را طبق نظر کارشناسان مشاوره خانواده ندارند . به طور کلی مردان در غالب نقش همسر و پدر مسئولیت های جدی مادی و معنوی را دارند . عمل به این مسئولیت ها لازمه یک ازدواج موفق است . مردی که بی مسئولیت است هرگز نمیتواند در مواقع چالش برانگیز ، وضعیت را مدیریت کند و در پی حل مشکلات باشد بلکه فقط به فکر راهی برای به تعویق انداختن مسائل و شانه خالی کردن از حل آن ها خواهد بود . حتما از خود میپرسید که چگونه این افراد را تشخیص دهیم ؟

شما میتوانید در مرحله آشنایی قبل از ازدواج با مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج نشانه های افراد بی مسئولیت را بشناسید . این نشانه ها گاه بسیار ساده و قابل تشخیص هستند برای مثال فردی که بعد از قرار ملاقات بلافاصله شما را ترک میکند و به این مسئله توجه نمیکند که شما در امنیت و راحتی به مقصد خود برسید میتواند فردی بی مسئولیت در مقابل شما باشد . از این رو به کمک مشاوره ازدواج میتوانید این نشانه های کوچک و بزرگ را شناسایی کنید و بفهمید که آیا طرف مقابل شما فردی مسئولیت پذیر است یا خیر .

مردهایی که بداخلاق هستند

مردهایی که بداخلاق هستند محیط خانه را از نشاط و شادی دور نگه میدارند . این افراد شما را نیازمند محبت و لبخند خود میکنند و باعث میشوند که شما مدام در پی راضی نگه داشتن آن ها باشید . مردهای بداخلاق جو خانواده را سنگین و خفقان آور میکنند و حتی اجازه نمیدهند کودکان شاد و سرزنده باشند چراکه مانع شیطنت و بازی آن ها میشوند .

مردهایی که معتاد هستند

مردانی که معتاد هستند تنها مشکل مصرف مواد مخدر را ندارند . این افراد به تدریج و با افزایش وابستگی به مواد مصرفی خود ، تمام اصول و ارزش های اخلاقی را نقض خواهند کرد و هر رفتار ناپسند و آزار دهنده ای میتواند از آن ها سر بزند . همانطور که بارها شاهد اخبار تکان دهنده در مورد قتل یک خانم به دست همسرش که معتاد است بوده ایم یا موارد بسیار زننده تر مانند پدری که به دلیل مصرف مواد صنعتی روان گردان به فرزند خود تجاوز کرده است و . . .

مردهایی که بی بندوبار هستند

مردانی که بی بندوبار هستند خط قرمزهای یک مرد متاهل را نادیده میگیرند و شئونات اخلاقی و رفتاری را رعایت نمیکنند . این افراد باعث میشوند که بنیان خانواده متزلزل و آسیب پذیر باشد و اصول و قواعدی که یک خانواده را حفظ میکند شکسته شوند .

مردهایی که بی احساس هستند

مردانی که بی احساس هستند اصلا نمیتوانند گزینه مناسبی برای افراد حساس و رمانتیک باشند این افراد نمیتوانند پاسخگوی نیاز عاطفی شما باشند و حتی نمیتوانند به درستی قدردان ابراز علاقه شما باشند . برای مثال اگر شما برای جشن سالگرد ازدواجتان تمام تلاش خود را بکنید که او را با یک جشن رمانتیک غافلگیر و خوشحال کنید ممکن است واکنش آنچنانی از خود نشان ندهند و این مسئله قطعا شما را دلزده خواهد کرد .

مردهایی که نابالغ هستند

مردانی که نابالغ هستند طبیعتا بسیاری از ملاک های مهم شخصیتی را ندارند یا حداقل هنوز آنگونه که باید در آن ها شکل نگرفته است . ویژگی هایی مانند ثبات احساسی و فکری ، مسئولیت پذیری ، علاقه به پدر شدن و ده ها مورد دیگرد مواردی هستند که در جریان بلوغ و تکامل شخصیتی در افراد به وجود خواهند آمد .

مردهایی که عدم استقلال شخصیتی دارند

مردانی که عدم استقلال شخصیتی دارند ، اقتدار و استحکام مطلوبی که در شخصیت مردان ایده آل وجود دارد را ندارند و این استقلال و اقتدار یکی از مواردی است که باعث کشش زنان به مردان میشود . این افراد بیش از آنچه که باید به خانواده ( والدین ) خود وابسته هستند و این موضوع باعث میشود زندگی مشترک ، تصمیمات  و حتی تفریحات دو نفره شما تحت تاثیر قرار بگیرد و هرگز نتوانید در قالب یک خانواده مستقل زندگی کنید .

مردهایی که پنهان کار هستند

مردانی که پنهان کار هستند به هیچ عنوان نمیتوانند فرد مناسبی برای شریک زندگی شما باشند زیرا فردی پنهان کار است که مرتکب رفتاری ناپسند و اعمالی غیر قابل قبول باشد در غیر این صورت دلیلی برای پنهان کاری وجود ندارد . از طرفی ممکن است شما هرگز متوجه موضوعاتی که از شما پنهان کرده اند نشوید و این موضوع قطعا زندگی شما را به چالش خواهد کشید .

مردهایی که خسیس هستند

مردانی که خسیس هستند اگر این خصلت آن ها از حد نرمال آن بیشتر باشد و دیگر نتوان واژه اقتصادی را به آن ها نسبت داد نمیتوانند گزینه مناسبی باشند مخصوصا برای زنانی که خسیس نیستند . این افراد معمولا مانع تفریحات ، نیاز ها ، علایق و فعالیت های مادی شما میشوند .

مردهایی که مادی گرا هستند

مردانی که مادی گرا هستند اصلا نمیتوانند همراه مناسبی برای درصد زیادی از خانم ها باشند چرا که زن ها بیشتر به جنبه معنوی مسائل اهمیت میدهند اما یک مرد مادی گرا همه چیز را محاسبه خواهد کرد و یک توجیه اقتصادی برای آن در نظر میگیرد .

مردهایی که بددل هستند

مردانی که بددل هستند هر رفتار و کنش شما را آنگونه که میخواهند برداشت میکنند و حتی ممکن است توضیح شما را نپذیرند . این افراد مادام باعث ایجاد گله و کدورت خواهند شد و رابطه را با قهر های بی دلیل و مشاجره های بی مورد رو به رو خواهند کرد .

مردهایی که در خود فرورفته هستند

مردانی که در خود فرورفته هستند شوق و ذوق زندگی زناشویی را از بین خواهند برد و برای زنان که ذاتا موجوداتی خوش ذوق و با نشاط هستند این مسئله آزار دهنده خواهد بود . پی بردن به حالت درونی این افراد دشوار است و باعث میشود حل کردن مسئله موجود سخت تر باشد .

مردهایی که خودشیفته هستند

مردانی که خودشیفته هستند اعتماد به نفس را از زنان میگیرند . زنان به طور فطری نیازمند تعریف و تمجید هستند و اینکه همسر آن ها از ظاهر و شخصیت آن ها تعریف کند بسیار برای آن ها مهم است اما مردان خودشیفته تنها در پی تایید خود خواهند بود .

مردهایی که اختلاف فرهنگی دارند

مردانی که اختلاف فرهنگی دارند در زندگی مشترک طبیعتا خط قرمز ها ، باید نباید ها ، ارزش ها ، دیدگاه ها ، اعتقادات ، سبک زندگی و . . . خاص خود را دارند که اگر نتوانید خود را تطبیق دهید زندگی مشترک شما با اختلافات جدی رو به رو خواهد شد .

مردهایی که عدم تناسب فرهنگی دارند

مردانی که عدم تناسب فرهنگی دارند باعث میشوند که در زندگی مشترک در مسائل مختلف دچار اختلاف نظر شوید . حال این اختلاف نظر ممکن است در مسائل ساده ای مانند نوع پوشش باشد یا در مسائل پیچیده تری مانند روابط اجتماعی و خانوادگی . پس عدم تناسب فرهنگی میتواند ریشه بسیاری از مشاجره ها و اختلافات زناشویی باشد .

مردهایی که عدم تناسب خانوادگی دارند

مردهایی که عدم تناسب خانوادگی دارند از آنجایی که شیوه تربیتی آن ها با طرف مقابل متفاوت است و در خانواده ای با ارزش ها ، نگرش ها ، اهداف و . . . متفاوتی رشد یافته اند خواه ناخواه این تفاوت ، زمینه بروز اختلافات را ایجاد میکند خصوصا زمانی که زن و مرد انعطاف شخصیتی لازم را برای تطبیق خود نداشته باشند .

مردهایی که اخلاف سنی زیاد دارند

مردهایی که اختلاف سنی زیاد دارند طبیعتا نمیتوانند به درستی شما را درک کنند . خواسته ها ، اهداف ، سلایق ، ارزش ها و نیاز های شما ممکن است برای این افراد منطقی و قابل پذیرش نباشد چراکه دوران شکل گیری شخصیت آن ها با شما متفاوت بوده است . همچنین ممکن است شما آمادگی داشتن فرزند را نداشته باشید در حالی که طرف مقابل کاملا آماده پدر شدن باشد .

مردهایی که اختلال شخصیتی دارند

مردهایی که اختلال شخصیتی دارند انواع مختلفی از رفتارهای غیر طبیعی را از خود نشان میدهند برای مثال داشتن وسواس و افراط گرایی ، خودشیفتگی ، وابستگی غیر طبیعی در روابط ، مردم گریزی و انزوا ، شخصیت مرزی داشتن ، ضد اجتماعی بودن ، بد بینی ، جنون و . . . هرکدام از موارد فوق شامل چندین مورد از رفتارهای غیرعادی میباشد .

مردهایی که برتری جو هستند

مردهایی که برتری جو هستند در هر موفقیت یا موقعیتی به دنبال برتر نشان دادن خود هستند این رفتار آن ها باعث میشود یک احساس رقابت بی مورد در رابطه شما شکل بگیرد و هرگز نتوانید در قالب یک زوج موفقیت و تعالی دیگری را موفقیت خود ببینید .

مردهایی که خودخواه هستند

مردهایی که خودخواه هستند باعث میشوند یه خلاء حمایتی و احساسی در شما ایجاد شود چرا که این افراد راحتی ، آسایش و موفقیت خود را از همه چیز مهم تر میدانند .

مردهایی که تنبل و تن پرور هستند

مردهایی که تنبل و تن پرور هستند وظایف زندگی مشترک را به درستی یا به موقع انجام نمیدهند و حتی باعث میشوند روند حل مسائل بسیار کند باشد همچنین در مورد اشتغال و کسب درآمد کوتاهی خواهند کرد که باعث میشود در زندگی مشترک پیشرفت اقتصادی چندانی نداشته باشید .

مردهایی که بی ادب هستند

مردهایی که بی ادب هستند با کلام خود به شخصیت شما تعرض خواهند کرد و باعث میشوند که در خود احساس حقارت کنید همچنین جو سالم خانواده را از بین خواهند برد و تربیت کودکان را با مشکل رو به رو خواهند کرد .

مردهایی که دروغگو هستند

مردانی که دروغگو هستند اعتماد را در زندگی مشترک از بین میبرند و یک سوء ظن دائمی را در شما ایجاد میکنند به طوری که در پس هر مسئله ای به دنبال واقعیت باشید .

مردهایی که فساد اخلاقی دارند

مردانی که فساد اخلاقی دارند سلامت معنوی خانواده را به خطر خواهند انداخت و شان و منزلت خانواده را زیر پا میگذارند .

مردهایی که خشونت طلب هستند

مردانی که خشونت طلب هستند هر موضوع کوچکی را به یک مشاجره بزرگ تبدیل میکنند و هرگز تلاش نمیکنند که مسائل را مسالمت آمیز حل کنند . حفظ آرامش در زندگی مشترک با این افراد دشوار است و رابطه با این افراد بسیار پر تنش خواهد بود .

مردهایی که بی مهر هستند

مردانی که بی مهر هستند احساسات و عواطف شما را بی پاسخ میگذراند و مهر و محبتی که لازمه داشتن یک خانواده شاد است را از شما دریغ خواهند کرد .

مردهایی که حسود هستند

مردهایی که حسود هستند توجه و محبت شما به اطرافیانتان را نمیپذیرند و باعث فاصله افتادن میان شما و خانواده و دوستانتان میشوند .

مردهایی که ولخرج هستند

مردهایی که ولخرج هستند اگر این صفت در آن ها غیر معمول باشد پیشرفت مادی زندگی مشترک شما را با مشکل رو به رو میکنند .

مردهایی که هوسباز هستند

مردانی که هوس باز هستند هرگز به زندگی مشترک و همسر خود پایبند نمیباشند و تعهد برای آن ها بی مفهوم است . این افراد زندگی را با هنجار بزرگی مانند خیانت مواجه میکنند .

سوالات متداول

چه مردهایی مناسب ازدواج هستند؟

مردهایی که هیچ کدام از ویژگی های فوق را در حد افراطی نداشته باشند و در کنار این ها توانایی تشکیل خانواده را داشته باشند میتوانند مناسب ازدواج باشند .

خصوصیات یک مرد خوب برای ازدواج چیست ؟

بلوغ شخصیتی ، بلوغ احساسی و روانی ، بلوغ اجتماعی ، استقلال مالی ، میل به تشکیل خانواده ، عدم اعتیاد ، داشتن درک از ظایف زندگی مشترک و متعهد بودن به آن و . . . از ویژگی های یک مرد مناسب برای ازدواج هستند .

ازدواج با چه مردانی غلط است ؟

ازدواج با مردانی که ویژگی های اخلاقی و رفتاری ذکر شده را داشته باشند و از طرفی انعطاف لازم را برای بهتر شدن نداشته باشند غلط است . ویژگی های فوق هرگز قابل اغماض نمیباشند و تاثیر مستقیمی بر سعادتمندی زندگی مشترک دارند .

ازدواج با کدام مردها اشتباه است ؟

ازدواج با مردانی که ضعف شخصیتی یا هنجار اخلاقی خاصی را داشته باشند و یا تناسب فرهنگی ، شخصیتی ، خانوادگی و . . .را با شما نداشته باشند نمیتوانند گزینه مناسبی برای ازدواج باشند .

ویژگی مردانی که آمادگی ازدواج ندارند ؟

این افراد از نظر مالی و عاطفی به شدت به خانواده خود وابسته هستند و شخص مستقلی نمیباشند . همچنین تمایلی به صحبت کردن در مورد آینده ندارند و بهانه های متعددی را برای نپذیرفتن یک رابطه جدی دارند . این افراد روابط اجتماعی کنترل شده و معقولی ندارند و برنامه ریزی خاصی را در زندگی خود دنبال نمیکنند .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره روانشناسی و خانواده خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره آنلاین قبل از ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع : با چه مردانی نمی شود زندگی کرد؟

 

  • جللال میری
  • ۰
  • ۰

مسائل مالی همیشه یه معیار مهم برای ازدواج است. ازدواج با یه مرد ثروتمند همیشه خوبه، این زندگی شما رو آسون تر میکنه و شما نگرانی در مورد پول ندارین. اما بعضی انتخابا چالش برانگیزن، مثل ازدواج با مرد مسن. ممکنه مسائل مالی برای یه نفر آنقدر مهم باشه که حاضر به ازدواج با یه مرد با سن خیلی بیشتر از خودش بشه. اما نکات مهمی وجود داره که باید قبل از شروع رابطه ای مثل این، در نظر داشته باشین. از جمله، بلوغ عاطفی، امور مالی، فرزندان، همسر سابق و.... همه این مسائل ممکنه در ابتدا به چشم نیان اما بعدا میتونن به بزرگترین مشکل زندگیتون تبدیل بشن. به همین دلیل سعی میکنیم در اینجا چالش های ازدواج با مرد سن بالا رو مورد بررسی قرار بدیم. برای کسب اطلاعات جامع در مورد بهترین سن ازدواج لطفا کلیک کنید.

چالش های ازدواج با مرد پولدار و سن بالا

1. ممکنه همسرتون وقت آزاد بیشتر یا کمتری داشته باشه

اگه به فکر ازدواج با یه مرد مسن هستین بهتره این نکته رو در نظر بگیرین که ممکنه برنامه کاری منعطف تری داشته باشه. و بیشتر وقتش رو در خونه باشه. ممکنه بگید این که اصلا بد نیست. اما حقیقت اینه که داشتن اوقات فراغت و بیکاری زیاد فقط برای مدت کوتاهی لذت بخشه. یادتون باشه که چیزهایی که الان براتون جذاب و هیجان انگیزن، احتمالا همون مواردی هستن که بعدا باعث آزار و نگرانیتون میشن. اگه شوهرتون وقت آزاد زیادی داره، قطعا دوست داره تفریحات دو نفره بیشتری داشته باشید، که ممکنه این درخواست با ساعت کاری و مشغله های شما همخوانی نداشته باشه. به همین دلیل بعد از مدتی میفهمید که شما دو نفر ایده های کاملا متفاوتی دارید و همین سرآغاز مشکلاتتون خواهد بود.

البته عکس این موضوع هم احتمال داره. ممکنه همسرتون به دلیل مشغله کاری، شبها دیر برگرده و وقت کمتری برای شما بذاره. پس قبل از ازدواج با مرد مسن درباره این موضوع فکر کنین. یادتان باشد به خاطر این 9 دلیل ازدواج نکنید. برای دانستن این دلایل ازدواج کلیک کنید.

2. ممکنه از نظر احساسی آنقدر که فکر میکنید بالغ نباشین

افرادی که به دنبال ازدواج با مرد پخته هستن باید بدونن که قرار گرفتن در چنین رابطه ای به اون راحتی که فکر میکنن نیست. چون مردی با سن بالا، تجربیات بیشتری داره و از نظر احساسی باهوش تره. اما این لزوما چیز بدی نیست، اگه مطمئن بشید که در همون سطح بلوغ عاطفی در ازدواج قرار دارین. یه پیر مرد ممکنه مثل یه مرد جوان انرژی و هیجان نداشته باشه و خیلی برخورد رمانتیکی نداشته باشه. در عوض ممکنه هر چیزی که به ذهنش میاد رو به زبون بیاره. پس در چنین رابطه ای شما باید محافظه کار تر باشید و گاردهای دفاعی معمول خودتون رو کنار بذارید.

ازدواج با مرد سن بالا و مسن

3. ممکنه قبلا ازدواج کرده باشه و فرزندانی هم داشته باشه

یکی از مهم ترین چالش های ازدواج مرد مسن با دختر جوان اینه که این مردها معمولا قبلا ازدواج کردن. حتی ممکنه از ازدواج های قبلیشون فرزند هم داشته باشن. ازدواج مجدد چیز بدی نیست. حتی مردان مسن برای ازدواج مجدد، احتیاط و دقت بیشتری به خرج میدن. ولی شما قبل از ازدواج با مرد سن بالا لازمه از یه سری چیزا سر در بیارین و سوالاتی رو بپرسین. مثلا سن و سال بچه هاش رو بپرسین، آیا شما درگیر زندگی بچه ها میشین؟ چند وقت یه بار بچه هاش رو میبینه و...

این مسائل نیاز به گفتگوی جدی داره. جا دادن خودتون تو دل بچه ها و پذیرش شما به عنوان عضوی از خانواده، ممکنه سخت تر از اون چیزی باشه که فکرش میکنید. مخصوصا اگه همسرتون دختران بزرگی داشته باشه. چون مطالعات روانشناسان نشون داده که دختران استقبال کمتری برای ازدواج پدرشون با یه زن جوان نشون میدن.

4. اهداف و تصور شما از آینده با هم متفاوته

یکی از مشکلات اختلاف سنی در ازدواج اینه که، اگه درباره آینده با طرفتون حرف بزنین، دیدگاه کاملا متفاوتی نسبت به 10 یا بیست سال آینده داره. شاید شما بخواید دو تا بچه داشته باشین و مسافرت های مختلفی رو تجربه کنین. اما همسر مسن شما قبلا این کارها را انجام داده. باید درک کنین که شاید اون الان فقط دنبال اینه که یه خونه آروم داشته باشه تا دوران بازنشستگی را با آرامش پشت سر بذاره. البته حتی اگه با یه نفر کاملا همسن خودتون ازدواج کنید، بازم نباید انتظار داشته باشین که مسیر زندگیش رو دقیقا مثل شما مشخص کرده باشه. اما توصیه میکنم درباره اهداف و خواسته های آیندتون با طرف مقابل حرف بزنین. بهش بگید که میدونم تو قبلا این کارها را انجام دادی اما الان یه فرصت دوم داری، بیا از این فرصت استفاده کنیم. بعد از این مکالمه و شنیدن نظراتش میتونید در مورد اینکه آیندتون همسو هست یا نه، تصمیم بگیرین.

ازدواج با مرد سن بالا، ازدواج با پیرمرد پولدار

5. نیاز جنسی شما یکسان نیست

در هر ازدواجی معمولا یکی از زوجین، خواهان رابطه جنسی بیشتر یا کمتره. اما این میتونه در ازدواج با مرد مسن بارزتر بشه. طبیعیه یه مرد مسن بدن ضعیف تر و فرسوده تری داره. همین باعث میشه انرژی کمتری داشته باشه و یه میل جنسی متفاوت تر. اما این مسئله هم میتونه با یه بحث و گفتگو درباره رابطه جنسی و برآورده شدن نیازهای هر دو نفر، حل بشه. پس اگه واقعا قصد دارین با یه مرد مسن و بزرگتر از خودتون ازدواج کنین، دنبال حل این مسئله باشین.

ازدواج با مرد سن بالا چه خوبی هایی دارد؟

6. سبک های ارتباطی شما ممکنه متفاوت باشه

مردان مسن معمولا تمایل بیشتری به برقراری ارتباط دارن. چون همونطور که قبلا گفتیم این افراد به بلوغ عاطفی رسیدن و مهارت کافی برای برقراری ارتباط را دارن. اما ممکنه سبک ارتباطات شما با هم متفاوت باشه و همین باعث درگیری و اختلاف بشه. مثلا شما دوس دارین همسرتون براتون پیام های عاشقانه بفرسته، اما او این کار رو بلد نیست یا معتقده که ارسال پیامک برای نسل اون نیست. پس باید بدونید که ازدواج با مرد سن بالا این مشکلات را هم داره و شما دو نفر باید حلش کنین. برای مقابله با این مشکلات، مشاوره ازدواج هم میتونه بهتون کمک کنه.

7. مخالفت خانواده با ازدواج شما

وقتی یه دختر جوان تصمیم به ازدواج با مرد بیست سال بزرگتر میگیره، باید منتظر شنیدن نظرات مخالف هم باشه. باید بدونید که این موضوعی نیست که والدین شما به راحتی اون رو بپذیرن و ممکنه با همسرتون به مشکل بربخورند. اگه واقعا طرفتون رو دوست دارید و علت ازدواج شما عشقه، خانوادتون را باید متقاعد کنید. لطفا مقاله ازدواج عاشقانه یا عاقلانه را حتما بخوانید.

ازدواج با مرد سن بالا چه مزایا و معایبی دارد؟

8. مردم اغلب همسرتون را با پدرتون اشتباه میگیرن

اگه از دختران جوانی که ازدواج با مرد پخته و سن بالا رو انتخاب کردن، بپرسین چه چیزی بیشتر از همه آزارت میده؟ بیشترشون میگن: اینکه مردم فکر میکنن؛ ما پدر و دختر هستیم. همونطور که پذیرش ازدواج دختر با مرد سن بالا در خانواده سخته، پذیرش اون در جامعه هم سخته. و این موضوع میتونه براتون ناراحت کننده باشه. پس قبل از اینکه هر گونه تصمیمی بگیرین، خوب به این مسائل فکر کنین.

9. ممکنه احساس پیری و کسالت کنین

ممکنه بعد از گذشت مدتی از ازدواجتون احساس کنین که اگه با مردی همسن خودتون ازدواج کرده بودین، الان خوشبخت تر بودین. چون در زندگی با فرد مسنی که هیجان و شور شما رو نداره، شما هم احساس پیری میکنین. مگر اینکه به همه نیازهاتون پاسخ داده بشه. که در اکثر موارد این اتفاق نمیفته. برای اطلاع کامل در مورد عوامل ازدواج موفق کلیک کنید.

10. از نظر مالی با هم تفاهم ندارین

اگر چه دلیل اصلی بسیاری افراد از ازدواج با مردان مسن، پول و مسائل مالیه. اما همین مسائل مالی بعدا به یکی از مهم ترین اختلافات تبدیل میشه. مثلا ممکنه همسرتون مجبور باشه مقداری از درآمدش رو صرف بچه هاش کنه. اما شما با این مسئله مشکل داشته باشین. ولی یادتون باشه شما وقتی این مرد رو انتخاب کردین، تمام شرایطش را میدونستین پس باید با این مسئله هم کنار بیاید. یا میتونید قبل از ازدواج درباره مسائل مالی بحث کنین و همه چیز را شفاف سازی کنین.

یه نکته دیگه هم اینه که ازدواج با یه مرد ثروتمند و مسن این دیدگاه رو در اطرافیانتون به وجود میاره که تنها دلیل شما برای ازدواج، پول بوده. شما باید آمادگی روبه رو شدن با این برخوردها رو هم داشته باشین.

سوالات متداول

آیا ازدواج با مرد سن بالا کار درستیه؟

این موضوع به دلیل شما برای ازدواج، دیدگاه های شما به آینده و زندگی و... بستگی داره.

آیا در ازدواج با یه مرد مسن نیازهای جنسی دو طرف پاسخ داده میشه؟

ممکنه نیازهای یکسانی نداشته باشین. اما این مسئله هم میتونه با یه بحث و گفتگو درباره رابطه جنسی و برآورده شدن نیازهای هر دو نفر، حل بشه.

 همسر پیرم هر چیزی که به ذهنش میاد رو به زبون میاره چیکار کنم؟

در چنین رابطه ای شما باید محافظه کار تر باشید و گاردهای دفاعی معمول خودتون رو کنار بذارید.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره از ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: ازدواج با مرد سن بالا

  • جللال میری