بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تعریف اضطراب جدایی

اضطراب جدایی یا separation anxiet  حالتی است که کودک به هنگام جدایی از خانه یا مراقب خود به آن دچار میشود . گاهی در کودک به هنگام جدا شدن از مادر یا مراقب ، اضطراب بوجود می آید و کودک بی قرار میشود . والدین باید بدانند وقتی فرزند آنها در سنین پایین تر است ، از اینکه او را تنها بگذارند می ترسد و به همین علت ممکن است پرخاشگر یا نا آرام شود . با گذشت زمان و روند طبیعی رشد این مشکل حل می شود ، اما اگر ادامه پیدا کند والدین می توانند با مراجعه به مشاوره روانشناسی مشکل کودک خود را حل کنند . این مشکل در روند رشد زمانی حل میشود که کودک می داند افراد و اشیا حتی در نبودشان هم وجود دارند . این مسئله به اختلال شخصیت ارتباطی ندارد و بخشی از روند رشد کودک است .

تعریف اضطراب جدایی

تعریف اضطراب جدایی از نظر مشاور خانواده آویژه حالتی است که کودک از امنیت عاطفی لازم برخوردار نیست و دچار اضطراب میشود و به گونه ای افراطی به مادر یا مراقب خود میچسبد . به طور طبیعی وابستگی کودک از ۷ماهگی آغاز ، در۱۰تا۱۸ماهگی به اوج خود میرسد و نهایتا در ۳سالگی وابستگی خاتمه می یابد . اما بعضی کودکان در سنین بالاتر نیز این وابستگی خود را به مراقبشان دارند ، این مقدمه اختلال اضطراب جدایی است . به طور مثال به سختی از مراقب جدا میشوند تا به مدرسه بروند ، برای بازی با دوستانشان بهانه تراشی میکنند که مبادا از مراقب خود دور شوند . این نوع اضطراب ارتباط مهمی با سبک های دلبستگی در دوره های مختلف رشد کودک دارد . اگر کودک در دوره نوزادی و شیرخوارگی به اندازه مناسب در کنار والدین خود باشد کمتر دچار این اضطراب میشود .

علائم اضطراب جدایی

علائم اضطراب جدایی با بیقراری و ترس از اینکه مبادا مراقبشان از آنها دور شود آغاز میشود . ترس از مهم‌ترین علائم اضطراب جدایی است که کودک دوست ندارد با فرد دیگری به غیر از مادر بیرون از منزل یا مکان های دیگر برود . شب ادراری که معمولا از سه تا چهار سالگی آغاز میشود یکی از شایع ترین علائم این اختلال است . مکیدن انگشت شست از نشانه هایی است که بر اثر فشار روانی و اضطراب بوجود می آید . جویدن ناخن که شدت زیادی پیدا میکند به طور معمول از پنج سالگی آغاز میشود میتواند همزمان با تهوع ، دل درد ، سردرد باشد . کودکان مدام ترس این را دارند که مبادا یکی از اعضای خانواده را از دست بدهند در نتیجه ممکن است حتی زمان خواب پدر و مادر خود را بیدار کنند تا از سلامت آنها مطمئن شوند .

 

علائم اضطراب جدایی

ابتلا به اضطراب جدایی

ابتلا به اضطراب جدایی می تواند ناشی از این باشد که کودک احساس ناامنی میکند . از دلایل ابتلا می توان به این موارد اشاره کرد که برخی کودکان به طور ژنتیکی خلق و خوی حساسی دارند و آمادگی بیشتری در برابر ابتلا به این اختلال نشان میدهند . تغییرات محیطی عامل دیگری است که در ابتلا به این اختلال نقش دارد مثل جابجایی مدرسه و خانه . دلبستگی کودک به مراقب در 3 تا 5 سالگی تثبیت میشود و جدایی والدین یا مرگ یکی از اعضای خانواده می‌تواند منجر به اختلال اضطراب جدایی در این سن شود . روش فرزند پروری خانواده‌هایی که در تربیت فرزندان شان تربیت آسان در نظر می‌گیرند یا آنهایی که تربیت سختی را برای کودکانشان انتخاب میکنند ، کودک را برای انجام هر کاری دچار اضطراب می کنند و ممکن است به اختلال مذکور دچار شوند .

مشکلات اضطراب جدایی

مشکلات اضطراب جدایی در بزرگسالی میتواند در بروز اختلالات روانی موثر باشد . فردی که به مادر یا پدر خود وابسته است ممکن است به ازدواج تن ندهد یا نتواند بدون مراقب خود کارهای بزرگ انجام دهد . می‌توان گفت که فرد ممکن است در شغل ، ازدواج و کارهای دیگر دچار مشکل شود . مشکلات اضطراب جدایی ممکن است به صورت مشکلات گوارشی ، سردرد ، حالت تهوع بروز کند . شدت این اضطراب با سطح رشدی و سن تقویمی کودک متناسب است و واکنش های ناسازگانه افراطی و مشکل ساز در این موقعیت ها بروز پیدا میکند . مثلا یک کودک در سن مدرسه از ماندن در مدرسه به تنهایی دچار اضطراب شده و گریه میکند و یا وارد کلاس نمیشود . کودکانی هستند که در اتاق خود تنها نمی خوابند و حتی نصفه شب با استرس بیدار میشوند و بی قراری میکنند .

درمان اضطراب جدایی

درمان اضطراب جدایی از نظر مشاوره خانواده آویژه راه های مختلفی دارد . در جلسه مشاوره ، ابتدا درمانگر از شرایط کودک سوالاتی میپرسد تا بداند کودک در چه محیطی بزرگ میشود و در مرحله دوم به آموزش والدین میپردازند . روش های درمان میتواند تغییر در تصور کودک با بازی درمانی و درمانهای شناختی رفتاری باشد . مهم‌ترین اصل این است که کودک ابتدا ترس و نگرانی خود را بیان کند ، سپس توانایی ها و مهارت های لازم برای مقابله کردن با آن را به کودک می آموزند . آموزش والدین ابتدا با بررسی نوع تربیت و سبک آموزش آنها آغاز میشود ، بطور مثال بعضی والدین ممکن است زمانیکه کودک کار نادرستی انجام میدهد بگویند این کار را تکرار کنی میروم و دیگر نمی آیم . مشاوره از والدین میخواهد که تاکید کنند کار کودک را دوست ندارند و از تهدید استفاده نکنند .

ارتباط با کودک دارای اضطراب جدایی

درمان اضطراب جدایی بستگی به ارتباط مشاور با کودک دارد . ابتدا مشاور باید احساس امنیت به کودک بدهد و اعتماد کودک را جلب کند . در مرحله بعدی والدین باید یاد بگیرند که استرس و اضطراب خود را کم کنند زیرا استرس و اضطراب والدین به کودک  منتقل شده و باعث میشود که اختلال تشدید شود . والدین باید سعی کنند کودک خود را در بازی ها و کارهای گروهی شرکت دهند تا به تدریج از استرس آنها کم شود . میزان اضطراب جدایی در کودکان ارتباط قابل توجهی با کارکرد و توانایی های او دارد دارد . پس به محض دیدن علائم ذکر شده ، والدین باید کودک خود را نزد مشاوره روانشناسی ببرند تا قبل از ورود کودک به مدرسه درمان شود .

درمان اضطراب جدایی

‌ارتباط سبک دلبستگی و اضطراب جدایی

تعریف اضطراب جدایی ارتباط مستقیمی با سبک دلبستگی دارد . سبک های دل بستگی شامل سه دسته میشود اول سبک دلبستگی ایمن که در آن کودک در محیط بدون بی قراری باقی میماند بطوریکه فقط والدینش دردسترسش هستند . کودکان سبک اول معمولا دچار اضطراب جدایی نمیشوند و یا بطور معمولی از این دوره عبور میکنند . سبک دوم دلبستگی ناایمن است و کودک در جایی که والدینش را نبیند دچار بیقراری میشود و با دیدن والدین خود دوباره آرام میشونذ . کودکان سبک دوم دچار اضطراب جدایی میشوند که اگر درمان شود اثر ماندگاری ندارد . سبک دلبستگی اجتنابی زمانی شکل میگیرد که کودک بعد از بی قراری حتی اگر والدینش بازگردند باز هم آرام نمیشوند و احساس امنیت خود را کامل از دست داده است . کودک در این مرحله اگر درمان نشود مستعد ابتلا به اختلالات دیگر هم میشود .

سوالات متداول

آیا برای کاهش اضطراب جدایی راه حلی وجود دارد ؟

بله ، یکی از راه حل ها این است که والدین تا حد ممکن با کودک خود قایم باشک بازی کنند و همچنین برای او مشخص کنند که چقدر دور از او میمانند یا موقع خروج از منزل حتما با او خداحافظی کنند .

آیا اختلال اضطراب جدایی در همه سنین شیوع پیدا میکند ؟

خیر شیوع این اختلال بیشتر در کودکی است و نسبت برابری در دختران و پسران دارد اما اگر درمان نشود در نوجوانی و بزرگسالی اثرات ماندگاری در رفتار و انتخابهای افراد میگذارد .

آیا منشأ اضطراب جدایی میتواند از اضطراب خود والدین باشد ؟

بله ، یکی از دلایل ابتلا به اضطراب جدایی ، والدینی هستند که حمایت افراطی نسبت به کودک خود دارند و باعث میشود که کودک احساس امنیت خود را از دست بدهد.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: 

  • جللال میری
  • ۰
  • ۰

تربیت کودک 2 ساله,تربیت کودک 2 ساله تا 3 ساله,

تربیت کودک 2 ساله امری بسیار ضروری می باشد که در شکل گیری شخصیت کودک در آینده تاثیر بسزایی دارد اما اگر والدین در خود احساس اعتماد به نفس برای پدر یا مادر بودن را دارا نباشند این نشان دهنده این نکته است که خود با والدینشان از رابطه خوبی برخوردار نبوده اند و این نکته میتواند آینده فرزندان را نیز به مخاطره بیندازد .

  • جللال میری