بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

شرایط معافیت سربازی نخبگان

منابع انسانی، مهم‌ترین سرمایه هر کشوری هستند. نخبگان و استعدادهای درخشان نیز جزو ارزشمندترین این منابع به شمار می‌روند. معافیت سربازی نخبگان، اقدامی هوشمندانه از سوی سازمان نظام وظیفه برای حفظ و حمایت از این سرمایه‌های ملی است. با این کار، نخبگان می‌توانند بدون دغدغه سربازی، به فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود ادامه داده و به پیشرفت و توسعه کشور کمک کنند.

معافیت سربازی نخبگان یکی از روش های اخذ معافیت برای مشمولان خدمت سربازی است اما به معنی این نیست که شما می توانید با دریافت نخبگی به طور کامل از خدمت معاف شوید.

در این شکل از معافیت نخبگی فرد با انجام طرح های جایگزین پژوهشی دوره آموزشی خود را در محیط های غیر نظامی و با دریافت امتیازات مثبت دیگر سپری خواهد نمود.

 برای اینکه فرد بتواند در شمول معافیت نخبگان از سربازی قرار بگیرد لازم است گزینه های مد نظر سازمان نظام وظیفه به لحاظ نخبه بودن را کسب کند. این گزینه ها می تواند ثبت اختراع و یا داشتن ایده فناورانه باشد.

چنانچه برخی از فارغ التحصیلان قادر به دریافت امتیاز نخبگی نشدند و شرایط دریافت این معافیت را نداشتند می توانند با ارائه پروژه کسری خدمت، مدت زمان خدمت سربازی خود را کاهش دهند

مشاوره نظام وظیفه آویژه در این مقاله به بررسی شرایط سرباز نخبه، نحوه دریافت معافیت نخبگان، مهارت و توانایی های لازم نخبگان و … پرداخته و آن را در اختیار مشمولان واجد شرایط قرار داده اند

معافیت سربازی نخبگان

 دوران سربازی برای تمامی مردان به شرط داشتن شرایط اعزام، اجباری است. اجباری بودن آن به همان نسبت می تواند دغدغه های ذهنی و مشغله های فکری زیادی را به جهت تغییر مسیر زندگی و از دست دادن برخی فرصت ها به وجود آورد.

در این بین اگر فرد جزئی از قشر تحصیلکرده علاقمند به حوزه تحقیق و پژوهش باشد و یا فردی ایده پرداز بوده و صاحب فکر نو برای اختراع باشد، این دغدغه های مرتبط با سربازی برای او دو چندان خواهد شد.

سازمان نظام وظیفه برای مشمولان با شرایط گوناگون تسهیلاتی در نظر گرفته است که افراد برخوردار از آن می توانند، خدمت سربازی خود را کاهش داده یا به گونه ای دیگر با انجام طرح های تحقیقاتی، به پایان برسانند.

از آنجاییکه خدمت سربازی به حضور در پادگان و انجام امور نظامی خلاصه نمی شود مشمولان با استعداد های درخشان می توانند با خدمات علمی و پژوهشی نیز به سازمان ارائه دهند.

بنابراین طرح جایگزین خدمت علاوه بر اینکه مشمولان نخبه را ازحضور در پادگان دور می کند، فواید بهینه ای نیز برای نظام وظیفه کشور بهمراه خواهد داشت.

 دوارن خدمت سربازان نخبه به این شکل است که آنها با فعالیت در محیط های علمی در زمان تعیین شده، دوره ضرورت خود را سپری می کنند و این به منزله معافیت یا عدم انجام دوره آموزشی سربازی نمی باشد.

برای معافیت سربازی قوانین و مقررات خاصی وضع گردیده است و تنها شامل مشمولان نخبه یا استعداد درخشان نمی گردد، پس اگر در رشته خاص فارغ التحصیل شده و امتیازات علمی بالایی بدست آورده اید، اخذ معافیت نخبگان برای شما امکانپذیر نخواهد بود.

روند انجام خدمت سربازی مشمولان نخبه به اینصورت است که آنها دو ماه خدمت آموزشی خود را سپری نموده و پس از آن با انجام طرح های جایگزین خدمت و انجام مراحل تایید آن، کارت پایان خدمت خود را دریافت نمایند.

چگونه در شمول سرباز نخبگی قرار بگیریم؟

 افرادی که در زمینه های علمی، پژوهشی، مهارتی و … دارای استعداد خاصی می باشند یا درجه های بالای تحصیلی را کسب نموده اند و جزء استعداد درخشان در مرکز آموزشی خود هستند، به عنوان نخبه شناخته شده و می توانند از طرح جایگزین خدمت بهره مند شوند.

برخی از افراد که در سن اعزام به خدمت سربازی هستند تلاش می کنند تا با ورود به دانشگاه و استعداد درخشان شدن از طرح سرباز نخبگی استفاده کنند.

اما برای طرح جایگزین خدمت نخبگی شرایطی وضع گردیده است که لازم است تا متقاضیان از آنها مطلع شوند.

مشمولانی نخبه به شمار می روند که علاوه بر کسب امتیازات لازم و برتری نسبت به سایرین از نظر علمی، تایید بنیاد ملی نخبگان را نیز به دست آورده باشد.

طرح سرباز نخبه برای تمامی رشته های تحصیلی مانند قابل اجرا می باشد که حتی در روند تحصیلی آنها نیز تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

به طور مثال با انجام طرح سرباز نخبگی که بین 14 الی 21 ماه است، دانش آموختگان رشته های پزشکی و پیرا پزشکی با دستور وزارت بهداشت، می توانند طرح های فارغ التحصیلی خود را انجام دهند.

شرایط معرفی مشمول به عنوان سرباز نخبه

 اینکه فرد متقاضی به چه دلایلی به عنوان سرباز نخبه معرفی شود کاملا به شرایط و ضوابط تعیین شده در بنیاد ملی نخبگان بستگی خواهد داشت. به این معنا که داشتن نمرات برتر دانشگاهی به خودی خود نمی تواند دلیلی بر نخبه بودن فرد بشمار رود.

معافیت سربازی نخبگان شرایط بسیاری دارد و آن دسته از مشمولانی که این شرایط را دارا می باشند می توانند از امتیازات سربازی نخبگی بهره مند شوند.

برای کسب اطلاع از آنها و شفاف سازی بحث معافیت سربازی نخبگان در ادامه به ذکر آنها پرداخته ایم.

مهارت ها و توانایی های مد نظر برای سرباز نخبگی

🟢 رتبه های برتر آزمون سراسری را کسب نموده باشد.

🟢 بین نفرات اول تا سوم برندگان المپیاد های آموزشی دانش آموزی در سطح کشور و بین المللی قرار گرفته باشند.

🟢 جزء دانشجویان نمونه کشور انتخاب گردیده باشند.

🟢 با تایید دانشگاه از دانشجویان استعداد درخشان به شمار روند.

🟢 دارندگان رتبه های اول و دوم دوره های آزمون جامع پزشکی، داروسازیو دندانپزشکی باشند.

🟢 کسانی که اختراع جدیدی را ثبت نموده یا از مکتشفین هستند.

🟢 در صورت شرکت در مسابقات بین المللی و ملی مهارت نفرات برگزیده بشمار روند.

🟢 رتبه های برتر مسابقات و جشنواره های علمی داخلی و خارجی را کسب کرده باشند.

🟢 خلق آثار ادبی و هنری از شرایط مدنظر برای سرباز نخبگی

🟢 نفرات اول تا سوم برنده که در مسابقات معتبر قرآنی داخلی و بین المللی شرکت کرده باشند.

🟢 فعالیت در حوزه های علمیه و کسب مقامات برگزیده در آن

معافیت نخبگان از خدمت سربازی و نکات مورد توجه آن

روند خدمت سربازی نخبگان پس از ثبت نام و پست کردن دفترچه آغاز خواهد شد که اطلاع از جزئیات آن به شما بسیار کمک خواهد نمود.

☑️ برای انجام پروژه های تحقیقاتی زمان مشخصی در نظر گرفته شده است که معمولا نصف زمان21 ماهه خدمت سربازی می باشد.

☑️ فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در حین تحصیل و قبل از اعلام تاریخ اعزام به سربازی خود باید مقالات، پروژه های علمی و تحقیقاتی خود را به بنیاد ملی نخبگان ارائه دهند تا پس از تایید بتوانند از طرح جایگزین خدمت نخبگی استفاده نمایند.

☑️ ارائه سوابق و رزومه علمی از طریق مراجعه به سامانه سینا انجام شود و در مراحل بعدی به تایید مسئولین مربوطه برسد.

☑️ برای دریافت معافیت سربازی نخبگان محدودیتی در رشته های دانشگاهی نیست. طبق آنچه در شیوه نامه های مرتبط با معافیت درج شده است، فارغ التحصیلان همه رشته های تحصیلی می توانند از طرح پروژه جایگزین خدمت استفاده کنند.

☑️ دوره آموزشی خدمت نظام وظیفه شامل هیچ یک از مراحل طرح های معافیت نخبگان نبوده و همگی مشمولان نخبه ملزم به گذراندن دوره آموزشی خواهند بود.

☑️ دانش آموختگان در تمامی گرایش های تحصیلی مانند فنی ومهندسی، انسانی، هنر و … پس از اینکه امتیاز های لازم را بدست آورده و ارزیابی مثبتی از عملکرد آنها صورت گرفت می توانند با تایید ستاد نیرو های مسلح، جایگزین خدمت نخبگان را دریافت نمایند.

☑️ چنانچه مشمولان دارای شرایط معافیت نخبگان به خدمت اعزام شده اما تا پایان رسیدن دوره سربازی 14 ماه که حداقل زمان جایگزین خدمت است، باقی مانده باشد، می توانند پس از بررسی های لازم وضعیت خود را تغییر داده و با تاییدات لازم از حضور در پادگان امتناع ورزند.

☑️ با موافقت دانشگاه، پیشنهاد اولیه شخص در تعیین موضوع، زمان شروع اجرای طرح در اولویت قرار خواهد گرفت.

چگونه معافیت سرباز نخبگی را دریافت کنیم؟

پس از اینکه متقاضیان دریافت سرباز نخبگی تمامی مدارک خود مبنی بر نخبه یا استعداد درخشان بودن را جمع آوری نموده و در سایت بنیاد ملی نخبگان(bmn.ir) بارگذاری نمودند، می بایست منتظر تایید از سوی سازمان باشند.

چنانچه تاییده لازم را به عنوان نخبه کسب نمودید با انجام مراحل زیر می توانید نام نویسی خود را در طرح جایگزین خدمت نخبگان انجام دهید.

 ورود به سامانه سینا روی درگاه رسمی بنیاد ملی نخبگان جهت اخذ معافیت سرباز نخبگی

 انتخاب گزینه نام نویسی متقاضی و تکمیل اطلاعات درخواستی شامل مشخصات فردی، تابعیت و وضعیت تاهل و غیره

 اگر شما به عنوان استعداد درخشان یا فرد نخبه محسوب شوید، نام شما در سایت ذکر شده و همچنین طی تماس تلفنی محل و زمانی که باید شروع به اجرا طرح خود نمایید، به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

 نکته مهم

🔴 حداقل زمان مورد نیاز برای اجرای طرح باید 14 ماه باشد.

🔴 دفاع از طرح منوط به کامل بودن فرآیند اجرا و بی نقص بودن آن خواهد بود.

مشاوره نظام وظیفه

  • ۰۳/۰۲/۰۶
  • جللال میری

مرکز مشاوره آویژه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی