بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی

بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی بیماری های شناخته شده ای هستند . علاوه بر این بیماریها مانند بیماری های روحی – روانی ، بتا تالاسمی ماژورو تاسی به چند سندروم اشاره میکنیم . بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی شامل : سقط جنین ، معلولیت و نقص ایمنی هستند . تمام این بیماریها ناشی از ازدواج فامیلی میباشند . از دیگر بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی میتوان به بیماری های عفونی اشاره کرد . یکی دیگر از بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی سقط جنین و مرده زایی است . که اگر این بیماریها چند مرحله تکرار شوند در نهایت به تولد نوزاد معلول منتهی خواهد شد . یکی از بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی سندروم داون میباشد . این بیماری بسیار خطرناک است که در بخشهای بعدی بیشتر به آن خواهیم پرداخت .

بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی

بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی سندروم های دیگر هستند . سندروم کلاین فلتر ، سندروم فنیل کتونوریا ،  سندروم نونان همه در اثر ازدواج فامیلی بوجود می آیند . فلج مغزی نیز بر اثر ازدواج فامیلی در نوزادان دیده میشود . چاره چیست ؟ اگر هر زوجی خود را برای داشتن ازدواج موفق ترغیب به مشاوره قبل از ازدواج کند مسلما اطلاعات بهتری دریافت خواهد کرد . مرکز مشاوره آویژه سعی بر این دارد که فرهنگ مشاوره را در خانواده ها ارتقا دهد . شما برای رسیدن به کسی که با معیارهای ازدواج شما تطبیق داشته باشد حتما باید مشاوره نمایید . حتی بعد از ازدواج برای اثر گذاشتن بر روی خانواده مشاوره ازدواج ضروری است . عامل بعدی که قبل ازازدواج ضروری است مشاوره ژنتیک میباشد . با این مشاوره شما کمتر نگران فرزنداتان برای ابتلا به بیماریهای توارثی و ژنتیکی خواهید بود .

بررسی بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی

بررسی بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی را با تالاسمی مینور آغاز میکنیم . اگر پدر و مادر هردو به بیماری مینور مبتلا باشند که نیاز به مراقبت ندارند فرزندشان قطعا بتا تالاسمی ماژور خواهد بود . بررسی بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی را با سندروم کلاین فلتر ادامه میدهیم . در این سندروم کودک پسر با یک نسخه اضافی کروموزوم ایکس بدنیا می آید . و امادربررسی بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی به سندروم ترنر برمیخوریم . این سندروم برای زنان است . زنان بطور طبیعی دارای جفت کروموزوم جنسی ایکس هستند در این سندروم زن یک کروموزوم ایکس کم دارد . سندروم بعدی فنیل کتونوریا است که در اثر کمبود یک آنزیم در کبد بوجود می آید . سندروم نونان هم باعث میشود اعضای بدن رشد طبیعی نداشته باشد و رشد قسمتهای مختلف بدن با اختلال مواجه میشود .

بررسی بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی را با بیماری های روحی - روانی ادامه میدهیم . بیماری های روحی – روانی کمتر منشا ژنی دارند . اما توارث در آنها دخیل هستند . کمبود یا اضافه داشتن تعدادی از امینو اسید ها باعث بروز برخی اختلالات رفتاری و مغزی میشوند . این نقصان به فرزندان منتقل میشود . اگر دو نفر هردو این اختلال را داشته باشند ولی بیماری آنها نمود نداشته باشد در فرزندان شدید میشود و احتمال بروز بیماری های شدیدی میرود . ازجمله شیزوفرنی ، اسکیزوفرنی ، اوتیسم و افسردگی .

انواع بیماریهای ناشی از ازدواج فامیلی

خطرات بیماریهای ناشی از ازدواج فامیلی

خطرات بیماریهای ناشی از ازدواج فامیلی بسیار زیاد است . یکی از خطرات بیماریهای ناشی از ازدواج فامیلی به دنیا آمدن کودک معلول است . احتمال به دنیا آمدن این کودکان در ازدواجهای فامیلی سه برابر ازدواجهای غیر خویشاوندی است . البته ازدواجهای نسبی . نکته مهم اینجاست که این معلولیت احتمال دارد در نسلهای بعدی یعنی نوه و نتیجه تکرار شود . چهار در صد از مرگ و میر نوزادان مربوط به ازدواجهای فامیلی است حتی ازدواجهای فامیلی دور . یکی دیگر از خطرات بیماریهای ناشی از ازدواج فامیلی ابتلا کودکان به سندروم داون است . این کودکان به جای ارث بردن دو نسخه از کروموزوم ، سه نسخه توارثی دارند . این بیماری سبب اختلال در رشد نوزاد دارد . باعث اختلال در یادگیری ، افزایش ابتلا به ناراحتیهای قلبی ، اختلال در شنوایی و بینایی میشود . این بیماری به تریزومی 21 نیز مشهور است .

انواع بیماریهای ناشی از ازدواج فامیلی

انواع بیماریهای ناشی از ازدواج فامیلی بر دو نوع جسمی و روحی تقسیم میشود . انواع بیماریهای ناشی از ازدواج فامیلی جسمی بردو نوع ژنتیکی و مادرزادی تقسیم میشود . انواع بیماریهای ناشی از ازدواج فامیلی روحی نیز بر دو نوع وراثتی و محیطی تقسیم میشود که هرکدام در جای خود نیاز به بررسی و توضیح دارند . بیماریهای ژنتیکی را که به تفصیل گفتیم .  اما بیماری های مادرزادی بیماری مربوط به ژن نمیباشد و جهش در ژن مشاهده نمیشود .  اما اختلالاتی مانند کم کاری تیروئید بر سلامت کودکان اثر میگذارد . در بیماریهای مادر زادی ممکن است دیابت ، سرخجه و کم کاری تیروئید دامنگیر فرزندان شود . بیماری مادرزادی به معنای انتقال از مادر به فرزند نیست .

خطرات بیماریهای ناشی از ازدواج فامیلی

بیماریهای ناشی از ازدواج فامیلی برای فرزندان

بیماریهای ناشی از ازدواج فامیلی برای فرزندان را دربخشهای گذشته نام بردیم . اکنون به نمود آنها در فرزندان میپردازیم . بیماریهای ناشی از ازدواج فامیلی برای فرزندان سندروم کلاین فلتر است . در این سندروم پسر بچه با یک نسخه اضافی کروموزوم ایکس متولد میشود که سبب تاثیر منفی بر بیضه ها و هورمون های جنسی تستوسترون میشود . سینه برجسته ، کم بودن موهای زائد ، کوچک بودن آلت مردانه و کم ترشح شدن اسپرمها میباشد . سندروم ترنر برعکس سندروم قبل برای زنان میباشد . علائم ثانویه در زنان کم است سینه صاف و بدون برجستگی ، اختلال در ترشح هورمونهای زنانه و بدنبال آن عدم قاعدگی و بارداری میباشد . این زنان یک کروموزوم ایکس کمتر دارند و تک کروموزومی هستند .

بیماری فنیل کتونوریا به دلیل نبودن نوعی آنزیم در کبد نوزاد ایجاد میشود که نوزاد شیرو مواد پروتئینی را نمیتواند هضم کند  و حالت تهوع پیدا میکند . سندروم نونان اختلال در رشد جسمی کودکان میشود . علائم آن قامت کوتاه ، نقص قلبی و عقب ماندگی ذهنی است .

هزینه آزمایش های ژنتیک چقدر هستند؟

به طور کلی نمی توان هزینه ثابتی را برای این آزمایش ها در نظر گرفت و ممکن است گاهی اوقات بالغ بر 10 میلیون شوند.

آزمایشات ژنتیک شامل چه مواردی می شوند؟

آزمایش سیفیلس، ایدز، هپاتیت، تالاسمی و ...

بیماری های ژنتیکی ازدواج فامیلی شامل چه مواردی هستند؟

سندروم داون، فلج مغزی، انواع معلولیت، تالاسمی و ... از جمله بیماری های ژنتیکی ازدواج فامیلی هستند.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره روانشناسی و خانواده خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره آنلاین ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی