بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

داشتن یک دوست خیالی که گاهی اوقات به آن همراه خیالی کودک نیز می گویند، بخشی عادی و حتی سالم از بازی دوران کودکی محسوب می شود.

تحقیقات بر روی دوستان خیالی ده ها سال است که ادامه دارد و پزشکان و والدین به طور یکسان در مورد سالم بودن یا "طبیعی بودن" خود فکر می کنند.

اکثر تحقیقات بارها و بارها نشان داده اند که این امر معمولاً بخشی طبیعی از دوران کودکی برای بسیاری از کودکان است.

تحقیقات قبلی نشان می دهد که 65 درصد از کودکان تا 7 سالگی یک دوست خیالی داشتند.

 

چه مفهومی داره؟


مشاوران فمیلیکو ایجاد دوستان یا همراهان خیالی برای کودکان غیرمعمول نیست - کسی که می توانند با او صحبت کنند، با او تعامل کنند و با او بازی کنند.

این دوستان وانمود می‌کنند که ممکن است شکل هر چیزی را داشته باشند: یک دوست نامرئی، یک حیوان، چیزی خارق‌العاده، یا درون یک وسیله، مانند یک اسباب‌بازی یا حیوان عروسکی.

اکثر تحقیقات نشان داده اند که داشتن یک دوست خیالی یک شکل سالم از بازی دوران کودکی است. مطالعات حتی نشان داده‌اند که ممکن است در کودکانی که همراهان خیالی ایجاد می‌کنند، فوایدی برای رشد داشته باشند.

مزایا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

شناخت اجتماعی برتر
جامعه پذیری بیشتر
خلاقیت را تقویت کرد
استراتژی های مقابله ای بهتر
افزایش درک عاطفی
دوستان خیالی ممکن است برای فرزند شما دوستی، حمایت، سرگرمی و غیره فراهم کنند.

8 راهکار برای برخورد با دوست خیالی کودک

خودتان را خیلی نگران نکنید

روانشناسان کودک معتقد هستند داشتن دوست خیالی کودک در سنین 3 تا 7 سال کاملا طبیعی است. شما در برخورد با دوست خیالی فرزندتان نباید او را به شدت رد کنید و کودکتان را از داشتن دوست خیالی منع کنید. هرچه شما بیشتر کودکتان را وادار به ترک کردن دوست خیالی اش کنید، او بیشتر وابسته می‌شود. پس بهتر است دوست خیالی کودک را به عنوان عضو جدید خانواده قبول کنید و حتی با او همراه شوید. مثلا هنگام ناهار یک ظرف هم برای دوست خیالی بگذارید و در مورد او با فرزندتان صحبت کنید. اینکه دوست خیالی کودک را بپذیرید، باعث می‌شود کنترل بهتری روی شرایط داشته باشید.

[caption id="attachment_1994" align="aligncenter" width="800"]آشنا شدن با دوست خیالی کودک آشنا شدن با دوست خیالی کودک[/caption]

با دوست خیالی کودک آشنا شوید

از آنجایی که دوست خیالی کودک مدتی میهمان منزل شماست، بهتراست او را بیشتر بشناسید. در مورد دوست خیالی کودک از فرزندتان سوال بپرسید. سوالاتی مانند " اسم دوست خیالیت چیه؟"، " دوست خیالیت چندسالشه و اهل کجاست؟" " با او چه بازی هایی انجام میدی؟"، " او تو را به انجام چه کارهایی تشویق می‌کنه". این سوالات به شما کمک می‌کند تا اطلاعات مفیدی در مورد دوست غیرواقعی فرزندتان به دست آورید. شما می‌توانید از این اطلاعات هوشمندانه استفاده کنید. معمولا ویژگی های خوب و بدی که کودکتان در مورد دوست خیالی خود می‌گوید، همان ویژگی های فرزندتان است. اگر درمورد ترس ها و کنجاوی های دوست غیر واقعی خود برای شما تعریف می‌کند، به احتمال زیاد همان ترس ها و اضطراب های فرزندتان است.

با دوست خیالی فرزند بیش از اندازه همراه نشوید

همانطور که گفتیم آشنایی با دوست خیالی کودک به شناخت بهتر فرزندتان کمک می‌کند. اما نباید بیش از اندازه با دوست غیر واقعی همراه شوید تا این مسئله خیلی برای او پررنگ نشود. توجه زیاد شما به دوست خیالی کودک ممکن است باعث احساس حسادت در کودکتان شود. بنابراین نسبت به دوست خیالی فرزند خود خیلی اشتیاق نشان ندهید و هرگز فرزندتان را با او مقایسه نکنید. به طور کلی می‌توان گفت در مورد دوست خیالی کودک صحبت نکنید مگر اینکه فرزندتان برای صحبت پیش قدم شود. اگر او برای گفتگو پیش قدم شد، باید شنونده خوبی برای او باشید.

برای دوست خیالی محدودیت بگذارید

اگر احساس می‌کنید مهمان ناخوانده منزل شما بیش از اندازه در کارهای فرزندتان دخالت می‌کند، او را محدود کنید. گاهی اوقات ممکن است فرزند شما کار اشتباهی انجام دهد و انگشت اتهام را به سمت دوست خیالی خود ببرد که " او این کار را انجام داد" و یا " او از من خواست تا این کار را انجام دهم".  در چنین شرایطی لازم است که قوانینی را برای دوست خیالی تعیین کنید. مثلا به کودکتان بگویید" او در خانه خودش می‌تواند هرکاری که دلش خواست انجام دهد اما وقتی اینجاست باید مطابق قوانین منزل ما رفتار کند" و یا " او کار اشتباهی کرده و دیگر نباید آن را تکرار کند". هر زمانی که متوجه شدید فرزندتان برای فرار از پاسخگویی به کارهای اشتباهش، تقصیر را به گردن دوست خیالی می‌اندازد با او برخورد کنید و بهانه هایش را قبول نکنید.

[caption id="attachment_1995" align="aligncenter" width="366"]داشتن دوست واقعی در برابر دوست خیالی داشتن دوست واقعی در برابر دوست خیالی[/caption]

زندگی واقعی را برای او لذت بخش کنید

با اینکه دوست خیالی کودک می‌تواند رفیق و همراه خوبی برای فرزندتان باشد؛ اما مسلما به اندازه بازی کردن و همراه شدن با دوستان واقعی خوش حال کننده نیست. سعی کنید محیط اطراف کودک را برای او جذاب کنید. همچنین وقت بیشتری برای بازی کردن و همراه بودن با فرزندتان بگذارید و از او بخواهید با کودکان همسن و سال خود بازی کند. هرچقدر دنیای واقعی کودک شیرین و جذاب تر باشد، زودتر از دوست خیالی خود خداحافظی می‌کند.

دوست خیالی کودک را تنبیه نکنید

بعد از اینکه متوجه شدید فرزند شما برای فرار از مسئولیت و یا بی تقصیر نشان دادن خود، همه چیز را به گردن دوست خیالی خود می‌اندازد، فرزندتان را تنبیه کنید. کودک شما زرنگ است و از این حربه برای فرار از جبران خطاهایش استفاده می‌کند. در چنین شرایطی اگر شما دوست غیر واقعی او را به جای کودکتان تنبیه کنید، او یاد می‌گیرد که مسئولیت کارهایش را به گردن دیگران بیندازند و این ویژگی برای آینده کودک دردسر ساز است. بنابراین بهانه های کودکتان را نپذیرید و خودش را مجبور به جبران خطاهایش کنید.

5 هدف برای داشتن یک دوست خیالی

در سال 2017، محققان این پنج هدف را برای داشتن یک دوست خیالی شرح دادند:

حل مسئله و مدیریت احساسات
کاوش در ایده آل ها
داشتن یک همراه برای بازی فانتزی
داشتن کسی برای غلبه بر تنهایی
اجازه دادن به کودکان برای کشف رفتارها و نقش ها در روابط

آیا داشتن یک دوست خیالی برای بچه ها خوب است؟
در حالی که برخی از والدین ممکن است نگران باشند، داشتن یک دوست خیالی برای کودک کاملاً طبیعی است.

در مقایسه با کودکانی که دوست خیالی ندارند، کودکانی که دوست خیالی ندارند در موارد زیر تفاوتی ندارند:

بیشتر ویژگی های شخصیتی
ساختار خانواده
تعداد دوستان غیر خیالی
تجربه در مدرسه
در گذشته، کارشناسان معتقد بودند داشتن یک دوست خیالی نشان دهنده یک مشکل یا یک وضعیت سلامت روانی است. بر اساس تحقیقات فعلی منبع مورد اعتماد، این تفکر بی اعتبار شده است.

در حالی که بیشتر مردم کودکان خردسال در سنین پیش دبستانی را با داشتن همراهان خیالی مرتبط می دانند، در واقع داشتن آنها برای کودکان بزرگتر نیز طبیعی است.

تحقیقات قدیمی تر نشان می دهد 28 درصد از کودکان 5 تا 12 ساله دارای دوستان خیالی هستند.

دختران بیشتر از پسرها دوستان خیالی دارند.

تخیل می تواند بخش مهمی از بازی و رشد کودک باشد. داشتن یک دوست خیالی می تواند به کودک کمک کند روابط خود را کشف کند و خلاقیت خود را به کار گیرد.

منبع:

https://familico.ir/kids-imaginary-friends/

https://www.goodhousekeeping.com/life/parenting/a28579180/why-children-have-imaginary-friends/

https://www.theatlantic.com/family/archive/2019/07/why-do-kids-have-imaginary-friends/594919/

https://www.healthline.com/health/mental-health/imaginary-friends#is-it-ok

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی