بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

قدرت سکوت

تمرین سکوت یک راه موثر برای برقراری ارتباط عمیقتر با خود و محیط است. در جامعه‌ای پر از پرتوها و اشغال‌های روزمره، ممکن است به سختی زمانی برای تامل و ارزیابی ذاتی خودمان و خلوتی درونی پیدا کنیم. تمرین سکوت، یک فرصتی است که ما را قادر می‌سازد تا از صدای ذهن آشفته‌مان فاصله بگیریم و به آرامشی عمیق و ارتباطی صمیمانه با خود و محیطمان دست یابیم. در زیر چند مرحله برای تمرین سکوت را شرح خواهیم داد:

۱. مکانی آرام و طبیعی را انتخاب کنید: در ابتدا، برای تمرین سکوت، مکانی آرام و طبیعی را انتخاب کنید. ممکن است این مکان در خانه شما باشد، محل کوهستانی یا یک باغ آرام. هر کجا که انتخاب کنید، مطمئن شوید که احساس آرامش و ارتباط با محیط را به شما منتقل می‌کند.

۲. نشستن در آرامش: در این مرحله، در یک جای آرام و راحت قرار بگیرید. می‌توانید روی صندلی یا روی زمین بنشینید. 

توجه به حواس: به آرامی توجه خود را به حواس خود انتقال دهید. شمایل، صداها، بوها و حس لمس را به آرامی مشاهده کنید.

چرا سکوت در زندگی اهمیت دارد؟🤔 چگونه می توان قدرت سکوت را در زندگی روزمره خود جا داد؟🤨 صدای وسایل نقلیه، مکالمات روزانه در محل کار، مدرسه و خانه، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و … باعث شده است که ما هرروز با سر و صداهای زیاد مواجه باشیم.🙄 صداهای زیاد و عدم وجود سکوت می تواند سطح استرس افراد را افزایش دهد. پس می توان گفت قدرت سکوت در زندگی انسان بسیار زیاد و حائز اهمیت است.😊 همچنین هر از گاهی تمرین سکوت در زندگی فواید زیادی را با خود به همراه دارد. چگونه مهارت سکوت کردن را باید یاد بگیریم و یا آن را افزایش دهیم؟ مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی آویژه و مشاوره آنلاین به بررسی قدرت سکوت و مهارت سکوت کردن پرداخته اند. با ما همراه باشید تا شما را با فواید سکوت کردن آشنا کنیم.

اهمیت سکوت در زندگی🙂✅

طبق تحقیقات انجام شده، سر و صدا با افزایش هورمون های استرس هنگام تعامل با وظایف ذهنی یا سایر عملکردهایی که نیاز به تمرکز بالا دارند؛ مرتبط است. اگر شما دائم در سر و صدا به سر ببرید مسلما تمرکز کمتری برای انجام کارهای خود خواهید داشت. سر و صداهای زیاد می تواند ذهن را مشوش کرده و تمرکز شما را برای انجام کارها از بین ببرد. هنگامیکه روزانه غرق در صداهای مختلف می شویم، رسیدن به سکوت برای مدتی می تواند آرامش درونی ما را افزایش دهد. سکوت به ذهن و بدن ما استراحت لازم در برابر هیاهوهای زندگی می دهد. درون ما را آرام کرده و جوان می کند. سکوت کردن می تواند باعث کنترل افکار شود.

علاوه بر این، سکوت برای مغز نیز مفید است. یک مطالعه نشان داده که دو ساعت سکوت کردن می تواند سلول های جدیدی در ناحیه هیپوکامپ مغز ایجاد کند که مربوط به حافظه انسان می شود. پس استراتژی سکوت بیان می کند که سکوت کردن می تواند به شما کمک کند تا حافظه قدرتمند و قوی داشته باشید.

فواید سکوت در زندگی 🤩

همه ما روزانه در حال تلاش و سپری کردن زندگی هستیم. در این میان با سر و صداهای زیادی مانند وسایل نقلیه، وسایل آشپزخانه، سر و صدا افراد در محل کار و … رو به رو می شویم. مسلما ذهن ما از وجود این همه سر و صدا بسیار خسته و درمانده خواهد شد. پس نیاز است که گاهی از قدرت سکوت در زندگی استفاده کنیم. سکوت برای سلامتی و رفاه ما در زندگی ضروری است. برخی از مهم ترین فواید سکوت و کم حرفی عبارتند از:

 فواید فیزیکی 🙃

 طبق مطالعات انجام شده، صداهای بلند و بیشتر از 30 دسی بل باعث افزایش اضطراب، استرس و فشار خون می شود. در مقابل قدرت سکوت آنقدر زیاد است که می تواند فشار خون را کاهش دهد و به ما اجازه می دهد تا با چالش های زندگی به روشی بهتر و با آرامش بیشتر رو به رو شویم.

 رسیدن به سکوت به بدن شما کمک می کند تا سیستم ایمنی خود را تقویت کند. به بدن کمک می کند تا با باکتری های مهاجم و سایر عوامل بیماری زا مبارزه کند.

 اضافه کردن 30 دقیقه سکوت به زندگی روزانه باعث می شود زندگی شما تغییر کند. زیرا سکوت سطح کورتیزول و آدرنالین خون را کاهش می دهد.

 قدرت سکوت بسیار زیاد است. به گونه ای که سکوت به تنظیم هورمون ها و تعامل کل سیستم های مرتبط با هورمون در بدن کمک می کند.

 یکی از فواید سکوت این است که از تشکیل پلاک در شریان های ما جلوگیری می کند. در نتیجه راه مناسبی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و سکته است.

 سکوت انرژی ما را حفظ می کند و باعث می شود که ما شاداب تر و پرانرژی تر باشیم.

 فواید ذهنی 😇

 یکی از مهم ترین فواید ذهنی سکوت این است که ذهن ما را شارژ می کند. می توان گفت خواب کافی ذهن را دوباره راه اندازی می کند و سکوت، ذهن را دوباره شارژ می کند.

 سکوت به ما اجازه می هد تا از اتفاقات، درگیری ها و آنچه که در اطرافمان در حال رخ دادن است، مدتی فاصله بگیریم. این فاصله گرفتن کمک می کند تا آرامش از دست رفته را بازیابی کنیم، احساسات خود را کنترل کنیم و تصمیم گیری عاقلانه ای داشته باشیم.

 سکوت این امکان را به افراد می دهد که از نشان دادن واکنش های زیاد در زندگی دور شویم. سکوت ما را به تفکر عمیق تر و رضایت بخش تر هدایت می کند.

 سکوت یکی از اهداف مدیتیشن است. پس سکوت کردن را می توان نوعی مدیتیشن و ابزاری برای تفکر و مراقبه دانست. سکوت باعث آرام شدن ذهن و تقویت ذهن می شود. اگر به دنبال راهکارهایی برای قوی شدن از نظر ذهنی و عاطفی هستید مطالعه مقاله  چگونه از نظر ذهنی و عاطفی قوی شویم؟ را از دست ندهید.

 هنگامیکه سکوت را تمرین کنیم، می توانیم خود واقعیمان را دریابیم. نشستن ساکت در اتاقی به تنهایی، با چشمان بسته و مرور فعالیت های ذهنی خود باعث می شود به درک اجمالی از اینکه واقعا چه کسی هستیم، برسیم. اهداف و رویاهای خود را پیدا کنیم.

  • ۰۲/۰۳/۱۴
  • جللال میری

تمرین سکوت

مشاوره خانواده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی