بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

نظام وظیفه و خدمت سربازی یکی از مراحل زندگی پسران در جامعه است ٬ مرحله ای پر فراز و نشیب ٬ همراه با استرس های خاص خود. در این مطلب قصد داریم به کلیات و همچنین روال اعزام به خدمت سربازی اشاراتی داشته باشیم .

  • کلیات

مقدمه

امروزه در کشورهای مختلف دنیا متناسب با شرایط محیطی، جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی و دفاعی هر کشور و همچنین تهدیداتی که از طرف دشمنان آن کشور متصور است در خصوص خدمت وظیفه عمومی جوانان خود تصمیمات متفاوتی را اتخاذ کرده اند.

در جمهوری اسلامی ایران با توجه به وسعت کشور، داشتن بیش از چند هزار کیلومتر مرز مشترک زمینی و دریایی با تعداد 15 کشور در مجاورت و تهدیداتی که از سوی دشمنان دین و کشور علیه این نظام متصور است حضور دو ساله جوانان در سن مشمولیت در نیروهای نظامی و انتظامی برای ایجاد امنیت و دفاع از استقلال و تمامیت ارضی ایران و نظام جمهوری اسلامی و جان و مال و ناموس مردم به عنوان یک تکلیف دینی و ملی پیش بینی شده است که این مدت در شرایط بحرانی و یا عادی با تصویب مقام معظم رهبری قابل تغییر است که در سال 87 این مدت در مناطق عملیاتی 17 ماه ، محروم و بد آب و هوا 18 ماه و سایر مناطق کشور 20 ماه می باشد .

رویکردی که امروز در جمهوری اسلامی ایران در خصوص خدمت وظیفه عمومی مطرح شده این است که ما باید تلاش کنیم علاوه بر استفاده بهینه از توانایی های جوانان در طول 2 سال خدمت سربازی ، این 2 سال را به دوران رشد و تعالی جوانان و تربیت و کادرسازی برای کشور تبدیل کنیم . با این رویکرد اقدامات اساسی ذیل به عنوان اولویت در نیروهای مسلح پیش بینی و در حال اجرا می باشد:

  1. بکارگیری نیروهای متخصص در تخصص های مربوطه در حد توان و متناسب با نیاز نیروهای مسلح.
  2. اصلاح قوانین با هدف خوشایند سازی خدمت سربازی.
  3. تلاش برای بکارگیری سربازان در نزدیکترین مکان ممکن به محیط زندگی فرد ، با حفظ توان رزمی نیروهای مسلح.
  4. تقویت آموزش های اخلاقی و تربیتی سربازان در طول خدمت.
  5. پیش بینی اجرای آموزش های فنی و حرفه ای در کنار سایر آموزش های نظامی- تخصصی برای سربازان.
  6. ساماندهی مراکز آموزشی رزم مقدماتی نظامی و بهبود وضعیت آنها و اصلاح نسبی حقوق و جیره ادواری و تغذیه سربازان.
  7. استفاده از سربازان متخصص در امور سازندگی ، آموزشی ، بهداشتی و درمانی با مامور نمودن سربازان به وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی با رعایت حفظ آمادگی رزمی نیروهای مسلح که هم اکنون تعداد زیادی از جوانان را در حال خدمت در این مجموعه ها داریم.

بیشتر بخوانید: کارت پایان خدمت سپاه

و اما در خصوص مشمولان وظیفه ایرانی مقیم خارج از کشور

در خصوص موضوع خدمت وظیفه عمومی مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور در حال حاضر از نظر ضوابط و مقررات مشکل چندانی وجود ندارد و برای بیش از 90% از مشکلات ، تدابیر لازم اتخاذ شده است . در این راستا درگذشته ضوابطی در خصوص مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور وضع و اجرایی گردید که این امر با تشکیل شورای ایرانیان مقیم خارج از کشور و تشکیل کارگروه ها و کمیته های تخصصی قوت گرفت و ضمن پیش بینی تسهیلات خاص برای این افراد ، اقدام به شفاف سازی وضعیت خدمت وظیفه آنان گردید که اجمالاً عناوین اقداماتی که در این راستا انجام شده به همراه کلیاتی از قوانین خدمت وظیفه عمومی در این ویژه نامه اعلام می گردد.

به موجب ماده 1 قانون خدمت وظیفه عمومی دفاع از استقلال و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و جان و مال و ناموس مردم ، وظیفه دینی و ملی هر فرد ایرانی است که در اجرای این وظیفه کلیه اتباع ذکور دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف به انجام خدمت وظیفه عمومی برابر مقررات این قانون بوده و هیچ فرد مشمول خدمت وظیفه عمومی را جزء در موارد مصرحه در این قانون نمی توان از خدمت معاف کرد.

سن مشمولیت

هر فرد ذکور ایرانی از اول فروردین ماه سالی که طی آن سال وارد سن 19 سالگی می شود مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومی خواهد شد.

سال احضار: سالی که طی آن سال افراد ذکوربه سن 18سال تمام می رسند سال احضار نامیده می شود که به شرح زیر محاسبه و تعیین می گردد:

سال احضار = سال تولد + 18

مثال 1387= 1369+ 18

تذکر: واحدهای وظیفه عمومی موظفند در طول سال احضار به وضع مشمولان مقیم یا متولد حوزه مأموریت خود رسیدگی نمایند به طوری که قبل از رسیدن به سال اعزام تکلیف کلیه مشمولان روشن شده باشد.این مسئولیت برای مشمولین ایرانی مقیم خارج از کشور بر عهده نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارج می باشد که می بایست وضعیت مشمولین را با هماهنگی سازمان وظیفه عمومی مشخص نمایند. چنانچه سوالی در این باره و نیز درباره تاثیر مدرک در سربازی دارید با مشاوران آویژه در تماس باشید.

سال اعزام

سالی که طی آن سال افراد ذکور به سن 19 سال تمام می رسند و جهت انجام خدمت دوره ضرورت بلامانع تشخیص داده شده و به خدمت اعزام می شوند سال اعزام نامیده می شود که به شرح زیر محاسبه و تعیین می گردد:

سال اعزام= سال تولد + 19

مثال 1388=1369+19

تذکر:به موجب ماده3 قانون خدمت وظیفه عمومی سن مشمولان و افراد تحت تکفل آنان از لحاظ خدمت وظیفه عمومی و یا معافیت از آن، تابع مندرجات اولیه اولین شناسنامه بوده و هر گونه تغییری که بعداً به عمل آمده باشد از لحاظ وظیفه عمومی معتبر نخواهد بود.

مدت خدمت وظیفه عمومی : به موجب ماده 4 قانون خدمت وظیفه عمومی مدت خدمت وظیفه عمومی 30 سال است و مراحل آن برای کلیه مشمولان به شرح زیر است:

  • الف: دوره ضرورت 2 سال است که در حال حاضر با توجه به مصوبه فرماندهی معظم کل قوا تا 89/1/1 با توجه به شرایط جغرافیایی محل خدمت ، دوره ضرورت به شرح جدول ذیل خواهد بود.
  • ب- دوره احتیاط 8 سال. ج- دوره ذخیره اول 10 سال. د- دوره ذخیره دوم 10 سال.

مدت خدمت

محل خدمت

ردیف

24ماه

مناطق عادی

1

22 ماه

مناطق محروم و بد آب و هوا

2

20 ماه

مناطق عملیاتی

3

اعزام به خدمت

مدارک مورد نیاز به منظور درخواست برگه اعزام بخدمت :

  1. اخذ دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی از دفاتر پلیس + 10 در داخل کشور و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور.
  2. برگ تکمیل شده وضعیت مشمولان (برگ شماره 2 دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی تکمیل شود)
  3. برگ تکمیل شده معاینه اولیه مشمولان (برگ شماره 5 دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی تکمیل شود، مشروط براینکه پزشک نتیجه معاینه تمامی اندام ها را طبیعی تشخیص داده باشد)
  4. تصویر کارت ملی یا کارت موقت ملی مشمولان.
  5. 5. تصویر صفحه اول شناسنامه عکس دار (در صورت داشتن توضیحات یک نسخه از صفحه آخر)
  6. تصویر گواهی اخرین مدرک تحصیلی (مشمولان دارای تحصیلات غیر دانشگاهی برگه شماره 3 را تکمیل نمایند)
  7. عکس 3×2 زمینه سفید و تمام رخ مشمول (علاوه بر عکس های الصاقی به برگها ، یک قطعه عکس)
  8. برگ واکسیناسیون که تاریخ تلقیح واکسن در آن درج گردیده باشد و این تاریخ باید حداقل 15 روز قبل از تاریخ اعزام به مرکز آموزش باشد. (برگه شماره 4 تکمیل شود)
  9. برگه تکمیل شده استعلام آخرین وضعیت مشمول سنوات ماقبل 64 (برگه شماره 1 تکمیل گردد)

برگ واکسیناسیون

  1. مشمول می بایست قبل از ارائه درخواست اعزام بخدمت با مراجعه به نزدیکترین مرکز بهداشت نسبت به واکسیناسیون مننژیت و چندگانه اقدام نماید.
  2. مرکز بهداشت پس از انجام واکسیناسیون، ضمن درج تاریخ و نام واکسیناتور، محل های تعیین شده را با مهر واکسیناسیون و مرکز بهداشت ممهور نماید.
  3. مشمول می بایست قسمت اول را پس از انجام واکسیناسیون جدا نموده و همرا با سایر مدارک به سازمان وظیفه عمومی ناجا ارسال نماید.
  4. قسمت دوم برگه نیز توسط مشمول جدا شده و نزد وی نگهداری شود تا هنگام مراجعه به مرکز آموزش ارائه گردد

تبصره: چنانچه روز اعزام با ایام تعطیلات مواجه گردید اعزام به اولین روز کاری بعد از تعطیلات موکول خواهد شد.

در صورتی که در خصوص شرایط خدمت سربازی ٬ انواع معافیت،معافیت کفالت مادرو … سوالاتی دارید٬ هم اکنون با مشاوران مجرب ما در این خصوص تماس حاصل فرمایید

 

  • ۰۳/۰۲/۰۹
  • جللال میری

خدمت سربازی

مرکز مشاوره آویژه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی