بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

بخشودگی غیبت سربازی

بر اساس قوانین کشور عزیزمان ایران، تمامی افرادی که به سن قانونی مشمولیت سربازی برسند و تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند، مشمول خدمت سربازی می شوند.

در این بین ممکن است برخی از افراد وارد دانشگاه شوند و یا به هر دلیل دیگری، برای اعزام به خدمت اقدامی انجام نداده باشند، در قانون به این افراد غایب می گویند.

متناسب با نوع و زمان غیبت سربازی، برخی شرایط و ضوابط و قوانین مشمول افراد غایب می شود. برای مثال، افرادی که از سربازی غایب شوند و در مهلت مقرر برای اعزام اقدامی نکنند، از انجام بسیاری از امور مرتبط به ارگان های دولتی، منع خواهند شد!

اما معایب غیبت تنها محدود به این نمی شود؛ افرادی که مشمول غیبت سربازی باشند، نمی توانند هیچ وامی دریافت کنند یا از کمک های کشاورزی و صنعتی و... استفاده کنند.

جدای از این موارد، افراد مشمول غایب نمی توانند اصل مدرک دوره های تحصیلی و یا پایان نامه های دوره های بالاتر را دریافت کنند و همچنین در موسسه های دولتی و بسیاری از موارد دیگر نمی توانند شاغل شوند.

در این مقاله به بخشودگی غیبت سربازی می پردازیم. اگر می خواهید بدانید چه شرایطی برای بخشودگی اضافه خدمت سربازی لازم است، تا پایان این مطلب همراه مرکز مشاوره آویژه باشید.

[video width="1920" height="1080" m4v="https://avije.org/wp-content/uploads/2021/11/شرایط-بخشودگی-غیبت-سربازی-1.m4v"][/video]

 

 

 

 

شرایط بخشودگی غیبت سربازی

در صورتی که در سوابق خدمتی کارکنان وظیفه، حسن خلق، جدیت در انجام وظیفه، ابراز شجاعت و فداکاری از سمت فرمانده ها تایید شود، تمام یا بخشی از اضافه خدمت سنواتی آنها بر طبق ضوابط و قوانین، مورد عفو و بخشش قرار می گیرد.

اضافه خدمت سربازان در حین خدمت در مواردی مانند سرباز نمونه و موفقیت در ثبت ابتکار منجر به تولید محصول یا مقاله علمی معتبر، حفظ کردن حداقل یک جز از قرآن کریم، گذراندن دوره های تخصصی مورد نیاز یگان نیروهای مسلح در صورت تایید فرماندهان بخشیده می شود.

سربازان برای بهره مند شدن از این تسهیلات، باید به نیروی انسانی یگان خدمتی خود مراجعه کنند. اگر میخواهید اطلاعات دقیقی را در خصوص معافیت سربازی به دست بیاورید با مشاوران حرفه ای و با سابقه مرکز مشاوره آویژه تماس بگیرید.

شروط لازم برای بخشودگی غیبت سربازی

  • سربازی در مناطق بد آب و هوا یا مناطق محروم به مدت حداقل 9 ماه (این افراد ممکن است بتوانند از کسری خدمت مناطق محروم استفاده کنند.)
  • سربازی در مشاغل سخت و زیان آور که از سمت ستاد کل نیروهای مسلح تعیین شده است.
  • سابقه خدمت سربازی در مناطق عملیاتی و جنگی حداقل به مدت 6 ماه
  • شجاعت و فداکاری در ماموریت های محوله و تایید آن توسط فرمانده نیروهای مسلح
  • نفرات اول تا سوم مسابقات علمی، فرهنگی، ورزشی، علوم قرآنی و… در سطح یگانی و استانی
  • نفرات اول تا دهم مسابقات علمی، فرهنگی، ورزشی، علوم قرآنی و… در سطح سازمان نیروهای مسلح
  • ثبت محصول، مقاله علمی معتبر و… قبل یا در حین خدمت سربازی و رعایت نظم و انضباط در حین خدمت
  • نفرات اول تا سوم منتخب دوره های آموزشی مهارت آموزی شاغل در مناطق کم برخوردار و به کارگیری آن در یگان خدمتی
  • افراد اول تا سوم دوره های آموزشی رزم مقدماتی و پیشرفته در گروهان، گردان و تیپ
  • افراد دارای نمرات ۹۰ از ۱۰۰ به بالاتر در دوره آموزش رزم مقدماتی و پیشرفته
  • حافظ حداقل یک جزء قرآن و یا یک پنجم نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه یا اصول کافی
  • بروز حادثه برای مشمول خدمت سربازی که منجر به معلولیت یا جانبازی و از کار افتادگی وی شود به طوری که به معافیت منجر نگردد.
  • فعالیت در ترویج فرهنگ علوم قرآنی، برگزاری نماز جماعت و ترویج تفکر بسیجی و اعتقادات اسلامی
  • حسن و دقت در نگهداری اموال در اختیار و تایید آن توسط فرمانده یگان و نیروی انسانی محل خدمت
  • خدمت در مناطق با بیش از 300 کیلومتر فاصله از محل سکونت به مدت ۱۲ ماه
  • خدمت به مدت یکسال در یگان پاسداری برای مشمولان شاغل در مناطق عادی
  • داشتن توانایی و مهارت مورد نیاز یگان و به کارگیری موثر آن
  • انجام وظایف محوله در خارج از ساختمان و در شرایط جوی نامساعد و سرما و گرما
  • فرزندان کارکنان نیروهای مسلح که در خارج از محل سکونت و بصورت غیر بومی به خدمت مشغول هستند.

بخشودگی غیبت پدر زندانی

دارندگان شرایط خاص از جمله کارکنان وظیفه یتیم، متاهل، فرزند ایثارگر و همچنین در حالتی که پدر در حبس به سر ببرد، مشروط به اینکه محکوم به جرائم امنیتی نباشد، فوت اعضای درجه یک خانواده در طول خدمت، مشمولین وظیفه تحت پوشش کمیته امداد و یا سازمان بهزیستی نیز مشمول بخشش اضافه خدمت می شوند.

چه غیبت هایی قابل توجیه هستند؟

تمامی افرادی که مشمول غیبت می شوند، به عمد در این شرایط قرار نگرفته اند و امکان دارد به علت یک سری اتفاقات و شرایط در این وضعیت قرار گرفته باشند.

شرایطی وجود دارد که اگر مشمولان، به وسیله یکی از آنها از اعزام به خدمت جا مانده باشند و وارد دوره غیبت اولیه شده باشد، غیبت آنها موجه محسوب می شود و از جریمه هایی که در نظر گرفته شده است، معاف می شوند.

پونزتمامی شرایطی که به خاطر آنها غیبت مشمول، موجه خواهد بود، به شرح زیر است:

  1. فرد به بیماری یا صدمه ای مبتلا شود که تاخیر در معرفی یا اعزام حداکثر به مدت 2 ماه، از زمان شروع بیماری را به دنبال داشته باشد.
  2. فرد به بیماری یا صدمه ای دچار باشد که سبب بستری شدن او در بیمارستان شود و نهایتا تا 6 ماه پس از شروع بیماری، همراه با ارایه کردن مدارک مستند و تایید پزشک معتمد سازمان نظام وظیفه، مجاز به تاخیر در معرفی یا اعزام است. اگر دوره نقاهت و بهبودی بیشتر از 6 ماه شود، در این صورت باز هم نیاز به تایید پزشک معتمد سازمان است.
  3. اگر یکی از اعضای درجه یک خانواده فرد از دنیا برود، معرفی و اعزام او حداکثر تا 3 ماه می تواند به تاخیر بینجامد. اگر فرد فوت شده، از خانواده همسر فرد باشد، این مدت زمان تنها به 1 ماه کاهش می یابد.
  4. مواجه شدن فرد مشمول سربازی یا یکی از اعضای خانواده او با یکی از وقایع طبیعی، مثل سیل، زلزله و... یا حوادثی مثل آتش سوزی، انفجار، تصادف شدید یا سقوط هواپیما که موجبات تاخیر فرد را حداکثر بین 2 تا 6 ماه بعد از اتفاق افتادن حادثه را فراهم کند.
  5. اگر فردی همسر و فرزندش در حادثه آسیب ببیند، بسته به میزان و شدت آن ضرورتی که برای حضور فرد مشمول نیاز است، نهایت تا 6 ماه پس از حادثه، غیبت فرد موجه است.
  6. اگر آسیب دیدگان فرد مشمول، پدر، مادر، خواهر یا برادرش باشد، این مدت زمان موجه بودن غیبت به نهایت 3 ماه خواهد رسید و اگر پدر و مادر همسر فرد مشمول دچار صدمه ای شود، این مدت زمان به 2 ماه کاهش پیدا می کند. این موضوع را باید در نظر داشته باشید که این تاخیر و غیبت تنها با ارائه مدارک و مستندات تاییدیه مراجعی که دارای صلاحیت هستند، قابل توجیه است.
  7. مشکلات اداری که امکان دارد برای هر فردی در حین انجام فرایند معرفی و اعزام اتفاق بیفتد، بدون اینکه مشمول در این زمینه تقصیری داشته باشد، در این صورت غیبت فرد موجه خواهد بود. در شرایط این شکلی، نهایتا 6 ماه و تنها با ارائه مدارک مستند و اثبات اینکه در این زمینه کوتاهی مرتکب نشده است، غیبت فرد موجه است.
  8. اگر فرد مشمول، در حبس یا توقیف به سر ببرد، باید مراجعه دارای صلاحیت این موضوع را تایید کنند و به غیر از آن، زمان شروع حبس، قبل از شروع دوره غیبتش باشد.
  9. اگر سرپرست خانواده مشمول، به بیماری یا کارافتادگی دچار باشد، در زندان باشد، معتاد باشد، مفقودالاثر باشد و یا به صورت کلی مواردی این چنین را تجربه کند، زمانی فرد می تواند غیبتش را توجیه کند که در صورت غیبت او، خانواده نتواند امرار معاش کند و شخص دیگری نباشد که صلاحیت و سرپرستی خانواده را بر عهده بگیرد؛ غیبت این افراد دارای توجیه است و مدت زمان 3 ماه فرصت غیبت تعلق می گیرد.
  10. اگر فرد مشمول شرایط معافیت نداشته باشد و برای اعزام اقدام کند، باید مدرک مستند از مراجع ذیصلاح را برای توجیه غیبتش ارائه کند.
  11. بیماری های همسر و فرزند مشمول که سبب به تاخیر افتادن معرفی او حداکثر به مدت 3 ماه می شود.
  12. توجیه غیبتی که تحت این شرایط باشد، باید توسط پزشک معتمد سازمان نظام وظیفه و ارائه مدارک معتبر، صورت بگیرد.
  13. در صورتی که فرد، پیش از شروع دوره غیبت اقدام به ازدواج کرده باشد و یا اختلافات با همسرش به طلاق او منجر شود و به غیبت فرد منجر شود، این اقدامات سبب تاخیر در اعزام یا معرفی به مدت 3 ماه شود، با ارایه مدرک مستند و گواهی مرتبط از مراجع مربوط غیبت فرد محسوب می شود، غیبت موجه است.
  14. اگر پدر یا برادر مشمول به موجب بیماری فوت کند، و شورای پزشکی این تشخیص را دهد که شروع بیماری پدر یا برادر و مراقبت از بیمار پیش از غیبت فرد مشمول بوده است و طول غیبت او نیز ادامه داشته است.
  15. اگر پدر یا برادر مشمول، دچار نقص عضو یا محجوریت باشد و توسط شورای پزشکی تشخیص داده شود که شروع بیماری هرکدام از آنها و مراقبت از آنها به پیش از دوره غیبت مربوط بوده و در طی آن نیز ادامه داشته باشد، غیبت موجه محسوب می شود.
  16. در صورت طلاق بائن و یا غیابی مادر مشمول که به خاطر حبس، اعتیاد یا مفقودالاثر بودن پدر یا مواردی مشابه رخ می دهد و به خاطر آن، وظیفه سرپرستی خانواده، پیش از شروع غیبت، بر عده مشمول سربازی باشد، باید در صورت عدم حضور مشمول و غیبت سربازی باید با ارائه مدارک مستند و تاییدیه سازمان های مربوطه لازم است.
  17. اگر یکی از اعضای درجه یک خانواده به معلولیتی گرفتار شود و تاریخ رخ دادن آن معلولیت پیش از ورود به غیبت مشمول باشد.
  18. اگر فرد دلیل موجهی برای غیبت نداشته باشد، اما به علت برخی از شرایط خاصی که برای خانواده اش پیش می آید، امکان اعزام به خدمت را نداشته باشد، در این حالت تحت شرایط خاصی غیبت او برای استفاده از معافیت توجیه می شود.

پونزاین شرایط بشرح زیر است:

  • اگر همسر فرد مشمول فوت کند و فرزند کوچک داشته باشد، غیبت او نهایت تا 3 سال موجه است. اگر تعداد فرزندان او 2 تا باشد، این مدت زمان به 5 سال افزایش پیدا می کند و اگر دارای 3 فرزند باشد، به مدت 8 سال، غیبت این فرد موجه محسوب می شود.
  • اگر همسر فرد مشمول بعد از ازدواج دچار معلولیت شود، برای مراقبت نیاز به وجود همسرش باشد، بسته به میزان معلولیت او می تواند تا حداکثر 2 سوال، از غیبت موجه استفاده کند. اگر معلولیت همسر فرد مشمول شدید و یا خیلی شدید باشد، او می تواند نهایت تا 5 سال غیبت موجه داشته باشد.
  • اگر هر کدام از اعضای درجه یک خانواده مشمول، مثل پدر، مادر، برادر و خواهر، دچار معلولیت و یا بیماری باشند که این میزان آن شدید باشد و به جز فرد مشمول شخص دیگری نباشد تا از آنها مراقبت کند و در صورت اعزام او، خانواده امرار معاش خودش را از دست می دهد، فرد مشمول می تواند نهایت تا 5 سال غیبت موجه داشته باشد.

توجیه خدمت سربازی کرونا

امیر غلامرضا رحیمی پور، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح، در مورد اعزام مشمولان خدمت سربازانی که مشکوک به کرونا بوده اند بیان کرد که اگر مشمول خدمت مبتلا به کرونا یا مشکوک به کرونا باشد، به خدمت اعزام نمی شود و در تاریخ جدیدی که از سوی ناجا اعلام می شود، اعزام خواهد شد.

آیا سربازان مبتلا به کرونا غایب حساب می شوند؟

بنا به گفته رحیمی پور، این افراد مشمول غیبت نمی شوند؛ اگر فرد از قبل غیبت نداشته باشد و فقط به خاطر کرونا تاریخ اعزامش تغییر کرده باشد، غایب محسوب نمی شود. اما در صورتی که فرد از قبل غیبت داشته باشد، این قانون در مورد او صدق نمی کند.

در حالت کلی هر فردی که در موقع مقرر به یگان خدمتی خود مراجعه نکند، باید در مورد آن توضیح دهد. اگر فردی ادعا کند که به کرونا مبتلا شده است و دلیل غیبت را کرونا عنوان کند، باید مدارک پزشکی دال بر کرونا ارائه دهد و در بهداری نیروهای مسلح نیز معاینه بالینی شود.

اگر صحیح بودن ادعای او ثابت شود، مشکلی برای او به وجود نمی آید و پس از بهبودی کامل، از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا تاریخ جدید اعزام برای او ابلاغ می شود.

مدارک مورد نیاز جهت توجیه غیبت سربازی ۱۴۰۲

پونزدر ذکر برخی از شرایط غیبت موجه، گفتیم که نیاز به مدارک و مستندات است، این مدارک به شرح زیر است:

تیک مدارک پاراکلینیکی مراکز درمانی دانشگاه ها و یا نیروهای مسلح که نشان می دهد بیماری یا صدماتی به مشمول وارد شده و مورد تایید پزشک معتمد بهداری فرماندهی انتظامی استان باشد. مثلا نتیجه آزمایشات، رادیوگرافی، رادیولوژی، آندوسکوپی، CT اسکن MRI، سونوگرافی و...

تیک مدارکی که بیماری و بستری بودن فرد مشمول یا همسر و فرزند او را نشان می دهد و مورد تایید پزشک معتمد بهداری فرماندهی انتظامی استان نیز باشد. این مدارک شامل گواهی های صادر شده از مراکز درمانی و بیمارستان ها به همراه کپی خلاصه پرونده بیمارستان است.

تیک مدارکی که نشان دهنده بیماری و بستری بودن فرد مشمول یا همسر و فرزند او بوده و مورد تایید پزشک معتمد بهداری فرماندهی انتظامی استان نیز باشد. این مدارک عبارتند از گواهی های صادر شده از مراکز درمانی و بیمارستان ها به همراه کپی خلاصه پرونده بیمارستانی

تیک گواهی فوت صادر شده از ثبت احوال که متعلق به یکی از بستگان درجه یک مشمول و همسرش باشد.

تیک تایید سازمان آتش نشانی محل، مبنی بر این که به علت حادثه ای همچون آتش سوزی یا انفجار، خسارت مالی به مشمول یا اعضای درجه یک او و یا پدر و مادر همسرش وارد شده است.

تیک در صورتی که به علت تصادف شدید اتومبیل، حوادث مربوط به هواپیما و قطار و از این دست اتفاقات، به مشمول و یا اعضای درجه یک خانواده وی، خسارات جانی و مالی تحمیل شود، نیاز به گواهی تایید مراجع قضایی (پزشکی قانونی) و انتظامی محل می باشد.

تیک در صورتی که خسارات جسمی، مالی و روحی ناشی از حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل، صاعقه و طوفان، به مشمول و یا اعضای درجه یک خانواده و هم چنین پدر و مادر همسر وی وارد شود، برای توجیه غیبت خود نیاز به گواهی صادره از بخشداری یا فرمانداری محل دارد.

تیک اگر آخرین وضعیت تحصیلی دانشجویان، طلبه ها و دانش آموزان، به علت بعضی از اشکال های اداری به موقع به سازمان اعلام نشود، برای اثبات کردن آن، نیاز به صادر شدن تاییدیه در مورد چگونگی و نحوه بروز ایرادات اداری، از بالاترین مقام اجرایی و اداری مرکز آموزش عالی و دانشگاهی وابسته به وزارت علوم، وزارت بهداشت، حوزه علمیه و آموزش و پرورش در مراکز شهرستان ها می باشد.

تیک اگر وضعیت خدمتی مشمولان به کار گرفته شده یا رها شده از خدمت، به خاطر بروز مشکلات اداری و سازمانی باشد و به موقع به سازمان وظیفه عمومی اعلام نشود، نیاز به یک تاییدیه صادر شده از نیروی انسانی سازمان های به کار گیرنده مشمولان متعهد به خدمت و هم چنین نیروی انسانی نیروهای مسلح، در مورد نحوه و چگونگی رخ دادن مشکلات اداری، می باشد.

تیک کپی حکم صادره مورد تایید از مراجع قضایی صادر کننده حکم، که مبنی بر محبوس بودن مشمول، توقیف وی، غیبت یا مفقودالاثر بودن پدر یا سرپرست دیگر خانواده باشد، با ذکر تاریخ شروع و اتمام محکومیت مشمول بخشش غیبت سربازی می شود.

تیک اگر پدر یا سرپرست دیگر خانواده گرفتار اعتیاد شدید باشد، نیاز به استعلام از مراکز درمانی و بهداشتی یا پزشکی قانون معتبر و نیز تاییدیه مراجع انتظامی می باشد.

تیک عقدنامه یا طلاق نامه، به همراه شناسنامه مشمول و همسرش. به منظور اثبات درستی یا دروغی بودن ازدواج یا طلاق مشمول و یا هر یک از اعضای درجه یک خانواده وی، استعلام از ثبت احوال و یا ثبت اسناد الزامی است.

تیک در رابطه با شروع اختلافات مشمول و همسرش و یا مادر و پدر مشمول، به برگه تحقیقات محلی کلانتری یا پاسگاه محل سکونت و هم چنین دادنامه و برگه های احضاریه صادره از مراجع قضایی در این زمینه نیاز است.

تیک در صورتی که پدر و یا برادر بالای 18 سال مشمول، در طول غیبت، دچار بیماری بوده که نیاز به مراقبت دارد، ارائه برگ رأی شورای پزشکی مبنی بر اعلام نظر در این خصوص الزامی است. اگر هر یک از آنها به سبب این بیماری در طول دوره غیبت، فوت شود، تایید بیماری و محتاج بودن به مراقبت قبل از فوت، در طول مدت غیبت، از سوی شورای پزشکی نیاز است.

تیک در صورتی که مادر مشمول به سبب حبس، مفقودالاثر بودن و یا اعتیاد شدید همسرش ناچار به طلاق غیابی شده باشد، ارائه کپی از دادنامه و حکم صادر شده از مراجع صالحه قضایی الزامی است.

تیک استعلام از سازمان تامین اجتماعی در خصوص عدم دریافت حقوق پدر و یا مادر مشمول

تیک بررسی صحت سرپرستی و تامین امرار معاش خانواده توسط مشمول، به واسطه پلیس کنترل اطلاعات یا کلانتری یا پاسگاه نظامی محل از طریق انجام تحقیقات از شورای اسلامی محل سکونت صورت می گیرد.

تیک ارائه گواهی صادره از کمیته امداد یا بهزیستی استان در خصوص تحت پوشش بودن اعضای درجه یک خانواده

تیک درصورت معلولیت اعضای درجه یک خانواده، نیاز به گواهی صادر شده از سازمان بهزیستی، با ذکر تاریخ معلولیت می باشد.

تیک درصورت بروز اشکالات مربوط به پست و عدم ارسال و تحویل به موقع مرسوله به مشمول، نیاز به گواهی صادره به امضای مسئول اداره پست شهرستان محل سکونت مشمول با ذکر دلایل منطقی و قابل قبول می باشد.

تیک در صورتی که در آخرین روز مهلت معرفی، در ثبت درخواست مشمول اشکالی بروز دهد، مانند قطعی شبکه ارتباطی و عدم امکان ثبت درخواست مشمول، نیاز به ارائه گواهی صادره به امضای مسئول دفتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10) و با تایید مدیر سیستم فاوای شهرستان می باشد.

چه غیبت هایی قابل توجیه نیستند؟

تمامی آقایانی که به سن 18 سال (سن قانونی مشمولیت سربازی) می رسند، می بایست جهت اعزام و معرفی به خدمت خود اقدام نمایند و وضعیت خود را مشخص کنند.

بر اساس قانون وظیفه عمومی، مشمولان خدمتی که در موعد مقرر برای رسیدگی به وضعیت خود اقدام نکرده و یا خود را معرفی نکرده باشند، به عنوان سرباز غایب محسوب می شوند.

پونزشرایطی که به موجب آنها غیبت افراد توجیهی نداشته و مشمول جریمه می شوند، به شرح زیر است:

تیک در موعد مقرری که توسط سازمان تعیین می شود، مشمولان خدمت سربازی، اقدامات لازم جهت معرفی و اعزام به خدمت را انجام نداده باشند.

تیک دانش آموزان، دانشجویان و طلاب خارج از کشور که حداکثر 1 سال پس از انصراف، اخراج و یا فراغت از تحصیل، خود را معرفی نکرده باشند.

تیک افرادی که قبل از رسیدن به سن مشمولیت، ترک تحصیل کرده و یا از تحصیل انصراف داده، اخراج یا فارغ التحصیل شده اند و تا 6 ماه پس از 18 سالگی نیز اقدامی جهت معرفی خود انجام نداده اند.

تیک افرادی که در تاریخ های مقرر جهت اعزام به خدمت حضور نداشته باشند.

تیک آن دسته از افرادی که دارای برگ معافیت موقت بوده و یک ماه پس از اتمام معافیت موقت، جهت ادامه فرآیند رسیدگی، به وظیفه عمومی رسیدگی کننده جهت معرف خود مراجعه نکرده باشند.

تیک متعهدین خدمتی که در دستگاه های غیرنظامی مشمول قانون، مشغول به فعالیت اند و هم چنین کارکنان پایور و پیمانی نیروهای مسلح که حداکثر تا 6 ماه پس از رهایی از خدمت، خود را معرفی نکرده باشند.

تیک اتباع خارجی که پس از تحصیل تابعیت ایرانی، حداکثر 6 ماه پس از تاریخ اخذ تابعیت، اقدامی جهت معرفی خود انجام نداده باشند.

تیک افرادی که دارای شناسنامه نبوده و حداکثر تا 5 ماه پس از صدور آن نیز خود را معرفی نکرده باشند.

تیک مشمولانی که بدون غیبت اولیه، محکوم به زندان شده و تا 6 ماه پس از آزادی خود، اقدامی جهت معرفی خود انجام نداده اند.

تیک افرادی که بیشتر از سقف مجاز، در مقاطع مختلف تحصیلی، ادامه تحصیل داده باشند.

تیک کسانی که به صورت داوطلب آزاد یا متفرقه به ادامه تحصیل پرداخته اند و این تحصیل آنها تا پس از موعد قانونی اعزام نیز ادامه داشته باشد.

تیک مشمولان دیپلم و پیش دانشگاهی حضوری که در مهلت های مقرری که با توجه به تاریخ تولد و زمان دریافت مدرک تحصیلی آنها تعیین می گردد، مدارک خود را جهت معرفی ارسال نکرده اند.

توجه داشته باشید، افرادی که در موعد قانونی اقدام به درخواست معافیت پزشکی یا معافیت کفالت کرده و در مراحل رسیدگی پزشکی و کفالت قرار گرفته اند، در صورتی که از روی عمد و یا کوتاهی در پیگیری پرونده و با حضور نداشتن در جلسه های شورای پزشکی و هیئت کفالت، موجب طولانی شدن فرآیند رسیدگی شده باشند و نیز رأی شورای پزشکی و هیئت رسیدگی کفالت نیز مبنی بر سرباز بودن فرد باشد، حکم مشمول غایب را داشته و برگ اعزام با غیبت برای وی صادر خواهد شد.

افرادی هستند که حین آموزش اولیه یا خدمت در یگان، اقدام به فرار یا غیبت نموده که لازم است دوره آموزشی، مجددا برای آنها برگزار شود.

این افراد علاوه بر رسیدگی به غیبت و یا فرارشان، دوباره به دوره آموزش، اعزام شده و پس از پایان دوره در یگان قبلی به ادامه خدمت می پردازند؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشند که مدت آموزش قبلی آنها جزئی از خدمت آنها به حساب نمی آید.

پونزغایبین به لحاظ اضافه خدمت، مطابق جدول زیر، مشمول جریمه می شوند:

اضافه خدمت غایبین خدمت
مدت زمان غیبت میزان اضافه خدمت
3 ماه در زمان صلح
15 روز در زمان جنگ
3 ماه
بیشتر از 3 ماه در زمان صلح
بیشتر از 15 روز در زمان جنگ
6 ماه
بیش از یک سال در زمان صلح
بیش از 2 ماه در زمان جنگ
اعمال اضافه خدمت + تلقی به عنوان فراری و معرفی به مراجع مصالح قضایی

تبعات نقدی غیبت سربازی

در صورتی که مشمولان غیبت، از تسهیلاتی که برایشان ممنوع شده استفاده نمایند، به عنوان متخلف شناسایی شده و به محاکم قضایی معرفی می شوند.

پونزمیزان جریمه ای که برای این افراد در نظر گرفته شده است، در جدول زیر ذکر شده است:

جریمه تخلف در تسهیلات ممنوعه
دفعات تخلف میزان جریمه
یک بار هزینه سالانه یک سرباز
دو بار هزینه سالانه یک سرباز + 3 ماه محرومیت از خدمت
سه مرتبه و بیشتر هزینه سالانه یک سرباز + محرومیت از خدمات دولتی

مبلغ جریمه که بر اساس هزینه سالانه یک سرباز می باشد، با توجه به قانون بودجه همان سال محاسبه می گردد. هم چنین از سال 94 طرحی تحت عنوان «طرح جریمه مشمولان غایب» اجرا می شود که دارای شرایط و ضوابط خاص به خود است.

به طور اختصار می توان گفت که این طرح به منظور تعیین تکلیف وضعیت خدمت آقایانی است که موفق به اتمام خدمت دوره ضرورت خود نشده و تا پایان سال 97 نیز دارای بیش از 8 سال غیبت هستند.

پونزنکاتی که در رابطه با این طرح وجود دارد، این است که:

 پس از 8 سال به ازای هر سال غیبت، 10% به مبالغ جریمه اضافه می گردد.

مدت غیبتی که بیش از 6 ماه به طول بینجامد، یک سال محسوب می شود.

برای مشمولان متاهل، 5% و برای آنها که دارای فرزند هستند، به ازای هر فرزند نیز 5% از مجموع مبلغ جریمه کسر می گردد.

لازم به ذکر است، مشمولان غایبی که پس از اعزام و در حین خدمت، حسن اخلاق و جدیت در انجام وظیفه از خود بروز دهند، یا در عملیات جنگی شجاعت و فداکاری به خرج دهند، به نحوی که مورد تایید فرماندهان و روسای مربوطه باشد، با توجه به ضوابط ابلاغ شده از ستاد کل و تصویب مقامات مربوطه در سازمان، ممکن است از اضافه خدمت یا بخشی از آن بخشوده شود.

پونزمیزان جریمه مشمولان غایب، جهت صدور کارت معافیت سربازی بر اساس جدول زیر است:

جریمه مشمولین غایب
مقطع مبلغ جریمه
زیر دیپلم 10 میلیون تومان
دیپلم 15 میلیون تومان
فوق دیپلم 20 میلیون تومان
کارشناسی 25 میلیون تومان
کارشناسی ارشد 30 میلیون تومان
دکترای غیر پزشکی 40 میلیون تومان
دکترای پزشکی 35 میلیون تومان
پزشکان متخصص و بالاتر 50 میلیون تومان

استعلام غیبت سربازی

از کجا بفهمیم چند ماه اضافه خدمت داریم؟ این سوالی است که بسیاری از مشمولین از خود می پرسند.

مشمولین می توانند با مراجعه به سایت vazifeh.police.ir وضعیت نظام وظیفه خود را ببینند.

پس از مراجعه به سایت، یکی از دو حالت استعلام غیبت سربازی با کد ملی و یا استعلام غیبت سربازی با کد سخا را انتخاب کرده و به صورت اینترنتی میزان غیبت خود را استعلام کنند.

سخن پایانی

مشمولان خدمت سربازی در صورتی که در مهلت مقرر، برای ارسال دفترچه اعزام به خدمت اقدامی نکنند، وارد دوره غیب سربازی شده و بعنوان سرباز غایب شناخته می شوند.

غیبت سربازی تبعات بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به اضافه خدمت، جریمه نقدی و... اشاره کرد؛ اما افرادی که غیبت سربازی دارند برای رفع غیبت سربازی می توانند با استفاده از مدارکی آن را توجیه کرده و از اضافه خدمت، دستگیری و جریمه معاف شوند.

در مقاله فوق بطور کامل به توضیح شرایط توجیه غیبت سربازی پرداخته ایم.

باید خاطر نشان کرد که یکی از شرایط دریافت امریه سربازی، نداشتن غیبت سربازی فرد مشمول است؛ در این راستا اگر داوطلب دریافت امریه سربازی هستید، می توانید با مراجعه به مقاله های امریه آموزش و پرورش، امریه شرکت نفت، امریه خاتم الانبیا، امریه وزارت نیرو و… از جزئیات آنها مطلع شوید.

اگر هر سوالی در زمینه شرایط بخشودگی اضافه خدمت سربازی داشتید، می توانید با کارشناسان ما در مرکز مشاوره آویژه تماس بگیرید. کارشناسان این مجموعه در زمینه مشاوره نظام وظیفه، آماده راهنمایی شما در سریع ترین و کمترین زمان ممکن هستند.

مشاوره نظام وظیفه 

  • ۰۳/۰۱/۲۹
  • جللال میری

خدمت سربازی

مرکز مشاوره آویژه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی