بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

قوانین نظام وظیفه خدمت سربازی

بخشش غیبت اولیه سربازان حین خدمت، یکی از دغدغه هایی است که جوانان مشمول در مورد آن سوال می کنند؛ به همین منظور سازمان نظام وظیفه عمومی، خبرهای مرتبط با این بخش را از طریق اطلاعیه ها و اخبار های روز منتشر کرده تا جوانان بتوانند از آنها بهره مند شوند.

آن دسته از مشمولینی که در تاریخ مشمولیت مدارک خود را برای اعزام به خدمت سربازی ارسال نمی کنند؛ یا در تاریخ های مشخص نسبت به مراجعه و رسیدگی به پرونده خود اقدام نکرده اند، به عنوان مشمولین غایب به حساب می آیند.

از طرف دیگر آن دسته از مشمولینی که به خدمت سربازی اعزام شده و در حین دوره خدمت وظیفه غایب هستند نیز سرباز غایب و فراری شناخته می شوند.

بخشش اضافه خدمت غیبت اولیه سربازان حین خدمت به طور قطعی بر اساس آخرین اطلاعیه سازمان نظام وظیفه به شکل قانون هایی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، اعمال و به متقاضیان ابلاغ می گردد.

پونزاین قوانین به شرح زیر هستند:

  • آن دسته از داوطلبانی که غیبت اولیه آنان به سه ماه می رسد، باید به مدت سه ماه برابر مدت غیبت خود اضافه خدمت بروند؛ از طرف دیگر مشمولین عزیزی که مدت غیبت غیر موجه آن ها بیش از 3 ماه باشد، باید مدت 6 ماه اضافه خدمت را تحمل کنند.

این قوانینی که در بالا گفته شد، با نظر سازمان نظام وظیفه عمومی کشور و نیز شرایط مشمولین متغیر خواهد بود؛ زیرا قوانین، شرایط غیبت سربازی و بخشش آنان بسیار گسترده بوده و قابل تغییر نیز می باشند.

  • متقاضیان و داوطلبان باید در نظر داشته باشند که غیبت اولیه آنان اگر بیشتر از یک سال به طول انجامد، شرایط برایشان دشوارتر خواهد بود؛ زیرا این افراد به دلیل غیبت غیر موجه، علاوه بر غایب بودن، به عنوان سرباز فراری شناخته می شوند.

این افراد پس از معرفی خود به سازمان نظام وظیفه، مجبورند که به مراجع قضایی فرستاده شده و علاوه بر اضافه خدمت، جریمه های دیگر نیز برایشان در نظر گرفته می شود.

در ادامه مطلب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید تا بیشتر به بررسی موضوع بخشش غیبت اولیه سربازان حین خدمت بپردازیم.

شرایط بخشش غیبت سنواتی سربازان حین خدمت

غیبت سربازان برای اینکه مورد بخشش قرار بگیرد، باید دارای شرایطی باشند که با توجه به آنها، روند بخشش غیبت های آنها صورت پذیرد.

پونزاین شرایط عبارتند از:

مشمولان غایبی که به خدمت اعزام می شوند، در صورتیکه حین خدمت سربازی، از وضعیت انضباطی خوبی برخوردار بوده و دارای حسن اخلاق، رفتار و جدیت در انجام وظایف محوله باشند، همچنین درصورت ابراز شجاعت و فداکاری در عملیات جنگی، با تایید فرماندهان و روسای مربوطه یگان خدمتی، تمام یا بخشی از اضافه خدمت آن ها بخشیده می شود.

کارکنان وظیفه ای که در عین رعایت نظم و انضباط، در طول خدمت موفق به ثبت ابتکار منجر به تولید محصول، تولید مقاله علمی مهم و معتبر قبل از ورود به خدمت و یا حین خدمت شده باشند، می توانند از این بخشودگی استفاده کنند.

کارکنان وظیفه حافظ حداقل یک جزء قرآن، فعالان در امور فرهنگی، نفرات برگزیده مسابقات فرهنگی، ورزشی، علوم قرآنی و علمی در سطح نیروهای مسلح و یا استانی نیز می توانند با تایید فرماندهان و روسای مربوطه از این بخشش بهره مند شوند.

سربازان دارای شرایطی اعم فرزند ایثارگر، تاهل، پدر در حبس مشروط به اینکه محکومیت امنیتی نباشد، فوت اعضای درجه یک خانواده در طول خدمت، سرباز تحت پوشش کمیته امداد و یا سازمان بهزیستی نیز می توانند از این بخشش اضافه خدمت بهره مند شوند.

کارکنان وظیفه ای که حداقل به مدت ۱۲ ماه از مدت خدمت سربازی خود را در مناطقی با مسافت بیش از ۳۰۰ کیلومتر خارج از محل سکونت خود خدمت کنند، می توانند از بخشش فوق بهره مند شوند.

تجربیات مرکز مشاوره آویژه نشان داده است که بهتر است عجولانه و از روی سراسیمگی هیچگاه تصمیم گیری نکنید؛ بهتر است برای تصمیم گیری صحیح تر در این مسئله، وقت و انرژی کافی بگذارید، خود را از فشار زمان رها کنید و بر روی بهترین شیوه برای مواجهه با این این مسئله تمرکز کنید.

خدمات مشاوره نظام وظیفه آویژه

در ادامه مقاله به بررسی و ارائه لیستی از خدماتی که توسط مرکز مشاوره آویژه به شما همراهان عزیز ارائه می شود، اشاره کرده ایم.

 مشاوره کسری خدمت

در صورت داشتن یکسری شرایط می توانید از کسری خدمت استفاده نمایید.

پونزانواع کسری خدمت سربازی عبارتند از:

  • کسری فرزندان ایثارگران و رزمندگان
  • کسری خدمت جبهه پدر
  • کسری خدمت در مناطق بد آب و هوا
  • کسری بسیج
  • کسری خدمت نخبگان
  • کسری خدمت متاهلین
  • پروژه های کسری خدمت

مشمولان خدمت سربازی می توانند با داشتن شرایط از انواع کسری خدمت استفاده کنند.

مشاوره معافیت سربازی

پونزانواع معافیت های نظام وظیفه عبارتند از:

افراد طبق شرایطی که دارند می توانند از هر یک از انواع معافیت های سربازی استفاده نمایند.

نحوه دریافت امریه

افراد مشمولی که می خواهند برای دریافت امریه خدمت سربازی اقدام نمایند؛ باید از مراحل و شرایط آن کاملا اطلاع داشته باشند تا بتوانند از این فرصت استفاده نمایند.

برای دریافت امریه سربازی، باید رشته تحصیلی شما با سازمانی که می خواهید از آن امریه بگیرید، متناسب باشد؛ مقطع تحصیلی فرد بسته به سازمان مورد نظر، از دیپلم تا دکتری را شامل می شود.

از جمله مواردی که در گرفتن امریه بسیار مهم است، نداشتن غیبت سربازی می باشد.

اعزام به خدمت

هر فرد ذکور ایرانی، وقتی به سن 18 سالگی تمام می رسد، مشمول قانون خدمت وظیفه قرار می گیرد.

فرد مشمول در این موقعیت باید برای اعزام به خدمت سربازی آماده شود، این فرد باید اقدام به دریافت دفترچه خدمت وظیفه از دفاتر خدماتی نماید؛ همچنین درخواست خود را در سامانه انجام دهد.

بعضی از مشمولین نیز به جای اعزام به خدمت، از انواع معافیت ها و کسری های خدمت سربازی استفاده می نمایند.

قوانین نظام وظیفه خدمت سربازی

طبق قانون، سن مشمولیت بین 18 تا 50 سالگی است؛ ولی باز هم در برخی شرایط ممکن است بر حسب ضرورت به 60 سالگی هم برسد.

مطابق قوانین نظام وظیفه، مدت خدمت مشمولین در مناطق عادی و نظامی، 21 ماه است و برای مشمولینی که در سازمان ها و ارگان های غیرنظامی خدمت می کنند، 24 است.

از آنجا که قوانین وظیفه عمومی دائماً در حال تغییر و تحول است، افراد باید از قوانین بروز و تغییر یافته اطلاع داشته باشند، تا شاید بتوانند از امتیازات مربوط به گرفتن انواع معافیت های سربازی، کسری خدمت، امریه و غیره استفاده کنند.

خروج از کشور

افرادی که به سن مشمولیت نرسیده اند، برای خروج از کشور مشکلی ندارند و نیاز به گرفتن مجوزی نمی باشد؛ اما فردی که به سن مشمولیت رسیده است، حداکثر 1 سال بعد از ترک تحصیل، اخراج یا فراغت از تحصیل باید خود را به وظیفه عمومی معرفی نماید.

دانش آموزان یا دانشجویانی که معافیت سربازی دارند، در خروج از کشور از سوی وظیفه عمومی هیچگونه ممنوعیتی ندارند. مشمولان جهت سفرهای زیارتی، علمی، غیر زیارتی، کاری، مطالعاتی، ورزشی، ماموریتی و...، باید جهت خروج از کشور از وثیقه استفاده نمایند.

مشمولین خدمت

افراد مشمولی که به سن اعزام به خدمت رسیده اند یا برای خدمت سربازی اعزام می شوند یا اینکه مشمول غیبت می شوند. گاهی مشمولین بر اثر نا آگاهی وارد دوره غیبت می شوند؛ بنابراین اطلاع از قوانین اعزام به خدمت خیلی ضروری می باشد.

با وجود اینکه برخی از مواقع فرد مشمول وارد دوره غیبت می شود، اما می تواند با استفاده از شرایطی، از گزینه غیبت موجه استفاده نماید.

توجیه غیبت

در شرایطی مثل داشتن بیماری، حوادثی که باعث صدمات جسمی و روانی فرد مشمول شده و مانع اعزام به خدمت او شده است، بستری شدن در بیمارستان بر اثر بیماری، فوت کردن یکی از اعضای درجه یک خانواده مشمول، مشکلات اداری ایجاد شده در دفترچه اعزام به خدمت فرد و...، اینگونه موارد می تواند موجب توجیه غیبت مشمول خدمت شود.

برخی مشمولین هم درخواست تمدید و یا تعجیل خدمت را دارند، که بر اساس ارائه مدارک، این اقدام یکبار برای فرد انجام می شود. اگر غیبت موجه نباشد، فرار از خدمت محسوب می شود.

مشاوره نظام وظیفه 

  • ۰۳/۰۱/۲۹
  • جللال میری

خدمت سربازی

مرکز مشاوره آویژه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی