بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

درمان کم خوابی

کم خوابی یکی از مشکلات شایع در جامعه مدرن است که می‌تواند تأثیرات جدی بر روی سلامت و کیفیت زندگی افراد بگذارد. افرادی که با مشکل کم خوابی روبرو هستند، به طور معمول دچار عدم توانایی در خوابیدن درست و کافی در طول شب می‌شوند. این ممکن است به دلیل استرس، ناراحتی، اضطراب، اختلالات روانی یا علل فیزیولوژیکی مربوط به سیستم عصبی و هورمونی باشد.

از مشکلاتی که به واسطه کم خوابی ایجاد می‌شود، می‌توان به خستگی روزانه، عملکرد کاهش یافته در سطح شغلی و تحصیلی، افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلال در سیستم ایمنی بدن و کاهش تمرکز و حافظه اشاره کرد. بنابراین، پیدا کردن راه‌حل‌های مناسب برای مقابله با کم خوابی بسیار مهم است.

رویا بینی در حالت نیم خواب

بعضی افراد زمانی که میخوابند بلافاصله بعد از خواب یا حتی کمی قبل از به خواب رفتن تصاویر خاصی را میبینند . تصاویر وحشتناک و دلهره آور و تصاویر عجیب و غریب بیشترین سهم را در این تصاویر دارند . افراد گاهی این تصاویر را به قدری واقعی میپندارند که با حواس خود آنها را حس میکنند . این رویاها توهم هیپنوگوجینگ hypnogojing  نامیده میشود .  معمولا افرادی این نوع توهم را  تجربه میکنند که سابقه محرومیت از خواب به مدت طولانی را داشته باشد . این اتفاق و توهم در حالت عادی رخ نمیدهد . چون در حالت عادی افراد بعد از نود دقیقه خواب رویا میبینند .

همچنین در افرادی که با عارضه نارکولپسی درگیر هستند نیز این توهمات مشاهده میشود . اگر فردی این توهم ها را در ماه بیش از یک یا دو مرتبه تجربه کند بهترین راه این است که مسئله را با یک  پزشک متخصص در میان بگذارد .

حالت فلجی در خواب

شاید شما نیز این حالت را تجربه کرده باشید که شب هنگام خواب ناگهان متوجه میشوید که نمیتوانید عضلات و اعضای بدن خود را تکان دهید . گاهی نیز نمیتوانید قسمتی از بدن خود را حس کنید . این حالت میتواند چند ثانیه طول بکشد . شاید هم فرد این عارضه را به مدت چند دقیقه تجربه کند . در بیشتر مواقع فرد بعد از بیدار شدن از خواب چیزی را در ذهنش ندارد و به خاطر نمی آورد .

یکی از آسیب های فلجی در خواب میتواند این باشد که افراد از خوابیدن مجدد میترسند و عدم خواب کافی کیفیت فعالیت های روزانه آنها را پایین میاورد . این حالت ممکن است برای افرادی که اختلال خواب ندارند نیز اتفاق بیفتد . البته اگر تعداد دفعات این اتفاق از چند بار در ماه بیشتر شد حتما آن را با پزشک در میان بگذارید .

سرو صدا در خواب

در این بخش به سر و صدا های مختلف و چگونگی آنها در خواب خواهیم پرداخت .این صدا ها هم میتواند علامت وجود یک اختلال در فرد باشد و هم اینکه میتواند یک امر عادی تلقی شود که حتی ارزش در میان گذاشتن با پزشک را هم نداشته باشد . مثلا خر و پف قطعا یکی از آزار دهنده ترین  سرو صدا های  موقع خواب است که گاهی میتواند نشانه وجود مشکل در سیستم تنفسی فرد باشد و گاهی نیز میتواند تنها ناشی از خوابیدن بد فرد باشد .

اگر شما خر و پف میکنید حتما از هم تختی یا کسی که امکان مشاهده شما را در خواب دارد بخواهید که میزان و نحوه صدای شما را به شما بگوید . شما نیز آن اطلاعات را دریافت کنید و به سمع پزشکتان برسانید تا او این مورد را بررسی کند . مثلا این که چه مقدار از خوابتان را خر و پف میکنید . یا چه مقدار صدای شما بلند یا آرام است .

خرناس کشیدن

برخی افراد مخصوصا خانم هایی که از سندروم مقاومت راه هوای فوقانی رنج میبرند ، ممکن است خر و پف نکنند . بلکه احتمال دارد که به خرناس کشیدن در مدت های طولانی  که لزوما با صدای بلند هم نیست روی بیاورند . البته آپنه خواب نیز میتواند ازجمله دلایل نفس نفس زدن و خرناس کشیدن فرد باشد . در پایان آپنه و سکوت نیز فرد ممکن است خرناس را ظاهر کند . یک دفتر الگوهای خواب ابزاری کار آمد خواهد بود تا شما کیفیت و نوع خواب خود را ثبت کنید و داشته باشید . مثلا بعد از مدتی میتوانید بفهمید که خواب آلودگی شما بیشتر بعد از اتمام فعالیت شما در باشگاه رخ میدهد . یا در مورد کودک شما به شما کمک میکند که نتیجه بگیرید که ساعت بدنی کودک شما بهم ریخته است . در ضمن با نشان دادن این دفتر کمک بزرگی به پزشک خود نیز خواهید کرد . شما میتوانید در زمینه مشکلات کودک تان از مشاوره کودک دروغگو استفاده کنید

استفاده از دفتر روزانه خوابnsf

نوشتن شرح و توضیح خواب روزانه در دفتر خواب یا nsf  زیاد طول نمیکشد و زمان نمیبرد . بیشتر سعی کنید که دفترتان را نزدیک خودتان قرار دهید با دقت الگوی خواب روزانه خود را در آن شرح دهید . اگر علت کم خوابی خود را نیز میدانید حتما به پزشک خود بگویید . مثلا بگویید که : من فکر میکنم علت کم خوابی من مصرف زیاد قهوه است .

پیدا شدن علت کم خوابی تقریبا برابر است با درمان کم خوابی شما . این دفتر باید حتما هر روز صبح در یک موقع مشخص و یکسان پر شود .  دقیقا این دفتر میتواند یک راهنمای مناسب برای پیدا شدن علت کم خوابی شما باشد . پیشنهاد میشود افراد زمانی که نزد پزشک میروند یک کپی از این دفتر برای معالجه کننده خود ببرند . علاوه بر همه این نکات مثبت دفتر سرشار از اطلاعات برای خود فرد خواهد بود . شخص کم خواب به خوبی با دلیل کم خواب خود رو به رو میشود .

مشکلات هم تختی ها

یکی دیگر از عواقب و عوارض افرادی که اختلالات خواب را تجربه میکنند ، اعتراض هم تختی های آنها است . این هم تختی میتواند هم تختی افراد در یک پادگان نظامی باشد ، یا هم دانشگاهی ها در خوابگاه دانشجویی . همچنین همسران افراد دارای عادات و الگوهای بد خواب نیز بسیار آزرده و گاهی خسته میشوند . مثلا خر و پف یک فرد میتواند صدایی بسیار آرام داشته باشد . در عین حال میتواند صدای بسیار بلندی داشته باشد که در کل خانه بپیچد . یا فردی که دائم دچار کابوس شبانه است و مدام با وحشت و فریاد از خواب میپرد . حال تصور کنید چه آزار و اذیتی متوجه کسی است که کنار او میخوابد . البته اغلب افراد خر و پف خود را انکار میکنند به این دلیل که خودشان صدای خودشان را نمیشنوند .

ساییدن دندان در خواب

از شایع ترین عادات و رفتار های بد در زمان خواب که واقعا برای هم تختی عذاب آور است ساییدن دندان ها به یک دیگر است . برای شنونده ای که بار اول است این صدا را میشنود ممکن است باورکردنی نباشد که این صدا از دهان یک آدم بیرون میاید . انگار که یک سنجاب در تخت شما وجود دارد . در این صورت حتما به فرد پیشنهاد کنید که به یک دندان پزشک مراجعه کند تا برای دندان های او یک محافظ تهیه کند .

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید .

در این راستا مرکز مشاوره آنلاین خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اختلال خواب و درمان کم خوابی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  Hypovolemic Shock: Symptoms, Causes, Diagnosis

  • ۰۲/۰۴/۰۴
  • جللال میری

مشاوره روانشناسی آویژه

کم خوابی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی