بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

درمان ، دلایل

بی خوابی یا اختلال خواب یکی از مشکلات شایع در جامعه است که می‌تواند بر کیفیت زندگی و سلامتی فرد تأثیر منفی بگذارد. عوامل مختلفی می‌تواند باعث بروز این مشکل شوند، از جمله استرس، اضطراب، اختلالات روانی، مصرف بیش از حد مواد محرک مانند قهوه و الکل، و شرایط زیستی نامناسب. در این متن، به برخی از راه‌های موثر درمان بی خوابی و بهبود کیفیت خواب می‌پردازیم:

  1. رعایت روال خواب منظم: سعی کنید هر شب در ساعت مشخصی به خواب بروید و همینطور در همان ساعت صبح بیدار شوید. این کمک می‌کند تا ساعت بیداری و خواب شما تنظیم شود و بدن به طور طبیعی در موقعیت خواب و بیداری مناسب قرار بگیرد.

  2. ایجاد محیط خواب مناسب: قبل از خواب، اطمینان حاصل کنید که محیط خواب شما آرام و مطلوب است. از روشنایی ناشایست و صداهای مزاحم پرهیز کنید. همچنین، یک تخت خواب راحت و پرفشار استفاده کنید و دمای اتاق را مناسب تنظیم کنید.

  3. ایجاد روتین قبل از خواب: قبل از خواب، روتینی آرامش‌بخش را انجام دهید. می‌توانید از تکنیک‌های تنفس عمیق، ماساژ، یا موسیقی آرامش‌بخش استفاده کنید. همچنین، مصرف قهوه و محصولات حاوی کافئین را در ساعات بعد از ظهر محدود کنید.

  4. فعالیت بدنی منظم: ورزش منظم و معتدل می‌تواند به بهبود خواب کمک کند. سعی کنید روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید، اما توجه کنید که ورزش‌های سنگین قبل از خواب می‌توانند خواب شما را مختل کنند.

  5. محدود کردن مصرف الکل و قهوه: الکل و قهوه می‌توانند تأثیری منفی بر کیفیت خواب داشته باشند. تا حد امکان مصرف آن‌ها را محدود کنید و در صورت امکان در ساعات بعد از ظهر قهوه ننوشید.

  6. ایجاد روزمره آرامش‌بخش: برای کاهش استرس و اضطراب، روزمره‌ای آرامش‌بخش برای خود ایجاد کنید. می‌توانید از تکنیک‌های آرامشی مانند یوگا، مدیتیشن، یا خواندن کتاب استفاده کنید.

  7. مشاوره و درمان حرفه‌ای: اگر مشکل بی خوابی شما مزمن و شدید است و تمام تلاش‌های خود را برای درمان آن انجام دادید، مشاوره و درمان حرفه‌ای را در نظر بگیرید. یک متخصص روانشناس یا پزشک می‌تواند به شما در تشخیص دقیق علت بی خوابی کمک کند و راه‌های درمانی مناسب را تعیین کند.

کتک زدن در خواب

گاهی بعضی از افراد در خواب با دست یا پا به هم تختی خود یا کسی که کنار آنها میخوابد ضربه میزند . این موضوع به تنهایی میتواند از دلایل بی خوابی و آزار و اذیت هم تختی باشد . افرادی که دچار اختلال رفتاری در خواب REM   هستند به رویاهایی که در خواب میبینند واکنش فیزیکی نشان میدهند . مثلا اگر در خواب میبینند که با کسی درگیر شده اند ، مشت و لگد خود را در خواب نیز پرت میکنند .

در این حالت ممکن است که به راحتی خودشان یا طرف کناری آسیب بزنند . این اختلال جزو اختلال های شدید است و باید توسط پزشک معالجه شود . اگر این اختلال دارای ریشه های روحی و روانی باشد ، باید توسط یک روانشناس مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد . به احتمال فراوان با رفع مشکل روانی فرد مشکلات الگوی خواب او نیز برطرف خواهد شد .

مشکلات خواب والدین

مادران چون اصولا نقش مراقبت کننده را در مورد کودک خود برعهده میگیرند گاهی برای پرستاری دچار کمبود خواب میشوند . زمانی که کودکی در خانواده ای به دنیا می آید پرستاری و مراقبت از او برای افراد خانواده محرومیت از خواب را به ارمغان می آورد . این محرومیت بیشتر شامل حال کسانی میشود که وظیفه غذا دادن به کودک را دارند . بنابراین والد بودن در ابتدا به خودی خود از جمله دلایل بی خوابی است .

والدین میتوانند از سه ماهگی کودک را عادت دهند تا بیشتر در شب بخوابد . آنها میتوانند این کارا با ریختن برنامه روزمره دقیق و سر وقت ، برقرار کردن یک زمان خواب ثابت و گذاشتن کودک بیدار اما خواب آلوده در تخت انجام دهند . نوزاد میتواند خودش را طوری آرام کند که در وقت خواب بخوابد . بنابراین میتواند زمانی که در شب بیدار شود نیز خودش بخوابد . شما میتوانید در زمینه مشکلات کودک تان از مشاوره کودک دروغگو استفاده کنید

زمانی که کودک نمیتواند بدون والد بخوابد

اگر کودک یاد گرفته باشد که باشد که بغل گرفته شود بخوابد یا با تکان تکان خوردن بخوابد قطعا دیگر نمیتواند بدون والد بخوابد و خوابش ببرد . اگر والدین نتوانند در همان ابتدا با این مشکل برخورد کنند و جلوی آن را بگیرند باید منتظر عواقب این مسئله باشند . از جمله راهکارهایی که میشود برای اینکار پیشنهاد داد از این قرار است :

  • برای کودک قبل از خواب برنامه ای را اختصاص دهید که نشاط آور باشد . مثلا دوش گرفتن آواز خواندن یا قصه گفتن
  • وقتی کودک در حال خواب آلودگی است در اتاق خودش و تخت خودش قرار داده شود تا یاد بگیرد خودش بخوابد
  • یادتان باشد به محض اینکه والد کودک را در سر جایش گذاشت والد باید اتاق را ترک کند . شاید سخت ترین مرحله همین باشد ولی قطعا برای صلاح کودک و خود والدین مفید خواهد بود .

چرا کودک خر و پف میکند ؟

دلیل اینکه بعضی کودکان خر و پف میکنند و در آنها قطع نفس مشاهده میشود میتواند آپنه خواب باشد . اگر کودک  شما اضافه وزن دارد و چاق است و یا دارای لوزه های بزرگی است حتما در صدد حل این مشکل اقدام کنید.   در بعضی از بزرگسالانی که خر و پف میکنند آرواره های کوچک غیر طبیعی دیده میشود که باعث آپنه خواب آنها نیز همین مورد بود . بعدها دیده شده که فرزندان این افراد نیز به دلیل داشتن همین آرواره های کوچک خر و پف میکنند . در زمان کودکی باید توسط ارتودنسی این حالت غیر طبیعی اصلاح شود تا اینکه کار کودک به خر و پف و خرناس و آپنه نکشد .

وجود عارضه های خواب در  دوران بزرگسالی کودک علاوه بر مشکلات جسمی میتواند برای او مشکلات روحی نیز در بر داشته باشد . مثل حس خجالت از همسر برای آزاری که به دلیل خر و پف وی  متوجه او میشود .

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

پدر و مادر هایی که نوزادی دارند و همچنین پرستار ها و مراقبان کودکان باید با تمام نکات و راههای پیشگیری این مشکل آشنا باشند . سندروم مرگ ناگهانی نوزاد SIDS اهر هزار نوزاد گریبان یک نوزاد را میگیرد . نوزادی که دچار این مشکل میشود عمدتا کاملا سالم و بی نقص به نظر میرسد . همچنین این عارضه در کودکانی که نارس به دنیا آمده اند و همچنین سایز کوچکتری دارند بیشتر به چشم میخورد .

نوزاد از دو ماهگی تا چهار ماهگی به احتمال فراوان توسط این عارضه تهدید میشوند . در واقع تمام نوزادان SIDS تا قبل از شش ماهگی میمیرند . تحقیقات نشان میدهند که شیر خوردن از پستان و طاق باز خوابیدن از احتمال بروز این سندروم میکاهد .

سندروم و اختلال خواب جغد شب

در افرادی که درگیر سندروم خواب عقب افتاده یا جغد شب هستند بیداری در شب یک امر عادی است . در این افراد ساعت بدنی سه تا چهار ساعت از حالت عادی عقب تر میباشد . این افراد معمولا تا ساعت ۱ تا ۳ شب احساس نیاز به خواب را در خود حس نمیکنند . ولی گاهی به قدری در طول روز چرت میزنند که اکثر اوقات فعالیت های روزانه آنها مختل میشود . مثل در هنگام کار و درس خواندن به خوبی میتوان عوارض این سندروم را در آنها مشاهده کرد .

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اختلال خواب و عوامل بی خوابی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  Insomnia: Causes, symptoms, and treatments 

  • ۰۲/۰۴/۰۴
  • جللال میری

بی خوابی

مشاوره روانشناسی آویژه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی