بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

هفت روش افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس قبل از تعریف آن ، به این سوالات پاسخ دهید؟ تا به حال فکر کرده­اید افزایش اعتماد به نفس؟ به چه­کاری می­آید؟ چه میزانافزایش اعتماد به نفس  داری؟ زیاد یا کم؟ اگر اعتماد به نفس پائینی داری برای تقویت آن کاری کرده­ای؟ آیا نتیجه­ای داشته است؟ ما در این مقاله به تمام این سوالات پاسخ داده­ایم.

اهمیت افزایش اعتماد به نفس

اهمیت افزایش اعتماد به نفس را قبل از ارائه راهکارهای تقویت اعتمادبه­نفس قرار داده­ایم تا به کاربرد آن در زندگی آگاه­تر شوید. همان­طور که در مفهوم اعتماد به نفس آوردیم، هر فردی برای کسب موفقیت و بهبود کیفیت زندگی با فرصت­ها و تجاربی مواجه می­شود، در این میان فردی که به خود و توانمندی­هایش ایمان داشته باشد یا به زبانی ساده­تر اعتماد به ­نفس بالایی داشته باشد شانس بیشتری در  موفق شدن و رسیدن به مدارج بالاتر را دارد.؛ چرا که این جسارت را در خود می­بیند و برای زندگی تلاش می­کند و به پیروزی می­رسد؛ در مقابل فردی که اعتماد به­ نفس پائینی دارد مانند دونده­ای که تمرین کافی و برنامه منظم نداشته است  مدام در ادامه مسیر به نفس­ نفس زدن می­افتد و به قول امروزی­ها کم می­آورد.

از طرفی اعتماد به ­نفس اصولی دارد که مانع از ایجاد یکنواختی زندگی و حس ناامیدی در فرد می­شود، و انرژی ازدست­رفته فرد را جبران و ذخیره می­کند. از دیگر دلایل اهمیت افزایش اعتماد به نفس این است که  افراد با اعتماد به ­نفس بالا در موفقیت­ ها و کسب تائید و آرامش ­درونی شاد و سرحال می­شوند و با شور بیشتری مسیر زندگی را طی می­کنند. حال­که به اهمیت افزایش اعتماد به نفسدر زندگی پی بردید وقت آن رسیده است تا با گام­های اصلی افزایش آن آشنا شوید.

افزایش اعتماد به نفس در زنان

افزایش اعتماد به نفس در زنان مسئله­ ای است که طرفداران زیادی در بین خانوم ­ها پیدا کرده است. افزایش اعتماد به نفس زنان، در بین خانوم­ های متاهل با تجربه زندگی زناشویی بیشتردیده می­شود. اگر پای صحبت های دوستان خانوم یا اطرافیانی که ازدواج کرده ­اند نشسته باشید حتما این موارد رو از آن­ها به وفور شنیده اید:

"خسته شدم از اینکه نمی­توانم حرفم رو به همسرم بگم، از اینکه به من توجه ندارد و نیازهای مرا نادیده میگیرد از دستش دلخورم، اصلا انگار من موجود اضافی هستم و مرا نمی­بیند، همیشه وقتی مشکلی را نمی­توانم حل کنم قهر می­کنم و میرم تو اتاق، خونواده همسرم در زندگی و رابطه من با همسرم دخالت می­کنند اما نمی­توانم چیزی بگوی، ممکن است فکر کنند من بی­ ادب و گستاخ هستم  و مرا طرد کنند؛ بنابراین ترجیح می­دهم سکوت کنم. پیشنهادی که شما به این افراد می­دهید چیه؟ اینکه به قهر و جدایی فکر کنند؟ قدر تو را نمی­دانند و لیاقت تو بیشتر از ایناست؟ "ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه است"، پس تا دیر نشده فکر جدایی باش و خودت را راحت کن.

افزایش اعتماد به نفس در زنان

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در زنان

در این مقاله ما به زنانی که درگیر این مشکلات افزایش اعتماد به نفس یا مسائل مشابه هستند پیشنهاد می­دهیم روی مهارت های زندگی که به کمبود آن­ها در خود  واقف نیستند تمرکز کنند و جهت پرورش و ارتقای آن­ها در خود با مشاور و روانشناس صحبت نمایند. یکی از مهارت­های اساسی اعتماد به ­نفس و پرورش و تربیت آن  میباشد، در بالا به تفصیل به آن پرداختیم. این نکته را به یاد داشته باشید که در مشاوره روانشناسی هر دو طرف به مشاوره خانواده نیاز دارند. و زوجین نباید یکدیگر را مقصر بدانند و انگشت اتهام را به سمت یکدیگر نشانه روند. در مورد مشکل کمبود اعتمادبه­نفس خانوم­های متاهل آقایان حتما باید به همسر خود کمک نمایند و آن ها را  در روند درمان و بهبودی و افزایش اعتماد به ­نفس­ در زنان مورد حمایت خود قرار دهند.

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس به روش­هایی اشاره دارد که با کاربرد و تمرین آن­ها در زندگی  می­توان شاهد افزایش چشمگیر اعتماد به­ نفس درخودتان باشید. این نکته را به­ یاد­ داشته باشید، اعتماد به ­نفس ذاتی و ارثی نیست و از اجداد و پدران ما به ارث نرسیده ­است؛ بلکه کاملا اکتسابی و قابل پرورش می­باشد. فقط کافیه فعل­ خواستن را صرف کنید و با تقویت اراده و پشتکار به فردی سرشار از اعتماد به­ نفس تبدیل شوید. الان دیگر نوبت آن شده با راهکارهای افزایش اعتماد به نفس رودررو شوید.

مهمترین راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

  • به خود محبت کنید: این کار خیلی ساده است فقط کافیه خود را دوست داشته باشید، برای هر قدم کوچک در مسیر موفقیت خود را با یک شاخه گل، صرف شام در رستوران تشویق و تحسین کنید.
  • آراسته باشید: از جمله راهکارهای افزایش اعتماد به نفس ارزش و احترام قائل­ بودن به خود است. برخی افراد خیال می­کنند فقط وقتی به یک مهمانی یا جلسه رسمی دعوت می­شوند باید به خود برسند، باید بگویم این کاملا اشتباه­ است. هر فردی نیاز دارد آراسته باشد. هر روز قبل از رفتن به بیرون از منزل، موهای­تان را مرتب کنید، مسواک بزنید، ادکلن خوش­بویی بردارید و به خود بزنید، لباس­ های اتو شده را بپوشید، کفش­ های واکس­زده را از جا­کفشی انتخاب و پا کنید، لبخند بزنید، در را باز کنید و به امید روزی سرشار از لذت و موفقیت راهی شوید.
  • ورزش کنید: محال است افراد موفق و شاد روزی چند دقیقه پیاده­ روی و نرمش ساده نداشته باشند. این آسان­ترین و کم­هزینه­ترین کاری است که برای سلامتی و داشتن حال خوب می­توانید انجام دهید. در کلاس­ های یوگا و مراقبه شرکت کنید.
  • به مسافرت بروید: منظور ما این نیست هر روز کلی خرت­و­پرت با خودتان بردارید و به دورترین نقطه شهرسفر کنید، داشتن یه بطری آب و یه کوله ­پشتی و چند لقمه کوچیک بردارید و به دامن کوه و جنگل و طبیعت بروید و از زیبایی ­های خداوند لذت ببرید.
  • بیان و قدرت صحبت کردن را تقویت کنید: جلوی آینه بایستید و با خود حرف بزنید، به ادای واژه ها و نحوه تلفظ­تان دقت کنید. شمرده­ شمرده صحبت کنید. سعی کنید مطلبی با داشتن نقطه شروع و پایان برای مرور و تمرین انتخاب کنید.

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس چیست؟

  • مطالعه کنید: یکی از ویژگی­ های افراد موفق داشتن ذهنی پر از اطلاعات مفید و اختصاص زمانی از روز به مطالعه کردن است. افراد وقتی چیزی بلد باشند حرفی برای گفتن دارند و در جمع سخنوری میکنند که در نهایت توجه مخاطبین را به خود جلب می­کند و دیده می­شوند. فردی که اهل مطالعه نباشد نمی­تواند حرفی برای زدن داشته باشد؛ بنابراین در جمع سکوت می­کند و فرصتی برای دیده شدن ندارد.
  • تغذیه سالم: هر چی جلو دستتون یا توخونه هست را نخورید. فرد موفق فردی است که به سلامت جسم و تندرستی خود اهمیت می­دهد. می­توانید در این مورد از کارشناس تغذیه مشاوره بگیرید.
  • افراد منفی­ باف و بدبین را از زندگی خود حذف کنید: به­قول شاعر "افسرده ­دل، افسرده کند انجمنی را". اطراف فرد با اعتمادبه­ نفس پر است از اشخاص شاد و خوش­بین.
  • به دیگران کمک کنید: اگر دقت کرده باشید وقتی با افراد خیرخواه و بخشنده صحبت می­کنید از یک آرامش درونی و حال­خوب حرف می­زنند. فرقی ندارد چه کمکی و به چه کسی می­کنید، مهم القای حس مفید­ بودن در خودتان است.
  • معنویات خود را تقویت کنید: ارتباط با خدا، انجام واجبات، ادای نماز و خواندن دعا از جمله روش هایی است که آرامش خاصی به فرد هدیه می­دهد و حال دورنی او را دگرگون و سرشار از انرژی مثبت می­کند.
  • اهدافتان رابشناسید: لیستی از اهداف کوتاه­مدت و بلند­مدت خود تهیه کنید و راه­های رسیدن به آن را نیز یادداشت کنید و نزد خود نگه­ دارید. این مورد کمک میکند هدفمند قدم بردارید.

سوالات متداول

افزایش اعتماد به نفس چیست؟

در بحث افزایش اعتماد به نفس معمولا برخی افراد به غلط آن را با عزت ­نفس اشتباه می­گیرند. اینکه خود را فردی باهوش، جسور، نترس، موفق و منظم بدانید یا بالعکس عجول، احمق، خجالتی و نامنظم، تعریف اعتماد به ­نفس نیست بلکه عزت­ نفس یا همان تصور و نگاهی است که به خود دارید و از تجارب دوران کودکی و ارزیابی های دیگران نسبت به شما شکل گرفته است.

تفاوت عزت نفس با اعتماد به نفس چیست؟

عزت­ نفس در واقع مبنای اعتماد به­ نفس می­باشد؛ اینکه شما تا چه حد به خود و توانمندی­ هایتان در انجام کاری ایمان و باور درونی دارید، معنای اعتماد به ­نفس خواهدبود. ارتباط مستقیمی بین عزت­ نفس و اعتماد به­ نفس وجود دارد، فردی با عزت ­نفس منفی که خود را احمق و بازنده می­بیند مسلما از اعتماد به ­نفس پائینی برخوردار است، بر عکس فردی که اعتماد به­ نفس بالایی دارد خود را منظم، موفق، جسور و باهوش می­بیند.

چگونه با اهداف زندگی اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم؟

شما میبایست لیستی از اهداف کوتاه­ مدت و بلند­مدت  خود تهیه کنید و راه­های رسیدن به آن را نیز یادداشت کنید و نزد خود نگه­ دارید. این مورد کمک می­کند هدفمند در زندگی قدم بردارید.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اعتماد به نفس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع:7 Ways to Improve Your Confidence 

 

  • ۰۱/۱۰/۱۴
  • جللال میری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی