بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

پسر نوجوان تا حدودی با احساسات خود درگیر میباشد . احساساتی که باعث میشوند در تصمیم گیری های خود کمی دچار مشکل شود . اما درهم آمیختن احساسات باعث میشود تا کمی در انتخاب به مشکل بر بخورد . در واژه نامه ها ، کلمه نوجوانی یا پسر نوجوان به معنای " روئیدن ، بزرگ شدن و رشد کردن " است . در تمدن های اولیه ، دو مرحله ی بلوغ و نوجوانی را جدا از هم نمیدانستند . کودک همین که قدرت تولید نسل پیدا میکرد بزرگسال نامیده میشد . امروزه اصطلاح " پسر نوجوان " به معنای وسیعتری به کار میرود و شامل رشد بدنی ، ذهنی و اجتماعی است . به گفته پیاژه از لحاظ روان شناختی ، پسر نوجوان در این سن به جامعه بزرگسالان وارد میشود . پسر نوجوان به زودی میفهمد اگر چه در سطح پایینی از بزرگسالان قرار دارد ولی هم تراز با ایشان خواهد بود .

تربیت پسر نوجوان ملزم به صبر و حوصله بسیار است.  زیرا نوجوانی دوره ای بسیار حساس و مهم میباشد . که تاثیرات آن در سال های اول زندگی بیشتر میباشد . پسر نوجوان در دوره نوجوانی خود دچار تغییرات هوشی بسیار عمیقی خواهد شد . اما این تغییرات میتوانند ابزاری برای تربیت هرچه بهتر نوجوانان باشند . بسیاری از افراد معتقد هستند که سخت تر میتوان روحیات و اخلاقیات نوجوانان را شکل داد .  زیرا نوجوانان ، رفتار های پرخاشگرانه تری با وارد شدن به دنیای بزرگسالان از خود نشان میدهند . اما این سخن پاسخی منفی دارد زیرا در مراکز مشاوره نوجوانان اصل های مهمی را برای تربیت پسر نوجوان قرار داده اند . تربیت پسر نوجوان خیلی باید با فکر و با صبر و حوصله باشد .  برای بدست آوردن این قدرت میتوان از مرکز مشاوره خانواده استفاده کرد .

 

خصوصیات پسر نوجوان در سن بلوغ

پسر نوجوان در سن بلوغ با افکار جدیدی مواجه میشود که میتوان آنها را کنترل کرد . اما بهتر است فرصت تجربه را از آنان نگیریم . درکنار فرصت تجربه کردن میتوانید تجربه های خود را در اختیار آنان قرار دهید . در تربیت پسر نوجوان باید به این مسئله واقف بود که استقلال فردی با آزادی بی اندازه و بی حد و مرز فرق دارد . پسر نوجوان در سن بلوغ ممکن است کارهای ناشایستی انجام دهد و والدین خود را ناراحت کند . اما والدین با رفتاری مناسب و کنترل شده میتوانند اعتماد خانواده را تامین کنند . این امنیت و فرصت را به فرزند خود بدهند تا اشتباه خود را جبران نماید و احساس امنیت را تجربه کند .

آموزش در دوران نوجوانی

تربیت پسر نوجوان میتواند به صورت عملی و اختیاری امکان پذیر باشد . درحالی که وی نیازی به آموزش مستقیم نداشته باشد . یعنی میتوان با انجام اعمالی از پیش تعیین شده در قبال مسئله ای ، آموزش پسر نوجوان خود را انجام دهید . پسر نوجوان در سن بلوغ نیاز به آموزش هایی دارد تا بتواند در جامعه و محیط های بصری ، عاقلانه تصمیم بگیرد . تصمیمات خود را به اشتراک بگذارد تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهد . استفاده از عنصر مشاوره باعث میشود تا بهتر و سریع تر به روند تربیت نوجوان خود برسید . بعضی از روانشناسان رشد و تکامل نوجوانان را به دو مرحله فرعی تقسیم میکنند . نوجوانی اولیه و نوجوانی ثانویه یا بعدی . نوجوانی اولیه به سال های 13 تا 16 اطلاق میشود . نوجوانی بعدی تا 18 سالگی است که به آن سن قانونی نیز گفته میشود . دوره نوجوانی دوم دوره بسیار کوتاهی است .

مشاوره به پسر نوجوان

مشاوره به پسر نوجوان میتواند از طرف یک مشاور حرفه ای و یا حتی یک دوست صورت بگیرد . ولی مشاوره واقعی را به صحبت و راهنمایی ای میگویند که از طرف یک متخصص یا یک مشاور که علم مشاوره مربوطه را دارد ، انجام شود . پسر نوجوان قطعا نیاز به راهنمایی و مشاوره دارد . زیرا این دوره ، سوالات و همینطور مشکلات بسیار زیادی را برای ایشان میسازد . قطعا نیاز به یک مشاوره و راهنمایی موثر دیده میشود . تا بتوان به این سوالات و مشکلات پاسخ داد .

فرهنگ مشاوره گرفتن به تازگی در حال جا افتادن است . و باید این امر طبیعی شود که هر شخصی نیاز به یک مشاور دارد تا در مورد مسائل مختلف زندگی خود مشورت بگیرد . و با راهنمایی های مناسب یک مشاور ، انتخاب های درستی را انجام دهد و مسیر درست را انتخاب کند . مشاوره به پسر نوجوان باید به صورت مداوم انجام شود تا سوالات و مشکلات کم کم رنگ خود را از دست بدهند . و همچنین ذهن نوجوان برای فعالیت های سنگین آماده شود .

حال چرا نوجوانی دوره ای بسیار مهم است؟

در واقع نوجوانی مرحله انتقال میباشد . منظور از انتقال ، عبور فرد از یک مرحله به مرحله ای دیگر از رشد و تکامل میباشد . هرچه در گذشته اش اتفاق افتاده است ، در حال حاضر بر شرایط فعلی او اثر میگذارد . وضع حاضرش در وضع آینده اش موثر خواهد بود . کودک وقتی از کودکی به مرحله بزرگسالی قدم میگذارد باید رفتار های کودکی را ترک کند . و الگو های جدید رفتار و گرایشهای تازه ای را جانشین  الگوهای قبلی اش نماید .  همچنین ، ناگزیر است ایفای نقش های بزرگسالانه به عهده گیرد و مسئول اعمالش باشد.

نوجوانی ، مرحله ای از تغییرات میباشد . در دوران نوجوانی میزان و درجه تغییر گرایشها و رفتار به موازات تغییرات بدنی خواهد بود . در طول نوجوانی اولیه ، که تغییرات بدنی سریع هستند ، تغییر گرایشها و رفتار نیز به سرعت انجام میشود . وقتی هم تغییرات بدنی کند میشوند تغییر گرایشها و رفتار نیز کُند انجام میگیرد .

 

چه تغییراتی در دوره نوجوانی ظاهر میشود :

تغییرات مهم دوره نوجوانی عبارت اند از:

  • تغییرات عاطفی که شدت آن به میزان تغییرات بدنی و روانشناختی آن مرحله بستگی دارد.
  • تغییرات سریع همراه با نضج جنسی که سبب میشود نوجوان نسبت به خویشتن ، توانشهای خود و رغبت هایش نامطمئن شود.
  • تغییرات بدن ، رغبت ها و نقش ها در گروه اجتماعی که انتظار داریم  نوجوان ایفا کند . همچنین به پیدایش مشکلات تازه ای منجر میشود .
  • با تغییر رغبت ها و الگو های رفتاری ، ارزش های نوجوان نیز تغییر میابد . آنچه در کودکی برای وی مهم بود اکنون بی اهمیت است . در دوران کودکی کمیت برای فرد نوجوان اهمیت داشت . درحالی که اکنون کیفیت برای او اهمیت دارد .
  • بسیاری از نوجوانان در دوره تغییرات بدنی ، دمدمی هستند . در عین حال که میخواهند و میکوشند تا مستقل باشند از مسئولیت های استقلال میترسند . نمیدانند که آیا میتوانند از عهده این مسئولیت ها بر آیند یا خیر ؟

تمام این مسائل ما را مجاب میکنند ، پسر نوجوانی که در سن بلوغ است ،  نیاز به راهنمایی دارد . و نباید او را کنترل کنیم . زیرا استقلال شخصیتی هم در این سن امر مهمی میباشد .  در کل نوجوانی ، دوره ای بسیار حساس است  که نیاز به حمایت و پشتیبان دارد . ما میتوانیم با حمایت از پسر نوجوان خود به ایشان استقلال و اعتماد هدیه دهیم . همچنین با استفاده از یک مشاوره خانواده خوب و همچنین مشاوره نوجوانان ، فرصت های بهتری به ایشان تقدیم کنیم . تا حس بهتری را در کنار دوره مهم نوجوانی تجربه کنند .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خیانت به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی