بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

هدف گذاری بیهوده

تعیین هدف یکی از قدرتمندترین راه ها برای تغییر زندگی شما است. چرا؟ زیرا اهداف به هدایت اقدامات و تلاشهای شما به سمت هدف مورد نظر کمک میکنند. اهداف شکافی بین این چیزی که شما هستید و آنچه میخواهید باشید ایجاد میکند. هدفی که به آن متعهد هستید به شما انگیزه میدهد تا این شکاف را برطرف کنید و به شما الهام میدهد تا در اوج خود و با موفقیت کار کنید. اما نه همیشه. برخی از اهدافی که مشخص میکنیم تأثیر مورد نظر را ندارند. به طور خلاصه، تعیین هدف میتواند اشتباه باشد. در زیر برخی از نشانه های هدف گذاری اشتباه از منظر مشاوره خانواده وجود دارد که نشان میدهد شما باید درمورد اهدافتان تجدید نظر کنید یا حتی اهدافتان را کنار بگذارید.

  • خیلی زود به آن رسیدید

درست است که رسیدن به هدف بسیار اهمیت دارد. اما اهدافی که شما را با هیچ چالش و تجربه جدیدی مواجه نمیکنند، اساسا غلط هستند. درواقع اگر هدف به حداقل تلاش نیاز داشت، ممکن است چالش کافی نداشته باشد. زیرا اهداف زندگی باید سطح زندگی و شخصیت شما را ارتقا بخشند که هر چقدر بیشتر شما را به چالش بکشند، مفیدتر هستند. هدفی که به بهتر شدن وضعیت شما کمک نکند، نمیتواند یک هدف درست باشد. پس بنشینید و با خودتان فکر کنید که آیا لازم است هدفی جدید تعیین کنید که باعث کشش بیشتر شما شود؟

  • شما هیچ تصوری ندارید که آیا به هدفتان رسیده اید یا نه

گاهی ممکن است یک هدفی را برای خودتان مشخص کنید اما بعد از گذشت مدت زمان مشخصی از هدف گذاری، فکر میکنید در حال پیشرفت هستید اما نمیتوانید به طور قطعی این را عنوان کنید. پس شاید بهتر است شما باید با افزودن برخی معیارها یا نتایج پیش بینی شده در هدف گذاری خود تجدید نظر کنید.

  • هدف شما طاقت فرسا است

احساس ناتوانی و سرخوردگی در زمان هدف گذاری میتواند ناشی از دو چیز باشد. از یک طرف، ممکن است هدفی را تعیین کرده باشید که در وهله اول کاملاً از دسترس شما خارج است. یعنی هدفی که مشخص کردید قابل دستیابی نیست یا حداقل شما در حال حاضر امکان دستیابی به آن را ندارید. به عبارت دیگر هدفتان غیر منطقی است. گاهی ممکن است لازم باشد یک هدف بزرگ و جسورانه را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید. بدین ترتیب دستیابی به آن معقول تر خواهد بود.

  • هدف شما عواقب منفی ناخواسته ای در پی داشته است

آیا هدف گذاری شما هزینه و تبعات زیادی برایتان خواهد داشت؟ از نظر مرکز مشاوره ازدواج چنین هدف گذاری اشتباه است. درست است که رسیدن به یک هدف به وقت و انرژی زیادی نیاز دارد اما زمانیکه هزینه ی دستیابی به این هدف از جمله زمان و هزینه های مالی، از مزایای آن بیشتر باشد، این یک هدف گذاری غلط است. پس اگر دستیابی به هدف مشکلات قابل توجهی برای شما یا افراد مهم زندگیتان ایجاد کرده است، شما باید به فکر رها کردن آن هدف باشید.

  • اهداف ناخوشایند

ایجاد یک همانطور که گفتیم هدف یک شکافی بین آن چیزی که هستیدو آن چیزی که میخواهید باشید ایجاد میکند. گاهی این شکاف روانشناختی بین خود فعلی و آینده شما برایتان مطلوب نخواهد بود. این شرایط زمانی که در رسیدن به هدفتان احساس ناتوانی کنید، شدید تر میشود. بنابراین، انتظار نداشته باشید که این کار آسان باشد. برای رسیدن به اهداف خود سخت کار کنید؛ شما آنها را به یک دلیل انتخاب کرده اید. با این حال، به یاد داشته باشید که پیگیری یک هدف همیشه به نفع شما نیست. به صورت دوره ای پیشرفت خود را به سوی هدف متوقف کرده و وضعیت خود را ارزیابی کنید. در صورت نیاز تجدید نظر کنید و از خود بپرسید که آیا لازم است هدفی را کنار بگذارید.

در نهایت به یاد داشته باشید که اولویت بندی اهداف به ما امکان میدهد تا تمرکز خود را بر روی اهداف مهم قرار دهیم. سپس میتوانیم اهداف کلیدی و بزرگتر خود را به اهداف فرعی یا کوچکتر تقسیم کنیم. بدین ترتیب حتی میتوانیم چندین مسیر جایگزین همزمان داشته باشیم. همچنین کوچک کردن این اهداف به ما امکان میدهد تا برنامه ریزی بهتری داشته باشیم. اگر میخواهید برای تحقق هر هدف فرعی کوچک، ضرب الاجل ها یا بازه های زمانی تعیین کنید. این میتواند راهی برای مدیریت هدفگذاری باشد بازه های زمانی واقع بینانه ای را تنظیم کنید. هنگامی که اهداف محدود به زمان دارید، میتوانید پیشرفت خود را بهتر ارزیابی کنید. و از اینجا میتوانیم مسیرهای بهتری را تنظیم کنیم تا شانس موفقیت خود را به حداکثر برسانیم.

منبع: مرکز مشاوره روانشناسی

  • ۹۹/۱۱/۲۳
  • جللال میری

نظرات (۱)

بسیار عالی ممنون بابت مطالب مفید شما.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی