بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

معافیت پزشکی آستیگمات چشم

معافیت پزشکی آستیگمات چشم یکی از انواع معافیت هایی است که در زمره ی معافیت پزشکی قرار دارد. این بیماری یکی از بیماری های مربوط به چشم است که در آن بینایی فرد دچار اختلال میشود. میدانیم که سازمان وظیفه شرایطی را فراهم کرده است تا افراد بیمار و ناتوان از رفتن به خدمت سربازی معاف شوند، تا از بروز آسیب و مشکلات جدی برای سلامت این افراد جلوگیری شود. لازم به ذکر است که مشمولان تنها با برخی بیماری ها میتوانند برای معافیت اقدام کنند، که بیماری های چشمی از جمله آستیگمات نیز بخشی از این موارد میباشد. نوع معافیت های پزشکی که برای فرد مشمول بیمار در نظر گرفته میشود به شرایط مختلفی بستگی دارد. شدت و نوع بیماری یکی از این شرایط است که باید به آن توجه کرد. همچنین مدرک تحصیلی افراد نیز بر نوع معافیتی که به آن ها تعلق میگیرد، تاثیر گذار است. در ادامه با مشاروان مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

معافیت پزشکی آستیگمات چشم

چگونگی اعمال این موارد و همچنین شرایط لازم برای دریافت معافیت پزشکی آستیگمات چشم از موضوعات مهمی است که متقاضیان باید از آن اطلاع یابند. چنانچه شما دارای بیماری آستیگمات چشم میباشید قطعا با سوالات و ابهاماتی برای معاف شدن از خدمت مواجه هستید، از آنجایی که ممکن است به تمام قوانین اشراف نداشته باشید، توصیه ی ما به شما برای کسب اطلاعات دقیق و موثق از قوانین و مقررات مربوط به دریافت این نوع معافیت، استفاده از مشاوره نظام وظیفه میباشد. چرا که طی این مشاوره ها موضوعات مهمی مطرح میشود که میتواند پاسخگوی بسیاری از سوالات و ابهامات شما در این مسیر باشد. همچنین با استفاده از تجربیات چند ساله کارشناسان امر نظام وظیفه احتمال موفقیت شما در این مسیر افزایش میابد. این مقاله نیز موضوعات مهمی را مورد بحث قرار میدهد که میتواند بسیار مثمر ثمر باشد. لذا مطالعه ی این مقاله نیز به شما توصیه میشود.

شرایط معافیت پزشکی آستیگمات چشم

شرایط معافیت پزشکی آستیگمات چشم از جمله سوالات متداولی است که برای مشمولان مبتلا به بیماری آستیگمات چشم مطرح است. سازمان وظیفه برای معافیت از طریق بیماری آستیگمات شرایط و حدودی را مشخص کده است که این موارد با توجه به شدت بیماری و همچنین مدرک تحصیلی افراد متفاوت میباشد که این موارد به شرح زیر میباشد:

  • اگر مجموع دیوپترها درآستیگمات ساده، مرکب و یا مخلوط برای یک چشم بیشتر از 5 باشد، فرد به عنوان معاف از خدمت در نظر گرفته میشود. البته این مورد برای افرادی است که مدرک تحصیلی پایین تر از لیسانس دارند، درواقع مقدار دیوپتر برای افراد با مدارک تحصیلی بالا بیشتر است.
  • اگر در آستیگمات ساده، مخلوط و یا مرکب، برای هر کدام از چشم ها مجموع دیوپتر 3 تا 5 باشد، در این صورت فرد مشمول میتواند از معافیت از رزم استفاده کند. این مقدار برای افراد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر نیز افزایش میابد و در حدود 3 تا7 در نظر گرفته میشود.

افرادی که شرایط گفته شده در بالا را داشته باشند و این موارد به تایید پزشک معتمد سازمان وظیفه و همچنین شوراهای پزشکی رسیده باشد، از خدمت وظیفه معاف میشود. حال این معافیت میتواند به شکل دائم، موقت و یا معاف از رزم باشد که در ادامه به بررسی این موارد نیز میپردازیم.

شرایط معافیت پزشکی آستیگمات چشم

قانون معافیت پزشکی آستیگمات چشم

قانون معافیت پزشکی آستیگمات چشم شامل بندها و موضوعاتی است که شرایط و مدارک لازم برای دریافت این نوع معافیت را در برمیگیرد. بر اساس این قانون افرادی که داراری مدرک تحصیلی بالاتر هستند باید درجه ی شدید تری از بیماری را داشته باشند تا از خدمت معاف شوند. همچنین درجه بیماری برای یک چشم و یا هر دو چشم نیز از دیگر مواردی است که بر نوع معافیت اثر گذار است.

اگر بخواهیم به برخی موارد موجود در قانون معافیت پزشکی آستیگمات چشم اشاره کنیم باید به دیوپتر 5 در یک چشم برای آستیگماتیسم های مرکب،ساده و مخلوط اشاره کنیم. همچنین افرادی که در دو چشم دچار آستیگمات هستند باید حداقل دیوپتر بین 3 تا 5 را داشته باشند. همانطور که قبلا گفته شد این درجه ها برای افراد با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر به حدود 3 تا 7 افزایش میابد که باعث معافیت از رزم آن ها میشود.

فرآیند دریافت کارت معافیت پزشکی سربازی

فرآیند دریافت کارت معافیت پزشکی سربازی فرآیندی تقریبا زمان بر و طولانی است. طی این مراحل مشمول میتواند بیماری خود را تشخیص دهد و در نهایت آن را به اثبات برساند. اولین مرحله از این فرآیند نسبتا پیچیده مراجعه به دفاتر پلیس +10 و دریافت فرم های مربوط به معافیت پزشکی میباشد. مشمول با پر کردن این فرم ها و ارائه ی آن ها به سازمان وظیفه عمومی، میتواند درخواست خود را برای اخذ معافیت به ثبت برساند. بعد از ثبت درخواست، سازمان وظیفه شرایطی را فراهم میکند که مشمول مورد معاینه قرار گیرد. برای این منظور دعوت نامه ای از سوی بیمارستان تحت نظارت سازمان وظیفه برای مشمول ارسال میشود که در تاریخ مشخصی باید به بیمارستان مراجعه کند. بعد از گذراندن این مراحل مدارک پزشکی مربوط به معاینات به کمیسیون پزشکی نظام وظیفه ارجاع میشود.

در ادامه ی فرآیند دریافت کارت معافیت پزشکی سربازی کمیسیون پزشکی با بررسی شواهد و مدارک و در حضور مشمول تصمیم نهایی را برای معافیت پزشکی اخذ میکند. اگر مشمول واجد شرایط مطرح شده در قسمت قبل باشد، به عنوان بیمار و معاف از خدمت تلقی میشود.

معافیت پزشکی دائم و موقت

معافیت پزشکی دائم و موقت به چه معناست؟ چگونه میتوان از این معافیت ها استفاده کرد؟ ممکن است این سوالها بارها و بارها به ذهن شما خطور کرده باشد. اما جواب مناسبی برای آن ها پیدا نکرده باشید به همین دلیل در این قسمت دراین باره بحث خواهیم کرد. اگر بخواهیم به طور کلی بیان کنیم، معافیت های پزشکی سه نوع هستند که شامل؛ معافیت دائم، معافیت موقت و معافیت از رزم میباشد. بسته به شرایط و درجه بیماری یکی از انواع این معافیت ها برای مشمول مطرح میشود. معافیت پزشکی دائم و موقت نوعی از معافیت است که در آن مشمول از رفتن به خدمت معاف میشود. تفاوت این دو همانطور که از نامشان پیداست در این است که در معافیت موقت فرد تنها برای مدت کوتاهی و برای گذراندن دوره درمان از خدمت معاف میشود؛ اما معافیت دائم به معنای صدور کارت معافیت است.

لازم به ذکر است که صدور کارت معافیت پزشکی ممکن است مشکلاتی در پیدا کردن شغل و دریافت گواهینامه رانندگی و... نیز به دنبال داشته باشد.

معافیت پزشکی دائم و موقت

لیست بیماری های معافیت پزشکی

لیست بیماری های معافیت پزشکی از سوی سازمان وظیفه در اختیار مشمولان قرار میگیرد. افرادی که از بیماری های موجود در این لیست رنج میبرند از رفتن به خدمت معاف میشوند.

این لیست شامل هفده دسته بیماری مختلف است که این دسته ها و مثال هایی از آن ها به شرح زیر میباشد:

  • بیماری های عمومی همچون کوتاهی قد، چاقی و لاغری مفرط
  • بیماری های غدد مترشحه شامل کم کاری و پر کاری تیروئید، سندروم کلاین فلتر، هرمافرودیسم و...
  • بیماری های مربوط به پوست و بافت زیر پوست: اگزما، عفونت های قارچی، پسوریزیس، هیپوکراتوز، کهیر، سارکوئیدوز و...
  • بیماری های داخلی مغز و اعصاب همچون؛ اسکیزوفرنی، اختلالات خلقی، اختلالات شخصیتی، وسواس، لکنت زبان عصبی و...
  • بیماری های جراحی مغز و اعصاب: لامینکتومی، شکستگی مهره ها، تروماهای عصبی
  • بیماری های ریه و دستگاه تنفس همچون آسم، نقص دیافراگم، شکستگی دنده، سارکوئیدوز و...
  • بیماری های استخوان شامل انحراف ستون فقرات، شکستگی لگن، کیست استخوانی، قطع یا نبود اندام و...
  • بیماری دستگاه گوارش مثل ازوفاژیت، آشالازی، زخم دستگاه گوارش، آسیت، همانژیوم کبدی و...
  • بیماری های خونی همچون کم خونی های مگالوبلاستی، تالاسمی، کم خونی اکتسابی، اختلالات پلاکتی و...
  • بیماری های دستگاه ادراری تناسلی شامل واریکوسل، بیماری های عفونی، سنگ کلیه، پروستات، حالب و...
  • بیماری های فک و دهان و دندان مثل تومورهای خوش خیم، ناهنجاری های اسکلتی و...
  • بیماری های چشم و بینایی شامل دوربینی، نزدیک بینی، آستیگماتیسم، قوز قرنیه، نیستاگموس و...
  • بیماری ها گوش و حلق و بینی مثل کری و لالی، عفونت مزمن گوش میانی، سندروم منیر
  • بیماری قلبی و عروقی ازجمله بیماری های مادرزادی، بیماری عروق کرونر، نارسایی مزمن قلب و...
  • بیماری های بافت همبند مانند آرتریت های عفونی، کلاژنوزها، مفصل شارکو و...
  • بیماری عفونی مانند هپاتیت، سل، مالاریا، تب کریمه کنگو و...

لازم به ذکر است که دریافت معافیت برای هر کدام از بیماری های موجود در لیست بیماری های معافیت پزشکی شرایط خاص خود را دارد.

سوالات متداول

شرایط لازم برای دریافت معافیت پزشکی آستیگمات چشم کدامند؟

دیوپتر 5 در یک چشم برای آستیگماتیسم های مرکب،ساده و مخلوط و همچنین افرادی که در دو چشم دچار آستیگمات هستند باید حداقل دیوپتر بین 3 تا 5 را داشته باشند.

معافیت پزشکی دائم و موقت چگونه است؟

معافیت پزشکی دائم و موقت نوعی از معافیت است که در آن مشمول از رفتن به خدمت معاف میشود. تفاوت این دو همانطور که از نامشان پیداست در این است که در معافیت موقت فرد تنها برای مدت کوتاهی و برای گذراندن دوره درمان از خدمت معاف میشود.

برخی از بیماری های چشم و بینایی مربوط به لیست بیماری های معافیت پزشکی را نام ببرید؟

بیماری های چشم و بینایی شامل دوربینی، نزدیک بینی، آستیگماتیسم، قوز قرنیه، نیستاگموس و... از جمله این لیست میباشند.

منبع: مرکز مشاوره آویژه

https://avije.org/

  • ۰۳/۰۵/۲۶
  • جللال میری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی