بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

مشاوره معافیت پزشکی سعی می کند با بررسی شرایط مشمولان و متقاضیان دریافت معافیت پزشکی تمام موارد معافیت نظام وظیفه را برایشان شرح دهند که این موارد در قالب قوانین و تبصره هایی منتشر شده است.

بدیهی است که مشمولی که هیچگونه تخصصی درباره مقررات نظام وظیفه ندارد، نمیتواند از تمام موارد معافیت پزشکی نظام وظیفه اطلاع داشته باشد. به همین دلیل استفاده از مشاوره معافیت پزشکی بسیار راهگشا است. اگر بخواهیم برخی از موارد مشاوره معافیت پزشکی تلفنی نظام وظیفه را نام ببریم می توان به عدم رشد جسمی و یا برخی بیماری های غدد اشاره کرد.

چنانچه شما می خواهید برای دریافت معافیت پزشکی اقدام کنید اما دچار ابهام و سردرگمی شده اید مطالعه دقیق این متن، توصیه ما به شما است. چون سعی کرده ایم به معرفی کامل موارد معافیت پزشکی نظام وظیفه بپردازیم که پاسخگوی بسیاری از سوالات شما است. در ادامه همراه مرکز مشاوره آویژه باشید.

موارد مشاوره معافیت پزشکی نظام وظیفه و شرایط اخذ

به گزارش مرکز مشاوره آویژه موارد مشاوره معافیت پزشکی نظام وظیفه و شرایط اخذ و لیست بیماری های معافیت پزشکی بسیار مهم و گاه پیچیده است و مشمولانی که می خواهند برای دریافت معافیت پزشکی اقدام کنند، سوالات متعددی در این مورد دارند.

نداشتن غیبت از خدمت سربازی از زمان رسیدن به سن مشمولیت از جمله موارد معافیت پزشکی نظام وظیفه و شرایط اخذ آن است که مشمولان باید در نظر داشته باشند. زیرا افراد دارای غیبت، نمی توانند از این نوع معافیت استفاده کنند.

مگر اینکه برای غیبت خود دلایل مورد تایید و قانع کننده بیاورند. یکی دیگر از موارد معافیت پزشکی نظام وظیفه و شرایط اخذ آن، تایید شدن بیماری و عارضه توسط پزشکان و شوراهای معتبر و معتمد نظام وظیفه است که افراد در طی این مراحل ابتدا باید دفترچه مربوط به خدمت وظیفه عمومی را پر کنند و پزشک نیز طی معایناتی بیماری را تایید کند و گواهی لازم را صادر کند.

مراجعه مشمول به بیمارستان و انجام معاینات تخصصی از دیگر موارد اقدام برای معافیت پزشکی نظام وظیفه و مراحل اخذ است که در این مرحله بیمارستان نتایج حاصل از معاینات را به شورای نظام وظیفه ارسال می کند. در این شورا تصمیم های نهایی برای نوع معافیت گرفته می شود.

در واقع شورا ی نظام وظیفه با بررسی همه جانبه گزارش های پزشکی و مدارک مشمولان، یکی از انواع معافیت های دائم ، معافیت موقت و یا معافیت از رزم را برای مشمول اعلام می کند.

لازم به ذکر است که سازمان نظام وظیفه عمومی تنها برای برخی از بیماری ها معافیت در نظر گرفته است. این بیماری ها شامل بیماری هایی است که برای مشمول ممانعت پزشکی برای انجام فعالیت های سخت و سنگین را به همراه دارند. به دلیل ضرورت معافیت از خدمت برای مبتلایان به این بیماری ها در ادامه به بررسی دقیق لیست این موارد می پردازیم.

پیشنهاد می کنیم این مقاله مرکز مشاوره آویژه را حتما بخوانید: مزایا و معایب معاف از رزم

چرا مشاوره معافیت پزشکی؟

طبق بررسی هایی که گروه تحقیقاتی ما در زمینه مشاوره معافیت پزشکی نظام وظیفه انجام داده اند، اغلب مشمولان سربازی در مورد بیماری های خود اطلاعی ندارند. این امر از آنجایی مهم می شود که این عدم اطلاع فرد از بیماری های خود منجر به صدمات جبران ناپذیری می شود.

مشاوران مرکز مشاوره تلفنی آویژه بر آن باورند که اطلاع افراد از بیماری ها و علائم آنها می تواند از بخش عظیمی از مشکلات جلوگیری کند. از این رو این مرکز به هم وطنان عزیزمان در مسیر رشد و تعالی کشورمان مشاوره معافیت پزشکی تلفنی ارائه می دهد.

مشاوره معافیت پزشکی نظام وظیفه برای آن گروه از مشمولان که می خواهند برای دریافت معافیت پزشکی خدمت سربازی اقدام کنند، امری مهم است. بسیاری از جوانان وقتی به سن مشمولیت خدمت وظیفه ی عمومی می رسند، سعی می کنند از راه های مختلف برای کسب معافیت سربازی و یا دریافت کسری خدمت استفاده کنند. اما باید توجه کرد که باید از راه های قانونی و معقول برای این کار اقدام نمود.

یکی از مواردی که سالانه بسیاری از مشمولان را از خدمت سربازی معاف می کند، بیماری است که تحت عنوان معافیت پزشکی شناخته می شود. موارد معافیت پزشکی نظام وظیفه بسیار متعدد و پیچیده است. به همین دلیل مشمولان گاهی دچار ابهام و سردرگمی می شوند.

با توجه به افزایش نیاز به آگاهی در این حوزه برای مشمولان خدمت وظیفه، مراکز مشاوره بسیاری اقدام به ارائه مشاوره معافیت پزشکی نظام وظیفه نموده اند.

مشاوره معافیت پزشکی: دسته بندی بیماری های معافیت پزشکی

برای این منظور در ادامه به معرفی دسته بندی بیماری هایی که مشمول معافیت پزشکی می شوند می پردازیم:

  • معافیت پزشکی بخش اول : بیماری های عمومی
  • معافیت پزشکی بخش دوم : بیماری های غدد مترشحه داخلی
  • معافیت پزشکی بخش سوم : بیماری های پوست و بافت های زیر پوست
  • معافیت پزشکی بخش چهارم : بیماری های داخلی مغز و اعصاب (نورولوژی)
  • معافیت پزشکی بخش پنجم : بیماری های اعصاب و روان
  • معافیت پزشکی بخش ششم: بیماری های جراحی مغز و اعصاب
  • معافیت پزشکی بخش هفتم: بیماری های ریه و قفسه صدری
  • معافیت پزشکی بخش هشتم: بیماری های استخوان (اسکلت)
  • معافیت پزشکی بخش نهم: بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی
  • معافیت پزشکی بخش دهم: بیماری های خون و انکولوژی (بدخیمی ها)
  • معافیت پزشکی بخش یازدهم: بیماری های دستگاه ادراری تناسلی
  • معافیت پزشکی بخش دوازدهم: بیماری های فک و دهان و دندان
  • معافیت پزشکی بخش سیزدهم: بیماری های چشم و عوارض بینائی
  • معافیت پزشکی بخش چهاردهم: بیماری های گوش  حلق و بینی
  • معافیت پزشکی بخش پانزدهم: بیماری های قلب و عروق
  • معافیت پزشکی بخش شانزدهم: بیماری های روماتولوژی و بافت همبند
  • معافیت پزشکی بخش هفدهم: بیماری های عفونی

سوالات متداول در مورد مشاوره معافیت پزشکی

به گزارش مرکز مشاوره آویژه عمده ترین موردی که اکثر مردم به عنوان مصداق احراز معافیت پزشکی در ذهن دارند، صافی کف پا، مینی سک زانو و … است. در حالی که قوانین و شرایط مربوط به معافیت پزشکی که مراجع معتبر سازمان نظام وظیفه اعلام کرده اند، مصادیق بسیار دیگری را مطرح کرده اند.

این در حالی است که بسیار مشاهده شده است که افراد مشمول بدون اطلاع از این قوانین دوران سربازی خود را گذرانده و با مشکلات مختلفی مواجه شده اند. مشکلاتی که گاهی منجر به از دست دادن سلامتی و حتی مرگ آنها شده است.

از منظر دیگری می توان گفت این افراد زمان قابل توجهی از عمر خود را هم که می توانستند صرف ساختن آینده خود سازند، از دست داده اند. از این رو شناختن مصادیق معافیت پزشکی برای مشمولان خدمت مقدس سربازی بسیار حائز اهمیت است.

لیست موارد معافیت پزشکی نظام‌ وظیفه

لیست موارد معافیت پزشکی نظام وظیفه از طریق این سازمان منتشر می شود و در اختیار متقاضیان قرار می گیرد که تنها افرادی که در زمره ی بیماران این لیست قرار گیرند، برای اخذ معافیت پزشکی خدمت وظیفه مجاز هستند.

بیماری های مربوط به غدد درون ریز مثل گواتر، پر کاری تیرویید، کم کاری تیرویید، تومور بیضه، سندروم کلاین فلتر، تیرویید حاد، بیماری ویلسون، پرکاری ‌و کم کاری غدد فوق کلیوی جز لیست موارد معافیت پزشکی نظام وظیفه هستند. همچنین بیماری های عمومی نیز در این لیست قرار می گیرند.

بیماریهای درم و اپیدرم نیز از دیگر موارد معافیت هستند که بیماریهایی مثل اگزمای شدید، عفونت های قارچی، کچلی، لوپوس اریتماتوس سیستمیک، پسوریازیس، آتروفی های پوستی، هیپودرمیت های ندوله، آکرو درماتیس، فرنکولوز، لیشمانیوز، آلبینیسم و بسیاری موارد دیگر در این لیست جای دارند.

از دیگر بیماری هایی که در لیست موارد معافیت پزشکی نظام وظیفه قرار می گیرد می توان از بیماری های مغز و اعصاب نام برد که شامل بیماری های استحاله سلول های عصبی، مولتیپل اسکولروزیس، انسفالیت ها، اختلالات مادر زادی سیستم عصبی، نوروفیبروماتوز، سکته های مغزی، میاستنی گراویس و چندین بیماری دیگر هستند.

بیماری های روانپزشکی مثل پسیکوز، اسکیزویید، ترانسکشوالیسم، تیک ها و ... نیز جز لیست معافیت های پزشکی است. اما نکته ی قابل توجه این است که نوع معافیت برای هر بیماری متفاوت است و بر اساس شرایط مختلف یکی از انواع معافیت های دائم، موقت و معافیت از رزم صادر می شود.

لیست کامل موارد معافیت پزشکی نظام وظیفه

به گزارش مرکز مشاوره آویژه لیست کامل موارد معافیت پزشکی نظام وظیفه و اطلاع یافتن از آن از مهم ترین دغدغه های مشمولان خدمت سربازی است. اما باید گفت هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد. چرا که این لیست توسط سازمان نظام وظیفه منتشر می شود.

ما نیز در اینجا به شرح این لیست کامل موارد معافیت پزشکی نظام وظیفه خواهیم پرداخت. به طور کلی بیماری های پوستی، مغز و اعصاب، بیماری های غدد ترشحی، بیماری های روانپزشکی، بیماری های قفسه سینه و ریوری، بیماری های استخوانی و اسکلتی، بیماری های دستگاه گوارش، بیماری‌ های ادراری و تناسلی، اختلالات بینایی و بیماری های چشمی، همچنین بیماری های قلبی و عروقی و ... مربوط به لیست بیماری های مربوط به معافیت های پزشکی هستند.

البته گاهی ممکن است افراد مشمول، بیماری هایی داشته باشند که جز این موارد نباشد.

در چنین مواردی باید بیماری فرد مشمول توسط بیمارستان و شورای پزشکی تایید شود و این موضوع که بیماری مانع فعالیت بدنی و جسمی مشمول می شود نیز تصدیق شود.

در واقع بیماری هایی که با انجام خدمت سربازی باعث آسیب به سلامت مشمولان شود، می تواند به عنوان دلیلی برای معافیت پزشکی در نظر گرفته شود.

فهرست موارد معافیت پزشکی نظام وظیفه

به گزارش مرکز مشاوره آویژه فهرست موارد معافیت پزشکی نظام وظیفه شامل بیماری هایی است که هر فردی با ابتلا به آن ها می تواند بر اساس قوانین سازمان نظام وظیفه برای دریافت معافیت پزشکی اقدام کند. این بیماری باعث بروز اختلال در عملکرد طبیعی بدن می شوند.

از طرفی می دانیم خدمت وظیفه ی سربازی با تمرینات و فعالیت های سخت همراه است. لذا حضور این افراد در خدمت سربازی می تواند تهدیدی برای سلامتی شان تلقی شود. فهرست موارد معافیت پزشکی نظام وظیفه نیز برای پیشگیری از این مشکلات و تحت نظارت پزشکان و متخصصان تنظیم شده است.

سل، هپاتیت، سفلیس، مننژیت، استئو نکروز، الیگو نورو دیستروفی، اختلال ریتم قلب، ازدیاد فشار خون، عفونت گوش میانی، افتادگی چشم، فاویسم، بیماری مغز استخوان، کم خونی های مگالوبلاستیک دائم، ازوفاژیت، هپاتو مگالی و ...  ازبیماری هایی که در این لیست جای دارند.

سوالات متداول

موارد معافیت پزشکی چیست؟

این فهرست شامل موارد و بیماری هایی است که افراد مبتلا را از انجام خدمت وظیفه ی عمومی معاف می کند.

لیست موارد معافیت پزشکی شامل چه مواردی است؟

بیماری های ‌قلبی عروقی، بیماری های ادراری و تناسلی، بیماری های پوستی، بیماری مغز و اعصاب بیماری دستگاه گوارش و به طور کلی هر بیماری ک برای فرد محدودیت برای انجام فعالیت های جسمی ایجاد کند.

شرایط اخذ معافیت پزشکی کدامند؟

این شرایط شامل مواردی همچون نداشتن غیبت در زمان مشمولیت خدمت و تایید بیماری و ناتوانی مشمول برای اعزام به خدمت سربازی است که گواهی پزشک و آزمایش های بیمارستان باید آن را تصدیق کنند و درنهایت شورای نظام وظیفه ضرورت معافیت را اعلام کند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره معافیت پزشکی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

منبع: مرکز مشاوره آویژه// https://avije.org/

 

  • ۰۳/۰۵/۲۳
  • جللال میری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی