بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

 معافیت کفالت فوت پدر یا برادر در حین خدمت

معافیت کفالت، از جمله روش هایی است که مشمول در صورت احراز شرایط مورد نیاز برای آن، می توانند با دریافت کارت معافیت دائم از اعزام به خدمت سربازی معاف شود.

این قانون طی سالیان جاری دستخوش تغییرات زیادی قرار گرفته و شما باید بر اساس شرایط خود با جزئیات مربوط به این آن به خوبی آشنا باشید. به عنوان مثال در پرونده معافیت کفالت پدر از کارافتاده، نوع بیماری سرپرست مشمول از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در نهایت می تواند منجر به معافیت کامل او از خدمت سربازی پیش از سن 75 سالگی شود.

شما با اطلاع از این بیماری ها می توانید با دید کاملتری برای شرایط خود تصمیم گیری کنید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با معافیت کفالت و انواع آن بیشتر آشنا کنیم. لطفا در ادامه مطلب همراه مرکز مشاوره آویژه باشید.

معافیت کفالت چیست؟

در یک تعریف ساده می توان گفت، معافیت سربازی کفالت به افرادی که به دلیل بیماری یا از دست دادن سرپرست خانواده خود امکان اعزام به خدمت و دوری از خانواده خود را نداشته باشند، تعلق می گیرد.

این افراد بسته به نوع معافیت درخواستی خود می توانند با تشخیص شورای پزشکی نظام وظیفه و کارشناس این سازمان، کارت معافیت خود را دریافت کنند.

البته باید توجه نمایید که معافیت کفالت شامل موارد متفاوتی می شود که هر کدام از این موارد نیز قوانین مشخصی برای خود دارند.

انواع معافیت کفالت سربازی

معافیت کفالت پدر مسن

معافیت کفالت پدر از کار افتاده

معافیت کفالت مادر

کفالت خواهر

کفالت برادر صغیر کوچکتر از 18 سال

کفالت برادر نیازمند مراقبت

کفالت جد یا پدربزرگ و مادربزرگ (پدری یا مادری)

همانطور که اشاره شد، هر کدام از انواع کفالت هایی که در بالا به آن پرداختیم، شرایط و ضوابط مختص خود را دارد و افراد مشمول خدمت سربازی، تنها در صورت داشتن شرایطی که مطرح کردیم می توانند معافیت سربازی کفالت بگیرند.

اگر چه برای دریافت معافیت خود می بایست اقدامات و مراحل زیادی را پشت سر بگذارید، اما در صورت برخورداری از شرایط لازم، فرد مشمول لازم نیست نگران باشد. پیشنهاد ما در صورت داشتن هر کدام از اینگونه شرایط مراجعه به یک مشاور است که از تمامی ضوابط و شرایط معافیت پزشکی آگاه است.

باید اضافه کنیم، مشمول می تواند مدارک خود را که در قسمت قبلی به آن اشاره شد، تهیه کرده و به سازمان نظام وظیفه ارائه دهد. در صورت موافقت با معافیت کفالت مادر، کارت معافیت دائم به مشمول داده شود.

شما عزیزان می توانید در صورت داشتن هر گونه سوال درباره مشاوره معافیت کفالت مادر با مشاوران توانمند مرکز مشاوره آویژه تماس بگیرید.

مراحل دریافت معافیت کفالت برای مشمولان

مراحل دریافت معافیت های کفالت شاید در نگاه اول آسان باشد، اما مشکلات خود را نیز دارد.

می دانید که شما قرار است مرحله ی مهمی از زندگی خود را پشت سر بگذارید؛ زیرا کارت معافیت یکی از مهم ترین دغدغه های جوانان امروزی است. پس سعی کنید تمام این مراحل را به طور دقیق پشت سر گذاشته تا با مشکل مواجه نشوید.

مراحل و اقدامات مورد نیاز برای دریافت معافیت های کفالت

در این مرحله مشمول باید دفترچه ی نظام وظیفه را از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی دریافت کرده و به طور کامل مطالعه کند.

سپس مدارک لازم برای دریافت معافیت های کفالت را آماده کرده و فرم های دفترچه را نیز پر کند.

مشمولین مدارک را به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی تحویل داده و سپس باید درخواست معافیت خود را نیز اعلام کرده و در سیستم ثبت کنند.

در این مرحله سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا باید مدارک مشمولین را بررسی کرده و تایید کند.

دریافت دعوتنامه توسط مشمولین برای شرکت در کمیسیون رسیدگی به معافیت های کفالت و سپس شرکت در جلسه رسیدگی به درخواست معافیت های کفالت

صادر کردن رای اصلی برای معافیت مشمولین توسط هیئت رسیدگی و سرانجام دریافت کارت معافیت سربازی کفالت

قبل از اینکه مراحل بالا را طی کنید، باید از شرایط اصلی این معافیت ها نیز مطلع شوید.

معافیت های کفالت که بسیاری از شما متقاضی دریافت آن هستید، دارای شرایط خاصی است. این شرایط عمومی که در ویدیو و ادامه مطلب خواهیم گفت، اصلی ترین شروط لازم برای همه ی معافیت های کفالت است.

 

معافیت کفالت پدر

کفالت پدر بر دو نوع است، کفالتی که با توجه به سن پدر محاسبه می‌گردد، در صورتی که سن پدر بالاتر از ۷۰ سال تمام باشد، معافیت شامل حال او خواهد شد و کفالتی که با توجه به بیمار بودن پدر اختصاص می‌یابد و شرایط سنی در آن وجود ندارد.

در مورد کفالت پدر مسن که توضیح خاصی وجود ندارد و با رسیدن سن پدر به 75 سال شامل حال فرزند می‌گردد.

شرایط لازم برای دریافت معافیت کفالت

پدر بالای 75 سال تمام باشد.

مشمول تنها فرزند پسر بالای 18 سالی باشد که از پدری که به تشخیص شورای پزشکی نیازمند مراقبت باشد، نگهداری می کند.

تنها فرزند پسر بالای 18 سال که پدرش فوت نموده و نگهداری و مراقبت مادر را به عهده داشته باشد.

تنها برادر تنی که سرپرستی خواهری که فاقد پدر، همسر و فرزند پسر سالم باشد را به عهده دارد.

تنها برادر سرپرست برادر بزرگ نیازمند مراقب که فاقد پدر، همسر و فرزند پسر سالم فاقد شغل باشد.

مشمول یگانه سرپرست برادر کمتر از 18 سال تمام (صغیر) باشد.

اما در مورد معافیت پدر از کار افتاده، مشمول باید با انواع بیماری ها و شرایط کفالت آشنا باشد.

انواع بیماری ها، نقض عضو، معلولیت و یا محجوریت با توجه به تبصره‌های ۱ و ۴ ماده ۴۴ قانون خدمت وظیفه عمومی در اظهار نظر شورای پزشکی در مورد نیازمندی بستگان مشمول به مراقبت و یا ناتوانی آنها در مراقبت از مکفول ملاک می‌باشد، که در ادامه این قانون آمده است که "یعنی شرایطی پدر باید داشته باشد، تا پسر معاف گردد".

لیست بیماری های والدین مشمولین برای دریافت کفالت پدر

  • قطع یا از کار افتادگی اندام فوقانی یا تحتانی
  • هرگونه اعمال جراحی روی مغز
  • پارکینسون
  • اسکار و کلوئید ناشی از سوختگی
  • دیابت شیرین
  • ضعف شدید جسمانی
  • انواع آریتمی ها و بلوک های قلبی
  • سرطان های بدخیم
  • و ...

 معافیت کفالت فوت پدر یا برادر در حین خدمت

چنانچه در طول خدمت سربازی، پدر یا تنها سرپرست خانواده مشمول از دنیا برود، فرد این امکان را دارد تا در صورت برخورداری از برخی شرایط، برای دریافت معافیت کفالت اقدام نماید.

پونزاین شرایط بشرح زیر است:

  • یکی از برادران سرباز حین خدمت فوت کرده باشد.
  • یکی از فرزندان سرباز در حین خدمت فوت کرده باشد.
  • فوت کارکنان پایور و پیمانی نیروهای مسلح در حین خدمت نیز در شمول این نوع معافیت قرار می گیرد و منظور از فوت حین خدمت کارکنان پایور و پیمانی نیروهای مسلح، فوت در طول مدت خدمت (حین خدمت و خارج خدمت) می باشد. به غیر از فوت در وضعیت غیبت، فرار از خدمت، و یا فوت بر اثر خود کشی و ارتکاب جرایم مانند نزاع و موارد مشابه که در شمول معافیت قرار ندارند.

 

 معافیت کفالت مادر (طلاق والدین)

مادری که از همسرش جداشده باشد، به فرد مشمول برای این نوع شرایط، معافیت موقت کفالت مادر داده می‌شود و باید تا ۳۰ ماه بعد از طلاق و یا فوت پدر مشمول، ادامه داشته باشد؛ پس از گذشت ۳۰ ماه، چنانچه مادر فاقد همسر و سرپرست باشد، معافیت موقت به معافیت دائم کفالت مادر تبدیل می‌شود.

در این موارد باید توجه داشته باشید، اگر فرزند اول خانواده از معافیت کفالت مادر استفاده کرده باشد و معافیت دائم شامل حال او شود، در صورتی که پس از صدور معافیت دائم مشمول دچار بیماری شده و در نتیجه فوت کند و مورد تایید پزشک نظام وظیفه باشد؛ معافیت کفالت مادر شامل حال فرزند دوم می شود.

فرزند دوم نیز می تواند پس از مرگ برادرش از این معافیت کفالت استفاده کند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کفالت مادر

  • برگه وضعیت مشمول
  • کپی کارت ملی
  • عکس رنگی مشمول 3*4
  • گواهی آخرین مدرک تحصیلی
  • اصل و تصویر شناسنامه عکس دار مشمول
  • اصل و تصویر صفحات شناسنامه عکس دار پدر و مادر
  • تصویر صفحه اول شناسنامه خواهر و برادر مشمول
  • گواهی فوت پدر در صورت فوت و یا گواهی حکم طلاق
  • عکس 3*4 از مادر مشمول
  • برگه تکمیل شده آخرین وضعیت مشمول

 

معافیت کفالت خواهر

معافیت کفالت خواهر به دو صورت دائم و موقت صادر می‌گردد.

پونزمعافیت کفالت خواهر در دو صورت به شما تعلق می‌گیرد، که بشرح زیر است:

شما کفالت خواهر صغیر یا مطلقه خود را برعهده بگیرید. (در صورتی که پدر شما در قید حیات نباشد و شما یگانه سرپرست خانواده باشید.)

معافیت کفالت سه خواهری

باید توجه داشته باشید که معافیت کفالت خواهر به صورت موقت صادر می‌شود. در صورت داشتن خواهر صغیر و یا خواهر مطلقه و فوت پدر و دارا بودن دیگر شرایط معافیت کفالت خواهر، شما می‌توانید به صورت موقت کفالت خواهرتان را برعهده بگیرید. این کفالت تا زمانی که خواهر شما مجرد باشد و ازدواج نکرده باشد تمدید می‌شود.

مزیت این معافیت کفالت برای مشمولان این است که می‌توانند دیرتر به خدمت سربازی بروند، البته ناگفته نماند که اگر فرد مشمول چند سال پی در پی بتواند معافیت موقت خود را تمدید کند، معافیت موقت او تبدیل به معافیت دائم می‌گردد.

معافیت کفالت برادر

پونزتوجه داشته باشید که معافیت کفالت برادر به دو نوع زیر تقسیم می شود:

کفالت برادر صغیر (کوچک) و یا کبیر (بزرگ) نیازمند مراقبت و فاقد پدر یا همسر یا فرزند ذکور غیر محجور و فاقد شغل

کفالت برادر صغیر کوچکتر از 18 سال

باید اشاره کنیم که معافیت کفالت برادر از نوع معافیت دائم بوده و اعتبار آن تنها به زمان صلح محدود می شود و در زمان جنگ این نوع از معافیت معتبر نمی باشد.

در این مورد چنانچه پدر زنده باشد و در زندان یا مفقودالاثر باشد، مشمول نمی تواند معافیت کفالت برادر بیمار خود را دریافت کرده و فوت پدر یکی از شرایط اصلی این نوع از معافیت به شمار می رود.

همچنین چنانچه مشمول برادری داشته باشد که نیازمند مراقبت تشخیص داده شود و فاقد پدر و همسر باشد و فرزند برادر بیمار نیز بیمار باشد و شورای پزشکی وظیفه عمومی این موضوع را تایید نماید و وی قادر به سرپرستی از پدر خود نباشد، مشمول می تواند به عنوان سرپرست نگهدارنده تقاضای معافیت کفالت برادر نماید.

محجوریت فرزند برادر که در این قانون ذکر شده، به معنای بیماری و یا صغر سن فرزند برادر می باشد که قادر به سرپرستی از پدر نیست.

نکاتی در خصوص شرایط کفالت برادر صغیر

چنانچه پدر در قید حیات اما در زندان یا مفقودالاثر باشد، برادر مشمول نمی تواند معافیت کفالت برادر صغیر خود را دریافت نماید و در واقع در معافیت کفالت برادر، فوت پدر از شروط اصلی دریافت این نوع از معافیت می باشد.

در خصوص نحوه گرفتن معافیت کفالت برادر، بایستی بدانید در قید حیات بودن مادر برادر صغیر مانعی برای رسیدگی به معافیت کفالت برادر صغیر نخواهد بود.

در معافیت کفالت برادر صغیر، وضعیت جسمانی او نیاز به بررسی ندارد و صرفا صغیر بودن وی ملاک رسیدگی به معافیت کفالت برادر می باشد.

چنانچه برادر صغیر پس از فوت پدر، برادر تنی نداشته باشد، برادر ناتنی می تواند درخواست معافیت کفالت برادر را نماید.

در بین برادران ناتنی برای دریافت معافیت کفالت برادر صغیر، حق تقدم با آن برادری است که با برادر زیر 18 سال از پدر یکی باشند.

چنانچه برادر یا برادران صغیر پس از فوت پدر تحت پوشش سازمان های امدادی و خیریه قرار گرفته باشند، اما برادر توانایی سرپرستی و نگهداری از ایشان را داشته باشد، می تواند معافیت کفالت برادر با برادران صغیر خود را دریافت نماید.

چنانچه برادری از معافیت کفالت برادر صغیر خود استفاده کرده و پس از آن خودش بیمار شده یا فوت نماید و دیگر توانایی سرپرستی از برادر صغیر خود را نداشته باشد، برادر دیگر می تواند درخواست دریافت معافیت کفالت برادر خود را نماید.

سخن آخر

معافیت کفالت از جمله پر طرفدارترین روش های اخذ کارت معافیت سربازی است، که افراد زیادی به دنبال استفاده از آن هستند.

در حال حاضر روش های مختلفی برای دریافت این کفالت در دستور العمل اعلامی سازمان نظام وظیفه وجود دارد، که به چند مورد از این روش ها در مقاله فوق اشاره شد.

شما برای دریافت آخرین اخبار خدمت سربازی و دریافت مشاوره نظام وظیفه و مشاوره معافیت کفالت، می توانید از طریق شماره تماس های درج شده با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه در ارتباط باشید. از همراهی شما با آویژه سپاسگزاریم.

  • ۰۲/۱۰/۲۶
  • جللال میری

مرکز مشاوره آویژه

نظرات (۱)

  • خرید داکت اسپلیت
  • مقاله کاربردی بود ممنون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی