بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

پذیرش امریه سربازی رشته حقوق

پذیرش امریه سربازی رشته حقوق هر ساله زیر نظر قوه قضاییه انجام می شود. برخلاف اکثر امریه های سربازی که زیر نظر ارگان ها و سازمان های دولتی و به خصوص زیر نظر وزارتخانه های مختلف قرار دارند، امریه سربازی رشته ی حقوق زیر نظر قوه قضاییه می باشد. به دلیل این که مشمولین خدمت سربازی ای که موفق به اخذ امریه قوه قضاییه می شوند، با پرونده های قضایی سر و کار دارند انتخاب و گزینش سربازان امریه با ظرافت و سخت گیری های بیشتری نسبت به سایر ارگان ها انجام می شود.افرادی که موفق به اخذ امریه رشته حقوق می شوند باید در یکی از سازمان ها و نهاد های وابسته به قوه قضاییه خدمت کنند که عمدتا محل خدمت آن ها یکی از دادگاه ها، دادسرا ها و یا سایر بخش های مربوط به قوه قضایی می باشد.

دقت داشته باشید بخاطر گستردگی مراکز این قوه در سراسر کشور اولا پذیرش سرباز امریه رشته حقوق به صورت بومی انجام می شود و ثانیا برای اطلاع دقیق از زمان و شرایط ثبت نام امریه باید اخبار استان محل زندگی خود را دنبال کنید زیرا ممکن است تاریخ شروع ثبت نام و یا شرایط آن با توجه به شرایط هر استان متفاوت باشد. با ما همراه باشید تا ابتدا کمی با رشته ی حقوق آشنا بشویم و بعد از آن صفر تا صد امریه آن را به شما توضیح بدهیم.

توضیح مختصری در مورد رشته حقوق

می شود گفت رشته حقوق تقریبا محبوب ترین رشته گروه علوم انسانی است. شاید با خود بگویید دانستن اطلاعاتی در مورد رشته چه فایده ای دارد. اما خب دانستن یک سری از موارد به شما کمک می کند تا با وظایف خود به عنوان سرباز امریه رشته حقوق بیشتر آشنا شوید. زیر  شاخه های رشته حقوق بسیار گسترده هستند و به طور عمده افرادی که در رشته حقوق تحصیل می کندد در سازمان ها و نهاد های زیر شاخه قوه قضاییه استخدام خواهند شد. پس چه بهتر که این افراد با گذراندن دوران سربازی خود به عنوان سرباز امریه در این قوه به کسب تجربه بپردازند. البته باید به این نکته توجه کنید که هرساله افراد زیادی متقاضی اخذ امریه سربازی قوه قضاییه می باشند ولی متاسفانه ظرفیت پذیرش سازمان ها و نهاد های این قوه محدود می باشند و به همین خاطر مجبور به گزینش متقاضیان هستند.

کسانی که از رشته حقوق فارغ التحصیل می شوند در قسمت هایی که مربوط به وکالت، بازپرسی و دادیاری، تحریر ادله، فعالیت های  مختلف در ادارات ثبت اسناد و املاک، دفاتر اسناد رسمی کشور و ....بکارگیری می شوند. سربازان امریه رشته حقوق نیز در موارد یاد شده خدمت خد را سپری خواهند کرد. بنابراین شخصی که موفق به پذیرش امریه رشته حقوق می شود و در قوه قضاییه مشغول به کار می شود، به معنای کسب 2 سال تجربه در رشته خود و ورود قوی به بازار کار پس از پایان خدمت سربازی می باشد.

حالا که تقریبا با رشته حقوق و نمای کلی ای از امریه این رشته آشنا شدید. به شما توضیحات مورد نیازتان را برای اخذ امریه این رشته توضیخ می دهیم.

هرچیزی که باید در مورد نظام وظیفه امریه سربازی رشته حقوق باید بدانید

خب در این قسمت قصد داریم هر اطلاعاتی را که در زمینه های مختلف نظام وظیفه برای پذیرش امریه سربازی  نیاز است که بدانید را به شما بگوییم ابتدا با وضعیت نظام وظیفه شروع خواهیم کرد. در این قسمت شما اطلاعاتی در مورد سه نکته مهم در مورد وضعیت نظام وظیفه بدست می آورید:

وضعیت نظام وظیفه

قبل از این که هر اقدامی بکنید وضعیت خود را باید از لحاظ غیبت سربازی، ایست خدمت و کسری خدمت سربازی بررسی کنید.

  1. غیبت سربازی: طبق قوانین نظام وظیفه اگر قبل از اعزام به خدمت سربازی غیبت داشته باشید نمی توانید از امریه سربازی استفاده بکنید.اگر پشت کنکور نمانده باشید امکان این که از لحاظ غیبت سربازی به مشکل بخورید کم است زیرا شما از معافیت تحصیلی طی این مدت استفاده کرده اید ولی باز هم برای اطمینان از وضعیت خود می توانید به مرکز نظام وظیفه در محل زندگی خود مراجعه کنید.

نگران نباشید!!!!! اگر قبل از اعزام به خدمت غیبت نیز داشته باشید هم راهی وجود دارد. طبق قوانین نظام وظیفه اگر دلیل قانع کننده ای برای غیبت داشته باشید می توانید از توجیه غیبت سربازی استفاده کنید و بعد از آن برای اخذ امریه سربازی اقدام کنید.

  1. ایست خدمت سربازی: خب طبیعتا برای این که از ایست خدمت سربازی استفاده کرده باشید باید به خدمت سربازی اعزام شده باشید پس اگر هنوز به خدمت سربازی اعزام نشده اید نیاز نیست نگران این قسمت باشید. ولی خب اگر جز معدود افرادی هستید که شرایط استفاده از ایست خدمت سربازی را داشته اید و از آن استفاده کرده اید باید بدانید که امکان اخذ امریه برای شما وجود ندارد.
  2. کسری خدمت: طبق قوانین نظام وظیفه اگر هر گونه کسری خدمتی داشته باشید نمی توانید از امریه سربازی استفاده کنید. ولی خب این قانون بیشتر توسط خود ارگان ها و سازمان ها تغییر می کند به طوری که بعضی از این سازمان ها تا 2 ماه کسری خدمت را قبول می کنند.

شرایطی که سازمان نظام وظیفه برای پذیرش امریه سربازی تعیین کرده است

واضح است که عمده ی کارهای مربوط به پذیرش سرباز امریه مربوط به سازمان نظام وظیفه می باشد بنابراین طبیعی است که این سازمان برای تعیین کردن شرایط سربازان امریه در اولویت باشد. با هم در ادامه به بررسی شرایط سازمان نظام وظیفه برای پذیرش امریه سربازی می پردازیم.

  • ابتدا باید در نظر داشته باشید که امریه سربازی مربوط به افرادی می باشد که تابعیت ایرانی دارند. علاوه بر این از لحاظ دینی هم یا باید مسلمان باشند و یا باید به یکی از ادیان الهی که در قانون اساسی کشور پذیرفته شده است اعتقاد داشته باشد. البته اعتقاد تنها کافی نیست و باید به احکام آن التزام عملی داشته باشید.
  • در وهله بعد باید به نظام جمهوری اسلامی پایبند باشید و پیرو قانون اساسی کشور باشید. بنابراین وضعیت شما از لحاظ عضویت در سازمان ها و تشکلات ضد انقلاب بررسی می شود. لازم است بدانید در این مورد با توجه به این که قصد اخذ امریه رشته حقوق دارید و قاعدتا محل خدمت شما قوه قضاییه می باشد حساسیت بسیار زیاد است.
  • از لحاظ جسمی باید در سلامت کامل به سر ببرید. که در ادامه در مورد آن توضیح کوتاهی خواهیم داد.
  • باید در انتخاب امریه ای که می خواهید بگیرید دقت کنید زیرا بر اساس قوانین نظام وظیفه اگر برای دو یا چند ارگان و سازمان به طور همزمان درخواست امریه ارسال کنید همه ی درخواست های شما باطل خواهد شد.
  • هم چنین یکی از قوانین دیگر که فکر کنم دلیل آن واضح است و باید به آن توجه کنید عدم داشتن رابطه فامیلی است. یعنی اگر یکی از اعضای فامیل درجه 1 یا 2 شما در سازمان و اداره ای که قصد اخذ امریه آن را دارید کار بکند. درخواست امریه شما رد خواهد شد.

نظام وظیفه

اولویت بندی های مربوط به نظام وظیفه

با توجه به این که متقاضیان اخذ امریه سربازی در تمامی ارگان ها و سازمان ها بسیار بیشتر از سهمیه این سازمان ها می باشند ازمان نظام وظیفه با هم فکری سایر ارگان ها و وزارتخانه ها مواردی را بیان کرده است که بر اساس آن مشمولین خدمت سربازی ای را که متقاضی اخذ امریه می باشند را اولویت بندی کرده است. این اولیت بندی بر اساس موارد زیر انجام می شود

  • افرادی که بخاطر برخی از مشکلات پزشکی معاف از رزم می باشند در اولویت قرار دارند
  • افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند و یا در سازمان بهزیستی عضو هستند در اولویت قرار دارند
  • افراد متاهل و دارای فرزند
  • هم چنین افرادی که عضو بنیاد ملی نخبگان هستند و یا در مسابقات قرائت و حفظ قرآن کریم رتبه برتر هستند برای پذیرش امریه سربازی شانس بالایی دارند.
  • افرادی که به عضویت فعال بسیج در آمده اند و حداقل 6 ماه در یکی از انواع بسیج( دانشجویی، دانش آموزی، محلات، کارمندی، کارگری و ....) فعالیت کرده اند در اولویت قرار دارند.
  • علاوه بر این موارد نیز سازمان نظام وظیفه ایتام و اعضا درجه1 خانواده های محترم شهدا، ایثارگران، آزادگان و جانبازان را در اولویت قرار داده است.
  • و در آخر نیز با توجه با این که ادارات و سازمان های مربوط به قوه قضاییه در سراسر کشور وجود دارند پذیرش این قوه به صورت بومی است. یعنی افراد بومی شانس بیشتری برای اخذ امریه در محل زندگی خود دارند.

نکات مربوط سازمان نظام وظیفه در پذیرش امریه سربازی

خب حالا بعد از این که شرایط و اولویت های سازمان نظام وظیفه را برای پذیرش سربازان امریه شناختیم سراغ برخی از نکات می رویم . من مطمئن هستم که با مطالعه این بخش جواب چند تا از سوالات رایج در مورد امریه سربازی را خواهید یافت.

  • یکی از رایج ترین سوالات در مورد حقوق سربازان امریه می باشد و فکر می کنند حقوق سربازان امریه همانند کارمندان می اشد. باید بدانید که طبق قوانین نظام وظیفه دریافتی سربازانی که موفق به اخذ امریه می شوند برابر با سایر سربازان می باشد ولی وظیفه پرداخت حقوق سرباز امریه با ارگان امریه کننده می باشد.
  • سوال بعدی بیشتر در مورد نوع پوشش مطرح می شود. سربازان امریه نیازی به پوشیدن لباس فرم و تراشیدن موی سر خود ندارند و باید با لباسی همانند سایر کارمندان آن اداره تردد کنند.
  • هم چنین برخی فکر می کنند که ساعات کاری سربازان امریه همانند سایر ادارات است، این موضوع درست است ولی باید دقت داشته باشید که بر اساس قانون سرباز وظیفه 24 ساعت روز تحت اختیار ارگان امریه کننده است و در صورت نیاز باید در محل خدمت خود حاضر شود.

هرچیزی که باید در مورد تحصیلات امریه سربازی رشته حقوق باید بدانید

خب قاعدتا یکی از مهم ترین و عضو جدایی ناپذیر امریه سربازی تحصیلات می باشد. شما نمی توانید بدون داشتن مدرک دانشگاهی اقدام به اخذ امریه سربازی بکنید.

باید توجه داشته باشید که برخلاف شرایطی که از سوی سازمان نظام وظیفه برای اخذ امریه سربازی تعیین شده است و برای همه ی سازمان ها و ارگان ها یکسان می باشند. شرایط مربوطه به تحصیلات تا حد زیادی مربوط به ارگان پذیرنده امریه می باشد و به دلیل این که سربازان امریه برای انجام فعالیت های تخصصی به کار گرفته می شوند، هر سازمان با توجه به تخصص های مورد نیاز خود اقدام به پذیرش سرباز امریه می کند. با توجه به این که امریه مشمولین خدمت سربازی که در رشته حقوق تحصیل کرده اند بیشتر توسط قوه قضاییه انجام می شود به گرایش های مورد نیاز این قوه می پردازیم:

رشته های مورد نیاز امریه در رشته حقوق

  • حقوق خصوصی
  • گرایش حقوق ثبت اسناد و املاک
  • گرایش حقوق ارتباطات
  • گرایش حقوق بین الملل
  • گرایش حقوق اسناد و ندارک تجاری
  • گرایش حقوق جزا و جرم شناسی
  • گرایش حقوق اقتصادی
  • گرایش حقوق عمومی
  • گرایش حقوق دادرسی اداری
  • گرایش حقوق خانواده

دقت داشته باشید پذیرش امریه رشته حقوق در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا انجام می شود. بر اساس همین موضوع فارغ التحصیلان این مقاطع و یا کسانی که آخرین سال تحصیلی شان را در این مقاطع سپری می کنند می توانند برای اخذ امریه سربازی این رشته اقدام کنند.

هدف از اعطای بورسیه سربازی به رشته حقوق افزایش تعامل و همکاری بین دانشگاه ها و قوه قضاییه می باشد. علاوه بر این به علت حساس بودن این رشته و سر و کار داشتن آن با پرونده های قضایی هرچه کسانی که در این رشته ها تحصیل کرده اند با تجربه بیشتری وارد بازار کار بشوند کیفیت رسیدگی به امور مردم افزایش می یابد. بنابراین فرصت دو ساله سربازی در روند کسب تجربه این افراد بسیار موثر است زیرا مشمولین می توانند چیز هایی را که در دانشگاه فرا گرفته اند را به اجرا در بیاورند.

اولویت بندی های تحصیلی

علاوه بر اولویت بندی هایی که سازمان نظام وظیفه انجام داده است، ارگان های مختلف نیز بر اساس شرایط تحصیلی اولویت بندی خاصی دارند

اولویت بر اساس دانشگاه محل تحصیل یکی از مهم ترین مبناهای اولویت بندی می باشد. در رشته ی حقوق اولویت بندی دانشگاه ها بر اساس زیر می باشند

  • به علت این که جذب سرباز امریه رشته حقوق به صورت بومی انجام می شود دانشگاه های مستقر در آن منطقه در اولویت اول قرار دارند.
  • بعد از آن دانشگاه های دولتی مستقر در تیپ 1 در اولویت قرار دارند.
  • در رتبه بعدی دانشگاه های آزاد اسلامی سراسر کشور قرار دارند
  • و در نهایت نیز فارغ التحصیلان دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور در اولویت هستند

شرط معدل

  • حداقل معدل برای فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی در مقطع کارشناسی 15 و سایر دانشگاه ها 16 می باشد
  • حداقل معدل برای فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی در مقطع کارشناسی ارشد 16 و سایر دانشگاه ها 17 می باشد
  • حداقل معدل برای فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی در مقطع دکترا 16 و سایر دانشگاه ها 17 می باشد.

برای اخذ امریه سربازی رشته حقوق به کجا ها باید برویم!!!

خب حالا که تمامی شرایط را برای اخذ امریه متوجه شدید نیاز است تا به یک سری از سازمان ها و مراکز بروید

  • ابتدا باید به پزشک های معتمد سازمان نظام وظیفه مراجعه کنید تا یک چکاب کامل بشوید و سلامت شما تایید شود.
  • پس از آن باید به آزمایشگاه ها و یا مراکز بهداشت مراجعه کنید و تست اعتیاد بدهید تا عدم اعتیاد شما به مواد مخدر، سیگار، مواد روان گردان و الکل مشخص شود
  • بعد از آن باید سو پیشینه خود را از پلیس خدمات الکترونیک انتظامی( پلیس +10) بگیرید. هم چنین نباید در پرونده های قضایی محکوم شده باشید. علاوه بر سو پیشینه باید برگ سبز یا همان برگ اعزام به خدمت را نیز از پلیس +10 دریافت کنید
  • در صورت داشتن کسری باید به ارگان صادر کننده آن مراجعه کنید و مدارک مربوط به کسری خود را دریافت کنید
  • در نهایت نیز اگر عضو بهزیستی یا کمیته امداد می باشید باید به مرکز این سازمان ها مراجعه کنید و معرفی نامه بگیرید

مدارک مورد نیاز اخذ امریه سربازی رشته حقوق

قبل از این که مراحل اخذ امریه را توضیح بدهیم مدارک مورد نیاز را در اینجا توضیح خواهیم داد. برای آسان تر شدن کار شما مدارک مورد نیاز را دسته بندی کرده ایم:

نوع مدرک مثال
مدارک شناسایی شناسنامه مشمول، کارت ملی مشمول، عکس پرسنلی، شناسنامه همسر و فرزندان(در صورت تاهل)
مدارک تحصیلی اصل مدرک تحصیلی مشمول، تسویه نامه با دانشگاه
مدارک نظام وظیفه برگ سبز یا برگ اعزام به خدمت،  تاییدیه پزشک معتمد سازمان نظام وظیفه، گواهی عدم سو پیشینه، گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
معرفی نامه ها(در صورت عضویت) کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، بنیاد ملی نخبگان، مدارک کسری خدمت
  • دقت داشته باشید که باید از این مدارک به منظور انجام ثبت نام اینترنتی اسکن تهیه کنید
  • برای مراجعه حضوری نیاز است چند سری کپی از کل مدارک داشته باشید

برای اخذ امریه سربازی رشته حقوق چه مراحلی را باید طی کنیم؟

  • ابتدا باید بدانید برای اخذ امریه رشته حقوق باید از طریق سامانه اینترتی قوه قضاییه اقدام به ثبت نام اینترنتی بکنید، در این هنگام به شما کد رهگیری داده می شود . شما باید با این کد حدود 15 روز بعد از انجام ثبت نام به سایت دوباره مراجعه کنید تا از وضعیت قبولی خود آگاه شوید
  • در صورت قبولی باید تمامی مدارک خود را به همراه داشته باشید و به مرکز قوه قضاییه واقع در محل زندگی خود به صورت حضوری مراجعه کنید.
  • پس از تایید مدارک شما برای شما وقت مصاحبه تعیین می شود
  • در صورت قبولی در مصاحبه برای گذراندن دوره 2 ماهه آموزش نظامی خدمت سربازی به پادگان معرفی خواهید شد
  • پس از گذراندن دوره آموزشی به سازمان یا اداره محل خدمت خود اعزم خواهید شد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره امریه خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

  • ۰۲/۱۰/۲۶
  • جللال میری

مرکز مشاوره آویژه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی