بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

انتخاب رشته کنکور تجربی

انتخاب رشته تجربی یکی از اهم گام‌های موفقیت در مسیر تحصیلی و حرفه‌ای شما است. در این مرحله زندگی، انتخاب رشته‌ای که بهترین تطابق با علاقه‌ها، توانمندی‌ها و هدف‌های شما داشته باشد، بسیار اهمیت دارد. توصیه می کنم برای داشتن یک انتخاب رشته مناسب با مشاوره تلفنی انتخاب رشته آویژه تماس بگیرید. در این متن، به بررسی عوامل مهم در انتخاب رشته تجربی و راهنمایی‌های کاربردی برای شما پرداخته‌ایم.

  1. تحلیل علاقه‌ها و استعدادها: نخستین قدم در انتخاب رشته تجربی، تحلیل دقیق علاقه‌ها و توانمندی‌های شماست. بررسی دقیق علاقه به علوم پایه، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و ریاضیات و همچنین توانایی‌های تجربی و تفکر منطقی در این حوزه‌ها به شما کمک می‌کند تا رشته‌ی مناسب را شناسایی کنید.

  2. بررسی دروس و محتوا: مطالعه‌ی محتوا و دروس رشته‌های مختلف تجربی، به شما امکان می‌دهد تا ببینید کدام موضوعات و مهارت‌ها بیشتر با سلیقه‌تان همخوانی دارند. همچنین، می‌توانید با فارغ‌التحصیلان و دانشجویان این رشته‌ها مصاحبه کنید تا نظراتشان را درباره‌ی مزایا و معایب رشته‌های مختلف بشنوید.

  3. پیگیری فرصت‌های شغلی: شناخت فرصت‌های شغلی و توسعه حرفه‌ای در رشته‌های مختلف، اطلاعات مهمی برای شما به ارمغان می‌آورد. بررسی نیاز بازار کار به فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها و تعداد شغل‌های موجود، میزان حقوق و شرایط کاری مرتبط با این حوزه‌ها بسیار مفید است.

  4. مشاوره تحصیلی: درخواست راهنمایی از مشاوران تحصیلی در مدارس یا مراکز مشاوره، یکی از بهترین اقدامات در انتخاب رشته است. مشاوران با تجربه می‌توانند با توجه به ویژگی‌ها و نیازهای شما، بهترین رشته‌های تجربی را به شما معرفی کنند.

سوابق تحصیلی در کنکور تجربی

سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۲ تأثیر زیادی در نمره نهایی و قبولی آن‌ها دارد. ضرایب سوابق تحصیلی برای گروه‌های آزمایشی علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی-فیزیک به میزان ۴۰ درصد از نمره کل آزمون سراسری تعیین شده است.

برای ارزیابی توانایی و دانش داوطلبان، نمره کل سابقه تحصیلی (نمره پایه دوازدهم نظام ۳- ۳- ۶) و نمره کل آزمون اختصاصی (که شامل دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه است) در نظر گرفته می‌شود.

آزمون اختصاصی، یک آزمون است که در سال‌های پایانی دوره دوم متوسطه برگزار می‌شود و موضوع آن دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی است.این آزمون بر اساس کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش تدوین شده و توسط سازمان برگزار می‌شود.

با توجه به این توضیحات، تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۲ بسیار مهم است و برای داوطلبان حیاتی است که در طول دوره دوم متوسطه به خوبی دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی را مطالعه و آمادگی لازم را داشته باشند.

مراحل انتخاب رشته در کنکور تجربی

برای انتخاب رشته در کنکور تجربی ۱۴۰۲، شما می‌توانید با رعایت مراحل زیر عمل کنید:

  1. ابتدا به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس sangesh.org مراجعه کنید.
  2. در منوی رنگی سمت راست صفحه، گزینه “سراسری” را انتخاب کنید.
  3. دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۲ را دانلود و مطالعه کنید.
  4. در دفترچه راهنما، مندرجات مربوط به رشته‌ها و کدهای محل‌های مختلف را بررسی کنید. حداکثر ۱۵۰ کد رشته محل را از دوره‌های مختلف به همراه کدهای رشته‌های مرتبط با رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد استخراج کنید.
  5. به سایت سنجش بازگشته و وارد لینک انتخاب رشته تجربی شوید.
  6. اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید و الویت‌های استخراج شده از دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی را در فرم انتخاب رشته وارد کنید.

با انجام این مراحل، می‌توانید به سادگی و بر اساس راهنمایی‌های دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۲ رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید.

سهمیه منطقه و بومی پذیری چه تاثیری در انتخاب رشته تجربی دارد؟

در انتخاب رشته تجربی، سهمیه منطقه و بومی پذیری تأثیر مهمی دارند. طبق طرح پذیرش، هر کد رشته محل در آزمون سراسری دارای ظرفیت مشخصی است و توزیع این ظرفیت بر اساس سهمیه منطقه و بومی پذیری صورت می‌گیرد.

در این طرح، چهار نوع پذیرش برای هر کد رشته محل در نظر گرفته شده است:

  1. پذیرش استانی: رشته‌هایی که در اکثر استان‌ها گسترش داشته و یا نیاز به متخصصان بومی دارند. در این حالت، ظرفیت رشته براساس تعداد شرکت‌کنندگان از سهمیه منطقه یک تعیین می‌شود.
  2. پذیرش ناحیه‌ای: رشته‌هایی که در اکثر استان‌ها وجود ندارند، اما در چند استان مجاور وجود دارند. در این حالت، ظرفیت رشته براساس تعداد شرکت‌کنندگان از سهمیه منطقه دو تعیین می‌شود.
  3. پذیرش قطبی: رشته‌هایی که در اکثر نواحی وجود نداشته و در چند ناحیه مجاور موجود هستند. در این حالت، ظرفیت رشته براساس تعداد شرکت‌کنندگان از سهمیه منطقه سه تعیین می‌شود.
  4. پذیرش کشوری: رشته‌هایی که در اکثر قطب‌ها وجود ندارند و تعداد محدودی دانشگاه در کشور ارائه می‌شوند. ظرفیت رشته در این حالت بر اساس تعداد شرکت‌کنندگان از سهمیه ایثارگری تعیین می‌شود.

همچنین، برای رشته‌های روزانه، 20 درصد پذیرش به صورت سهیمِ آزاد است و برای رشته‌های پرطرفدار، این ظرفیت 40 درصد است.

با این روش، تعداد شرکت‌کنندگان در هر سهمیه منطقه و بومی پذیری تأثیرگذار بر تعیین ظرفیت رشته‌های تجربی است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی