بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

خواب آلودگی ،

خواب آلودگی یکی از مشکلات شایع در جامعه است که می‌تواند تأثیرات منفی بر روی کیفیت زندگی و عملکرد روزانه فرد داشته باشد. علل مختلفی ممکن است باعث بروز این مشکل شوند. در ادامه به برخی از این عوامل و راه‌های مقابله با خواب آلودگی پرداخته خواهد شد.

  1. استرس و نگرانی: استرس و نگرانی از عوامل اصلی خواب آلودگی هستند. فشارهای روزمره، مشکلات شخصی و حرفه‌ای، نگرانی‌های مالی و اجتماعی می‌توانند روی خواب شما تأثیر بگذارند. برای مقابله با این عامل، می‌توانید از روش‌های آرامش‌بخش مانند تمرینات تنفسی، مدیتیشن، یوگا و تکنیک‌های تمرکز استفاده کنید.

  2. عوامل زیستی: عوامل زیستی مانند نور و صدا می‌توانند باعث مختل شدن الگوی خواب شما شوند. نورهای روشن در اتاق، صداهای محیطی، تغییرات دمای محیط و حتی غذاهای مصرفی می‌توانند خواب آلودگی را تشدید کنند. برای اینکه بر خوابی آرام داشته باشید، محیط خواب خود را بهینه کنید. از پرده‌های مقاوم در برابر نور استفاده کنید، صداهای مزاحم را کاهش دهید و در دمای مناسب خواب ببرید.

  3. سبک زندگی نامناسب: فعالیت بدنی کم، مصرف زیاد قهوه و مشروبات الکلی، مصرف سیگار و استفاده از تکنولوژی در ساعات نزدیک به خواب می‌توانند خواب آلودگی را افزایش دهند. سعی کنید سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید، ورزش منظم داشته باشید، مصرف قهوه و الکل را محدود کنید و از استفاده از تکنولوژی قبل از خواب خودداری کنید.

  4. اختلالات خواب: برخی افراد از اختلالات خواب مانند بی‌خوابی یا خواب زیاد رنج می‌برند که می‌توانند منجر به خواب آلودگی شوند. اگر فکر می‌کنید مشکل خواب شما از این دسته است، بهتر است با پزشک متخصص خواب مشورت کنید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

دلایل خواب آلودگی

دلایل خواب آلودگی  به قدری میتواند گسترده باشد که اگر بخواهیم به همه آنها بپردازیم ، قطعا مدت زمان طولانی و زیادی را از ما خواهد گرفت . اما اگر بخواهیم به صورت خلاصه به بعضی از دلایل خواب آلودگی اشاره خواهیم کرد .

  • مصرف مواد مخدر که باعث بیداری با مدت زمان طولانی میشود . اگر فرد شبی مواد مخدر مصرف کرده باشد احتمالا خواب خوبی را پشت سر نگذاشته است بنابر این در طول روز خواب آلوده است
  • زندگی امروزی و دسترسی به دریایی از اطلاعات و سرگرمی ها در فضای مجازی تقریبا همه افراد دنیا را با کم خوابی مواجه کرده است . افراد زیادی تا نیمه های شب در فضاهای مجازی وقت میگذرانند و در نتیجه صبح خواب آلوده هستند .
  • بیماری ها و اختلالات جسمی و روحی را نیز که میتواند زمینه ساز خواب ناکافی و بی کیفیت باشد نیز نباید از قلم انداخت .

سیکل قاعدگی

سیکل قاعدگی نیز در خیلی از افراد میتواند باعث مختل شدن یا بی کیفیت شدن خواب بشود . در یک نظر سنجی در سال ۱۹۸۸مشخص شد که حدود ۷۰%درصد از خانم ها در دوران قاعدگی خود با خواب آشفته رو به رو میشوند . بیشترین علل بی خوابی در این افراد نیز  باد کردن ، سفت شدن سینه ها ، سردرد و کمر درد در دوران قاعدگی ذکر شده است . هورمون های جنسی تاثیر قابل توجه و مستقیم بر روی اکثر اعضای بدن میگذارند . اگر بگوییم که عضو های تناسلی تاثیر مستقیم بر تمام بدن میگذارند گزافه نگفته ایم . تمامی اعضا از جمله مغز قلب دستگاه گوارش و… تحت تاثیر هورمون های جنسی واکنش و عملکرد متفاوتی نشان میدهند  . مثلا زمانی که ترشح هورمون ها کاهش یا افزایش میابد به دنبال آن زنان به سرعت نشانه های افسردگی را نشان میدهند که رابطه مستقیم با خواب آنها نیز دارد .

خواب در زنانی که سیکل قاعدگی منظم دارند

زنان در جریان سیکل قاعدگی معمولا سه مرحله را میگذرانند . بعضی از زنان سیکل قاعدگی منظم و بعضی از زنان سیکل قاعدگی نامنظم دارند . برای دسته دوم قاعدگی مسائل و مشکلات بیشتری بوجود می آورد . اما زنانی که سیکل قاعدگی منظمی دارند معمولا از بر هم خوردن تنظیم خوابشان شکایتی ندارند . اگر هم کیفیت خوابشان پایین آمده باشد به قدری نا محسوس است که آنها متوجه این موضوع نمیشوند . البته از زمان تخمک گذاری تا دوران قاعدگی در خانم هایی که سیکل قاعدگی منظمی دارند یک یا دو روز قبل از قاعدگی دچار افت کیفیت خواب میشوند . متوسط خواب زنان معمولا در دوره فولیکولار به بالاترین حد خود میرسد . سطح استروژن در زمان قبل از تخمک گذاری معمولا افزایش چشمگیری میکند . در ابن زمان مدت خواب نیز قدری بالاتر میرود . در حین تخمک گذاری خواب زنان به حد اقل میرسد که به دلیل تاثیر هورمون های مولد روی مغز میباشد .

داروهای گیاهی برای خواب خوب

همانطور که گفته شد یکی از اصلی ترین دلایل خواب آلودگی این است که فرد به قدر کافی خواب مناسب ندارد . برای اینکه افراد بتوانند بخوابند معمولا از داروهای شیمیایی و عمدتا با عوارض فراوان استفاده میکنند . اما داروهای گیاهی بسیار مفید و کارسازی نیز برای این منظور وجود دارند . برای مثال دم نوش گیاه اسطوخودوس یا lavender اثر فوق العاده ای بر افزایش کیفیت خواب شما خواهد گذاشت . اگر کمی گلاب به رخت خواب خود بزنید و بعد بخوابید آرامش عجیبی را تجربه خواهید کرد . و همچنین هیچوقت از قدرت آرام کردن اعصاب توسط گل گاو زبان غافل نشوید . یک لیوان دم کرده بهار نارنج را استفاده کنید تا ببینید که گاهی از دیازپام نیز تاثیر بیشتری بر درمان خواب آلودگی شما دارد .

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه و همچنین مشاوره روانشناسی آنلاین خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اختلال خواب و خواب آلودگی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  Snoring, Sleep Apnoea | Effective Solutions

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی