بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

و نشانه های این اختلال

پرخاشگری یکی از اختلالات روانشناختی است که می‌تواند بر روابط فردی و اجتماعی شخص تأثیر منفی بگذارد. در این اختلال، فرد دارای نمونه‌هایی از خشونت و خشونت آمیز رفتار می‌باشد که به صورت مکرر و متوالی رخ می‌دهد. پرخاشگری می‌تواند شامل فریاد زدن، بستن دروازه ها، شکستن اشیا، ضرب و شتم و حتی تهدید به کشتن یا خودکشی باشد.

نشانه‌های پرخاشگری ممکن است شامل عصبانیت زیاد، عدم کنترل عملکرد، تنش و استرس مزمن، افزایش تمایل به درگیری در نزاعات، عدم توانایی در مدیریت خشم، بی‌توجهی به حقوق دیگران، نارضایتی مداوم و عصبانیت شدید باشد. این نشانه‌ها ممکن است باعث ایجاد مشکلات در روابط خانوادگی، اجتماعی و حتی حرفه‌ای شود.

درمان پرخاشگری می‌تواند بهبود و کاهش شدت این اختلال را به هدف داشته باشد. درمان پرخاشگری معمولاً شامل یک ترکیب از مداخله‌های روانشناختی و روش‌های رفتاری است. برخی روش‌های معمول درمان پرخاشگری عبارتند از:

  1. مشاوره روانشناختی: در این روش، فرد با یک مشاور متخصص همکاری می‌کند تا عوامل موجب پرخاشگری را شناسایی کرده و راه‌حل‌های مناسبی را برای مدیریت خشم و خشونت آمیزی یاد بگیرد.

  2. آموزش مهارت‌های مدیریت خشم: در این روش، فرد مهارت‌های موثری را برای مدیریت خشم و کنترل عصبانیت خود یاد می‌گیرد. این مهارت‌ها شامل تنفس عمیق، تصویرسازی آرامش‌بخش، تکنیک‌های آرامش اعصاب و مکالمه سازنده می‌باشند.

  3. تغییر الگوهای فکری: درمان پرخاشگری می‌تواند شامل تغییر الگوهای منفی فکری با الگوهای مثبت و سازنده باشد. این تغییر الگوهای فکری می‌تواند به کاهش خشم و خشونت آمیزی کمک کند.

درمان پرخاشگری کودکان

  • درمان پرخاشگری کودکان زمانیکه  مطرح میشود ابتدا باید از موضوع رنجش کودک مطلع شویم .
  • به این خاطر که در درمان پرخاشگری ، کودکان همانند بزرگسالان قادر به شرح موارد ناراحت کننده درونی خویش نیستند .
  • برای درمان پرخاشگری شما میتوانید از مشاوره کنترل خشم و پرخاشگری استفاده کنید.
  • هنگام  درمان پرخاشگری ، ممکن است کودک دچار اختلال اسکیزوفرنیا باشد و از افرادی که در خیالات و واقعیت خود میبیند بترسد و یا از صداهای تهدید کننده آشفته شود .
  • در درمان پرخاشگری کودکان ، کودک ممکن است میتلا به بیش فعالی باشد و به خاطر اینکه مدام حواسش پرت موضوعات پراکنده میشود .
  • هنگام درمان پرخاشگری متوجه میشوید کودکان توسط مربی مهد یا والدین سرزنش شود و کودک برای دفاع از خود مدام پرخاشگری میکند
  • پس از اینکه از بود و نبود اختلال مطمئن شدیم درمان پرخاشگری کودک را با عشق و محبت بدون قید وشرط والدین شروع میکنیم .
  • عموما زمانیکه کودک کار خوبی انجام میدهد بزرگتر ها او را تشویق میکنند اما زمانیکه کار بدی انجام میدهد کل وجود اورا با گفتن ) دیگه دوستت ندارم ( به خاطر انجام کار بد او نادیده میگیرند.
  • والدین باید او را بخاطر انجام کار بدی که کرده است تنبیه کنند . اما نباید وجود او را نفی کنند به عنوان مثال : تو دوستت را زدی و من اصلا از اینکه کسی را بزنی خوشم نمیاید.

دلبستگی عاطفی و درمان پرخاشگری کودکان 

یکی از مورد های مهم در درمان پرخاشگری کودکان   اینکه کودک اگرترس از دادن محبت والدین را نداشته باشد سبک دلبستگی ایمن پیدا میکند . یعنی در اینده نیز به شریک عاطفی خود چسبندگی پیدا نمیکند اما با ترس از اینکه ممکن است دیگر اورا دوست نداشته باشید فرد اضطرابی و یا اجتنابی میشود . زیرا شما در مقابل اعتمادی که به او دادید دوباره بی اعتمادی میدهید و اورا دو سو گرا میکنید .

از دیگر مباحث درمان پرخاشگری کودکان این است که پس از اینکه شما علت رنجش او را فهمیدید مسئله شرطی سازی است . گاهی اوقات کودکان به دلیل اینکه نوازش مثبت ) نگاه و کلام لطیف پدر و مادر و یا در اغوش گرفتن ( به ناچار نوازش منفی را میخواهند یعنی کودک پرخاشگری میکند تا شما سراو داد بزنید تا شما او را نگاه کنید و چشم غره بروید در اصل شما به او توجه کردید منتها از نوع ناسالم. پس هنگام درمان پرخاشگری کودکان اگر متوجه موضوع شدید علاوه بر محبت کردن بدون قید وشرط زمانیکه کودک شروع به پرخاش میکند با آگاهی بی توجهی کنید. به مرور زمان او در قبال داد زدن از شما پاسخی نمیبیند و محرک داد زدن را برای نوازش منفی پیش نمیگیرد . شما میتوانید در زمینه تربیت کودک تان از مشاوره کودک دروغگو هم استفاده کنید.

 درمان پرخاشگری در زنان

درمان پرخاشگری زنان بحثی نسبتا زناشویی تلقی میشود . هنگامیکه صحبت درمان پرخاشگری زنان به میان می اید ممکن است این ذهنیت که زنان در مقایسه با مردان بسیار ملایم تر ولطیف تر هستند ، خطور کند . اما علاوه بر پرخاشگری های فیریکی وکلامی ، پرخاشگری مستقیم و غیرمستقیم نیزدر درمان پرخاشگری زنان مطرح است . اصولا ما بروز رفتارهای مردانه : مانند ، فریاد زدن در جمع و یا دست به یقه شدن را برای زنان بسیار قبیح و زننده میدانیم که اینگونه موارد در دسته پرخاشگری مستقیم قرار دارند اما خانم ها برای تخلیه هیجانات منفی خود عموما از روش های غیر مستقیم استفاده میکنند مانند غیبت کردن و یا حسادت ورزیدن و کنایه های نیش دار!

درمان پرخاشگری زنان را با این نگاه که انها از چه چیزی عصبانی شدند شروع میکنیم . اگر ظرف وجودی انسانها سرشار محبت های بی قید وشرط باشد انها برای داشتن آنچه دیگری دارد شروع به خود خوری نمیکنند و از سطح بالایی از عزت نفس برخوردارند اینکه خود فعلی شان همان چیزیست که باید باشد و داشته های دیگران و نداشته های خود برایشان حسرت امیز نیست اما در این مسیر علاوه بر دوست داشته شدن ، باید خود دوست داری سالم و نه خودشیفتگی نیز اتفاق بیفتد .

درمان پرخاشگری زنان و تربیت خانواده

هنگام درمان پرخاشگری زنان نگاه به رابطه دختر با پدر و یا برادرنیز نمایانگر الگوی رفتاری او با همسر اینده است    .

  • اینکه پدر چه زمانی اورا دوست میداشت ؟
  • فقط زمانیکه به حرف های والدین تمام و کمال گوش میداد ؟
  • یا او را به عنوان اینکه فرزند انهاست ، دوست میداشتند ؟

با تمام موارد بالا اگر موضوع پرخاشگری زنان فارغ از مسائل فیزیولوژیکی ، بحثی عمیق ترباشد و اتفاقی دردناک برای وی در گذشته اتفاق افتاده باشد که موجب پرخاشگری های الان وی نسبت به بقیه شده باشد ، بهتر است که از مشاوره روانشناسی در مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی کمک بگیرد .

 درمان پرخاشگری در مردان

درمان پرخاشگری مردان با توجه به نوع مستقیم پرخاشگری شان مورد بحث است . به دلیل اینکه جوامع ما در گذشته جوامعی مرد سالار بوده اند ، درمان پرخاشگری مردان مسئله پیچیده است .  در بسیار از مواقع ویژگی پرخاشگری نه تنها نقطه ضعف نیست ، بلکه باعث بقا و قدرت نمایی دیده میشود. متاسفانه در مواقعی این پرخاشگری باعث میشود که گاهی کارمان نیز زودتر راه بیفتد اما اگر این پرخاشگری تبدیل به یک روش شود که ما با ان خو گرفتیم ، ما را فرسوده خواهد کرد و درمان پرخاشگری مردان را کند میکند . از طرفی درمان پرخاشگری مردان به نوع جامعه ای که در آن زندگی میکنیم هم بستگی دارد که کدام رفتار ضد ارزش  و کدام ارزش محسوب میشود .

درمان پرخاشگری مردان با توجه به همان رگه های مرد سالاری و حضور کم رنگ زنان در نقش های اجتماعی ، ممکن است کمی مشکل باشد اما باید بدانیم که تهاجمی برخورد کردن ، چه در زنان و چه در مردان یک ضعف است و اگر فیزیکی هم باشد نتایجی همچون قتل و یا صدمات جسمس زیانبار میتواند داشته باشد.

علاوه بر آن محتوای رسانه ها ، و یا سایر بازی های کامپیوتری نیز در پرخاشگری مردان موثر است وقتی پسربچه ها از همان شروع کودکی پرخاشگری و کشت و کشتار را با انواع سلاح ها یاد میگیرند به مرور در طول مراحل رشد با همان نوع خشم و پرخاش بزرگ میشود . هنگام درمان پرخاشگری مردان نتایج آن را در اختلافات بین زوجین میتوانیم به وضوح ببینیم . محتوا های خشن بر صفحه ضمیر ناخوداگاه اثر گذار خواهد بود و فرد را با قساوت قلب و روحیه ای زمخت بار می آورد .

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره آنلاین روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه کنترل خشم به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

 
 

منبع:  Signs & Symptoms of Aggression

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی