بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

خواب زیاد در پریودی

اختلال خواب یکی از مشکلات شائعی است که بسیاری از زنان در طول دوره قاعدگی و سیکل پریودی خود تجربه می‌کنند. این اختلالات خواب می‌توانند باعث عدم استراحت کافی و تحریک بدن در طول شب شده و باعث ایجاد مشکلات در طول روز شوند. در ادامه به برخی از علل و راه‌حل‌های این اختلال خواب در زمان پریودی و سیکل قاعدگی پرداخته می‌شود.

علل اختلال خواب در زمان پریودی و سیکل قاعدگی می‌تواند شامل تغییرات هورمونی، درد و عدم راحتی در ناحیه شکم، تغییر در میزان اندروژن و استرس عاطفی باشد. در طول دوره قاعدگی، سطح هورمون‌های مختلف در بدن تغییر می‌کند که می‌تواند به تغییر در الگوی خواب و بیداری منجر شود. همچنین، درد و عدم راحتی در ناحیه شکم می‌تواند باعث ایجاد اختلال در خواب شود و باعث بیدار شدن شما در طول شب شود.

راه‌حل‌هایی برای مقابله با اختلال خواب در زمان پریودی و سیکل قاعدگی وجود دارد. اولاً، تغییر در سبک زندگی می‌تواند مفید باشد. ممارسه ورزش منظم و روزانه به عنوان یک روش کاهش استرس و افزایش استراحت کمک می‌کند. همچنین، مصرف مواد محرک مانند قهوه و نیکوتین در طول شب به حداقل برسد و مصرف آنها را قبل از خواب کاهش دهید.

علل بی خوابی قبل از پریودی، حین قاعدگی و بعد از آن

تحقیقات زیادی انجام شده است تا علت بی خوابی در دوران پریودی و یا افزایش خواب در پریودی مشخص شود. اینکه چرا کیفیت خواب در مرحله لوتئال کاهش می یابد سوالی است که محققان به دنبال جواب آن هستند. برخی از زنان از چند روز قبل از قاعدگی دچار بی خوابی یا افزایش خواب می شوند. همانطور که در بالا گفته شد اختلالات خواب یکی از مهم ترین نشانه های سندروم پیش از قاعدگی است و هنوز دلیل مشخصی برای آن پیدا نشده است. اما می توان علت اختلال خواب در دوران قاعدگی را با نوسانات هورمونی یکی دانست. در زیر بیشتر به بررسی این موضوع می پردازیم:

 اثرات پروژسترون و اختلال خواب

همانطور که گفته شد در مرحله لوتئال مقدار پروژسترون تولید شده در بدن افزایش می یابد تا بتواند پوشش رحم را برای بارداری آماده کند.

علاوه بر عملکردهای مختلفی که این هورمون دارد، می توان گفت هورمون پروژسترون یک هورمون آرامش بخش و تسکین دهنده و آرام کننده است. افزایش این هورمون می تواند باعث شود که خواب آلودگی و خستگی برای فرد بوجود بیاید. بعد از مدتی که بدن متوجه می شود بارداری رخ نداده سطح این هورمون شروع به کاهش می کند، در این مرحله ممکن است شما گرفتار بی خوابی پریودی شوید.

 اثرات استروژن بر خواب

استروژن نیز به نوبه خود می تواند دلیل خواب آلودگی در زمان قاعدگی و یا بی خوابی باشد. این هورمون باعث می شود که دمای بدن شما در شب کاهش بیابد و شما بتوانید خواب بهتری را داشته باشید. این هورمون ضد افسردگی بوده و باعث می شود خواب همراه با آرامش و به دور از تنش و استرس داشته باشید. هنگامیکه در مرحله لوتئال مقدار این هورمون کاهش می یابد، می تواند مشکلاتی را در زمینه خواب برای شما به همراه داشته باشد.

 تاثیرات ملاتونین بر خواب

ملاتونین یکی از هورمون های طبیعی بدن است. هنگامیکه هوا تاریک است یک غده به نام صنوبری در مغز شروع می کند ماده ملاتونین را تولید می کند. این ماده باعث می شود که شما بهتر بتوانید بخوابید و خواب آرام تری داشته باشید. ملاتونین نقش اساسی در تنظیم و کنترل ریتم خواب شما دارد. هنگامیکه شما مبتلا به اختلال نارسایی پیش از قاعدگی باشید باعث می شود که در مرحله لوتئال ترشح ملاتونین کاهش یابد. ایجاد مشکل در ترشح ملاتونین می تواند دلیل اختلالات خواب در زمان پریودی شما باشد.

 تاثیرات اضطراب بر اختلالات خواب

اضطراب و افسردگی و نوسانات خلقی از ویژگی هایی هستند که ممکن است زنان در دوران پریودی با آنها روبه رو شوند. مشکلات اضطراب می تواند به طور مستقیم و سریع برروی خواب شما تاثیر بگذارد. اگر احساس افسردگی داشته باشید مسلما با اختلالات خواب در پریودی نیز مواجه می شوید. نداشتن خواب کافی نیز می تواند نوسانات خلقی را برای شما ایجاد کند. علاوه بر اضطراب و افسردگی قاعدگی، علائم و دردهای دیگری مانند: نفخ، دل درد، سردرد، درد لگن و دردهای عضلانی و … می تواند باعث بی خوابی شما شود.

راه های درمان اختلالات خواب در زمان قاعدگی

اگر با بی خوابی و خستگی قبل از پریودی و یا در حین پریودی دست و پنجه نرم می کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا مشکلتان برطرف شود. برخی از راه هایی که می تواند به شما کمک کند با اختلال خواب در قاعدگی مبارزه کنید عبارتند از:

 استفاده از تکنیک هایی برای بهتر خوابیدن

بهبود بهداشت خواب را می توان این گونه معنا کرد که مجموعه ای از تکینک ها هستند با هدف بهبود کیفیت خواب شما. برخی از آنها عبارتند از:

 مشخص کردن ساعت معینی برای خوابیدن و بیدار شدن

 دوری از چرت زدن در روز به منظور بهتر خوابیدن در شب

 دوری از بیدار ماندن در رختخواب بیشتر از 15 دقیقه. اگر احساس کردید خوابتان نمی برد و یا نمی توانید بخوابید سعی کنید بنشینید و یا بایستید و … تا دوباره احساس خواب کنید و خوابتان بگیرد.

 دوری از تلفن همراه در رختخواب و یا تماشا کردن تلوزیون

 عدم مصرف نوشیدنی های کافئین دار در اواخر روز

 تعویض هوای اتاق و استفاده از هوای تازه با بازکردن پنجره ها

 راحت بودن اتاق خواب برای شخص

 مصرف کردن دارو

اگر از اختلالات خواب در زمان پریودی رنج می برید می توانید برای کنترل علائم خود به پزشک مراجعه کنید.

 استفاده از مکمل ها

برخی از مکمل ها مانند مکمل های ملاتونین می تواند باعث بهبود خواب شما شود. همچنین مکمل های پروژسترون نیز می تواند کمک مناسبی برای درمان خواب آلودگی قبل از پریودی باشد.

 استفاده از مسکن ها

اگر دردهای زیاد باعث ایجاد اختلال خواب و بی خوابی برای شما شده است، می توانید از مسکن ها برای از بین بردن درد استفاده کنید. همچنین رعایت رژیم های غذایی می تواند به شما کمک کند تا دردتان کاهش یابد.

سخنی از مشاوران آویژه

بسیاری از زنان که سندروم پیش از قاعدگی دارند، در کنار آن مشکلات و اختلال در خواب را نیز تجربه می کنند. اگر از خستگی و خواب آلودگی قبل از دوران قاعدگی و یا افزایش خواب در پریودی و یا کاهش خواب در قاعدگی رنج می برید بهتر است با پزشک خود در این باره صحبت کنید. مشکلاتی مانند افسردگی و نوسانات خلقی نیز می تواند باعث افزایش این اختلال شود. پس بهتر است برای کنترل نوسانات خلقی خود از مشاوره آنلاین کمک بگیرید.

سوالات متداول

اختلال خواب در زمان پریودی را می توان درمان کرد؟

اگر شما نیز از بی خوابی و یا خستگی مفرط در زمان پریودی رنج می برید، بهتر است در این باره با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما می تواند با تجویز داروهای مسکن،مکمل و … به شما کمک کند تا با این اختلال مبارزه کنید.

چرا در زمان پریودی بی خواب می شوم؟

می توان دلایل مختلفی را برای اختلال خواب در پریودی نام برد. مهم ترین آنها کاهش سطح استروژن است که آرامش  را کاهش می دهد و بی خوابی را افزایش می دهد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی