بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

رنگ زرد، یکی از رنگ‌های شاد و پرانرژی است که در زندگی ما وجود دارد. این رنگ گرم و خنثی به طور همزمان احساساتی متنوع را در انسان‌ها القا می‌کند و بسیاری از جوانب جالب و مهم درباره آن وجود دارد.

یکی از ویژگی‌های قابل توجه رنگ زرد، جذابیت بصری آن است. این رنگ مانند یک نور خورشیدی زنده و آفتابی به نظر می‌رسد و بر آدم‌ها اثرات مثبتی می‌گذارد. زرد، معنای خوش‌بینی، شادمانی و انرژی مثبت را به ما انتقال می‌دهد. این رنگ قادر است احساس خوشحالی، آرامش و خندیدن را در فرد تقویت کند.

روانشناسان بررسی‌های متعددی درباره تأثیرات رنگ زرد بر روان انجام داده‌اند. یافته‌های آنها نشان می‌دهد که زرد قدرت ایجاد حالت مغزی بالا را دارد و می‌تواند انرژی و تمرکز را در فرد افزایش دهد. همچنین، زرد به طور طبیعی احساس خلاقیت، خوش‌بینی و اعتماد به نفس را تقویت می‌کند.

در طب سنتی، رنگ زرد به عنوان رنگی که اثرات ضد التهابی و آرامش‌بخش دارد شناخته شده است. از این رو، استفاده از رنگ زرد در فضاهایی که به عنوان محیط‌های آرامش‌بخش و درمانی استفاده می‌شوند، متداول است.ّ

رنگ زرد چگونه بر خلق و خوی افراد تأثیر می گذارد؟

 هنگامیکه رنگ زرد می بینید به یاد چه چیزهایی می افتید؟ رنگ زرد را می توان با نور خورشید، امید، خنده و شادی، انرژی و گرما همراه دانست. تاثیر رنگ زرد بر مغز به گونه ای است که باعث می شود فرد احساس خودانگیختگی و شادی و نشاط داشته باشد. اگر شما در کنار رنگ های تیره و کسل کننده از رنگ زرد استفاده کنید و آنها را با رنگ زرد ترکیب کنید، باعث می شود که احساس شادی و خوش بینی برای شما ایجاد شود.

 استفاده از وسایل زرد رنگ در اتاق می تواند کمک کند تا تفکرات شما فعال شده و ایده های جدید و جذابی به ذهن شما خطور کند. زرد تفکر مثبت و شور و اشتیاق برای کسب دانش را تقویت می کند. به همین دلیل هنگام انجام دادن پروژه ها و یا مطالعه برای آزمون ها، استفاده از یک لامپ زرد و یا هر وسیله زرد رنگ دیگر در نزدیکی فرد می تواند کمک کند تا ذهن او فعال تر شود. همچنین بهتر بتواند مسائل را تحلیل کند و راه حل خلاقانه و مناسبی را برای حل مشکلات پیدا کند. به همین خاطر می گویند رنگ زرد با عقل و منطق هم مسیر است.

 به دلیل انرژی بالایی که رنگ زرد با خود به همراه دارد، اغلب در موقعیت ها و محصولاتی که نیاز به ایجاد احساس هیجان در فرد است، از این رنگ استفاده می شود. البته استفاده از این رنگ با هدف ایجاد انرژی و شادی باید به گونه ای باشد که نتیجه معکوس نداشته و مغز را خسته نکند. خسته شدن چشم انسان به دلیل منعکس شدن شدید نور در رنگ زرد می تواند خستگی مغز و ایجاد احساس عصبانیت در خلق و خوی افراد را به همراه داشته باشد.

حواستان باشد، رنگ زرد می تواند تهاجمی باشد

در حالیکه در روانشناسی رنگ زرد اشاره شده است که پر انرژی بودن و ایجاد إحساس شادی از فواید رنگ زرد است. این رنگ می تواند جنبه منفی نیز داشته باشد. این ویژگی منفی رنگ زرد ایجاد إحساس تهاجم و خصمانه بودن است. در مقادیر زیاد هنگامیکه فرد دائم در معرض رنگ زرد باشد، می تواند تحریک شده و عصبانی شود. مثلا تحقیقات نشان داده است که در یک مدرسه با دیوارهای زرد دعواهای دانش آموزان بسیار بیشتر از موقعی بوده که دیوارها رنگ سفید داشته اند. همچنین سطح ناامیدی دانش آموزان نیز با زرد شدن دیوارها افزایش یافته است.

پس باید گفت استفاده از رنگ ها باید طبق روانشناسی رنگ باشد. با توجه به تاثیراتی که برروی انسان ها خواهند گذاشت، از رنگ های درست و مقدار مناسب استفاه شود. نه افراط و نه تفریط هیچ کدام سودی ندارند.

سخنی از مشاوران آویژه

همانطور که در این مقاله بارها اشاره شد، روانشناسی رنگ زرد بیان می کند که این رنگ هم می تواند جنبه مثبتی برای فرد به همراه داشته باشد و هم ویژگی منفی دارد. اگر به اندازه و به جا از آن استفاده نشود. اکثر طراحان داخلی از ویژگی های مثبت و منفی انواع رنگ ها آگاهی کاملی دارند. به همین دلیل بهتر می توانند تشخیص دهند که برای دکوراسیون باید از چه رنگ ها و به چه میزان استفاده شود. رنگ زرد می تواند واکنش های روانشناختی مختلفی را با خود به همراه داشته باشد. برخی از این واکنش ها می توانند منحصر به فرد باشند. مثلا ممکن است فردی با دیدن رنگ زرد احساس اضطراب کند. ولی فرد دیگر احساس شادی و نشاط!

اگر شما می خواهید با روانشناسی رنگ های مختلف بیشتر آشنا شوید و علاقه مند به دانستن ویژگی های هر رنگ در روانشناسی هستید می توانید از مشاوره آنلاین کمک بگیرید.

سوالات متداول

زرد نماد چیست؟

زرد، احساسات مثبت را به همراه دارد. شادی و امید و نشاط و … همه در حوزه زرد هستند. می تواند اعتماد به نفس، کنجکاوی و حتی یادگیری را بهبود بخشد.

رنگ زرد چه تاثیری بر ذهن افراد می گذارد؟

زرد باعث نشاط و شادی می شود. به این دلیل که به ترشح یک ماده شیمیایی در مغز به نام سروتونین کمک می کند. این ماده برای ایجاد خلق و خوی مثبت و شاد ضروری است. مطالعات نشان می دهد که زرد تمرکز ذهن را بیشتر کرده و به مغز و سیستم عصبی یک زنگ بیدار باش می دهد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی