بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

روانشناسی رنگ ها و مزیت آن

رنگ‌ها، بیانگری از همه زندگی و زیبایی آن‌ها هستند. آنها نه تنها زیبایی بصری به محیط زندگی ما می‌بخشند، بلکه تأثیر قوی بر روح و شادابی ما نیز دارند. روانشناسی رنگ‌ها بررسی می‌کند که هر رنگی در خود چه تأثیری دارد و چگونه می‌توانیم از این تأثیرات بهره‌برداری کنیم.

قرمز، یکی از رنگ‌هایی است که انرژی و شور و شوق را به ما منتقل می‌کند. هنگامی که با رنگ قرمز در تماس قرار می‌گیریم، قلبمان شتاب می‌خورد و احساس قدرت و انگیزه بیشتری پیدا می‌کنیم. این رنگ می‌تواند ما را به فعالیت‌های بزرگ و هیجان‌انگیز متوجه کند و خودمان را به چالش‌های جدید متصل کند.

آبی، رنگ دیگری است که احساس آرامش و آرامش را در ما القا می‌کند. وقتی در معرض رنگ آبی قرار می‌گیریم، ذهنمان به سمت آرامش و تمرکز می‌رود. این رنگ می‌تواند اضطراب را کاهش دهد و ما را به وضعیتی از آرامش و آرامش فکری هدایت کند. به طور کلی، آبی می‌تواند به ما کمک کند تا با خود در ارتباط بیشتری باشیم و به دنبال حقایق و حساسیت‌های عمیق‌تر بگردیم.

روانشناسی رنگ برای درمان

در برخی از کشورها مانند مصر، چین، هند و … استفاده از رنگ ها را راهی برای بهبود و درمان می دانند. در این روش درمانی از:

 از رنگ قرمز برای تحریک شدن ذهن انسان و همچنین افزایش تحرکات بدن و افزایش گردش خون استفاده می شود.

 برای پاکسازی بدن و اعصاب و روحیات خود می توانید از رنگ زرد کمک بگیرید.

 رنگ نارنجی برای بهبود ریه ها و افزایش سطح انرژی در درمان استفاده می شود.

 اعتقاد برخی از کشورها بر این است که رنگ آبی باعث تسکین دردها و بیماری ها می شود.

 اگر کسی مشکلات پوستی داشته باشد می تواند از نیلی استفاده کند.

تاثیر روانشناسی رنگ ها بر عملکرد افراد

همانطور که می دانید رنگ ها می توانند بر عملکرد افراد، اخلاق آها و …  نیز تاثیر بگذارند. تست روانشناسی رنگ ها نشان داده است که دیدن رنگ قرمز قبل از امتحان می تواند به عملکرد فرد در آزمون تاثیر منفی به جا گذارد. این مطالعات نشان داده که اگر دانش آموزان را قبل از امتحان در یک اتاق قرمز قرار دهیم، تاثیر منفی بر آنها خواهد گذاشت. زیرا رنگ قرمز تهدیده کننده و متحرک است و هیجان را قبل از آزمون زیاد می کند. این استرس و هیجان ایجاد شده باعث می شود که فرد نتواند امتحان خوبی بدهد.

پس می توان گفت برای داشتن عملکرد بهتر باید از رنگ هایی متناسب با فضا، فرهنگ و نوع فعالیت فرد استفاده شود.

روانشناسی رنگ و خرید

تا اینجا بر تاثیر روانشناسی رنگ بر عملکرد افراد، سلامت روانی و روانشناسی رنگ و اخلاق فرد اشاره شد. اما آیا روانشناسی رنگ در لباس ها و یا خرید روزانه نیز تاثیر می گذارد؟ آیا رنگ محصولاتی که خریداری می کنیم می تواند در مورد شخصیت شما بگوید؟ آیا رنگ خودروی شما با برخی از ویژگی های شخصیتی شما مرتبط است؟ ترجیحات رنگی شما از لباسی که می پوشید تا اتومبیلی که می خرید، می توانند در رابطه با شخصیت شما ارتباط داشته باشند. برخی از مهم ترین گزارشات در رابطه با رنگ ها و تاثیر آن در خرید شما عبارتند از:

 رنگ سفید

می توان گفت که رنگ سفید احساس تازگی و تمیزی را به فرد می دهد. این رنگ اغلب برای برانگیختن احساساتی مانند نشاط، جوانی و مدرنیته استفاده می شوند.

 رنگ مشکی

طبق نظرسنجی های انجام شده اغلب افراد مشکلی را یک رنگ قدرتمند می دانند. دلیل این انتخاب می تواند این باشد که اکثر خودروهای لوکس رنگ مشکی دارند. افراد رنگ مشکی را جذاب، قدرتمند و مرموز وصف می کنند.

 رنگ نقره ای

در بین رنگ های محبوب برای خودروها، رنگ نقره ای سومین رنگ محبوب به حساب می آید. این رنگ احساس نوآوری و مدرن بودن را منتقل می کند.

 رنگ قرمز

رنگ قرمز رنگی است که به شدت جلب توجه می کند. بنابراین استفاده از این رنگ در لباس ها و یا خریدهای خود می تواند نشان از این باشد که فرد می خواهد تصویری از قدرت، عمل و اعتماد به نفس خود را به نمایش بگذارد.

 رنگ آبی

آبی رنگی که نشان دهنده ثبات و ایمنی است، شناخته شده است. استفاده از رنگ آبی می تواند به دیگران نشان دهد که شما فردی قابل اعتماد هستید.

 رنگ زرد

استفاده از رنگ زرد در خریدهای خود می تواند نشان دهد که شما فردی شاد و ریسک پذیر هستید.

البته نمی توان گفت صرفا به دلیل انتخاب یک رنگ برای لباس می توان شخصیت فرد را تشخیص داد. بلکه انتخاب این رنگ باید در زندگی شما تکرار شده باشد و ارجحیت خاصی نسبت به سایر رنگ ها داشته باشد. گاهی انتخاب رنگ ها صرفا نشان دهنده شخصیت افراد نیست. بلکه تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند قیمت، مد، فرهنگ، مناسبت و … است. حتی سلیقه افراد و ترجیحات رنگی آنها می تواند به مرور زمان تغییر پیدا کند. مثلا ممکن است فردی در سال های جوانی عمر خود از رنگ های روشن و جلب توجه کننده مانند قرمز، سفید، زرد و … استفاده کند. اما هنگامیکه سن او کمی افزایش پیدا کرد به سمت رنگ های تیره تر و سنتی تر جذب شود.

سخنی از مشاوران آویژه

روانشناسی رنگ ها نشان می دهد که رنگ ها می توانند نقش مهمی در انتقال اطلاعات، ایجاد ارتباطات، تاثیر گذاری بر تصمیمات افراد، تاثیر به خلق و خوی انسان و … داشته باشند. روانشناسی رنگ ها و ترجیحات رنگی شما تاثیر بسیار زیادی برروی خریدهای شما، لباس هایی که انتخاب می کنید، رنگی که برای دکور و دیزاین خانه استفاده می کنید و … خواهد گذاشت. پس می توان گفت رنگ ها می توانند بر احساس، رفتار و شخصیت ما تاثیر بگذارند. البته این تاثیرات تابع برخی از عوامل مانند فرهنگ، مد، موقعیت و عوامل شخصی و خانوادگی است.

اگر شما نیز دوست دارید بدانید که شخصیت شما وابسته به کدام رنگ ها است و رنگ های مورد علاقه شما چه تاثیری بر خلقیات و اخلاق شما گذاشته است، می توانید از مشاوره آنلاین کمک بگیرید.

 

سوالات متداول

روانشناسی رنگ ها چه می گوید؟

رنگ‌های گرم مانند قرمز، زرد و نارنجی می‌توانند احساسات مختلفی از راحتی و گرما گرفته تا خصومت و خشم را برانگیزند. رنگ های سرد مانند سبز، آبی و بنفش اغلب باعث ایجاد احساس آرامش و همچنین غم و اندوه می شوند.

آرامش بخش ترین رنگ کدام است؟

آبی تیره، تحقیقات جدید ادعا می کند که آبی تیره آرامش بخش ترین رنگ جهان است.

  • ۰۲/۰۳/۱۴
  • جللال میری

روانشناسی رنگ ها

مشاوره خانواده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی