بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

در قصر خانواده‌ها، همچون دنیای جادویی، اختلافات بین فرزندان به چالش‌هایی تبدیل می‌شوند که بر روی صفحه اعتماد و هماهنگی نوشته می‌شوند. فرزندان به طور طبیعی دارای شخصیت‌ها و نگرش‌های متفاوتی هستند که می‌تواند به سوءتفاهم‌ها و تنش‌ها منجر شود.

 آموزش عذرخواهی کردن به فرزندان 🙏

مسلما عذرخواهی کردن از دیگران به شدت سخت است. فرزندان بزرگتر احساس می کنند اگر به خواهر یا برادر کوچکتر خود بگویند ببخشید، غرور آنها له می شود. شما به عنوان والدین سعی کنید به فرزندان خود یاد بدهید که عذرخواهی کردن أصلا نشانه ضعف و یا از بین رفتن غرور نیست. یک عذرخواهی مناسب و خوب نشان می دهد که شما پشیمان هستید، مسئولیت اشتباهات خود را به عهده گرفته اید و به دنبال راه حل مناسب برای حل مشکلات می گردید. عذرخواهی کردن می تواند به اخلافات خواهر و برادری پایان بدهد و روابط بین فرزندان را ترمیم و بهبود بخشد.

 روش هایی برای عذرخواهی کردن

کودکان را تشویق کنید تا عذرخواهی خوب داشته باشند. می توانند برای عذرخواهی کردن از نوشتن نامه استفاده کنند. نوشتن می تواند شروع خوبی برای عذرخواهی باشد. یا می توانند یک هدیه کوچک برای خواهر یا برادر خود تهیه کنند و با استفاده از آن عذرخواهی کنند. همچنین استفاده از کلمات و جملاتی که می تواند عذرخواهی کردن را راحت تر و تاثیرگذارتر کند نیز مفید است. مانند:

 استفاده از کلمه متاسفم، برای شروع عذرخواهی

 پذیرفتن اشتباهات و بیان آن رفتاری که باعث آسیب رساندن به دیگری شد. مثلا بگویید: می دانم من از کلماتی زشت استفاده کردم که باعث ناراحتی تو شده است، من را ببخش.

 توضیح دادن اینکه چگونه میتوانید اشتباهات خود را جبران کنید.

 قول بدهید که دفعه بعد بهتر رفتار کنید و زود عصبانی نشوید. یا از کلمات زشت در مکالمات خود استفاده نکنید.

 طلب بخشش کنید و با آرامش جملات خود را بیان کنید. به یاد داشته باشید که به دنبال بهانه جویی و یا سرزنش دیگران نباشید. قبول کنید که اشتباه کرده اید و برای جبران آن تلاش کنید.

با خواهرم مشکل دارم

 ایجاد ارتباط موثر را آموزش دهید 😉🤝

برای حل اختلافات خواهر و برادری، آنها باید بیاموزند که احساسات خود را به وضوح و بدون انتقام یا اتهام زدن بیان کنند. تمرین مهارت های ارتباطی زمانی که تنش ها و درگیری ها افزایش یافته است، دشوار است. پس سعی کنید در مورد مهارت های ایجاد ارتباط موثر با فرزندان خود صحبت کنید. البته صحبت در این رابطه باید زمانی صورت گیرد که فرزندان شما درگیر تعارض و دعوا نیستند. بعد از آنکه به آنها آموزش دادید، هنگام دعوا و تعارضات می توانید آموزش های خود را به آنها یادآوری کنید. ارتباط موثر مثلا یعنی استفاده از کلمه من به جای تو برای بیان احساسات. یعنی بگویید من إحساس بدی داشتم هنگامیکه تو أسباب بازی من را خراب کردی. به جای اینکه بگوییم تو به خاطر ناراحت کردن من أسباب بازی را خراب کردی.

 احترام گذاشتن به یکدیگر را به یک قانون تبدیل کنید 😇

برخی از بچه ها می گویند خواهر کوچکترم به من بی احترامی می کند. دلیل این رفتار می تواند این باشد که شما در محیط خانواده خود ارزش زیادی برای احترام به اعضای خانواده قائل نشده اید. سعی کنید یک قانون غیر قابل تغییر و بخشش لحاظ کنید که در آن اهمیت احترام گذاشتن به یکدیگر نشان داده شده است. این کار باعث می شود که در حین درگیری و تعارض بین فرزندان، از بی احترامی به یکدیگر به هر شیوه ای جلوگیری شود. فرزندان شما عادت کرده اند که احترام یکدیگر را حفظ کنند. به همین دلیل هرگز بی احترامی نمی کنند. گوش دادن به حرف های طرف مقابل، دوری از هر گونه تهاجم فیزیکی، عدم استفاده از کلمات زشت و ناپسند و … همگی نمونه هایی از احترام هستند.

برای اینکه احترام گذاشتن به یک قانون تبدیل شود می توانید از تشویق کردن کودکان برای حفظ احترام استفاده کنید. راهکارهای مختلفی برای تشویق کودکان وجود دارد که می توانید در مقاله چگونه کودک را تشویق کنیم؟ مطالعه کنید.

 الگو مناسبی باشید 🙂

همانطور که گفته شد والدین مهم ترین الگو برای فرزندان هستند. اگر شما الگو رفتاری مناسبی برای کودکان باشید، آنها نیز یاد می گیرند مانند شما رفتار کنند. آنها از نحوه برخورد شما با مشکلات با همسر، دوستان و خانواده راه حل های مواجه با تعارض و درگیری را آموزش می بینند. اگر هنگام عصبانیت و اختلاف نظرات خود، محترمانه و محبت آمیز رفتار کنید فرزندانتان نیز این مهارت حل تعارض را از شما یاد می گیرند و به کار می برند.

خواهر کوچکترم به من بی احترامی می کند

سخنی از مشاوران آویژه

اختلافات خواهر و برادری و قهر کردن های طولانی مدت أصلا مناسب نیست. این رفتارها باعث از بین رفتن روابط سالم بین دو خواهر و یا خواهر و برادر می شود. برخی از والدین معتقدند که بهتر است به فرزندان اجازه دهیم تا به تنهایی از پس تعارضات خود برآیند. آنها می گویند نباید هرگز وارد دعوای بچه های کوچک شد و یا طرف یکی از آنها را گرفت. می توان گفت این موضوع درست است و بزرگترها نباید دائم کودکان ار کنترل و یا هنگام دعوا فقط یکی ازآنها را تنبیه و سرزنش کنند. اما اگر احساس کردید که درگیری های کودکان و اختلاف خواهر و برادری تا حدودی بالا گرفت و احتمال آسیب رساندن به یکدیگر افزایش یافت، والدین باید به دنبال راه حلی برای آرام کردن فرزندان و از بین بردن اختلافات آنها باشند.

اگر اختلافات بین خواهر و برادری برای کودکان شما بسیار زیاد است و آنها دائما با یکدیگر به دعوا و جنجال می پردازند، می توانید از مشاوره خانواده در این زمینه کمک بگیرید. مشاور می تواند شما را راهنمایی کند که با رفتارهای صحیح خود، دعوا و درگیری های آنها را کم کنید.

سوالات متداول

رفتارهای ناراحت کننده خواهر چه می تواند باشد؟

انتقاد، نگاه تحقیرآمیز به شما، قلدری، بی اعتبار کردن یا تهمت زدن، بدرفتاری فیزیکی و … همه اینها میتوانند رفتارهای ناراحت کننده ای بوده و باعث اختلاف بین دو خواهر یا اختلاف خواهر و برادر شوند.

چرا خواهرم به من احترام نمی گذارد؟

او ممکن است به شما حسودی کند و یا در خانواده معنای دقیقی برای احترام وجود نداشته باشد و او نداند که به شما بی احترامی کرده است. متاسفانه برخی از افراد نیز هستند که ناراحتی ها و حسادت خود را به شکل بی احترامی به طرف مقابل بروز می دهند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی