بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

دعوای خانوادگی

راههای جلوگیری از دعوای خانوادگی

دعوای خانوادگی و اختلافات میان زن و شوهر از جمله اتفاقات تلخ در زندگی زناشویی است که گاهی نمی توان از آن جلوگیری کرد. دعوای خانوادگی میان زوجین و فرزندان خانواده، درخانواده های شلوغ بیشتر است. حل کردن مشکلات خانوادگی و آرام کردن محیط خانه نیاز به مدیریت اصولی دارد. زیرا هر اندازه تعداد افراد خانه بیشتر باشد مسائل و مشکلات میان آن ها بیشتر است. بعضی از این اختلافات، کوتاه مدت است و با میانجی گری دیگران حل و فصل می شود.

اما بعضی از این اختلافات به حدی جدی است که هیچ کس نمی تواند برای بهبود آن قدمی بردارد و گاهی باعث از هم پاشیدن خانواده ها می شود. این نوع دعواها شامل همسر آزاری و جنگ های فیزیکی و کودک آزاری است.  این ها همه نوعی تهدید برای هر خانواده به حساب می آیند و حتما باید به مشاوره تلفنی خانواده ارجاع داده شود. اگر موفق به درمان نشدند باید حدالامقدور افراد مشکل دار یا زوجین درگیر، جدا از هم زندگی کنند.

عوامل و علل دعوای خانوادگی

عوامل دعوای خانوادگی در خانواده ها متفاوت است. مثلا در برخی، این اختلافات میان زن و شوهر است. در بعضی خانواده ها، فرزندان به شدت با هم درگیر هستند و در برخی دیگر والدین با فرزندان یا فرزندان با والدین مشکل دارند. این دعواها و کشمکش ها بسیار خسته کننده و آزار دهنده است و برای درمان آن ها قطعا نیاز به مشاوره مشکلات خانوادگی حس می شود. اگر فکر می کنید که اختلافات شما به حدی رسیده که کنترل آن از دستتان خارج شده، پس بهتر است هر چه زودتر دست به کار شوید و با کمک یک شخص باتجربه این مشکل را حل کنید.

عوامل دعوای خانوادگی:

1- عوامل روانشناختی

امروزه به دلیل مشکلات زندگی و تغذیه و شرایط زیست محیطی و همچنین مسائل اقتصادی، افراد خانواده فشار روحی زیادی را تحمل می کنند. به عنوان مثال پدر خانواده، بعد از روز خسته کننده وقتی از سر کار می آیند، به جای استقبال خانواده مدام باید غرغرها و بهانه های خانواده اش را بشنود. اگر این فرد در خانه آرامش نداشته باشد پرخاشگر می شود. یا مادر خانواده ، دوست دارد در ازای خدماتی که در خانه انجام می دهد از او قدردانی و تشکر کنند، اگر همه از او طلبکار باشند فشار روحی شدیدی به او وارد خواهد شد. این مشکلات حتما باید ریشه یابی شود. بهتر است در این موارد به مشاوره زناشویی مراجعه شود تا او بتواند راه حلی برای این معضل پیدا کند.

2- عوامل اقتصادی

از مهم ترین عواملی که امروزه همه با آن درگیر هستند مشکلات اقتصادی است. این مشکلات، ارتباط مستقیمی با اختلافات و درگیری های خانواده دارد و علت آن کاملا مشهود است. توصیه ما به این خانواده ها این است که همه اعضای خانواده باید در این مورد مسئولیت پذیر باشند و هر کس به نوبه خود گوشه کار را بگیرد و صرفا منتظر مرد خانواده نباشند.

3- عوامل اجتماعی و اخلاقی

خیانت، دروغ، مشکلات اخلاقی، فساد، اعتیاد و .. از دیگر عوامل دعواهی خانوادگی می باشد که اگر درمان نشود باید قید خانواده را زد. به همین دلیل قبل از هر ازدواجی باید تحقیقات لازم را انجام داد.

راههای حل دعواهای خانوادگی

حل کردن دعواهای خانوادگی به نسبت نوع اختلاف ومیزان جدی بودن آن، متفاوت است.

از مهم ترین راهکارها در حل کردن دعواهای خانوادگی عبارت است از :

  • ریشه یابی علت دعوا

اولین گام در حل کردن دعواهای خانوادگی، ریشه یابی علت دعواست. اگر با همسرتان دعوا می کنید، هر دو باید علت ناراحتی های خود را بگویید و با هم صحبت کنید. اگر با فرزندانتان مشکل دارید با آن ها صحبت کنید و بگویید مشکل اصلی اش چیست. البته اینگونه نباشد که هر چه می خواهد برایش فراهم کنید. سعی کنید با منطق و آرامش او را آرام کنید.

  • کنترل خشم و عصبانیت

شاید کمی سخت باشد اما مهم ترین راه حل اختلاف، کنترل خشم و آرامش یافتن در زندگی است.

  • حدالامکان با محبت و مهربانی همه را به آرامش دعوت کنید.
  • مهارت های اجتماعی بیاموزید.
  • مسئولیت پذیر باشید و با یکدیگر همدلی کنید.
  • مهار های زندگی را تقویت کنید و راه حل های حل مساله را بیاموزید.

علت دعواهای زن و شوهر

علت دعواهای بین زن و شوهر ناشی از پیروی از الگوهای غلط جامعه است. در اکثر موارد اینگونه است که زن و شوهر به خاطر عوامل بیرونی با یکدیگر به مشکل برمی خورند. این علت ها شامل :

  • کمبود کیفیت زندگی
  • عجول بودن و کم صبر بودن
  • نداشتن گوش شنوا برای شنیدن انتقادات همسر
  • نبود منطق در زندگی

آثار مشاجرات خانوادگی

آثار مشاجرات خانوادگی به دو دسته تقسیم می شود:

  • آثار فردی

قطعا اختلافات و دعواهای خانوادگی هر چه بیشتر باشد تاثیر آن بر روی زن و شوهر بیشتر است. به دلیل حرف های بدی که در دعواها و مشاجرات میان زوجین رد و بدل می شود، ممکن است دو طرف هیچگاه و حتی تا آخر عمر یکدیگر را نبخشند و این فاصله هر روز و هر روز بیشتر می شود. اگر عشق در زندگی نباشد و به جای آن حس انتقام پر رنگ شود دیگر می شود انتظار یک خانواده موفق و شادی را داشت؟ علاوه بر آن آثار مشاجرات خانوادگی در فرزندان نیز به شدت مشهود است. فرزندی که پدر و مادرش مدام در حال درگیری هستند قطعا آینده روشنی برایش وجود نخواهد داشت. اگر به آینده آن ها اهمیت می دهید حتما به مشاوره زناشویی  مراجعه کنید ومشکل را حل کنید.

  • آثار اجتماعی

اختلافات ودرگیری ها در خانواده علاوه بر آثار فردی، اجتماع را نیز درگیر خود می کند. پرخاشگری، خشم و عصبانیت و مشکلات روحی فرد روی اجتماع نیز تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل ریشه یابی و درمان این اختلافات کمک بزرگی به اجتماع و فعالیت های اجتماعی نیز خواهد کرد.

دعوا

کودکان و مشاجرات خانوادگی

می دانید که ارتباط مستقیمی میان کودکان و مشاجرات خانوادگی وجود دارد. آثار مشاجرات خانوادگی بر روی فرزندان به شدت زیاد است. فرزندی که پدر و مادر او مدام در حال درگیری و دعوا هستند قطعا آینده روشنی ندارد. به این دلیل که تمرکز این کودک برای یادگیری و کسب مهارت به شدت پایین می آید. علاوه بر آن دچار اختلالات روحی و رفتاری و جسمی خواهد شد. این کودک یا نوجوان در آینده همان رفتاری را با همسرش خواهد داشت که از پدر ومادر خود دیده و در آینده به فرد عقده ای و مریض تبدیل خواهد شد. اگر دعوا یا مشاجره ای دارید قبل از آن به فرزند خود فکر کنید و به مشاوره خانواده مراجه کنید و سریع آن را حل کنید.

سوالات متداول

شوهر بسیار بهانه گیر و پرخاشگره و با پسر بزرگش هر روز درگیره… نمی دونم چطور این موضوع رو حل کنم چون ممکنه به درگیری فیزیکی ختم بشه. لطفا راهنماییم کنید.

اگر مشکل شوهرتون رو می دونید وکاری از دستتون بر میاد انجام بدید و کاری کنید که دنبال بهانه نگرده. اما اگه علت بهانه جویی هاشو نمی دونید باید هر چه زودتر به مشاوره خانواده یا یک روانشناس متخصص مراجعه کنید.

6 ماهه ازدواج کردیم. همسرم سر کوچکترین مسائل با من بحث می کنه. مهربون و با گذشته اما خیلی به بحث کردن علاقه داره. به نظرتون چطور این اخلاق رو از سرش بندازم؟

اگر شما علت بحث هستید پس سعی کنید احساسات خودتون روکنترل کنید و کاری نکنید بحث پیش بیاد. اگه سر هر چیزی بحث میکنه بهش بگید که من از بحث خوشم نمیاد.اگه فکر میکنی کارت درسته انجامش بده.اگه یه باراشتباه کرد دفعه بعد سعی می کنه این رفتارش رو کنترل کنه.

شوهرم دست بزن داره و سیگاری هم هست. یه مدت به مشکل مالی خورد کلا به هم ریخت. یه پسر 3 ساله هم دارم که روحیه ش واقعا خراب شده. نمی دونم. پشتوانه مالی هم ندارم که ازش طلاق بگیرم. چی کار کنم؟

مورد شما کمی حساسه. یه مدت ازش دور باشید. اگه فکر می کنید واقعا قابل اصلاح نیست بهتره باهاش زندگی نکنید چون صحبت جون شما وپسرتون در میان است. می تونید از کمک یه متخصص روانشناس هم استفاده کنید

  • ۰۲/۰۲/۲۶
  • جللال میری

دعوای خانوادگی

مشاوره خانواده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی