بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

پس از مشاهده تغییرات بدن خود در دوران بارداری، کاملا طبیعی است که به وضعیت واژن خود پس از تولد نیز فکر کنید. آیا اوضاع آنجا خوب خواهد شد؟ آیا برای همیشه تغییر خواهد کرد؟  و چرا یک جزوه یا چیزی برای این همه وجود ندارد؟

به خاطر این مقاله مشاوره فمیلیکو، در مورد برخی از تغییرات رایجی که ممکن است بعد از بارداری و زایمان طبیعی در واژن شما اتفاق بیفتد صحبت خواهیم کرد. (البته این به هیچ وجه لیست کاملی نیست و برخی از افرادی که زایمان سزارین دارند نیز برخی از این عوارض را تجربه خواهند کرد.)

 

پس دقیقاً چه انتظاری می توانید داشته باشید؟ اگر از طریق واژینال زایمان می کنید، در اینجا تغییراتی وجود دارد که ممکن است بعد از تولد در واژن خود تجربه کنید.

1. ممکن است واژن شما برای مدتی خشک تر شود.


هنگامی که باردار هستید، سطوح بالایی از برخی هورمون ها، از جمله استروژن، در بدن شما جریان دارد. سپس، پس از زایمان، استروژن شما کاهش می یابد، که می تواند منجر به خشکی شود.

2. واژن شما دردناک خواهد بود.


پرینه شما ناحیه بین واژن و مقعد است. اگرچه این به طور خاص بخشی از واژن شما نیست، اما می تواند در حین زایمان طبیعی نیز پاره شود. دکتر راس می‌گوید: «اگر می‌توانید تصور کنید طالبی از واژن شما خارج می‌شود، جای تعجب نیست که پرینه در هنگام زایمان تحت تأثیر قرار می‌گیرد. با این گفته، پارگی پرینه تضمینی نیست.

3. ترشحات شما آنقدر سنگین می شود که اساساً باید پوشک بپوشید.


این خون، مخاط و بافت باقی‌مانده از واژن است که پس از زایمان از واژن می‌آید.

به گفته کلینیک فمیلیکو، شما می توانید به مدت چهار تا شش هفته پس از زایمان دچار لوچیا شوید و به مرور زمان تغییر رنگ می دهد. معمولاً از رنگ قرمز تند به نوعی رنگ صورتی یا قهوه‌ای تبدیل می‌شود، قبل از اینکه در نهایت مایل به زرد شود. هنگامی که ببینید چه مقدار از آن از شما خارج می شود، کاملاً متوجه خواهید شد که چرا لباس زیر و پدهای بعد از زایمان اساساً با هم ترکیب می شوند و یک پوشک را تشکیل می دهند. در حالی که عبور چند لخته خون بزرگتر از یک آلو می تواند طبیعی باشد، در صورت مشاهده لخته های بزرگتر از آن، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

4. ممکن است مقداری زخم در واژن خود داشته باشید.


اگر بعد از زایمان واژینال دچار پارگی یا اپی زیاتومی شده اید، احتمالاً بعد از آن مقداری اسکار در واژن و روی پرینه خود خواهید داشت. بنابراین، بله، این نکته مهمی است که باید در مورد هر چیزی که بعد از تولد وارد یا اطراف واژن شما می شود، در نظر داشته باشید. دکتر راس می‌گوید: «میزان آسیب در این ناحیه تعیین می‌کند که در حین رابطه جنسی چقدر جای زخم در این ناحیه احساس می‌کنید».

بافت اسکار معمولاً با گذشت زمان بهبود می‌یابد و رابطه جنسی را راحت‌تر می‌کند (فقط مطمئن شوید که مقدار زیادی روغن استفاده کنید و در این مدت به آرامی پیش بروید). اما اگر متوجه شدید که با گذشت زمان بهتر نمی شود، با پزشک خود صحبت کنید. دکتر شپرد می گوید که برخی از زنان برای برداشتن بافت اسکار و رفع درد به جراحی نیاز دارند.

5. پریود شما ممکن است سنگین‌تر یا سبک‌تر شود.


ممکن است مدتی طول بکشد تا پریود شما پس از زایمان برگردد. باردار بودن هورمون های شما را از بین می برد و بدن شما باید پس از تخلیه محل توسط نوزاد دوباره تنظیم شود. این امر مخصوصاً در صورت شیردهی صادق است، که باعث کاهش سطح استروژن می شود که می تواند قاعدگی را مختل کند. (اما باور نکنید که تغذیه با شیر مادر می تواند کنترل خوبی برای بارداری باشد - اگر نمی خواهید در دوران شیردهی باردار شوید، قطعاً هنوز باید از محافظ استفاده کنید.)

6. واژن شما بعد از بارداری ممکن است کمی بازتر باشد (یا ممکن است نباشد).


دکتر راس می‌گوید در حالی که واژن و دهانه واژن شما معمولاً پس از کشش در طول زایمان طبیعی منقبض می‌شوند، داشتن یک نوزاد بزرگ، یک نوزاد با سر بزرگ یا چندین زایمان واژینال می‌تواند احتمال بازگشت آن را 100 درصد کاهش دهد. نتیجه: ممکن است واژن شما کمی بازتر از گذشته باشد. این به هیچ وجه چیزی نیست که قطعا اتفاق می افتد، اما برخی از افراد پس از زایمان چنین احساسی را گزارش می کنند. حتی اگر برای شما اتفاق بیفتد، ممکن است زیاد آن را درک نکنید، یا ممکن است. گاهی اوقات، یک تامپون در واقع یک هدیه است.

7. ممکن است هنگام انجام کارهای اساسی مانند خندیدن، سرفه کردن، پریدن یا حتی پیاده روی در سراشیبی، ادرار کنید.


به گفته مؤسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، زایمان می تواند به کف لگن شما آسیب برساند، ماهیچه ها و سایر بافت هایی که به نگه داشتن اندام هایی مانند رحم، مثانه و روده در موقعیت های صحیح کمک می کنند تا به درستی عمل کنند. NIDDK). زایمان همچنین می تواند بر عضلات و اعصابی که مثانه و مجرای ادرار شما را کنترل می کنند (لوله ای که ادرار از طریق آن بدن شما را ترک می کند) تأثیر بگذارد. همه اینها می تواند منجر به نشت ادرار از بدن شما در زمان های نامناسب مانند هنگام راه رفتن، پریدن و خندیدن شود.

8. بسته به اینکه کف لگن شما چگونه تغییر کرده است، ممکن است ارگاسم شما نیز تغییر کند.


"در طول ارگاسم، عضلات واژن و رحم انقباضات قوی و ریتمیک ایجاد می کنند. این انقباضات منبع لذت هستند... زیرا تنش عضلانی ایجاد شده در طول [مراحل هیجان و فلات] را آزاد می‌کنند.» دکتر شپرد می‌گوید. اگر کف لگن شما به دلیل زایمان ضعیف شده است، این انقباضات ممکن است دیگر آنقدر قوی نباشند، بنابراین ممکن است دریابید که ارگاسم شما به اندازه گذشته قوی نیست. اما همه امیدها از بین نمی رود! در اینجا، دوباره، Kegels ممکن است به شما کمک کند کف لگن خود را تقویت کنید و با گذشت زمان، مقداری از این شدت را دوباره به دست آورید.

مانند مشکلات بی اختیاری و ضعف واژن، اگر احساس نمی کنید که انجام کگل به تنهایی کمک زیادی به شما می کند، با پزشک خود در مورد اینکه آیا فیزیوتراپی کف لگن می تواند مناسب شما باشد صحبت کنید.

9. فرج شما ممکن است رنگ دیگری داشته باشد.

دکتر Dweck می‌گوید: «ما اغلب تغییرات رنگدانه‌ای را در فرج - نه لزوماً در داخل واژن - به‌ویژه در لابیا و روی پرینه (ناحیه بین دهانه واژن و مقعد) مشاهده می‌کنیم. میزان تغییر رنگ شما به زایمان و بافت اسکار در نتیجه بستگی دارد: دکتر دوک می گوید: «اگر پارگی بزرگی داشته باشید، همه چیز دقیقاً مانند قبل به نظر نمی رسد. رنگدانه بیشترین تغییر را دارد. او توضیح می دهد: "آنها ممکن است لکه هایی از رنگدانه های تیره تر را ببینند."

آیا واژن بعد از زایمان کشیده می‌شود؟

به نظر شما دلیل گشادی واژن بعد از زایمان چیست؟ برای تولد کودک به روش زایمان طبیعی، انعطاف پذیری آناتومی بدن زنان، عضلات لگن و هورمون ها به مادران کمک می‌کند تا یک انسان را به دنیا آورند. پس کاملا طبیعی است که بدن زنان در طی نه ماه بارداری با تغییرات زیادی همراه باشد. معمولا شکم، سینه، واژن، پوست و مو زنان قبل از زایمان با بعد از زایمان کاملا متفاوت است. برخی از این تغییرات مانند ترک های پوستی به راحتی قابل مشاهده هستند که بعد از زایمان بر روی پوست مادر باقی می‌ماند. اما برخی تغییرات دیگر خیلی قابل مشاهده نیستند و به همین دلیل خیلی از مادران از این عوارض بی‌خبرند. گشادی واژن بعد از زایمان، یکی از همین عوارض است. پس در این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد تغییر واژن بعد از زایمان صحبت کنیم.

 علت های گشادی واژن را بهتر بشناسید

 زایمان، مهم ترین دلیل گشادی واژن

یکی از مهم ترین دلایل گشادی واژن در زنان، زایمان طبیعی است. در هنگام زایمان طبیعی، کودک برای عبور از کانال زایمان و ورودی واژن، نیاز به کشیده شدن عضلات واژن دارد. به همین علت، عضلات واژن با تنش های زیادی روبه رو می‌شوند که در نتیجه باعث شل شدن و گشادی واژن بعد از زایمان می‌شود. البته این اتفاق کاملا طبیعی است و تنها پس از چند روز، واژن به عقب کشیده شده و به حالت قبل بر می‌گردد. اما همیشه هم اینطور نیست و در برخی از مواقع، ممکن است واژن هیچ‌گاه به شکل اولیه خود بر نگردد.

 ژنتیک یکی دیگر از عوامل گشادی واژن

در مورد تاثیر زایمان طبیعی بر واژن صحبت کردیم و حالا نوبت به معرفی برخی از عوامل دیگر است که می‌تواند شما را درگیر مشکل گشادی واژن کند. یکی از این عوامل، ژنتیک است. برخی از زنان به طور طبیعی واژن گشادتری نسبت به سایر زنان دارند که بیشتر به ضعیف بودن عضلات واژن آن‌ها مربوط می‌شود. بنابراین می‌توان گفت ژنتیک، یکی دیگر از عوامل شایع شل شدن واژن در زنان است.

منبع:

https://familico.ir/vagina-after-pregnancy/

https://www.verywellfamily.com/what-happens-to-your-vagina-after-pregnancy-4156275
https://www.healthline.com/health/parenting/your-pelvic-floor-explained

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی