بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

خانواده موفق فمیلیکو
محققان ، سیاست گذاران و رسانه ها توجه قابل توجهی را به مشکلات خانواده ها و اینکه چگونه برخی از خانواده ها نیازهای اعضای خود را برآورده نمی کنند ، متمرکز کرده اند. توجه بسیار کمی به خانواده های قوی و سالم و ویژگی هایی که آنها را موفق می کند ، پرداخته شده است. درک "اسرار" خانواده موفق برای پزشکان و مشاوران مفید خواهد بود زیرا آنها برنامه های مداخله ای را طراحی می کنند که برای کمک به خانواده ها طراحی شده است. میزان مهارت های قابل آموزش ویژگی های خانواده های سالم ، بر برنامه های توسعه سیاست و مداخله تأثیر می گذارد. اطلاعات مربوط به نقاط قوت خانواده نیز می تواند برای کسانی که به دنبال بهبود زندگی خانوادگی هستند مفید باشد.

مطالعه نقاط قوت خانواده موفق توسط محققان از رشته های مختلف از جمله روانپزشکی ، جامعه شناسی ، روانشناسی و مشاوره خانواده/ازدواج دنبال شده است. 


مرور ادبیات مربوط به خانواده های موفق دو استراتژی کلی را نشان می دهد که برای کشف عوامل موثر در موفقیت خانواده استفاده شده است. اول ، مطالعه نقاط قوت خانواده به خودی خود وجود دارد. این مجموعه ای از تحقیقات است که خانواده های قوی را بررسی می کند تا مشخص شود چه چیزی آنها را قوی می کند. کار استینت و دفرین در پروژه تحقیقی قوای خانواده چنین دیدگاهی را نشان می دهد. آنها بر نقاط قوت تمرکز می کنند. از طرف دیگر ، محققانی هستند که خانواده های سالم یا عادی و ویژگی هایی را که آنها را از همتایان ناکارآمد خود متمایز می کند ، مطالعه می کنند. این محققان اغلب با بررسی خانواده های مشکل دار (مانند خانواده بیماران روانی) و مقایسه آنها با خانواده های سالم شروع می کنند. کارهای اولسون ، مک کابین ، بیورز و لوئیس این رویکرد را نشان می دهد.

تحقیقات متمرکز بر موضوعاتی غیر از خانواده های موفق اغلب مربوط به مطالعه خانواده های قوی است. به عنوان مثال ، تحقیق در مورد ارتباطات خانوادگی ، استفاده از زمان در خانواده ها و حل تعارض بین خانواده ها و زوجین می تواند به روشن شدن فرایندهایی در خانواده منجر شود که آنها را قوی می کند یا توانایی آنها برای موفقیت را تضعیف می کند. این تحقیق می تواند از فرضیه های مربوط به اهمیت عملکرد خانواده در یک ویژگی خانوادگی حمایت تجربی کند. علاوه بر این ، ساختارها و اقدامات توسعه یافته در این مطالعات محدودتر و شدیدتر را می توان به طور بالقوه برای استفاده در ارزیابی گسترده عوامل متعددی که موفقیت خانواده را تعیین می کنند ، مورد استفاده قرار داد. با این حال ، این مرور کلی عمدتا بر مطالعاتی است که به طور خاص بر روی تحقیقات خانواده های موفق متمرکز است.

تعریف یک خانواده موفق
هر تلاشی برای درک "اسرار" خانواده های قوی باید با درک تعریف خانواده موفق آغاز شود. یک خانواده را می توان با ویژگیهای تک تک اعضا ، با ویژگیهای تعامل با خانواده ، یا میزان انجام وظایف خاصی که بر عهده خانواده است ، موفق تشخیص داد.

یک معیار برای یک خانواده موفق این است که بتواند خود را بازتولید کند. یعنی تربیت کودکانی که خودشان به ایجاد خانواده های پایدار و هماهنگ می پردازند. البته این یک تعریف گسترده و تا حدی دایره ای است که به دلیل زمان زیادی که در انتظار بچه ها برای تشکیل خانواده خود است ، به سختی قابل اجرا است. تعدادی از تعاریف اضافی برای بررسی در دسترس است.

برخی از محققان با ایجاد الگوها و دیدگاه هایی در مورد کارکردهای خانواده به مسئله تعریف خانواده موفق پرداخته اند. کارکردهایی که مورد استفاده قرار گرفته اند بیشتر روانشناختی بوده و نه کارکردهای اجتماعی یا اقتصادی خانواده. به عنوان مثال ، لوئیس و همکارانش که از منظر بالینی به مطالعه خانواده می پردازند ، از دو وظیفه اصلی پارسون در یک خانواده برای هدایت تحقیقات خود استفاده می کنند: "یک خانواده باید فرزندان مستقل را تربیت کند و باید حمایت عاطفی کافی برای تثبیت شخصیت والدین و ادامه بلوغ عاطفی آنها. تا آنجا که یک خانواده این وظایف را انجام می دهد ، می توان آن را دارای صلاحیت دانست ؛ تا آنجا که در یک یا هر دو وظیفه ناکام ماند ، می توان آن را کمتر شایسته یا ناکارآمد در نظر گرفت. ". بنابراین ، یک خانواده تا حدی موفق است که محیط مناسبی را برای رشد کودک و والدین فراهم کند.

استینت ، از دیدگاه تحقیق درباره قوت خانواده ، پیشنهاد می کند که یک خانواده موفق یا قوی "احساس هویت مثبت خانواده را ایجاد می کند ، تعامل رضایت بخش و کامل کننده بین اعضا را تقویت می کند ، توسعه گروه خانواده و اعضای فردی را تشویق می کند و قادر به مقابله است. استرس. این تعریف استفاده شده توسط استینت در مقایسه با لوئیس در این است که علاوه بر نتایج مثبت فردی شامل عنصر رضایت از زندگی خانوادگی است. این تفاوت برای عملیاتی کردن تعریف مفاهیمی دارد که در بخش بعدی مورد بحث قرار می گیرد.

دیوید اولسون و همکارانش پیشنهاد می کنند که خانواده ها باید بتوانند: 1) "با استرس و مشکلات به شیوه ای کارآمد و موثر کنار بیایند". 2) "منابع مقابله را از داخل و خارج از خانواده داشته باشید و از آنها استفاده کنید." و 3) "در نتیجه غلبه موثر بر استرس و مشکلات ، می توانند منسجم تر ، انعطاف پذیرتر و رضایت بیشتری داشته باشند". تمرکز آنها بر توانایی خانواده برای سازگاری ، در شرایط تغییر یا بحران ، با تأکید بر تغییرات در چرخه زندگی خانواده است. تعریف آنها از خانواده قوی بستگی به تعامل خانواده دارد تا ویژگی های فرد.


منبع:familico.ir

  • ۰۰/۰۷/۲۲
  • جللال میری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی