بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

ازدواج فامیلی فمیلیکو

مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره برای خویشاوندی
مشاوره ژنتیک از پیش تصور برای خویشاوندی یکی از ارکان مهم خدمات ژنتیکی جامعه در جمعیت های بسیار فامیلی محسوب می شود. مشاوره قبل از ازدواج یکی دیگر از خدمات مورد نیاز در برخی از کشورها و جوامع است که در آن میزان خویشاوندی هنوز زیاد است و سقط انتخابی جنین مبتلا امکان پذیر نیست و/یا قابل قبول نیست. ازدواج در بسیاری از این کشورها به عنوان یک تصمیم خانوادگی تلقی می شود و نه فقط تصمیم زوجین ، اگرچه فراوانی "ازدواج های تنظیم شده" در سال های اخیر به دلیل افزایش تعداد زنان در تحصیلات دانشگاهی در حال کاهش است که به آنها امکان انتخاب گسترده تری می دهد. شریک ازدواج بسیاری از ازدواجها ، اعم از بین خانوادگی و درون خانوادگی (ازدواج فامیلی) ، با این وجود هنوز در برخی جوامع به عنوان ازدواجهای منظم تلقی می شوند. اصطلاح "ازدواج تنظیم شده" به این معنا نیست که ازدواج بر خلاف میل یا پذیرش هر یک از طرفین برنامه ریزی شده است ، اما اساساً به این معناست که به یک زوج مناسب خاص امکان ازدواج تحت نظارت خانواده داده می شود. در بین ازدواجهای منعقده از 1969 تا 1979 در اردن ، 73.3 of از ازدواجهای 1983 ابتدا با توافق والدین و سپس رضایت زوجین انجام شد ، در حالی که در 18.6، ، این ازدواج ابتدا با توافق زوجین و سپس رضایت والدین انجام شد.

در جمعیت هایی با نرخ همخوانی بالا و اختلالات شایع ارثی خون ، برنامه های اجتماعی برای غربالگری قبل از ازدواج برای تشخیص حامل های هموگلوبینوپاتی مانند تالاسمی و کم خونی داسی شکل در حال انجام است ، به عنوان مثال در اردن، عربستان سعودی  ، ایران (فلاح و همکاران 2009) ، عراق (العلوی و الدوسکی 2010) ، بحرین (العربیه 2005) و ترکیه (مندیلچی اوغلو و همکاران 2011). برنامه های تشخیص حامل و مشاوره ژنتیک در کاهش شیوع تولد اختلالات ارثی در برخی از جمعیت ها مانند ایران بسیار موفق بوده است (خراسانی و همکاران 2008 ؛ سماوات و مدل 2004). این برنامه ها زمانی موفق تر می شوند که به پیشینه فرهنگی جمعیتی که در آن استفاده می شوند حساس باشند. در جامعه عربستان ، اگرچه غربالگری قبل از ازدواج برای شناسایی وضعیت ناقل و ارائه مشاوره مناسب دارای پتانسیل فوق العاده ای برای جلوگیری از بیماری های ارثی است، نتایج حاصل از برنامه غربالگری بیماری داسی شکل و بتا تالاسمی نشان داد که حدود 90 درصد از زوج ها در عربستان سعودی که در معرض خطر ابتلا به فرزندان قرار دارد ، به دلیل ترس از انگ زدایی اجتماعی و/یا اینکه برنامه های عروسی نمی تواند لغو شود ، تصمیم به ازدواج گرفت ، این امر بر ضرورت انجام غربالگری قبل از ازدواج قبل از ازدواج تأکید می کند. یکی از گزینه هایی که باید مورد بررسی قرار گیرد ، معرفی غربالگری در دوران دبیرستان است.

علاوه بر اهداف اولیه ، برنامه های غربالگری قبل از ازدواج در برخی از جوامع به افزایش آگاهی مردم از بیماری های ژنتیکی به طور کلی ، امکانات پیشگیری از آنها و ترس از اینکه خویشاوندی یک عامل خطر برای بیان اختلالات مغلوب است کمک کرده است ، که منجر به افزایش در تعدادی از زوج ها که به دنبال مشاوره قبل از ازدواج و پیش از بارداری برای خویشاوندی هستند.

در کشورهایی مانند تونس ، مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج برای همه زوج هایی که سابقه عوارض ژنتیکی و در موارد ازدواج فامیلی دارند ، اجباری است. مشاوره پیش از ازدواج نیز در برخی از کشورها که مشاوره ژنتیک مبتنی بر جمعیت را ارائه می دهند ، مکرر است. به عنوان مثال ، در شیراز ، در جنوب ایران ، در میان 2686 زوجی که برای یک دوره 4 ساله برای مشاوره ژنتیک مراجعه کردند ، پرونده های داده نشان داد که 85٪ روابط فامیلی داشتند (74٪ اولین پسر عمو بودند). مشاوره قبل از ازدواج (80٪) و 89٪ فامیل بیشتر دلایل رایج برای مراجعه بود. مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج چالش ها و فرصت های منحصر به فردی را در چنین کشورهایی ایجاد می کند که احتمال دارد سنت خویشاوندی همچنان ادامه داشته باشد 

غربالگری حامل پیش از بارداری برای هموگلوبینوپاتی ها در هلند مورد بحث قرار گرفته است ، کشوری با مهاجران از جمعیت هایی که میزان هموگلوبینوپاتی بالا و میزان خویشاوندی آنها بالا است. مطالعه ای که قصد شرکت در غربالگری حاملگی پیش از بارداری برای هموگلوبینوپاتی ها در بین مهاجران زن ترکیه را ارزیابی می کند ، گزارش می دهد که از 109 زن ثبت نام شده در این مطالعه ، 83.5٪ در صورت غربالگری حامل پیش از بارداری ، در صورت ارائه ، شرکت می کنند. اگرچه مقبولیت غربالگری حامل پیش از بارداری بالا بود ، اما میزان پذیرش آزمایش قبل از تولد و خاتمه حاملگی های مبتلا نسبتاً پایین بود.


منبع:familico.ir

  • ۰۰/۰۶/۳۰
  • جللال میری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی