بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

ازدواج با همسن جز ازدواج هایی است که بسیار زیاد اتفاق می افتد و در جامعه امروز ما کاملا عادی تلقی می شود . وقتی به ازدواج با همسن می اندیشیم معمولا به یاد زوج های شاد و پر انرژی میافتیم که تمام مسائل زندگی را با هم حل می کنند و مدام چالش های تلخ زندگی را تبدیل به خاطراتی شیرین و ماندگار می کنند و برای رسیدن به قله های موفقیت به یکدیگر قول داده اند دست همدیگر را رها نکنند . ازدواج با همسن زمانی می تواند موجب خوشبختی باشد که زن و مرد با هم به یک نقطه بنگرند و در زندگی دارای یک هدف مشترک باشند و برای رسیدن به این هدف دست به دست یکدیگر بدهند .

صمیمیت و گرمایی که معمولا در ازدواج با همسن مشاهده می شود بیشتر به دلیل خاطرات مشترک از یک سن و تجربه های نزدیک به هم است و این خود باعث می شود در زندگی احساس برابری شکل بگیرد و هیچ یک از دیگری حس برتری نداشته باشد .

درست است که معمولا گفته می شود بهتر است در ازدواج ، دختر سه تا شش سال از پسر کوچک تر باشد تا از نظر بلوغ فکری و عقلی به یکدیگر نزدیک باشند . اما ازدواج با همسن این مزیت را دارد که شما و همسرتان تمام اتفاقات را با هم تجربه می کنید و این تجربه ها برای هیچیک تکراری نیست .

امروزه دانشگاه رفتن جوانان به دلیل اینکه محیطی را به وجود آورده که دختران و پسران همسن بیش از پیش با هم در ارتباط هستند و خب احتمالا سبب به وجود آمدن برخی دلبستگی ها می شود ازدواج با همسن نیز بیش از پیش صورت می گیرد .

محاسن ازدواج با همسن

محاسن ازدواج با همسن برای کسانی که قصد ازدواج با همسن خود را دارند شنیدنی است .

وقتی انتخابتان برای یک زندگی مشترک فردی می شود که همسن و سال خودتان است احساس صمیمیت بیشتری با او می کنید خواسته هایتان را راحت تر بیان می کنید و وقتی با او درد و دل می کنید حس می کنید بهتر از هرفرد دیگری شما را درک می کند و لازم است یادآوری کنم تجربه ی این احساس در یک زندگی مشترک یکی از محاسن ازدواج با همسن است که ممکن است هرکسی آن را تجربه نکند .

از جمله محاسن ازدواج با همسن  در مشاوره ازدواج به موارد زیر می توان اشاره کرد :

  1. مرد احساس مدیر بودن نمی کند و زن احساس بهتری را تجربه می کند .
  2. با هم تجربه کسب می کنید و این برایتان تازگی و جذابیت دارد .
  3. انتظارات نزدیک تری دارید زیرا بلوغ فکری ، عقلی نزدیک تری دارید و حتی جهانبینی های شبیه تری دارید .
  4. راحت تر با یکدیگر مشورت می کنید و با هم یک تصمیم می گیرید .

بهترین تعریف در مشاوره قبل از ازدواج از محاسن ازدواج با همسن این است که بگوییم در یک کلام بهتر حرف همدیگر را میفهمید و درک بهتری از وضعیت روحی و جسمی یکدیگر دارید .

تحقیقات نشان می دهد زوج های همسن معمولا هیجان بیشتری را در زندگی مشترک رغم می زنند می توان گفت در این زندگی مشترک مسافرت های ناگهانی و بی برنامه و یا تغییرهای ناگهانی مثل تغییر محل زندگی و ... بیشتر از بقیه ممکن است رخ بدهد و نکته این است که تمام این اتفاقات بدون نگرانی و حتی با رضایت کامل آنها صورت می گیرد .

زوج های همسن با انرژی که از همدلی و همراهی دونفره شان بدست می آورند می توانند هر اتفاق بزرگی را رقم بزنند .

معایب ازدواج با همسن

معایب ازدواج با همسن درست زمانی اتفاق می افتد که این زوج خوشبخت وارد لج بازی بشوند . یکی از اتفاقات تلخی که ممکن است زندگی یک زوج همسن را از هم بپاشد به وجود آمدن اختلافاتی است که موجب شود این زوج  نسبت به هم بی عاطفه شوند که دلایل آن را در زیر ذکر خواهیم کرد :

  1. یکی از معایب ازدواج با همسن که درست نقطه مقابل محاسن این نوع ازدواج نیز هست این است که این همسن بودن و صمیمت زیاد موجب شود حرمت ها بین زوجین از بین برود .
  2. معمولا زنان از نظر روابط جنسی زود تر از مردان پیر می شوند و زمانی که زوج همسن باشند این نکته در آینده می تواند مشکل ساز شود زیرا در ازدواج هایی که مرد بزرگ تر است این تعادل به واسطه اختلاف سنی حل می شود اما در زوج های همسن اینطور نیست .
  3. یکی دیگر از معایب ازدواج با همسن این است که مرد به دلیل بی تجربگی و یا تجربه ای به اندازه ی زن ، قادر به مدیریت خانواده نباشد و این موجب شود زن ، که همواره به دنبال پشتوانه ای در زندگی مشترک است احساس خلع کند .

صمیمیت بین زوج های همسن

یکی از نکاتی که لازم است زوج های همسن به آن توجه کنند این است که نگذارند همان صمیمیتی که موجب به وجود آمدن لحظات شیرین در زندگیشان شده است موجب شود احترام بین آن ها به واسطه صمیمیت بی آنکه متوجه شوند از بین برود و بدون آنکه بدانند موجب دلخوری یکدیگر شوند زیرا جبران این اتفاق می تواند خیلی زیان بار و سخت باشد .

فرض کنید به دلیل صمیمیت خیلی زیادی که بین یک زوج همسن وجود دارد زن بی هیچ مقدمه ای تنها با زبان طنز طرز لباس پوشیدن همسر خود را زیر سوال ببرد و از او بخواهد دیگر به تنهایی به خرید لباس نرود و ممکن است همین لحن صحبت که بیشتر به دلیل صمیمیت فراوان است موجب رنجش همسر شود و در طولانی مدت و با تکرار در دیگر مسائل موجب یک اختلاف شود ؛ در حالی که اگر لحن بهتری برای بیان همین موضوع بکار برده شود هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد .

منبع: مشاوره برای انتخاب همسر

  • ۹۹/۱۰/۲۴
  • جللال میری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی