بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

ازدواج در سن پایین

ازدواج در سن پایین یکی از مشکلاتی است که همواره گریبان گیر جامعه سنتی ما بود و هست . در گذشته ازدواج در سن پایین بسیار رواج داشت و اگر از مادربزرگ هایمان بپرسیم اکثر آنها در سنین پایین و حتی گاها در کودکی ازدواج کرده اند و اما امروزه گرچه این نوع از ازدواج ها منسوخ شده و این نوع طرز تفکر در خانواده ها از بین رفته اما در برخی خانواده های سنتی این روند همچنان ادامه دارد و ازدواج در سن پایین همچنان جز لاینفک فرهنگ و سنت این خانواده ها می باشد .

ازدواج در سن کم در جامعه تقریبا مدرن این روزها یک آسیب تلقی می شود و حتی درقانون گذاری های جدید شرایط خاصی را برای ازدواج در سن پایین در نظر گرفته اند تا بتوانند از افزایش این اتفاق تا حد ممکن جلوگیری نمایند . بعضی ها اعتقاد دارند یک ازدواج موفق در سنین پایین به ندرت اتفاق می افتد . به طور مثال با قرار دادن محدودیت های سنی به عنوان قانون و غیرقانونی دانستن ازدواج در سنین پایین تر ، این روند را کنترل می کنند .

علل ازدواج در سن پایین

در گذشته به دلیل نبود امکانات تحصیلی و یا غلط دانستن تحصیل دختران و داشتن این تفکر که دختر باید تنها در کارهای خانه و تربیت فرزندان دخالت داشته باشد ، خانواده ها ترجیح می دادند هرچه سریع تر دختر خانواده نقش جدیدش را به عنوان همسر ایفا کند و وارد یک زندگی جدید شود بلکه نکند به دلیل بیکاری و رفع سر رفتگی حوصله ، دختر خانواده تصمیم به تحصیل بگیرد و خدای نکرده وارد اجتماع شود . یکی از علت های ازدواج زود هنگام دختران در سنین پایین توسط اجبار خانواده به دلیل مسائل اقتصادی خانواده نیز بوده است زیرا خانواده توانایی برطرف کردن نیاز های تمام افراد خانواده را نداشته در نتیجه با ازدواج در سن پایین مخارج دختر خانواده نیز از روی دوش خانواده برداشته می شد و به عهده همسر قرار می گرفت .

مشکلات ازدواج در سن پایین

مشکلات ازدواج در سن پایین عامل آسیب شناختن این نوع از ازدواج ها می باشد . شاید در گذشته به دلیل آشکار نبودن مشکلات ازدواج در سن پایین آن را مناسب می دانستند زیرا در سال های اخیر محققان توسط تحقیقات خود به این موضوع پی برده اند که بسیاری از آسیب هایی که در جامعه شاهد آنها هستیم به همین ازدواج در سن پایین یا حتی کودک همسری مربوط می شود .

خلاصه اینکه با تمام مخالفت های خانواده ، دختر در سنی که تنها عاطفه اش برایش تصمیم گرفته است با چشمانی کور شده از عشق یار به خانه بختی روانه می شود که سال های بعد متوجه می شود قفسی بیش نبوده و خانه بخت چه معنای جدیدی برایش پیدا می کند . در اینگونه موارد معمولا وقتی سن بالاتر می رود و احساس کم کم جایش را به عقل می دهد تازه متوجه می شوند که چقدر ملاک های قبلیشان برای شروع زندگی پوچ بوده است و حالا چه چیز ها می خواهند که دیگر بدست آوردنش ممکن نیست .

چاره چیست ؟ در بهترین حالت با راهنمایی های مشاوران و متخصصان سعی می کنند همسر فعلی را بررسی کنند و شرایط را بهتر کنند و در مراحل سخت تر و پیچیده تر به مرحله آخر بازی و طلاق می رسند . اینها تنها بخش کوچک و ساده ای از مشکلات ازدواج در سن پایین هستند .

 

مشکلات ازدواج در سن پایین

انواع مختلف ازدواج در سن پایین

ازدواج در سن پایین به شکل های مختلفی صورت می گیرد که بررسی آنها خالی از لطف نیست . گاهی خانواده ها تصمیم گیرنده ازدواج هستند در نتیجه قبل از آنکه دختر خانواده حتی فرصت پیدا کند خود را بشناسد چه برسد به شناخت همسر و ملاک ازدواج خود را در خانه بخت می بیند و مجبور به تحمل مشکلات فراوان است .

گاهی قضیه برعکس است و دختر در سنی که هنوز منطقش کاملا جا نیافتاده است عاشق می شود و دل را سراسر به کسی می بازد که همچین مالی هم نیست . و کیست که بتواند دختر را در آن روزها متقاعد کند که این پسر وصله تن خاندان و خانواده ی تو نیست ، بیا و بگذر از این آتش که دیر یا زود دامنت را می گیرد و زندگی ات را می سوزاند .

از روش ها و دلایل ازدواج در سن پایین که بگذریم به مشکلات ازدواج در سن پایین می رسیم . آگاهی از این مشکلات در بهبود آسیب های کودک همسری می تواند مفید واقع شود .

برخی مشکلات ازدواج در سن پایین

  1. یکی از مشکلاتی که برای زوج های کم سن و سال وجود دارد وابستگی شدید به خانواده است که شاید در ابتدا مشکلی ایجاد نکند اما به مرور زمان تبدیل به دخالت های مستقیم در زندگی مشترک می شود .
  2. همانطور که پیش تر گفتیم در اینگونه ازدواج ها به دلیل اینکه بلوغ فکری و عقلی کامل نرسیده اند دچار مشکل می شوند زیرا ناسازگاری های زیاد و حتی گاها لج بازی های کودکانه در مشکلات دخیل می شوند .
  3. یکی از نکاتی که اغلب در پسرانی که زود ازدواج کرده اند بیشتر رخ می دهد این است که پس از مدتی از زمان ازدواج هنگامی که در جمع دوستان سابق و مجردشان قرار می گیرند احساس یاس و ناامیدی می کنند چرا که احساس می کند آزادی گذشته را ندارند و لذت هایی که هنوز دوستانشان دارند را نمی توانند تجربه کنند در نتیجه حلقه ازدواج را دستبندی برای روانه شدن به زندان تلقی می کنند و مدام به دنبال پیدا کردن راه فراری از زندگیشان هستند و امیدوارم هرگز این راه فرار را پیدا نکند زیرا نتیجه ای جز خراب شدن زندگی دو نفره شان را در بر ندارد .

خوبی های ازدواج در سن پایین

خوبی های ازدواج در سن پایین

خوبی های ازدواج در سن پایین کم تر از مشکلاتش نیست و ذکر آنها برای رعایت انصاف واجب و ضروری است . از خوبی های ازدواج در سن پایین می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. وقتی در سن پایین ازدواج می کنید می توانید با همسرتان دست به دست یکدیگر دهید و با هم به آرزوهایتان برسید و لازم است در این جا به این جمله معروف رجوع کنم که می گوید پشت هر مرد موفق حتما یک زن ایستاده است .
  2. یکی دیگر از خوبی های ازدواج در سن پایین این است که به مرور زمان همسرتان را بسیار خوب می شناسید و بیشتر از دیگر زوج ها اخلاق یکدیگر را می شناسید در نتیجه در زندگی آرامش بیشتری را تجربه خواهید کرد .
  3. احتمالا مادر و پدر روشن فکری خواهید شد . وقتی در سن پایین ازدواج می کنید به طبع در چند سال بعد فرزند دار می شوید درنتیجه شما مادر و پدری هستید که اختلاف سنیتان با کودکتان کم تر است در نتیجه او را بهتر درک می کنید و با انرژی بیشتری او را بزرگ خواهید کرد .

عواقب ازدواج در سن پایین

عواقب ازدواج در سن پایین نکته ای است که باید پیش از ازدواج به آن بیاندیشید . یکی از عواقب ازدواج در سن پایین که آسیب هایش به جامعه نیز بر می گردد این است که چون دختر و پسر کم سن و سال هستند درنتیجه تجربه زیادی برای تربیت فرزند نیز ندارند و این موجب می شود فرزندانی که وارد جامعه می شوند کم تجربه تر هستند و نیاز به آموزش های بیشتری در اجتماع هستند .

توصیه هایی برای ازدواج در سن پایین

توصیه هایی برای ازدواج در سن پایین نیاز به یادآوری هستند تا اگر شما هم جز افرادی هستید که قصد دارید در سن پایین ازدواج کنید آگاهانه عمل کنید .

برای آگاهی از توصیه هایی برای ازدواج در سن پایین بهترین راه این است که قبل از ازدواج از مشاوره قبل ازدواج و مشاوره خانواده و روانشناسی راهنمایی بگیرید تا به شما در درست انتخاب کردن همسرتان کمک کنند و به شما اطمینان دهند که این انتخاب از روی عقل و منطق با چاشنی عاطفه است نه صرفا از روی احساسات و عواطف در نتیجه راهنمایی های مشاوره ازدواج را جدی بگیرید تا انتخاب بهتری داشته باشید .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره روانشناسی و خانواده خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره آنلاین قبل از ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع : Is getting married young a good idea? - Quora

  • ۹۹/۱۰/۲۳
  • جللال میری

ازدواج در سن پایین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی