بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

سن مناسب برای دختران و پسران از نظر اسلام 

سن و سال مناسب برای ازدواج همیشه یه موضوع چالش برانگیز بوده. اهمیت این موضوع تا جایی هست که در دین اسلام هم به آن اشاره شده و ما به عنوان افراد مسلمان باید نظر دین اسلام درمورد سن ازدواج رو بدانیم. بر خلاف تصورات خیلی از افراد، دین اسلام هیچ سن خاصی رو برای ازدواج تعیین نکرده. تنها پیشنهاد کرده که افراد در سنین جوانی ازدواج کنند تا از گناه و آلودگی در امان بمونند. به طور کلی و بر اساس روایات میشه گفت که سن ازدواج از نظر اسلام، بعد از رسیدن به بلوغ است. همانطور که ازدواج ائمه بعد از رسیدن به سن بلوغ بوده است.

مفهوم سن بلوغ برای ازدواج در اسلام

همونطور که عنوان کردیم سن ازدواج از نظر اسلام، زمانیه که فرد به بلوغ رسیده باشه. اما منظور از بلوغ چیه؟

مثل بقیه موجودات زنده، انسان هم روند تغییر و رشد مداومی رو طی میکنه. این روند کلی طبیعی رو میشه به طور مشخص در قد، وزن، عادات، مهارتهای اجتماعی، اقتصادی و عاطفی مشاهده کرد. آیت الله خمینی (ره) بلوغ رو به این صورت تعریف کردند: بلوغ به معنای حضور قدرتمند ذهن و هوش در تعاملات شخص، توانایی شخص برای محافظت از داشته های خود و احتیاط در هزینه ها به روشی خردمندانه است. بلوغ برای دختران هم میتونه اینطور تعبیر بشه: توانایی اداره زندگی، پذیرش مسئولیت مادر بودن و تربیت فرزندان و همچنین رفتار اجتماعی مناسب. گاهی فردی ممکنه در سن 14 سالگی آمادگی پذیرش این مسئولیت ها رو داشته باشه اما یک زن 30 ساله از پس این مسئولیتها برنیاد.

لذا میشه اینطور استنباط کرد که ممکنه یه نفر به سن بلوغ رسیده باشه اما از نظر اسلام به عنوان یه فرد بالغ شناخته نشه. به همین دلیله که سن مناسب ازدواج از نظر اسلام برای هر فرد زمانیه که به بلوغ کامل رسیده باشه. برای مطالب بیشتر در مورد ویژگی های همسر خوب کلیک کنید.

 بهترین سن ازدواج برای دختران از نظر اسلام کدام است؟

میشه گفت که دختران جوان مثل میوه های روی درختان هستن. اگه این میوه ها به موقع چیده نشن، نور خورشید، باد و... آنها را از بین میبره. همانطوریکه زمان مناسبی برای برداشت میوه وجود داره، برای هر دختری هم یه سن مناسب برای ازدواج وجود داره. دخترانی هم که به سن بلوغ میرسن برای دوری از آسیب باید ازدواج کنن.

دختری که نمیتونه مسئولیت زندگی زناشویی رو به عهده بگیره مثل یه میوه خامه که تا موقع رسیدن باید روی شاخه درخت باقی بمونه. اما اگه به دنبال یه عدد مشخص برای ازدواج دختران هستین باید بگیم که در اسلام به طور مشخص به یه سن خاص اشاره نشده. اسلام سن بلوغ جسمی رو مشخص کرده اما سن بلوغ ذهنی رو مشخص نکرده. بلکه اختیار این موضوع رو به والدین و فرزندان واگذار کرده. پس به طور کلی میشه نتیجه گرفت که سن ازدواج از نظر اسلام زمانیه که فرد به بلوغ جسمی و روحی میرسه. برای خواندن مطلب ایده آل ترین فاصله سنی در ازدواج کلیک کنید.

زمان مناسب برای ازدواج

بهترین سن ازدواج برای پسران از نظر اسلام چه سنیه؟

بهترین سن ازدواج برای پسران از نظر اسلام سنیه که نه تنها فرد به بلوغ فکری و جسمی رسیده باشه، بلکه باید از نظر تعاملات اجتماعی تکامل پیدا کرده باشه. چون در زندگی مشترک این مرده که وظیفه مدیریت خانواده رو به عهده داره. تامین مایحتاج خانواده، مسکن، خوراک و... همه به عهده مرد است. پس فردی که توانایی رفع این نیازها رو نداشته باشه، فرد مناسبی برای ازدواج نیست. لطفا مقاله با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟ را مطالعه کنید.

بهترین سن ازدواج از نظر اسلام

اختلاف سن ازدواج در اسلام و موفقیت رابطه زن و شوهر

یکی از سوالاتی که معمولا درباره اسلام و سن ازدواج مطرح میشه؛ اینه که اختلاف سن ازدواج در اسلام باید چقدر باشه؟ چند تا عامل در تعیین اختلاف سنی مناسب تاثیر داره. اولا: سن بلوغ در دختران و پسران متفاوته و در اکثر موارد دختران زودتر به بلوغ جسمی میرسن. دوما: زنان زودتر تمایلات جنسیشون رو از دست میدن. به همین دلیل فاصله سنی بین 5 تا 6 سال مناسبه؛ به طوریکه مرد بزرگتر باشه. چون با این فاصله سنی، زنان زمانی به یائسگی میرسن که خواسته های جنسی مرد تا حدی فروکش کرده. از طرفی یه تعادلی در زندگی ایجاد میشه.

مثلا اگه مرد خیلی بزرگتر از همسرش باشه ممکنه بیشتر مثل یه پدر باهمسرش رفتار کنه تا یه همسر. همین موضوع میتونه باعث بی تفاوتی، عصبانیت و عدم تعادل در رابطه بشه؛ چون این دو نفر از نظر روحی و جسمی با همدیگه در تعادل نیستند. اگه مرد بزرگتر باشه، زن میتونه به او اعتماد کنه و مدیریت خانواده رو بهش محول کنه. از طرفی جذابیت و طراوت زن برای مرد حفظ میشه.

از آنجا که سیره معصومین برای الگو و برهان به حساب میاد. در تعیین بهترین سن ازدواج از نظر اسلام میتونیم به زندگی آن بزرگواران رجوع کنیم. چه بسا شرح حال معصومین هم نشون میده که به جز موارد معدودی مثل ازدواج پیامبر و حضرت خدیجه، ائمه و پیشوایان دین از همسرانشان بزرگتر بوده اند. شما میتوانید مقاله چالش های ازدواج با اختاف سنی زیاد را مطالعه کنید.

اختلاف سن ازدواج در اسلام، فاصله سنی مناسب برای ازدواج از نظر اسلام

حداقل سن ازدواج در اسلام

همونطوری که قبلا هم عنوان کردیم دین اسلام سن مشخصی رو برای ازدواج دختران و پسران در نظر نگرفته. اما تاکید اسلام بر این بوده که جوانان زودتر ازدواج کنند. چرا که ازدواج رو راهی برای دوری از گناه میدونه. لذا بالا بردن سن قانونی ازدواج در جامعه میتونه مانع ایجاد یه فضای سالم برای رفع گرایش های طبیعی جوانان بشه و آنها رو به سمت بی بند و باری سوق بده. اگه پسران اجازه تشکیل خانواده قبل از سن 18 یا 20 سالگی رو نداشته باشن یا اگه دختران به دلایل مشابه مجبور به مواجهه با فشارهای روحی و روانی شوند، پس آنها بسیار مستعد مشکلات اجتماعی و روانی میشن. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ازدواج در سن کم کلیک کنید.

بنابراین حداقل سن ازدواج در اسلام زمانیه که دختر و پسر بدونن از پس زندگی برمیان و به بلوغ فکری و جسمی لازم دست پیدا کردن. حال این سن ممکنه برای یه نفر 18 سالگی باشه اما برای کس دیگه 30 سالگی باشه. البته خانواده هم در تعیین این حداقل سن برای ازدواج نقش دارن.

سوالات متداول

سن مناسب ازدواج از نظر دین اسلام چه سنیه؟

دین اسلام هیچ سن خاصی رو برای ازدواج تعیین نکرده. تنها پیشنهاد کرده که افراد در سنین جوانی ازدواج کنند تا از گناه و آلودگی در امان بمونند.

بهترین سن ازدواج برای پسران از نظر اسلام چه سنیه؟

بهترین سن ازدواج برای پسران از نظر اسلام سنیه که نه تنها فرد به بلوغ فکری و جسمی رسیده باشه، بلکه باید از نظر تعاملات اجتماعی تکامل پیدا کرده باشه.

اختلاف سن ازدواج در اسلام باید چقدر باشه؟

چون سن بلوغ در دختران و پسران متفاوته و زنان زودتر تمایلات جنسیشون رو از دست میدن لذا به همین دلیل فاصله سنی بین 5 تا 6 سال مناسبه.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره از ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: سن ازدواج در اسلام

  • ۹۹/۰۹/۲۹
  • جللال میری

ازدواج در اسلام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی