بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

اهمیت ازدواج از دیدگاه اسلام

اهمیت ازدواج از دیدگاه اسلام در آیات قران  و احادیث  و روایات  روشن و مشخص است . اهمیت ازدواج از دیدگاه اسلام جنبه های گوناگون دارد . مهمترین آن ارضا غرایض جنسی در چارچوب خانه و خانواده است . مرد و زنی که در چارچوب خانواده به ارضا تمایلات جنسی میپردازد آرامش دارkد . محدودیت زمان ندارد . در دسترس بودن همسر امنیت روحی ببار می آورد . مردان و زنانی که خارج از چارچوب خانه  فعالیت جنسی دارند همیشه نگران ابتلا به بیماری های مقاربتی هستند . ارضا جنسی در خانه به خانواده دوام و بقا بیشتری میبخشد . عشق آفرین است . فرزندان احترام گذاشتن به افراد خانواده را می آموزند . اتحاد نسبی ببار می آورد . شادی و خوشگذرانی به خانواده محدود میشود . در خانواده ها پراکندگی کمتری دیده میشود .

اهمیت ازدواج از دیدگاه اسلام از نگاه دیگر ، به بقا نسل برمی گردد . بقا نسل با ازدواج هدفمند میشود . فرزندی که در خانواده بزرگ میشود بسیار متفاوت است با فرزندی که بی خانمان است . مرد و زنی که خانواده دارد راحت تر میپذیرد پدر و مادر شود تا یک فرد مجرد . اهمیت ازدواج از دیدگاه اسلام بر مبنای احترام و سلسله مراتب شکل میگیرد  . فرزندان درخانواده تواضع و فروتنی می آموزند . سپاسگزاری و تشکر کردن یاد میگیرند . زندگی جمعی را تجربه کرده و خود محور  نمیشوند . اهمیت ازدواج از دیدگاه اسلام تا حدودی درمشارکت مالی خودنمایی میکند  . افراد یک خانواده برای اقتصاد خانواده همفکری میکنند . به منافع جمعی می اندیشند . اهمیت ازدواج از دیدگاه اسلام با شکل دادن به خانواده سنگ بنای جامعه را محکم میکند . یک جامعه سالم در گرو داشتن خانواده های سالم است .

اهمیت ازدواج از دیدگاه اسلام و قران

اهمیت ازدواج از دیدگاه اسلام و قران را با استناد به آیات و روایات بررسی میکنیم . پیامبر اسلام میگوید : « هر کس ازدواج کند نیمی از دینش را بدست آورده پس در حفظ نیمه دیگر آن بکوشد » . این روایت اهمیت ازدواج از دیدگاه اسلام و قران را بخوبی بیان میکند . سوره روم آیه 21 اشاره دارد به آرامشی که برای مرد و زن در اثر ازدواج پدید می آید . اهمیت ازدواج از دیدگاه اسلام و قران را در آیه ای دیگر میبینیم  سوره فرقان آیه 54 « و اوست خداوندی که بشر را از آب آفرید  و میان آنها خویشی و پیوند آفرید وخدای تو بر هر چیزی تواناست » . خداوند ، عظمت و توانایی خود را با ایجاد پیوند میان انسانها به اثبات میرساند . این آیه بخوبی اهمیت ازدواج از دیدگاه اسلام و قران را بیان میکند .

ازدواج آنقدر در مکتب اسلام اهمیت دارد که مسلمان محدود به یک بار ازدواج نشده . یعنی اگر در ازدواج اول ناکام بود میتواند پس از طلاق دوباره ازدواج کند . البته طلاق را آخرین راه میداند . در آیه 19 سوره نسا  به مدارا با همسر تاکید  دارد . وقتی یک مساله اینقدر اهمیت دارد و طلاق بسیار نکوهیده است . بهتر است دقت کنیم . چشمها را قبل از ازدواج باز کنیم . با توانایی ها  و ناتوانی های خود به خوبی آشنا شویم . سطح تحمل و ظرفیت بردباری خود را بسنجیم  و برمبنای آن همسر خود را انتخاب کنیم . با مشاوره ازدواجخود را بهتر بشناسیم و با مشاوره خانواده و روانشناسی همسر مناسب انتخاب کنیم . همسری که بتواند با کاستی های ما کنار بیاید و توانایی های ما را بارور کند و بالعکس . ما بتوانیم از توانمندیهای همسرمان برای بهبود اوضاع زندگی خود و جامعه بهره ببریم .

ازدواج در اسلام

هدف و اهمیت ازدواج در اسلام

هدف و اهمیت ازدواج در اسلام بطور کلی با عشق خدا به آ فریده هایش معنا میشود . خدا آنقدر انسانها را دوست دارد که به فرشته هایش دستور داد بر انسان سجده کنند . حال ببینیم و بسنجیم وقتی ما انسانی را آزرده خاطر میکنیم چقدر خدایمان را ناراحت کرده ایم . شیطان فرشته مقرب خدا به خاطر تمرد وسجده نکردن بر انسان از درگاه خدا رانده شد . هدف و اهمیت ازدواج در اسلام با آرامش ، اطمینان و احساس امنیت در انسان معنا پیدا میکند . هدف واهمیت ازدواج در اسلام تامین نیازهای جنسی ، عاطفی ، اجتماعی  ، اقتصادی  و روانی انسانهاست . ازدواج در اسلام امر مقدسی است که نیازهای انسان در کمال مطلوب تامین میشود . آسیب هایی که به پیکر اجتماع وارد میشود از جانب کسانی است که به حریم خانواده احترام نمیگذارند .

یادمان باشد جامعه از من و شما و افکار و اندیشه ما شکل میگیرد . اگر امروز در جامعه نقص و آسیبی مشاهده میکنیم  درنگ کنیم . به خود بیاندیشیم . در خانواده به فرزندمان چه تعالیمی میدهیم ؟ به او می آموزیم که بدون توجه به افراد جامعه در پی منافع شخصی اش باشد ؟  به افراد خانواده تعلیم میدهیم انسانها اعضای یک پیکرند ؟ به آنها بخشیدن و بخشودن می آموزیم ؟  گذشت و ایثار ؟  زندگی مانند تالابی است که اگر در آن سنگ بیندازیم حلقه های ایجاد شده همه جا منتشر میشود . بیایید از خود و خانواده آغاز کنیم . در گلدان جامعه گل مهر بکاریم  و از دیدن گلها لذت ببریم . فرهنگ درست اندیشیدن را ترویج دهیم . قرار بگذاریم اگر قرار است در تمام جهان یک خانواده خوب باشد خانواده ما باشد . تا ثیر آن و ثمره این اندیشه را فرزندتان خواهد دید 

فلسفه  اهمیت ازدواج در اسلام

فلسفه اهمیت ازدواج در اسلام داشتن مدینه فاضله است . اتوپیایی که از زمان  قبل از افلاطون همه به دنبالش بودند . جامعه آرمانی بدور از بدی و فساد . فلسفه اهمیت ازدواج در اسلام جامعه سالمی است که در آن همه مهربان هستند . بدی نکوهیده و نیکی پسندیده است . اسلام به خوبی بر جایگاه خانواده در این تعالیم واقف و آگاه است . ساختن یک جامعه چند میلیاردی کاریست بس دشوار . اما اگر همین چند میلیارد در قالب خانواده به تعداد کمی محدود شود تعالیم بس ساده تر میشود . مدیریت یک خانواده همراه با فعالیتهای اجتماعی امکان پذیر است . این تعالیم بسیار نرم و به روش تیچ یعنی در حین زندگی انجام میشود . همه با هم در سایه عشق و امید همکاری و همراهی میکنند .

در یک خانواده اعضا حرفها و پندها را از یکدیگر راحتتر میپذیرند تا از یک غریبه . چون همدیگر را میشناسند . به هم اعتماد دارند . میدانند با هم منافع مشترک دارند . میدانند افراد خانواده ممکن است بدون در نظر گرفتن منافع شخصی در پی پویایی آنها باشند . افراد یک خانواده غمها و شادیهای مشترک دارند . به پیروزی های یکدیگر افتخار میکنند . هنگام گرفتاری کمک حال هم هستند . فلسفه اهمیت ازدواج در اسلام بسیار عمیق و گسترده است .

ممکن است به ظاهر ساده باشد اما در جامعه ای که ازدواج بیشتر شکل میگیرد نشان از سلامت جامعه دارد . در جامعه ای که طلاق بیشتر است نشانگر این واقعیت است که چرخ جامعه میلنگد . یا از نظر اخلاقی جامعه رشد نداشته . یا ازنظر اقتصادی آن جامعه پویا نبوده و یا از نظر فرهنگی فقیر است . به خاطر داشته باشیم در تمام این نقصها ما مقصریم . بیاندیشیم و بسازیم . از خودمان شروع کنیم . از سنگ بنای جامعه یعنی ازدواج .

ازدواج در اسلام

منبع: اهمیت ازدواج در اسلام

 

 

 

  • ۹۹/۰۹/۲۷
  • جللال میری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی