بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

حقوق زن در اسلام

حقوق زن در اسلام  تعریف شده و مشخص است . زن در مکتب اسلام از جایگاه والایی برخوردار است . تا جایی که سوره ای به نام نسا نازل شده  . در سوره های دیگر نیز از حقوق زن در اسلام و وظایف زن یاد شده است . حقوق زن در اسلام به دو گونه است . حقوقی که  زن ملزم به رعایت آنهاست و حقوقی که دیگران در قبال او ملزم به رعایت میشوند . از حقوق زن در اسلام ابتدا به عنوان مادر یاد شده . حرمت والدین از واجبات است . پیامبر اسلام میفرماید : « بهشت زیر پای مادران است » . ازدواج در اسلام مقدس است و قوانین مربوط به زنان بسیار ظریف بیان شده است . زن به عنوان مادر و همسر از احترام ویژه ای برخوردار است . حقوق زن در اسلام حتی پس از طللاق نیزمحفوظ است .

در آیه 241 سوره بقره آمده است « مردان زنانی را که طلاق دهند به متاعی بهره مند کنند این کار سزاوار مردم پرهیزگار است » . حقوق زن در اسلام حتی برای زمانی که با آنها زنا شویی نشده نیز تدوین شده است . در آیه 237 سوره بقره آمده  اگر با زنی ازدواج کردید ولی زناشویی نداشتید باید نیمی از مهریه  رابپردازید  . از آیه 225 تا آیه 241 سوره بقره به مسایل گوناگونی که هنگام طلاق مطرح میشود پرداخته شده است .  هنگام ظهور اسلام در عربستان به بانوان ارث تعلق نمیگرفت و دختران زنده به گور میشدند . اسلام به زنان عرب حرمت بخشید ،  برای آنها حق قایل شد و از حقوق آنها دفاع کرد . زن در اسلام با دخت پیامبر شناخته میشود . بانویی که مورد توجه پدر بود . مورد احترام بزرگ مرد تاریخ علی و فرزندانشان حسن و حسین .

حقوق زن در اسلام در مورد شوهر 

حقوق زن در اسلام در مورد شوهر اول تمکین از همسر میباشد . زنی که از همسر خود تمکین نکند ناشزه نام میگیرد . زن ناشزه نفقه ندارد . حسن خلق و حسن معاشرت از دیگر حقوق زن در اسلام در مورد شوهر میباشد . زن در معاشرت با دوستان ، اقوام و خانواده همسر باید حسن خلق داشته باشد . ماده 1103 قانون مدنی میگوید زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگرند . زن باید برای مرد آرامش به همراه داشته باشد . در سوره روم آیه 21 میخوانیم : واز آیات خداوندی است که از جنس خودتان جفتی  بیافرید تا در کنار او آرامش یابید . حقوق زن در اسلام در مورد شوهر میگوید زن باید به زناشویی تن بدهد . صاحب فرزند شده و در تربیت آنها معاضدت نماید . در ماده 1104 قانون مدنی میخوانیم : زوجین باید در تشدید مبانی خانواده وتربیت فرزندان به یکدیگر معاضدت نمایند .

اما حقوق زن در اسلام در مورد شوهر  فقط به صورت  مدون در کتب دینی یا حقوقی نیست . در مواردی زن با گذشت و ایثار ، با صبر و تحمل و مهربانی از خود فرشته ای میسازد . در مواردی که مرد بیمار است  .  بضاعت دادن نفقه را ندارد . یا نمیتواند در شان همسرش مسکن ، پیشخدمت و یا لوازم زندگی تهیه کند . زن با  مشاوره خانواده و روانشناسی به همسرش کمک میکند تا دوباره بال و پر بگشاید . مشاوره ازدواج فقط برای قبل از ازدواج نیست . ما در طول زندگی نیاز به مشورت داریم . در مواقعی انسان دچار احساسات شده و انسانی عمل میکند . این عمل خوبیست . اما حتی اعمال نیک اگر بجا و به موقع انجام نشوند باعث خلل در زندگی میشود . پس بهتر اینست با مشورت عمل نیک ما تبدیل به یک آسیب نشود .

و زندگی مشترک

حقوق زن در اسلام و غرب

حقوق زن در اسلام و غرب متفاوت است . در اسلام تمکین هست اما در غرب نیست . در اسلام مهریه هست ولی در غرب نیست . نفقه به این معنا و وسعت نیست مگر در اول ازدواج قید شده باشد . در آمریکا ممکن است سالهای سال باهم زندگی کنند و در عقد هم نباشند .  ممکن است حتی بچه هم داشته باشند در حالیکه مجرد هستند  . به این نوع زندگی در ایران ازدواج سپید میگویند .  در آمریکا اگر مردی بزور با زنش همبستر شود ، زن میتواند شکایت کند . زن میتواند از همسرش جدا زندگی کند . زندگی در آمریکا و غرب را میتوان  با ازدواج موقت در اسلام مقایسه کرد . نکته ای که ازدواج موقت را از ازدواج در غرب متمایز میکند مسایل مالی است . در صیغه زن از مرد ارث نمیبرد . در حالیکه در کشورهای غربی و آمریکا اینگونه نیست .

نقطه مشترک حقوق زن در اسلام و غرب در نوع تقسیم اموال هنگام طلاق است . در قباله های ازدواج جدید بندی هست که هنگام طلاق تمام اموال بدست آمده هنگام زندگی بین زن و مرد بطور مساوی تقسیم میشود . حقوق زن در اسلام و غرب بسیار متفاوت است . بطور مثال مهریه کمک بزرگی به زن میباشد . اگر زنی نخواهد آنرا از مرد بگیرد هنگام وفات که همسری برای حمایت مالی ندارد مهریه عندالمطالبه است . یعنی زن میتواند با گرفتن مهریه از ارث مرد به راحتی امرار معاش کند . پس زن حتی پس از وفات همسر نیز اگر به حق خود واقف باشد میتواند از حقوق خود بهره ببرد . مهریه و ارثی که از مرد به زن میرسد تا حدی پاسخگوی نیازهای زن بی سرپرست است . یاد آور میشوم مهریه زن به نرخ روز محاسبه میشود .

جایگاه و حقوق زن در اسلام

جایگاه و حقوق زن در اسلام تعریف شده و مشخص است . زن حرمت و احترام دارد . در قران نام زنان در کنار مردان یاد شده . در سوره احزاب آیه 35 به وضوح میتوان دید  . در قران کریم از زن به عنوان مادر قدر دانی شده . سوره احقاف ایه 15  : « ما به انسان توصیه کردیم که به پدر ومادر خود نیکی کند مادرش او را با ناراحتی حمل میکند و با ناراحتی بر زمین میگذارد » . و یا در دوران جاهلیت که عرب دختر  را مایه ننگ  میدانست  پیامبر از  دخترش به  نیکی و افتخار یاد میکند  . سوره ای در شان و مقام فاطمه نازل میشود .  سوره کوثر « ای  رسول ما به تو عطای بسیار بخشیدیم پس برای پروردگارت  نماز  بخوان و قربانی کن دشمن تو قطعا بریده نسل است »  .

جایگاه و حقوق زن در اسلام  از زنانی که از آنها در قران نام برده شده مشخص میشود .  فاطمه که در شان او سوره کوثر نازل شد . در پاسخ به مردانی که میگفتند پیامبر چون پسر ندارد بریده نسل است . دیگر حضرت مریم که تحت سرپرستی زکریا پرورش یافت . روزی او از غیب فراهم میشد .  آسیه زن شجاع که در مقابل فرعون ایستاد و از قدرت او نهراسید . و یوکابد مادر حضرت موسی که به فرمان خدا فرزندش را در نیل رها کرد .

و زندگی مشترک

حقوق زن در اسلام بر شوهر

حقوق زن در اسلام بر شوهر تبیین شده و مشخص است . حقوق زن در اسلام بر شوهر علاوه بر مهریه و نفقه ، اجرت المثل است . اجرت المثل شامل پولیست که زن در برابر شیر دادن به فرزندش میگیرد . و یا امور منزل که در قبال انجام آن از همسرش اجرت میگیرد . در قدیم داخل خانه حمام نبود و مرد بابت حمام رفتن به زن پول میداد . و یا پولی که برای آرایشگاه پرداخت میشد باقی مانده اش بر زن حلال بود .

به امید داشتن زندگی پر بار و زیبا همراه با مسالمت  برای همه .

 

  • ۹۹/۰۹/۲۷
  • جللال میری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی