بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

ازدواج سنتی بهتر است یا مدرن مسئله

ازدواج سنتی قدیمی ترین شیوه ازدواج بوده است . ازدواج به سبک سنتی تنها در جامعه ما مرسوم نبوده بلکه در بسیاری از جوامع دیگر رواج داشته است و تفاوت آن ها بر سر آداب و رسوم و شکل برگزاری مراسم ازدواج بوده است . ازدواج سنتی هنوز هم در جامعه ما رواج دارد و به عنوان معقول ترین و اصیل ترین شیوه ازدواج جایگاه ویژه خود را دارد . ازدواج به سبک سنتی در گذر زمان دستخوش تغییرات و تحریفات ویژه‌ شده است و از شکل اولیه خود بسیار فاصله گرفته است .

ازدواج به سبک سنتی در گذشته به این شکل بوده که اکثرا زوج ها تا روز ازدواج همدیگر را نمیدیدند اما امروزه ازدواج به سبک سنتی تغییرات مثبتی داشته است که در کنار حفظ چارچوب کلی آن زوج بتوانند فرصت آشنایی را پیدا کند . با این حال نیاز به حضور کارشناس مشاوره خانواده برای مشاوره قبل از ازدواج در ازدواج سنتی بسیار احساس میشود .

دوام ازدواج سنتی

دوام ازدواج سنتی به رعایت اصول و نکات خاصی بستگی دارد . مشاوره ازدواج در طول زندگی مشترک به شکل گیری ازدواج موفق و دوام ازدواج سنتی بسیار کمک خواهد کرد چرا که ممکن است در ازدواج به سبک سنتی فرصت آشنایی چندانی برای زوج وجود نداشته باشد و همین عدم آشنایی باعث اختلافات بزرگ و کوچک در زندگی مشترک شود . اما می توان با یادگیری مهارت زندگی و بهره بردن از علم روانشناسی ازدواج دوام ازدواج به سبک سنتی را تضمین کرد . هنوز هم با وجود تحولات فرهنگی و اجتماعی بزرگ ، گسترش و تنوع ارتباطات اجتماعی و مدرن شدن شکل ازدواج ، دوام ازدواج سنتی در بسیاری از موارد بیشتر از ازدواج های مدرن می باشد .

ویژگی های ازدواج سنتی

ویژگی های ازدواج سنتی

ویژگی های ازدواج سنتی باعث شده اند که اعتماد به این سبک ازدواج راحت تر باشد . یکی از ویژگی های ازدواج به سبک سنتی این است که میتوان در آن اطمینان داشت که نیت طرف مقابل تنها ازدواج است و برای یک رابطه موقت و سطحی اقدام نکرده است . از دیگر ویژگی های ازدواج به سبک سنتی این است که از همان مراحل ابتدایی خانواده ها حضور دارند و همه چیز تحت نظارت خانواده ها پیش خواهد رفت از این رو با مصلحت اندیشی خانواده ها و بهره مندی از تجربه های آن ها در این مسیر میتوان گفت که احتمال ناکامی در این نوع ازدواج به نسبت کمتر از ازدواج مدرن خواهد بود .

یعنی میتوان گفت یکی از نقاط عطف ازدواج به سبک سنتی حضور پررنگ خانواده ها در روند ازدواج است که باعث میشود رفتار های غیر معقول و اشتباه کمتری از زوج سر بزند و جریان ازدواج از مسیر درست خود خارج نشود .

تفاوت ازدواج سنتی و مدرن

تفاوت ازدواج سنتی و مدرن به مراحل قبل از شروع زندگی مشترک و شیوه آشنایی زن و مرد می گردد . میتوان گفت که عمده تفاوت ازدواج به سبک سنتی و مدرن در اینامر است که در ازدواج به سبک سنتی آشنایی زن و مرد به واسطه خانواده ها یا یک آشنای مشترک صورت می گیرد و پس از زمان کوتاهی این آشنایی در قالب نامزدی رسمیت پیدا می کند اما در ازدواج مدرن خود زن و مرد باعث آشنایی هستند و این آشنایی ممکن است در محیط کار ، تحصیل ، جمع دوستانه و یا حتی در فضای مجازی اتفاق بیفتد .

از دیگر موارد تفاوت ازدواج سنتی و مدرن این است بنا به عرف منطقه روند ازدواج سنتی معمولا سریع تر پیش میرود اما در ازدواج مدرن چون فشاری از طرف خانواده بر پسر و دختر نیست رسمی شدن رابطه و شروع زندگی مشترک ممکن است مدت ها طول بکشد .

تفاوت ازدواج سنتی و مدرن

فواید ازدواج سنتی

فواید ازدواج سنتی ، امروزه از دید جوانان پذیرفتنی نمی باشد و یا هرگز آن گونه که باید به آن ها آموزش داده نشده است . همین موضوع باعث شده است که دیدگاه جوانان امروزی به ازدواج به سبک سنتی بسیار منفی باشد و تصور آنان چیزی شبیه به ازدواج‌ های دهه های گذشته باشد که زوج روز ازدواج یکدیگر را ملاقات میکردند . می توان گفت که از فواید ازدواج سنتی این است که بسیار انعطاف پذیر است یعنی می تواند کاملا خود را با تحولات فرهنگی و دنیای مدرن امروزی تطبیق دهد یعنی می توان پس از جلسه معارفه یا مرحله اول خواستگاری به صورت سنتی ، اگر زوج با شرایط اولیه و کلی یکدیگر سازگار بودند مدتی را تحت رضایت و نظارت خانواده ها با یکدیگر در معاشرت و تعامل باشند تا شناخت کافی از یکدیگر کسب کنند و همینطور علاقه اولیه بین آن ها به وجود بیاید .

پس نیاز است که خانواده ها در این زمینه حمایت و همکاری لازم را از خود نشان دهند تا ازدواج به سبک سنتی ازدواجی بر پایه ریسک نباشد . نکته منفی که در مورد ازدواج سنتی در ذهن افراد وجود دارد این است که در ازدواج به سبک سنتی فرصتی برای شناخت طرف مقابل وجود ندارد و نمی توان فهمید آیا تناسب و تفاهم لازم را با طرف مقابل داریم یا خیر ، با اجرای فرهنگ درست ازدواج به سبک سنتی میتوان این مشکل را بر طرف کرد .

مشکلات ازدواج سنتی

مشکلات ازدواج سنتی بیشتر نشات گرفته از برخورد غیر اصولی و نادرست خانواده ها در مراحل ابتدایی ازدواج است . جوانان امروزی بیشترین مشکلی که با ازدواج به سبک سنتی دارند این است که نگران این موضوع هستند که ناشناخته وارد یک رابطه جدی و شروع زندگی مشترک شوند در حالی که هنوز شناخت کافی را از طرف مقابل ندارند و نمی توانند تشخیص دهند که آیا با او در تفاهم هستند یا خیر و همین طور علاقه اولیه لازم در آنها شکل نگرفته است .

از این رو اگر خانواده ها پیش از دوران نامزدی و زمانی که فقط خانواده‌ها در جریان هستند اجازه دهند که زوج با رعایت حد و مرزها با یکدیگر در تعامل و رفت و آمد باشند این مشکل تا حدود زیادی برطرف می شود . همچنین حداقل زمان لازم برای نامزدی شش ماه می باشد و خانواده‌ ها نباید اصرار کنند که عقد و عروسی در مدت زمان کوتاهی برگزار شود . به طور کلی اگر حمایت و همکاری خانواده ها وجود داشته باشد مشکلات ازدواج سنتی بسیار کمتر و کوچکتر از ازدواج های مدرن خواهند بود .

 

فواید ازدواج سنتی

سوالات متداول

  • ازدواج سنتی چیست؟ درواقع ازدواج سنتی ازدواجی مطابق با هنجارهای فرهنگی جامعه برای تشکیل یک واحد خانواده است. در این نوع ازدواج معمولا دو نفر به همدیگه معرفی میشن.
  • ازدواج سنتی چه معایبی داره؟ نداشتن شناخت کافی از همدیگه، انتظار برای پاسخ و نبودن عشق قبل از ازدواج از معایب این سبک ازدواج است.

 

  • ۹۹/۰۹/۱۸
  • جللال میری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی