بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

  • ۰
  • ۰

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های پسران در دوران نوجوانی سربازی است. مشمولان برای شرکت در این چالش بزرگ زندگی خود می‌بایست ابتدا برای اعزام خدمت باید به سامانه وظیفه عمومی رفته و دفترچه اعزام را دریافت کنند.

علاوه بر این مشمولان برای حضور در خدمت سربازی باید این دفترچه را به صورت کامل مطالعه و اطلاعات خواسته شده را در آن درج کنند. این دفترچه به علت قرار دادن اطلاعات کامل در خصوص شرایط خدمت، امریه، کسری خدمت و چنین مواردی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اما داستان در جای دیگری از اهمیت بیشتر برخوردار خواهد بود. چند ماه پس از پست کردن دفترچه سربازی مشمولان به خدمت اعزام می‌شوند؟ آیا بهترین زمان برای ارسال این دفترچه پرماجرا وجود دارد یا این تنها یک شایعه بی‌جا می‌باشد.

چگونه بهترین زمان پست دفترچه سربازی را تعیین کنیم؟

معمولا پس از اینکه دفترچه سربازی را پست می‌کنید، سازمان نظام وظیفه عمومی کشور با توجه به مقطع تحصیلی، تعداد درخواست‌ها، ظرفیت پادگان‌ها و غیره محاسباتی را انجام می‌دهد تا مکان و زمان اعزام به خدمت را تعیین کند که انجام این محاسبات چند ماه طول می‌کشد.

در شرایط عادی باید در نظر گرفت گذراندن دوره آموزشی در نیم فصل دوم سال بسیار سخت می‌باشد. بنابراین بهتر است مشمولین به این نکته توجه کنند و سربازی خود را به ماه‌های دیگر بیندازند. همچنین در سه سال اخیر و با توجه به شیوع و گستردگی کرونا بسیاری از سربازان علاقه دارند در شرایط بهتری اعزام شوند.

از طرف دیگر همین موضوع می‌تواند افرادی را که دفترچه سربازی خود را در موعد مقرر به سازمان نظام وظیفه نفرستاده‌اند جز غایبین خدمت شناخته شده و باید هزینه‌ای را به صورت سالانه به سازمان نظام وظیفه عمومی پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: معافیت کفالت مادر

دوره طلایی شرکت در بخش آموزشی

بنابراین می توان گفت دوره طلایی شرکت در بخش آموزشی خدمت سربازی ماه های فروردین و مهر می باشد. مشمولان برای بهره‌مندی از دوران طلایی خدمت سربازی باید دفترچه خود را در ماه‌های اسفند و شهریور به سازمان نظام وظیفه ارسال کنند تا بتوانند در دوران طلایی آموزشی سربازی خدمت نمایند.

از دلایل شناخته شدن این دو ماه از سال به عنوان دوران طلایی بخش آموزشی خدمت سربازی این است که در فروردین ماه به علت حجم بالای تعطیلات و در مهرماه به دلیل متعادل بودن آب و هوا شرایط برای خدمت بسیار مطلوب است.

یکی از نکات قابل توجه این است که شرایط برای اعزامی‌ های ماه‌ های تیر و دی بسیار نامطلوب است. اما یک نکته قابل توجه وجود دارد و آن اعزام شدن و گذراندن دوره آموزشی در ماه مبارک رمضان است.

به این دلیل که سربازان در این ماه روزه می‌گیرند وفعالیت بدنی زیادی طی روز ندارند. اما با تمامی این تفاسیر تعیین زمان دقیق اعزام به سربازی کاری مشکل است.

مراحل پست دفترچه سربازی

مشمولان پس از بررسی لازم برای شرکت در دوره طلایی آموزشی سربازی باید دفترچه در زمان مدنظر پست کنند.

برای پست کردن دفترچه اعزام به خدمت سربازی لازم است مراحل زیر را انجام دهید:

  1. دریافت دفترچه راهنمای خدمت سربازی
  2. مطالعه دقیق دفترچه راهنمای خدمت سربازی
  3. تهیه تمامی مدارک لازم و ارائه دادن آن‌ها به دفتر خدمات الکترونیک انتظامی یا همان پلیس+10
  4. برگ وضعیت خود را تکمیل کرده و کلیه مدارک مورد نیاز برای اعزام به خدمت را تهیه کنید.
  5. درخواست اعزام خدمت شما باید در سامانه وظیفه عمومی تایید وسپس تقسیم بندی نیرو صورت گیرد.
  6. در صورتی که شما برگ سبز را تکمیل کرده باشید، برای خدمت به سربازی عمومی آماده خواهید شد.
  7. در صورتی که شما برگ آبی را تکمیل کنید، آنگاه آماده خدمت در مراکز آموزشی نیروهای مسلح باشید.
  8. اما اگر برگ قرمز را تکمیل کرده و غیبت داشته‌اید، تاریخ اعزام شما باید مجدداً تعیین و اعلام ‌گردد.
  9. تمامی مدارک مورد نیاز را می‌بایست از طریق پست ارسال کنید.
  10. حتما در زمان مقرر در مراکز عمومی حضور پیدا کنید تا بتوانید به خدمت اعزام شوید.

نحوه تکمیل دفترچه نظام وظیفه

مشمولان خدمت سربازی پس از دریافت دفترچه نظام وظیفه خود باید تمامی اطلاعات درج شده را ثبت کنند. سپس این دفترچه را همراه با مدارک لازم به پلیس+10 تحویل دهند. به طور معمول در فرم شماره یک تمام مشخصات فردی با توجه به اطلاعاتی از شناسنامه و کارت ملی تکمیل خواهد شد.

در فرم بعدی سوابق تحصیلی و اطلاعات تحصیلی شما مورد نیاز است که برای تکمیل آن‌ ها باید مهر دانشگاه یا مدرسه آخرین سال تحصیلی خود را از محل تحصیل دریافت و برای تکمیل ارائه دهید.

همچنین باید به همراه آن‌ ها فرم واکسیناسیون مننژیت را نیز تکمیل کنند، برای این کار می‌ بایست به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و تمام مراحل واکسیناسیون خود را انجام دهید. با توجه به شیوع کرونا مشمولان خدمت باید برای شرکت در دوره آموزشی دو دوز واکسن کرونا خود را دریافت کرده باشند.

بیشتر بخوانید: کارت پایان خدمت سپاه

مدارک لازم برای اعزام به خدمت پس از ارسال دفترچه سربازی چیست؟

یکی از موضوعات مورد بحث در میان مشمولان پس از ارسال دفترچه به سازمان نظام وظیفه این است. کدام مدارک را باید به این سازمان ارائه دهیم؟ مشمولان باید یک هفته مانده به تاریخ اعزام با مراجعه به پلیس + 10 برگه سفید سربازی را دریافت نمایند. مراحلی که باید در میان پست دفترچه و تاریخ اعزام را انجام شود بررسی کردیم.

مدارک لازم برای معرفی به پادگان به شرح زیر می باشد:

  1. برگه مربوط به مراجعه مرکز آموزش
  2. برگه آماده به خدمت نظام وظیفه
  3. کپی از تمام صفحات شناسنامه
  4. کپی از دو روی کارت ملی
  5. کارت گروه خونی
  6. برگه واکسیناسیون
  7. شناسنامه همسر و فرزندان
  8. مدارک مربوط به بیماری‌هایی که احتمالا مشمول به آن‌ها مبتلا است.
  9. باز کردن حساب بانکی

نحوه محاسبه تاریخ اعزام به خدمت چگونه است؟

به طور کاملا دقیق نمی‌توان گفت تاریخ اعزام را پیش‌بینی کرد اما مشمولان می‌توانند با چند حساب سر انگشتی درباره مدرک تحصیلی و ماه تولد، تاریخ حدودی آن را حدس بزنند. به طور مثال اگر شما دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم باشید، در این صورت در 19 ماه تولد خود به خدمت اعزام خواهید شد.

اما اگر دیپلم شما در خرداد ماه سال تحصیلی صادر شده باشد در این صورت براساس شرایط زیر به خدمت سربازی اعزام خواهید شد:

  1. سه ماه اول سال=18 آبان
  2. سه ماه دوم سال = 18 آذر
  3. سه ماه سوم سال=18 دی
  4. سه ماه چهارم سال = 18 بهمن

اما اگر جز دانش آموزانی هستید که مدرک دیپلم خود را در شهریور دریافت کرده‌ اید، شما در تاریخ 17 اسفند ماه به خدمت سربازی اعزام خواهید شد.

در صورتی که دانش آموزی مدرک دیپلم خود را در دوره بزرگسالان یعنی در ماه‌ های آذر و یا دی دریافت کرده باشند در تاریخ 18 مهر به خدمت اعزام خواهند شد. در صورتی که مشمول دارای مدرک دیپلم، جز غایبن نیز باشد در 18 همان ماه به خدمت اعزام می‌ شود.

اگر افراد دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم باشند در ماه‌ های زوج به خدمت سربازی فرستاده خواهند شد. به طور کلی تمامی افراد با مدرک لیسانس و بالاتر در دومین روز از ماه‌ های زوج به خدمت اعزام خواهند شد و در آخر تمامی دارندگان مدرک فوق دیپلم به بالای گروه‌ های پزشکی در روز سوم ماه‌ های زوج سال به خدمت می‌ روند.شما می توانید برای اطلاع از تاثیر مدرک در سربازی با مشاوران آویژه تماس برقرار کنید.

پیش از دیر شدن برای تعیین وضعیت سربازی اقدام کنید

سربازی یکی از بزرگ ترین چالش‌ های زندگی برای پسران به حساب می‌ آید که در بیشتر موارد از رو به رو شدن با آن واهمه دارند اما چه خوب است پیش از درگیری با موضوعاتی مانند جریمه و…. در خصوص این باره اقدامات لازم اداری را انجام دهید.

سوالات متداول

آیا دوره طلایی برای پست کردن دفترچه سربازی وجود دارد؟

بله، همانطور که در مقاله بررسی شد زمان‌هایی هستند که برای شرکت در سربازی مناسب‌تر می‌باشند.

آیا اعزام شدن به خدمت سربازی بر اساس میزان تحصیلات است؟

بله، با مطالعه مقاله می‌توانید اطلاعات دقیقی در این خصوص به دست آورید.

مدارک لازم برای اعزام به خدمت چیست؟

این مدارک طی برگه‌ای که از سوی سازمان نظام وظیفه دریافت می کنید کاملا مشخص است اما ما بخشی از آن را بررسی کردیم.

  • ۰۳/۰۲/۱۰
  • جللال میری

خدمت سربازی

مرکز مشاوره آویژه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی