بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

بهترین روانشناس

مطالب علمی روانشناسی خانواده

در این وبلاگ مسائل ئ مشکلات روانی مطرح میشود

۵ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

حل اختلافات زناشویی

حل اختلافات زناشویی نسبت به نوع مشکل و البته عواملی نظیر فرهنگ طرفین، سن سطح تحصیلات و همچنین سطح اجتماعی دوطرف میتواند متفاوت باشد. گاهی حل اختلافات زناشویی باید بین خود زن و شوهر صورت بپذیرد. چون بهترین نوع حل و فصل کردن مسائل مربوط به زندگی مشترک به گونه ای است که موضوع مورد نظر تا حد امکان از فضای خصوصی زن و شوهر خارج نشود.

در صورتی که ابعاد و عمق اختلافات وسیع تر باشد بزرگترهای دو خانواده یعنی افراد موثر و باتجربه میتوانند برای مشکل گشایی و کمک به زوجین وارد عمل شوند. البته بزرگترها باید توجه داشته باشند که در این موقعیت ها از انصاف و تعادل خارج نشوند و کمک آنها تبدیل به خیانت در زندگی زوج نشود. در موارد پیچیده تر نیز عاقلانه ترین کار بهره بردن از مشاوره خانواده یا مشاوره زناشویی و زندگی مشترک میباشد که از پرکاربردترین زیرشاخه های علم روانشناسی هستند.

بهترین شیوه حل اختلافات زناشویی چیست؟

شیوه حل اختلافات زناشویی همانطور که ذکر شد بسیار متفاوت است. زمانی که زوجین برای حل مشکلات به وجود آمده در زندگی زناشویی مشاوره حضوری روانشناسی را انتخاب میکنند معمولا سریع تر و با کیفیت بالاتری به نتیجه دلخواه میرسند. این به خاطر این است که روانشناسی که در حوزه مشاوره خانواده فعالیت میکند به صورت روزمره با این مشکلات و البته در مورد موضوعات مختلف سر و کار دارد. او ممکن است مشکلی که برای اولین بار برای زن و شوهر به وجود آمده را برای چندین بار و برای افراد مختلف حل کرده باشد. بخاطر همین آگاهی یک روانشناس میتواند در انتخاب شیوه حل اختلافات زناشویی برای زوجین مختلف موفق تر باشد. معمولا روانشناسان از شیوه های زیر برای حل مشکلات زناشویی استفاده میکنند:

  • روانکاوی برای حل تعارضات فردی
  • از ابهام در آوردن شرایط زندگی افراد با پیدا کردن مشکل اصلی
  • تشخیص بیماری روانی احتمالی در زوجین

چگونگی حل اختلافات زناشویی

چگونگی حل اختلافات زناشویی توسط روانشناس به سبک و شیوه او در کار کردن بستگی دارد و هر مشاور ممکن است روش خود را برای حل مشکلات زناشویی داشته باشد. برای اینکه بیشتر با چگونگی حل اختلافات زناشویی توسط روانشناس آشنا شویم به این موارد دقت کنید:

  • برخی روانشناسان از تشکیل جلسه سه نفره و گفته شدن مشکلات زن و شوهر به صورت رو در رو استفاده میکنند.
  • برخی روانشناسان زن و مرد را به صورت جداگانه ویزیت میکند.
  • بعضی از روانشناسان که دیدگاه زیستی به مسائل دارند مراجعان خود را از زاویه پزشکی نیز مورد بررسی قرار میدهند و تاثیر بیماری ها و مشکلات روان تنی را در مرجعان خود مورد واکاوی قرار میدهند.

اختلافات

روانشناسی مشکلات زناشویی چه کمکی به زوجین میکند؟

روانشناسی مشکلات زناشویی علاوه بر حل مشکلات موجود بین زن و شوهر در پیشگیری از بروز تنش در رابطه نیز برای زنان و مردان برنامه های زیادی دارد. در اینجا به چند نکته برای پیشگیری از بروز اختلافات زناشویی اشاره میکنیم:

  • در روانشناسی مشکلات زناشویی دائم تاکید میشود که زوجین وقت مناسب را برای حرف زدن انتخاب کنند تا نتیجه دلخواه حاصل شود.
  • زوجین حتما باید اهمیت برطرف شدن نیاز جنسی و تاثیر آن بر کیفیت رابطه زناشویی را درک کنند.
  • رازداری از جمله مواردی است که در همه شیوه های روانشناسی زناشویی به عنوان تحکیم کننده رابطه از آن یاد میشود.

بهترین نکات برای مدیریت اختلافات در زندگی زناشویی کدام است ؟

مدیریت اختلافات در زندگی زناشویی بسته به نکاتی میباشد که زوجین ملزم به رعایت آنان هستند. برخی از اعمالی که در مدیریت اختلافات در زندگی زناشویی کارآمد هستند عبارتند از:

  • هیچ زوجی پیدا نمی شود که کاملا به هم شبیه باشند. زوجین باید تلاش کنند که بیشتر روی نقاط اشتراکشان تمرکز کنند تا نقاط اختلاف.
  • زن و مرد نباید در حضور جمع اختلافات خود را مطرح کنند. این کار معمولا عواقب خوبی را به دنبال ندارد.
  • برای مدیریت بهتر زندگی به زوجین اللخصوص زوجین کم تجربه تر پیشنهاد میشود که از مشاور کمک بگیرند.

اختلافات خانوادگی و طلاق چه ارتباطی باهم دارند؟

اختلافات خانوادگی و طلاق رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. شاید در نگاه اول اختلافات خانوادگی و طلاق از هم فاصله داشته باشند ولی حقیقت چیز دیگری است. به وجود آمدن اختلاف بین زن و مرد یک امر طبیعی است ولی زوجین حتما باید بدانند که نباید بخاطر آرام شدن شرایط در لحظه موضوعات بین خود و همسرشان حل نشده باقی بماند. وقتی اختلافات بین زن و شوهر نادیده گرفته میشود و آنها به اسم مدیریت زندگی دائم مشکلات را نادیده میگیرند، کم کم پای بی میلی به همسر، دروغ ، خیانت و خیلی از آسیب ها به زندگی زوجین باز میشود که زمینه را برای جدایی و طلاق فراهم میکند. اختلافات خانوادگی و طلاق و رابطه بین آنها را زوجینی بهتر درک میکنند که به دلیل عدم رعایت موارد ذکر شده متحمل آسیب های زیادی شده اند.

دیدگاه روانشناسی در مورد حل اختلافات زناشویی چیست؟

در زندگی مشترک زمان های زیادی وجود داره که دو طرف دچار اختلاف و دعوا میشوند البته بخشی از این دعواها طبیعی هست چرا که دو نفر که کاملا با هم‌ متفاوت هستند. وقتی در کنار هم قرار میگیرند اختلاف نظر هاشون طبیعیه و حتی از قدیم گفته میشد که دعوا نمک زندگی هست.
اما آنچه مهم است اینه که ما چگونه دعوا و اختلاف را مدیریت کنیم تا به اصل رابطه آسیب نزند.
پس به جای اینکه به دنبال این باشید که در زندگیتون اختلاف وجود نداشته باشد که از محالات هست به دنبال این باشید که چگونه اختلافات رو حل کنید.

  • گام های اول و دوم در اختلافات زناشویی  کسب تفکر منطقی و همدلی برای ایجاد گفتگوی مناسب است.

در این مطلب میخواهیم به یک نکته اساسی که در حل اختلافات زناشویی مهم هست اشاره کنیم که متاسفانه عدم توجه به اون خیلی مشکلات را ایجاد خواهد کرد و باید حتما ان را رعایت کنیم. وقتی یک زن و مرد دچار اختلاف نظر میشوند یه رابطه ساده دو طرفه وجود داره که در اون نهایتا دو فرد وجود دارند که اختلاف نظر دارند و خیلی ساده با گفتگو میشه به حل اون پرداخت و حرفهای هم رو شنید و حتی اظهارنظر هم کرد و انرژیشون بر روی هم متمرکز میشود.

اما متاسفانه بسیاری از زوجین در هنگام مواجهه با اختلاف با همسرشون بلافاصله پای دیگران را وسط میکشند چه با این نیت که همسرشون رو محکوم کنند و چه با این نیت که از همسرشون حتی دفاع کنند.
مثلا یک خانم از مردش به خاطر رفتار نامناسب مادر ایشون شکایت میکنه و میگه ایشون فلان حرف رو بهم زده و اون آقا یا به مادرخانم زنگ میزنه که چرا دخترتون پشت سر مادر من داره حرف میزنه تا بخواد خانمش رو محکوم کنه یا به مادر خودش زنگ میزنه که چرا این کار رو با خانمم کردید و بخواد از خانمش دفاع کنه.
در بیشتر این موارد شما مشاهده خواهید کرد که بعد از این رفتار زندگی شما دچار مشکلات زیادی میشود وحتی اصل مساله فراموش میشود و حتی گاها تا مرز جدایی پیش میرود.

دلیل این اتفاقات این هست که با حضور افراد خواه از خانواده خودمان یا همسرمان اون رابطه ساده زن و شوهری که داشتیم دچار پیچیدگی میشود.

چرا که اگر در اون رابطه قبل فقط دو نفر بودند که با هم حرف میزدند و از خودشون دفاع میکردند حالا باید حرفهای یک یا چند نفر دیگه رو هم بشنوند و از خودشون دفاع کنند و این باعث میشود انرژی که صرف فقط همسرشون میشد را تقسیم کنند از طرفی با حضور افراد دیگر در این اختلاف هم زن و هم مرد سعی میکنند با اون فردی که وارد این رابطه شده برای دفاع از خودشون و برای مقابله با همسرش ائتلاف کنند و این خود باعث برهم خوردن تعادل در رابطه میشود.

از طرفی شخصی که وارد این رابطه شده نه آنچنان که باید زن و شوهر رو درک میکنه و هم نمیتونه بی طرفی خودش رو داشته باشه

چرا که بالاخره به یکی از زن و مرد وابستگی نسبی داره و درسته که در ابتدا ممکنه جوری رفتار کنه که بخواد بی طرف باشه ولی در ادامه حتما طرفداری خواهد کرد.

پس آنچه که ما میخواهیم بگوییم این است که تا آنجایی که امکان دارد ابتدا اختلافات را با گفتگو با یکدیگر حل کنیم و نگذاریم احساسات اولیه اختلاف ما را چنان هیجانی بکنه و باعث بشه خودمان زمینه دخالت دیگران را فراهم کنیم چراکه به قول قدیمی ها گرهی را که با دست باز میشه با دندان باز نمیکنند.
البته اگر دیدیم اختلاف خیلی شدیدتر داره میشه و دو نفر نمی توانند به نتیجه واحدی در حل اون برسند حتما با افرادی که صلاحیت مشاوره و گفتگو کردن دارند که این افراد میتوانند یک مشاوره متبحر و یا فردی فرهیخته از خانواده دوطرف باشند مساله رو مطرح کنیم.
پس گام سوم در اختلافات زناشویی پس از گامهای اول و دوم که تفکر منطقی و همدلی بود، جلوگیری از پیچیده شدن مساله باعدم ایجاد دخالت دیگران هست.

 زناشویی

سوالات متداول

آیا دخالت در زندگی زوجین توسط والدین مفید است؟

اگر کنترل زندگی را از دست زن و مرد  خارج کند و آنها تصمیم گیرنده های اصلی برای زندگی نباشد بسیار مضر است.

طلاق عاطفی یعنی چه؟

 طلاق عاطفی یعنی زن و شوهر به صورت قانونی و ظاهرا در زندگی مشترک به سر میبرند ولی به لحاظ عاطفی کششی به هم ندارند.

سه مورد از آسیب های خطرناک زندگی زناشویی چیست؟

خیانت ، تحقیر کردن یکدیگر، دوری زن و مرد از لحاظ عاطفی

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید. منبع: (3 Ways to Resolve Conflict in Marriage )

https://www.borna.news/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B1%D9%BE%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%A7%DA%98-162/1325234-%D9%88%D8%B8%DB%8C%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%DA%86%D9%82%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

  • جللال میری
  • ۰
  • ۰

آداب زندگی زناشویی را میتوان مجموعه ای از احساسات ، کنش و واکنش ها ، برخورد ها و رفتار ها دانست . آداب زندگی زناشویی گستره بزرگی از نکات ریز و درشت اخلاقی است و نمیتوان آن را به سادگی و در چند ستر بیان کرد چرا که آداب زندگی زناشویی در هر مرحله تفاوت هایی با مرحله دیگر دارد . بهترین مشاوره خانواده می تواند به شما در زمینه فراگیری آداب زناشویی و مهارت های زندگی مشترک کمک نماید.

از آنجا که از زمان عقد به بعد پسر و دختر رسما زن و شوهر شناخته میشوند پس میتوان گفت آداب زندگی زناشویی میتواند به چند مرحله تقسیم شود .

  • آداب زندگی زناشویی در دوران عقد .
  • آداب زندگی زناشویی در اوایل شروع زندگی مشترک
  • آداب زندگی زناشویی در ادامه زندگی مشترک .

اما چون در اینجا هدف بیان نکاتی در مورد آداب زندگی زناشویی پس از شروع زندگی مشترک است از بحث درمورد دوران عقد پرهیز خواهیم کرد . اما چه کسی قرار است این باید ها و نباید های آداب زندگی زناشویی را برای ما تعیین کند ؟ آیا این نکات واقعا میتواند زندگی مشترک ما را به سمت تعالی سوق دهد ؟ و پرسشی بزرگ تر . . .آیا آداب زندگی زناشویی تشریح شده در این مطلب در مورد تمام زوجین صدق میکند و میتوان آن را به هر رابطه زناشویی تعمیم داد ؟ احتمالا این ها سوالاتی هستند که شمای خواننده با خود مرور خواهید کرد . در جواب باید گفت که قرار نیست هیچ کلمه ای گفته شود که از نظر روانشناسی قابل قبول نباشد . مطالبی که با شرکت در جلسات مشاوره خانواده و زندگی مشترک با کمی پس و پیش آنها را خواهید شنید .

آداب زندگی زناشویی در خانواده,آداب زندگی زناشویی برای مردان,

بهبود کیفیت زندگی زناشویی

با اندکی تامل به این نتیجه خواهید رسید هدف از ارائه این مطالب چیزی به غیر از کمک به بهبود کیفیت زندگی زناشویی شما نیست و آنقدر به زبان ساده بیان میشوند که خواننده  بتواند به راحتی درک و تحلیل کند و آن را با واقعیت زندگی خود تطبیق دهد پس جای نگرانی باقی نمی ماند . اما در جواب سوال آخر ، باید صادقانه اقرار کرد که هیچ فرد ،  هیچ زوج و هیچ زندگی مشترکی صد در صد مشابه دیگری نیست و به طبع نمیتوان گفت که مشکلات ، نوع اختلافات و مسائل پیش آمده در یک رابطه شبیه به دیگری است پس راه حل ثابتی را نمیتوان ارائه داد که در چندین زندگی مشترک نتیجه ثابتی را از خود نشان دهد . آداب زندگی زناشوی نیز به همین منوال است .

چرا که حتی در مورد یک مشکل خاص مانند شکاک بودن ، چون نوع رابطه زوجین با هم فرق دارد پس نحوه برخورد با این مسئله هم متفاوت است . اما در اینجا سعی شده از نکات پایه ای حرف به میان آورده شود که رمزهای صندوقچه خوشبختی است و به آداب زندگی زناشویی کمک میکند . مطمئن باشید همه شما در گوشه ای از خانه خود صندوقچه خوشبختی را دارید . هیچ کس از آن محروم نیست اما چیزی که لازم است کلید آن است . پس در کنار هم سعی میکنیم قدم به قدم با کمک رمز ها ، کلید خوشبختی و آداب زندگی زناشویی و خود را پیدا کنیم  .

آداب زندگی زناشویی موفق

آداب زندگی زناشویی موفق آنقدر گسترده و دارای نکات ریز است که با وجود کتاب های بسیاری که در این زمینه تالیف شده باز هم نمیتوان ادعا کرد هرآنچه که لازم است به رشته تحریر درآمده است . در این بخش سعی بر آن است که حداقل مواردی که در آداب زندگی زناشویی موفق عمومیت و اهمیت بیشتری را دارند به زبانی ساده بیان کنیم . اما بهترین راهکار برای کسب مهارت های لازم  زندگی مشترک این است که با مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی از هر اختلال نامطلوبی در روند زندگی خود پیش گیری کنیم و یا حداقل با شرکت در جلسات مشاوره زناشویی بهترین و کارآمد ترین راه حل را برای حل مشکلات خود انتخاب کنیم .

برخی از آداب زندگی زناشویی موفق بین زن و مرد مشترک است و هردو طرف باید در جهت رعایت آن احساس مسئولیت کنند و برخی دیگر از آداب زندگی زناشویی موفق به طور خاص به زن یا مرد مرتبط میشود . به طور کل به آن دسته از برخورد ها ، واکنش ها ، انتظارات ، رفتار ها و حتی قسمتی از زبان بدن که در یک رابطه زناشویی باید رعایت شود تا به کیفیت مطلوبی از رابطه زناشویی برسیم آداب زندگی زناشویی موفق گفته میشود . رفتار هایی مانند احترام متقابل ، درک متقابل ، پذیرش مسئولیت های زندگی مشترک و تعهد به تاهل در آداب زندگی زناشویی موفق بسیار اهمیت دارد . اولویت قرار دادن خانه و خانواده و بسیاری از موارد دیگر از آن دسته از اصولی است که بین زن و مرد مشترک است و جزء ارکان آداب زندگی زناشویی موفق میباشند .

آداب زندگی زناشویی برای زنان,آداب زندگی زناشویی,

مفهوم و چیستی زندگی مشترک

قبل از هر چیزی باید برای ما مفهوم و چیستی زندگی مشترک روشن شود . بسیاری از ما شاید سالها باشد قدم در زندگی مشترک گذاشته ایم اما هنوز الفبای آن را یاد نگرفته و با نگاه و فکری بسته در آن قدم برمیداریم . شاید هنوز سقفی باشد و ما زیر آن به اسم خانواده در کنار هم باشیم . شاید هیچ گاه صدای جر و بحث ما و دعواهایمان همسایه ها را کنج کاو نکرده باشد . . . اما آیا هنوز در زندگیمان هیجان مثبتی وجود دارد ؟ هنوز هم تلاش میکنیم که در چشم همسر خود ایده آل باشیم ؟

هنوز دور شدن از هم به مدت چند روز مارا کلافه میکند ؟ هنوز هم با شوق در رابطه با چیزی با هم صحبت میکنیم ؟ بله شاید به ظاهر زندگی ما آرام و عادی باشد اما نباید فراموش کنیم که همین ریتم یکنواخت و روزمره شدن زندگی و همین عادی شدن ها خود به دلیل شکاف احساسی است که بین ما و همسرمان افتاده . گاهی شاید یک اختلاف کوچک نشان دهنده این باشد که زندگی ما هنوز نبض دارد . هنوز چیزی در آن پیدا میشود که ما را مجبور به واکنش نسب به هم میکند . اینجا شناخت آداب زندگی زناشویی موفق ضرورت میابد . پس طلاق عاطفی را آرامش زندگی تلقی نکنید . اینجا است که آداب زندگی زناشویی موفق به کمک شما می آید و زندگیتان را بار دیگر احیا میکند . گاهی به زندگی خود یک نیشگون بزنید ببینید زنده است یا نه .

آداب زندگی زناشویی در خانواده

آداب زندگی زناشویی در خانواده را شاید باید به عنوان یک کتاب حیاتی در دبیرستان یا دانشگاه به ما آموزش میدادند . شاید اگر به آداب زندگی زناشویی در خانواده به قدر جبر و احتمال و زندگی آغازیان اهمیت داده میشد اکنون شاهد آمار سر سام آور طلاق و داستان های ناامید کننده از خیانت ها و جدایی ها نبودیم . اما اکنون وقت آن رسیده در قالب انسان های متمدن نگاهی کارشناسانه تر و عمیق تر به حقیقت زندگی مشترک خود داشته باشیم . آداب زندگی زناشویی در خانواده امر ضروری است .

معنی گوش دادن

آیا تا به حال به همسر خود گوش داده اید ؟ حتما میگویید مسلماً ما هر روز این کار میکنیم ! اما آیا معنی گوش دادن را برای خود توضیح داده اید ؟ اشتباه نکنید هنگامی که پیش روی همسر خود هستید و او در حال صحبت است اگر در ذهن خود مشغول مرور حرف هایی هستید که قرار است در پاسخ به او بگویید . اگر در حال تلاش برای خواندن ذهن او هستید . اگر میخواهید منظور پنهان شده در پس کلام او را پیدا کنید و توجهی به وضوح حرف های او ندارید اگر فقط میخواهید  هدف او از این مکالمه را بفهمید تا در مقابل هدف او واکنش مناسب نشان دهید اگر برای جر و بحث فقط گوش میدهید اگر فقط به قسمت هایی از حرف های همسرتان که دلخواه شماست گوش میدهید یا فقط منتظرید که حرف هایش تمام شود که دلسوزی و نصیحت بکنید ....

باید بدانید که در واقع شما اصلا به او گوش نداده اید و آداب زندگی زناشویی در خانواده را رعایت نکرده اید . چرا که گوش دادن زمانی معنا پیدا میکند که هدف شما درک کردن و لذت از هم کلامی و در نهایت کمک کردن باشد . ریشه بسیاری از مشکلات زناشویی عدم گوش دادن صحیح است . اگر قرار باشد که به همسر خود آنگونه که باید گوش ندهید هرگز نمیتوانید منظور واقعی و نیاز همسرتان را بفهمید و این امر به مرور باعث میشود همسرتان رغبتش را برای حرف زدن باشما از دست بدهد و باعث دور تر شدن هرچه بیشتر شما از هم و بروز مشکلات حاد تر میشود . در نتیجه یادگیری آداب زندگی زناشویی در خانواده مهم است .

آداب زندگی زناشویی برای مردان, آداب زندگی زناشویی برای زنان,

همسرتان روی چه چیزهایی حساس است ؟

پس اولین قدمی که برای بهبود رابطه و آداب زندگی زناشویی خود نیاز است که بردارید یاد گرفتن گوش دادن است . چرا که انسان ها بیشتر از هرچیزی با کلام ارتباط برقرار میکنند و اگر راه بر کلام بسته شود بی راهه هایی خود را نشان میدهند که فقط شما را سردرگم میکنند . اکنون وقت آن رسیده که راه نفوذی خود را پیدا کنید . سعی کنید قطعات پازل را کنار هم بچینید ، همسرتان روی چه چیزهایی حساس است ؟ چه چیزهایی او را عصبانی میکند ؟ چه چیزهایی باعث میشود او نرمش بیشتری نشان دهد ؟ نقطه ضعف و نقطه قوت او چه چیز هایی هستند ؟ چه چیزی او و عواطف او را تحت تاثیر قرار میدهد ؟ و . . .

حال که پازل شخصیتی همسرتان را کامل کردید وقت آن رسیده که راه نفوذ به قلب و ذهن همرستان را پیدا کنید . اشتباه نکنید قرار نیست شما همسرتان را فریب دهید شما فقط قرار است با شناخت ابعاد مختلف شخصیتی او بهترین راه را برای بیان نیازها ،عواطف و خواسته های خود پیدا کنید . راهی که در کوتاه ترین زمان و در کمال مسالمت شما را به هدف برساند .یادگیری آداب زندگی زناشویی در خانواده اینجا راهگشاست.

چشمتان را باز کنید !

میدانید شما کی و کجا نه تنها همسرتان بلکه خودتان را نیز زیر سوال میبرید ؟ زمانی که شریک زندگی خود را با خمیر مجسمه اشتباه میگیرد درست همان جا است که دارید همه چیز را خراب میکنید . چشمتان را باز کنید ! مقابل شما کسی است که شما او را یک روز برای تمام عمر انتخاب کرده اید کسی که شاید سختی های بسیاری را تحمل کردید که زندگی مشترک را با او تجربه کنید کسی که قرار است پدر یا مادر فرزندانتان باشد ! پس اگر او دوست دار خانواده است و مشکل اخلاقی حادی ندارد و فرد ناهنجاری در جامعه نیست .

دست بردارید از تلاش های نافرجام که او را صد در صد شبیه چیزی که میخواهید بکنید . این نکته مهمی در آداب زندگی زناشویی در خانواده است .همسر شما دارای کاراکتر منحصر به فرد خود است که از نحوه لباس پوشیدن تا آداب معاشرت و سرگرمی های مورد علاقه و چیز های دیگر را شامل میشود . اگر او را آنگونه که هست دوست نداشته باشید هم هستی او را زیر سوال برده اید هم انتخاب خود را . پس اگر همسرتان فردی نرمال است او را همانطور که هست بپذیرید .

آداب زندگی زناشویی,آداب زندگی زناشویی موفق,

همسرتان را نادیده نگیرید

خانم x ، آقای y . . . منصف باشید . . . نسبت به همرستان منصف باشید . خانم خانه منصف باشید همسرتان تمام طول روز برای رفاه شما در تکاپو است پس او را از نظر مالی مقایسه نکنید . منصف باشید که او مدت ها است با دوستانش به فوتبال نرفته تا وقت آزادش را کنار شما باشد . منصف باشید که با تمام خستگی های محل کار با فرزندتان بازی میکند و در کنار شما وقت میگذراند . آقای خانه منصف باشید که همسرتان تمام تلاشش را میکند که فرزندتان را به بهترین نحو تربیت کند . که با تمام خستگی اش از مسئولیت های ریز و درشت خانه با لبخند از شما استقبال و پذیرایی میکند. که با اینکه وظیفه ای ندارد پا به پای شما برای پیشرفت مالی زندگیتان تلاش میکند . بله تلاش های همسرتان را نادیده نگیرید بی ارزش نشمارید .

این ها داشته هایی هستند که اگه جزء نداشته ها شوند تازه به ارزش آنها پی میبرید . شناخت آداب زندگی زناشویی در خانواده دشوار نیست . مورد بعد این است که هرگز نباید شریک زندگی خود را با دیگری مقایسه کنید . شما هرگز در زندگی دیگران زندگی نکرده اید و فقط ظاهر آن را دیده اید . مشخص است که قرار نیست آدم ها در زندگی زناشویی همانی باشند که در برخورد با شما به عنوان یک دوست یا همکار هستند پس دست از مقایسه همسر خود با دیگران بردارید این کار باعث میشود او سرخورده و بی اعتماد به نفس شود . همچین روز به روز در چشم شما کمتر از ایده آل هیتان فاصله بگیرد .  پس دست از مقایسه بردارید و باور کنید که هیچ کس با ارزش تر از همسرتان نیست . شما حتما باید به آداب زندگی زناشویی در خانواده اهمیت دهید .

آداب زندگی زناشویی در خانواده,آداب زندگی زناشویی برای مردان,

آداب زندگی زناشویی برای مردان

آداب زندگی زناشویی برای مردان دارای بعد های قوی تر و ملموس تری است . اولین سوالی که شما در جایگاه یک مرد در زندگی مشترک باید از خود بپرسید این است که زن ها از مردان چه میخواهند ؟ بله همین سوال به ظاهر ساده خود نیمی از آنچه که باید بدانید است . پاسخ ساده و شفاف است پس به دنبال چیز عجیبی نباشید . یک زن چیزی جز توجه ، درک شدن ، حمایت واحساس امنیت نمیخواهد . یکی ازآداب زندگی زناشویی برای مردان توجه به همسر خود است . سعی کنید تغییرات او را ببینید . اگر در ظاهر خود تغییری ایجاد میکند ، اگر چیدمان خانه را عوض میکند ، اگر غذای جدیدی را سر میز میبینید یا اگر حس میکنید امروز شاد تر از دیروز است و هرچیز دیگری که نشان دهنده یک تغییر باشد آن را دنبال کنید و بی توجه از کنار آن نگذرید .

اجازه دهید همسرتان بفهمد که هنوز نگاه شما متوجه تغییرات میشود این کار باعث میشود او برای تنوع در زندگی بیشتر تلاش کند و سرخوش از این باشد که اگر تلاشی میکند کسی هست که آن را بفهمد . در مورد درک شدن باید بدانید که زنان مخلوقاتی بسیار ظریف و حساس هستند پس حساسیت های آن ها را نسبت به امور بپذیرید . از آداب زندگی زناشویی برای مردان این میتواند باشد که اگرهمسر شما به ظاهرش بیش از حد حساس است به او بگویید در همه حال برای شما زیبا و جذاب است . اگر با دیدن یک فیلم غمگین اشک میریزد به او نگویید مثل بچه ها رفتار نکن این فقط فیلم است بلکه بگویید عزیزم من هم تحت تاثیر قرار گرفتم اما دوست ندارم بخاطر یک فیلم اشک بریزی . . . همین که بپذیرید دریچه نگاه زنان بسیار لطیف تر و ریز بین تر است خود باعث درک بیشتر شما میشود .

احساس امنیت

از آداب زندگی زناشویی برای مردان حمایت است . حمایت واژه ایست که همه انسان ها از داشتن آن لذت میبرند و زن ها در این مورد بسیار بیشتر از مردان احساس نیاز میکنند . به همسرتان بفهمانید میتواند روی شما حساب کند . اینکه اگر بخواهد کار مثبتی را انجام دهد هرچه که باشد حمایت شما را دارد . اینکه در مقابل دیگران تا جایی که حق با او باشد از او حمایت میکنید . باور کنید حمایت از زنان موجوداتی قدرتمند و سازنده میسازد . . . و اما احساس امنیت ، هرگز خود را در مقابل مشکلات ضعیف نشان ندهید و اجازه ندهید که ترس بر شما غلبه کند . همسر شما باید در کنارتان احساس امنیت کند او باید دلگرم به شجاعت و تدبر شما باشد .

یکی ازآداب زندگی زناشویی برای مردان این است که در نگاه همسرتان یک کوه استوار باشید نه یک سنگ لغزنده . این به این معنا نیست که یک تنه تمام مشکلات را به دوش بکشید و با ناملایمات بجنگید بلکه به این معنا است که در سختی ها به همسرتان بگوید که هر اتفاقی بیفتد باهم درستش خواهید کرد و اجازه نمیدهید که چیزی خوشبختیتان را تهدید کند . آداب زندگی زناشویی برای مردان به همین نکات ختم نمیشود اما این چهار اصل از شما در نگاه همسرتان یک مرد ایده آل خواهد ساخت .

آداب زندگی زناشویی برای زنان

آداب زندگی زناشویی برای زنان قواعد لطیف تری دارد و شما هم در جایگاه یک زن در زندگی مشترک باید بتوانید به این سوال پاسخ دهید که مردان از زنان چه میخواهند ؟ پاسخ این سوال هم چیزی جز توجه ، درک شدن  ، ایمان و اعتماد و آرامش نیست . مشکل این جا است که زنان فکر میکنند مردان به توجه و درک شدن نیاز ندارند . . . باور کنید این موجودات به ظاهر زمخت و قوی گاهی بسیار حساس تر از زنان میشوند. از آداب زندگی زناشویی برای زنان همینکه شما هم سعی کنید خستگی ها و دغدغه های او را درک کنید .

به گرفتاری های فکری او توجه کنید و به او بگویید که درکش میکنید اگر تا به حال نتوانسته فلان خواسته فرزندتان را براورده کند یا متوجه اید که چند وقت است شرایط کاری اش رو به راه نیست و او را کلافه کرده است . . . چیزی که یک مرد را میتواند شکست دهد این است که او را باور نداشته باشیم . اگر همسرتان دارد یک وضعیت سخت را سامان دهی میکند . اگر یک فعالیت شغلی جدید را شروع کرده است . اگر میخواهد تغییر مثبتی را در خود ایجاد کند . حتی با نگاهتان به او بفهمانید که به او ایمان دارید و او حتما موفق خواهد شد و این آداب زندگی زناشویی برای زنان است . به او بگویید که تو از پسش برخواهی آمد . همسر شما نیاز دار بفهمد که به او اعتماد دارید . باور و اعتماد شما از او در مقابل مشکلات یک غول شکست ناپذیر خواهد ساخت .

 آداب زندگی زناشویی موفق,آداب زندگی زناشویی در خانواده,

غایت زندگی

اما آرامش . . . نهایت تمام جدال ها برای رسیدن به این واژه پنج حرفی است  و خداوند تورا خلق کرده منشا آرامش باشی که با وسعت بی انتهای قلبت ، با محبت بی بدیلت ، با اعجاز کلام و نگاهت و با بکارت روح بزرگت منبع آرامش خانه ات باشی . . . مرد ها تشنه ی آرامش خانه اند پس آرامش را به آنها هدیه دهید تا همه ی خوبی ها را از همسرتان طلب کنید . باید توجه کنید که نکات گفته شده پخش کوچکی از آداب زندگی  زناشویی است چرا که برای تمام آن چندین کتاب هم کفایت نمیکند .

اما سعی بر آن بود نکاتی گفته شود که کارآمد و مهم هستند و نیاز است که برای کسب آداب زندگی زناشویی و مهارت زندگی مشترک با مطالعات بیشتر در این زمینه  و مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی و همچنین صحبت با مشاور خانواده و دریافت مشاوره زناشویی به علم کافی در مورد آداب زندگی زناشویی و مهارت های زندگی مشترک دست پیدا کنید . آرزوی ما برای شما خانه ای مملو از حس ناب آرامش است .

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات کارشناسان ما را مطالعه نمایید . مرکز مشاوره آویژه در این زمینه ها به شما کمک میکند تا بتوانید روابط زناشویی خوبی داشته باشید .

منبع :    Life Skills - Catholic Charities of Southwest Kansas

  • جللال میری
  • ۰
  • ۰

از همین اول کار باید تاکید کنم که همه زوج ها با هم دعوا میکنند. این موضوع کاملا طبیعیه، و با ذات رابطه عاشقانه و زناشویی سازگاره. اما بعضی وقتها مشاجره و دعوای زن و شوهر زیاد میشه و زوجین بیش از حد معمول با هم درگیر هستن. به همین دلیل افراد از خودشون میپرسن که آیا رابطه ما در حال نابودیه؟ باید بگم که خیر  مشاجره (حتی بحثهای مکرر) به معنای نابودی رابطه شما نیست.

پس قبل از اینکه عجولانه فکر کنید که مثلا؛چون طی هفته گذشته دو بار با همسرم دعوا کردم پس رابطه ما نابود شده؛ به این فکر کنین که اختلاف نظر بین همه افراد وجود داره. چه بسا علت دعواهای اول زندگی ممکنه نداشتن شناخت کافی از عادات و رفتارهای همسر باشه. پس در واقع هیچ فرمول صحیحی در مورد فراوانی دعوای زن و شوهری و میزان شکست رابطه وجود نداره. و هیچ راه صحیحی برای جلوگیری از اختلاف و عدم تفاهم وجود نداره که برای همه زوج ها مناسب باشد.

وقتی شما و همسرتان با هم دعوا میکنید، این به این معناست که به این رابطه اهمیت میدین. به طور کلی هنگامی که دعوای عاشقانه زن و شوهر به طور کامل از بین میرود، نشان دهنده ناامیدی افراد از رابطه است. دعوا نکردن شما با شریک زندگیتان ممکنه نشان دهنده این باشه که شاید شما از به اشتراک گذاشتن احساسات واقعیتان خسته شدید، یا برای به اشتراک گذاشتن احساسات خود، به طرف مقابل اعتماد ندارید. بنابراین، به جای تمرکز بر اینکه روزی چند بار با همسرتان دعوا میکنید، به این فکر کنید که چقدر منصفانه رفتار میکنید. حالا ادامه مطلب رو بخوانید تا 10 نکته مفید رو یاد بگیرید. این نکات میتونن وقتی زن و شوهر دعوا میکنند، بسیار مثمر ثمر واقع بشن.

1. قبل از اینکه حرفهای آسیب زا به زبان بیارید مکث کنید

از طرفی نظر خیلی مشاوران خانواده این است که بحث گاه به گاه چیز خوبی است. معمولا وقتی در وضعیت عصبانیت لحظه ای هستین و به شدت احساس ناراحتی میکنید، فکر کردن قبل از اینکه کلمه ای رو به زبان بیارید، کار سختیه. اما مکث قبل از شکایت و گله به شما امکان میده ناراحتیتون رو به طور موثرتری بیان کنید‌. همین چند ثانیه مکث ساده به شما فرصت کافی میده تا قدم بزرگی برای حل مشکلات زندگی مشترک بردارین. پس قبل از هر اقدامی از خودتون بپرسین که: چطور میتونم این حرف را بزنم تا شریک زندگیم به اون توجه کنه؟ فراموش نکنین این وقفه سریع ذهنی به شما کمک میکنه تا راهی مناسب تر و آرام تر برای کنترل شرایط انتخاب کنید و در نتیجه احتمال شنیده شدن شما بیشتر شود.

[caption id="attachment_9282" align="aligncenter" width="1080"]قبل از اینکه حرفهای آسیب زا به زبان بیارید مکث کنید علت اصلی دعوای زن و شوهر[/caption]

2. به جای "تو" از عبارت "من" استفاده کن

نکته مهمی که در زمان دعوای زن و شوهر به کار میاد اینه که استفاده از ضمیر تو را به حداقل برسونید. چون از این طریق مکالمه شما کمتر حالت سرزنش به خود میگیرد. گفتن جمله هایی مثل "من احساس میکنم آسیب دیدم" یا "من واقعاً عصبانی هستم" به جای "تو به احساسات من آسیب زدی" به یک گفتگوی سازنده تر منجر میشه. چرا که شریک زندگی شما را از حالت دفاعی خارج میکند. اگر شما با اتهام یا سرزنش پیش برید، همسرتان اصلا حرفهای شما رو نمیشنوه. چون احساس مقصر بودن میکنه. با این اوصاف حل اختلافات زن و شوهر سخت تر میشه. علاوه بر این صحبت در مورد احساس واقعیتان و ارائه راه حل های بالقوه، به جای سرزنش شریک زندگی، به شما یادآوری میکنه که در یک رابطه پایاپای هستید و برای داشتن یه رابطه قوی تر باید با هم کار کنید.

3. از تعرض به شخصیت همسرتان خودداری کنید

متأسفانه، گاهی علت اختلاف زن و شوهر تخریب شخصیب طرف مقابله. زوجهایی که ظاهر، شخصیت و... همسرشون رو زیر سوال میبرند اغلب مشاجره های بدتری رو تجربه میکنن. و این قطعاً برای زندگی مشترک مخرب است.

4. تمرکز روی مسئله اصلی

اگر همیشه بدون هیچ گونه مصالحه ای با هم درگیر هستین، یا دائماً با هم میجنگید، این میتونه مشکل ساز بشه. برای حل این مشکل سعی کنین علت دعوای زیاد زن و شوهر رو پیدا کنید. وقتی دلیل اصلی اختلافات رو پیدا کردین، بهتره بحث رو در همون حیطه نگه دارید و راه حل مناسبی براش پیدا کنید. به گفته روانشناسان یکی از علامت های طلاق اینه که شخص به جای پرداختن به موضوع اصلی دعوا و مشاجره، شخصاً به شخصیت همسرش حمله کنه.

5. بیشتر شنونده باشید تا گوینده

افرادی که در یک بحث و مشاجره هستن، بیشتر از گوش دادن به حرف های طرف مقابل، تمایل به صحبت کردن دارند. در چنین شرایطی شما سعی میکنید که تمام احساستون رو نشون بدین.حتی ممکن است چیزی را که طرف مقابل سعی در بیان آن دارد نشنوید. یادتون باشه اگر به دنبال حل کردن مشکلات زندگی مشترک هستین، باید گوش شنوا داشته باشید. پیشنهاد می کنم به جای اینکه فوراً از خودتان دفاع کنید، فقط گوش کنید و نشون بدید که حرفهای همسرتان را شنیدید. این روش موثر است، چون نه تنها نشون میده که شما گوش میدید، بلکه میفهمید شریک زندگی شما از چه چیزی ناراحته. هنگامی که به خوبی گوش میدید، گفتگوی سازنده تری خواهید داشت.

[caption id="attachment_9285" align="aligncenter" width="1080"]بیشتر شنونده باشید تا گوینده پیامدهای دعوای زن و شوهرها[/caption]

6. نحوه بیانتان را تغییر دهید

واقعیت این است که در یک بحث و مشاجره میتونید واکنش شریک زندگیتون رو پیش بینی کنید. اگر قصد دارید مشکلات رو حل کنین متناسب با پیش بینی خود از عکس العمل همسرتون، نحوه بیانتون رو تغییر بدید. برای این کار لازمه نکات منفی مکالمه رو بشناسید و اونها رو تغییر بدید. همچنین مهمه که شما با احترام و مهربانی بحث خود را تنظیم کنید و به طرف مقابل فرصت کافی بدید که به اونها پاسخ بده.

7. در برابر اصرار برای جلوگیری از بحث و مشاجره مقاومت کنید

بسیاری از زوجین ممکن است وقتی از همدیگه عصبانی هستند، آن را بروز ندن. چون از شروع مشاجرات تهدید کننده رابطه، ترسیده اند. اما یک مطالعه اخیر در حوزه مشاوره اختلافات زناشویی نشان داده که پرهیز از این مکالمات در واقع بیشتر از اینکه به بهبود رابطه کمک کنه، به آن آسیب میزنه. در واقع افرادی که از طریق مشاجره و دعوا حرف دل خودشون رو به همسرشون میگن، بیشتر از زندگی خود راضی هستند. کسانی که از طرح مسائل با همسرشان میترسند، باید خطرات احتمالی صحبت کردن را با برخی از خطرات عدم صحبت ارزیابی کنند. لذا سعی کنید مشکلات رو حل کنید. اگر اختلافات رو نادیده بگیرید، نه تنها ادامه دارتر میشن، بلکه بدتر میشن. بزرگترین اشتباه این است که خودتون رو گول بزنین و فکر کنید صحبت نکردن در مورد اختلافات، خطر مشکلات را کمتر میکنه‌.

8. خودتون رو جای طرف مقابل بذارید

نکته کلیدی دیگر برای پرداختن موثر به مشکلات اینه که خودتون رو جای همسرتون قرار بدین. توصیه میشه ابتدا علت اختلاف زن و شوهر رو پیدا کنید. بعد با خودتون فکر کنید که چرا یک فرد معقول باید اینطور رفتار کنه. این به شما کمک میکنه، رفتار طرف مقابل رو بهتر درک کنید.

[caption id="attachment_9286" align="aligncenter" width="1080"]خودتون رو جای طرف مقابل بذارید دعوای زن و شوهر[/caption]

9. همسرتون رو به طلاق و جدایی تهدید نکنید

تهدید به طلاق و جدایی این فرصت رو از شما میگیره که احساستون رو بیان کنین. پس سعی کنید تا جایی که امکان داره همسرتون رو تهدید به جدایی یا طلاق نکنید. صرف نظر از اینکه منظور واقعی شما طلاق گرفتن باشد یا نه، این کلمات میتونند تأثیری ماندگار بر روی فردی که آنها را می شنود بگذارند. همچنین باعث میشه مدتها بعد از پایان دعوا، احساس ناامنی کند.

10. هرگز به آزار جسمی یا روحی متوسل نشوید

اگر نزاع با همسرتان باعث شده است از نظر جسمی، روحی یا روانی احساس امنیت نکنین، این یه هشدار بزرگه. دعوای زن و شوهر فقط به شرطی که منصفانه و ایمن باشه، طبیعی و سالمه.  اگر متوجه شدید که زیاد بحث میکنین و این مسئله شما رو آزار میده، بهتره با یه مشاور صحبت کنید. چون یک جفت چشم تیزبین میتونه به شما کمک کنه تا ببینید که الگوهای ارتباطی شما در کجا اشتباهه. پس اگر احساس میکنین دعوا زن و شوهر و کتک کاری از یه مرز مشخص عبور کرده، حتما با یه مشاور خانواده یا حتی کسی که به او اعتماد دارین، صحبت کنید. در واقع اگر حتی یکی از شما احساس ناراحتی، نارضایتی، ترس یا هر نوع احساس منفی قابل توجه دیگه ای در رابطه با ماهیت، دفعات یا شدت درگیری ها داشته باشه، این موضوعیه که باید به اون توجه بشه.

سوالات متداول

تاثیر دعوای زن و شوهر روی فرزندان چگونه است؟

دعوای زن و شوهر روی سلامت فرزندان تاثیر فاجعه باری دارد. کودکانی که والدینشان مدام در حال درگیری هستند معمولا مشکلات قلبی و استرس و اضطراب و اختلالات ادراری و بیخوابی دارند. این کودکان دچار اختلالات روانی هستند و قدرت یادگیری و ذهنی آن ها به شدت پایین می آید و علاوه بر این تا سال ها نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

در دعوای زن و شوهر چه زمانی باید به مشاوره مراجعه کرد؟

زن و شوهر هایی که یک روز در میان با هم دعوا می کنند و این دعواها و اختلافات گاهی به کتک و درگیری کشیده می شود حتما باید به مشاوره ازدواج مراجعه کنند و هر چه زودتر برای مشکلشان راه حلی پیدا کنند زیرا اگر ادامه دار باشد حتما در آینده فاجعه بار می شود.

زن و شوهر در دعواها باید چه قوانینی را رعایت کنند؟

اگر زن و شوهر بر سر مسئله ای با هم درگیر شوند یا اختلاف نظر داشته باشند هر گز نباید پای خانواده شان را پیش بکشند. متاسفانه دیده می شوند برای سوزاندن دل یکدیگر به پدر و مادر و خانواده هم توهین می کنند. اگر در یک دعوا یک طرف برای آشتی پیش قدم شود بار دیگر باید طرف دوم این کار را بکند. سعی کنند هر چه زودتر این اختلاف را ریشه ای حل کنند. در زمان دعوا هر کس باید وظیفه خود را انجام دهد. مرد باید طبق معمول سر کار برود و زن هم باید به امور خانه رسیدگی کند. هیچگاه در دعواها گذشته را پیش نکشید و نقاط ضعفشان را بر سر یکدیگر نزنند.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

  • جللال میری
  • ۰
  • ۰

مهمترین وظایف مرد در زندگی مشترک

وظایف مرد در زندگی مشترک جز مهمی از یک شراکت را تشکیل می دهد . این شراکت ابعاد مهمی از زندگی هر دو طرف را شامل می شود . مانند روابط عاطفی ، روابط خانوادگی ، روابط جنسی و غیره . توجه و مدیریت کردن تمام این ابعاد نیازمند مهارت های ویژه ا است . بی تردید یکی از وظایف مرد در زندگی مشترک این است که به آرامی افکار و احساسات خود را بیان کند . این بیان باید به شیوه های بدون قضاوت صورت بگیرد . مرد می بایست فهم خود را از گفته های شریک زندگی خود بالا ببرد . هنگامی که هر دو طرف رابطه بدین صورت با یکدیگر رفتار می کنند بازخورد خوبی دارد :

  • فرصت قابل توجهی برای ارزیابی و شناخت احساسات و افکار شریک زندگی است . بدین صورت سوتعبیر و سو تفاهمات بسیار کاهش می یابد .
  • این باز خود به هر یک از زوجین این فرصت را می دهد که بدانند به چه میزان بر رفتار همسرشان تاثیر می گذارند .
  • روی هم رفته زوجین شناخت کافی از دیدگاه های قبل و تاز یکدیگر بدست می آورند .

تاثیر تربیت بر وظایف مرد در زندگی مشترک

در مشاوره خانواده این احتمال نیز وجود دارد که ممکن است افراد در کودکی در معرض رفتار تهدیدآمیز و تحقیرآمیز والدین باشند . این موضوع باعث میشود افراد قربانی راهکارهای ناکارآمد برای زندگی مشترک داشته باشند . در رابطه زناشویی و زندگی مشترک باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد که این تجربه ها هرگز فراموش نخواهند شد . در مشاوره روانشناسی باید این راهکارهای ناکارآمد را شناسایی کند . همچنین برای جایگزین کردن آنها تلاش کند . برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات کارشناسان این حوزه را مطالعه نمایید .مشاوره قبل از ازدواج در اوایل رابطه زوجین و هنگام طی کردن مراحل آشنایی در این زمینه ها به آنها کمک میکند تا بتوانند روابط زناشویی خوبی داشته باشند .

تاثیر تربیت بر وظایف مرد در زندگی مشترک

مهمترین وظایف مرد در زندگی مشترک چیست؟

شاید سوال مهمترین وظایف مرد در زندگی مشترک چیست؟برای خیلی از افرادی که در آستانه ازدواج هستن خیلی پیش آمده باشد. مهمترین وظایف مرد در زندگی مشترک این است که هنگام بازخورد دادن به طرف مقابل صادق و حمایتگر  باشد .  یکی دیگر از مهمترین وظایف مرد در زندگی مشترک این است هنگامی که متوجه منظور همسر خود شد بلافاصله پاسخ دهد . مرد در رابطه نباید وقت را تلف کند . تاخیر بیجا آثار همدلی و درک شما را کاهش میدهد . هر دو طرف رابطه البته وظیفه دارند احساسات و افکار خود را صادقانه بیان کنند . البته نباید فراموش کنید زمانی که گفتیم مردان میبایست حمایتگر باشند این نیست که با بی رحمی توام شود . مثلا به جای اینکه بگویید « همه چیز را خراب کردید » میتوانید بگویید « اینجا بهتر میتوانید عمل کنید » .

مهمترین وظایف زن در رابطه زناشویی چیست؟

وظایف زن در رابطه زناشویی از اهمیت والایی برخوردار است . مخصوصاً زمانی که تعامل زوجین واقعا آزاردهنده میشود . هنگامی که وظایف زن در رابطه زناشویی را بررسی میکنیم این را نیز باید ذکر کنیم که فقط داد و فریاد نیست که به رابطه آسیب وارد میکند . با کنایه صحبت کردن ، تحقیر کردن ، بد زبانی و سخن خشونت آمیز رابطه را تهدید میکند . از جمله وظایف زن در رابطه زناشویی باید به این نکته اشاره کرد که از بکار بردن واژه های دو پهلو پرهیز کنند . هنگامی که مثلا همسر به شوهرش میگوید « وای من چقدر بدبختم ... » احساس ارزشمندی شوهرش را تخریب میکند .

این جملات میتواند به معنی این باشد که شوهر او فردی مشکل دار و معیوب است . البته این فقط از وظایف زن در رابطه زناشویی نیست و مردان نیز باید از این کار پرهیز کنند . وظایف زن در رابطه زناشویی حیطه های بسیاری را پوشش میدهد . انجام هر یک از آنها به صورت ویژه ای به رابطه کمک میکند . زنان بهتر است از ابراز احساسات به عنوان سلاح بهره نگیرند . بهتر است شما احساساتتان را برای همسرتان توصیف کنید . حتی آنها را با صراحت بیان کنید . « من واقعا در حال حاضر احساس خنگی و انزوا میکنم ... . از وظایف زن در رابطه زناشویی آن است که استفاده از جملات نیشدار را متوقف کند .

متداول ترین اشتباهات در مورد وظایف مرد در زندگی مشترک چیست؟

متداول ترین اشتباهات در مورد وظایف مرد در زندگی مشترک چه زمانی رخ میدهند؟ اشتباهات مردان در رابطه زناشویی بیشتر هنگامی رخ میدهد که درمورد موضوعی توافقی صورت میگیرد . اغلب مردان فراموش میکنند که جزئیات آن را مشخص کنند و به آن عمل ورزند . مهم است که بدانید بعضی اوقات این توافقات جنبه های دیگری هم دارند . از جمله مهم ترین اشتباهات مردان این است که جنبه پنهانی توافقات را در نظر نمیگیرند . آقایان باید بدانند همسرشان از این موقعیت برای ارزیابی میزان تعهد آنها بهره میگیرند . بعضی اوقات متاسفانه مردان در اینجا حس میکنند فریب خورده اند . عصبی میشوند . از وظایف زن در رابطه زناشویی این است که به همسر خود بفهماند که او آب زیر کاه نیست . هدف او باعث سوء تفاهم نشود .

اشتباهات مردان در مورد وظایف مرد در زندگی مشترک اینجا میتواند بدتر هم شود . زمانی که آنها حس میکنند قربانی نیز شده اند . مردان نباید حس کنند اینجا فقط منطق آنها درست است . نباید بپندارند که در این موقعیت اصل صداقت زیر سوال رفته است . یکی از موقعیت هایی که آنها باید درک کنند این است که گاهی خود را جای طرف مقابل بگذارند . از وظایف مرد در زندگی مشترک میتوان به این اشاره کرد که آنها نباید هم زمان درخواست های مکرری داشته باشند . شما بهتر است بر روی یک موقعیت تمرکز کنید . یک یا دو تغییر را درخواست کنید . درخواست های زیاد ، شما را پرتوقع نشان میدهد . شما نباید فرد خودخواهی به نظر برسید .

مهمترین وظایف زن در رابطه زناشویی

وظایف مرد در زندگی مشترک و علایق آنها در روابط زناشویی چیست؟

علایق مردان در رابطه زناشویی را میتوانید از لابه لای صحبت های آنها بدست آورید . مردان دوست دارند نقطه نظرات آنها مورد توجه قرار بگیرند . از بی اعتنایی متنفرند . یعنی همیشه تحسین کردن برای آنها خوشحال کننده است . بهتر است زنان به صورت مستقیم انتقادهای خود را مطرح نکنند . بحث کردن و تحسین کردن صحبت های آنها ، کمکی به حل مسئله خواهد کرد .

همدلی همسر از جمله علایق مردان در رابطه زناشویی است . آنها ترجیح میدهند که همسرشان آنها را بی قید و شرط پذیرا باشند . این علایق مردان از جمله وظایف در مورد وظایف مرد در زندگی مشترک نیز تلقی خواهد شد . زوجین باید بدانند که همدلی کمک میکند تا موقعیت و دیدگاه همدیگر را بهتر درک کنید . انتظار مردان از زنان در رابطه زناشویی این است که نشان دهند خواسته های آنها مهم است . همسرشان به نیازهای او به اندازه کافی اهمیت نشان میدهد . انتظار مردان از زنان در رابطه زناشویی بیشتر موارد این است که تهدید به ترک کردن رابطه نکنند . هنگام تنش سرزنش نکنند . انتظار مردان این است که زنان ، حمایت خود را هیچگاه قطع نکنند . اما باید توجه کرد که اینها تنها انتظارات مردان از زنان نیست . اینها میتواند وظایف مرد در زندگی مشترک نیز باشد .

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده رایگان و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه  مشاوره زناشویی و زندگی مشترک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. 

منبع: The Importance of the Common Duties of Daily Life Shown

https://psychology.avije.org/

  • جللال میری
  • ۰
  • ۰

داشته باشیم ؟

زندگی مشترک موفق شاید از دریچه نگاه هر شخص تعریف خاص خود را داشته باشد . برخی زندگی مشترک موفق را فقط در یک وضعیت مالی قابل توجه و یک زندگی لوکس میدانند . بعضی دیگر به صرف وجود عشق و علاقه آن را یک زندگی مشترک موفق مینامند . و این تعاریف از زندگی مشترک موفق نتیجه تفکر ، تربیت ، شرایط زندگی و فرهنگ فرد است . اگر در کالبد یک زندگی قرار بگیریم قطعا حس خوشبختی و آرامش تعریفی تمام شده برای زندگی مشترک موفق است . و خوشبختی حس و شرایطی کاملا نسبی است که هرگز نمیتوان برای آن قرار داد و ماده ای تنظیم کرد و هرگز نمیتوان بنا بر شرایط مادی و عینی زندگی میزان خوشبختی کسی را قضاوت کرد چرا که حسی کاملا درونی است که دلیل آن هر چیزی میتواند باشد .

اما خارج از تعاریف و دیدگاهای فردی باید بتوان یک استاندارد برای زندگی مشترک موفق در نظر گرفت . اما این استاندارد ها را چه کسی میخواهد تعیین کند ؟ به طور حتم متخصصان روانشناسی خانواده کسانی هستند که طبق معیار های صحیح با در نظر گرفتن جنبه های اقتصادی اجتماعی ، فرهنگی ، عاطفی ، جنسی و . . . میتوانند استاندارد های زندگی مشترک موفق را بیان کنند . اما به این معنا نخواهد بود که که اگر یک زندگی مشترک در یکی از این موارد کاستی داشت دیگر موفق نیست . چرا که خود موفقیت زندگی مشترک نیز جریانی نسبی است که برای هر سطح و شرایطی از زندگی به صورت متفاوتی کسب میشود .

اصول زندگی مشترک موفق

اصول زندگی مشترک موفق را میتوان تابعی از چند ویژگی اخلاقی فردی و اجتماعی دانست . قطعا در این میان بسته به شرایط اصول ریز تری هم وجود دارد اما اصول زندگی مشترک موفق برای تمام سبک ها و شرایط های مختلف زندگی میتواند موارد مشترکی نیز داشته باشد . یکی از این موارد که جزء مهم ترین ها میباشد درک متقابل است ، درک تنها با شناخت صحیح و کافی از ویژگی های اخلاقی و روحی و حتی جسمی طرف مقابل به دست خواهد امد . این شناخت را بهتر است در شرایط دوستانه و با پرسش و پاسخ از یکدیگر به دست آورید به طور مثال از همسرتان بپرسید هنگام عصبانیت چه چیزی او را آرام میکند یا چه چیزی بیشتر او را عصبی میکند . شناخت از این طریق قطعا بسیار بهتر از این است که در زمان عصبانیت و با آنالیر رفتار همسرتان به شناخت برسید .

احترام در زندگی مشترک موفق

مورد بعد در اصول زندگی مشترک موفق که قطعا دنباله رو درک متقابل است احترام متقابل و همدلی است ، پس از درک روحیات و خلقیات اکنون زمان آن رسیده که به دنیای شخصی همسرتان با هر قوانین و چیدمانی احترام بگذراید اگر موردی در شخصیت همسرتان وجود ندارد که باعث آسیب به شما و زندگی مشترکتان شود تنها وظیفه شما احترام به آن است در مثالی قابل درک اگر همسرتان اوقات فراغت خود را با خواندن کتاب سپری میکند شما نباید او را مجبور کنید که به استخر برود . اصل سوم قضاوت نکردن است . کاری که نه تنها حق انجام آن در مورد همسر خود نداریم بلکه در مورد هیچ شخص دیگری چنین اجازه ای به حیطه درک و تعالی ما داده نشده است .

مسئولیت پذیری در زندگی مشترک موفق

قبل از هر تصمیم بی رحمانه ای به همسرتان فرصت توضیح دهید قطعا او برای اعمال و رفتار خود دلایل مشخصی دارد حقیقت را با واقعیت یکی نکنید ، واقعیت آنچه که شما میبیند است اما حقیقت هرگز قابل رویت نیست و فقط باید فرصت پی بردن به آن را به خود بدهیم . پس با داوری کردن حقوق خود و طرف مقابل را پایمال نکنید شما حق دارید که حقیقت را بدانید و طرف مقابل حق دارد که به شما ثابت کند . اصل بعدی که در تمام طول زندگی فردی و مشترک حس میشود مسئولیت پذیری است .

به وظایف خود آگاه باشید و انجام آن ها را به لطف کردن جلوه ندهید . مسئولیت پذیری گره گشای بسیاری از تنش های زندگی مشترک است . و به عنوان اصل اخر محبت ، گذشت و سازش را در قالب یک اصل بر پازده در نظر بگیرید . نسبت که زندگی و همسر خود با گذشت رفتار کنید و به مادام به دنبال مقصر نباشید . اصول زندگی مشترک موفق را با مشاوره زناشویی و زندگی مشترک بهتر و بیشتر درک خواهیم کرد.

نکات زندگی مشترک موفق

نکات زندگی مشترک را شاید بتوان به صورت کلید واژه در یک لیست بیان کرد اما رعایت آن ها در زندگی زناشویی طیفی پیوسته خواهد داشت که شما نمیتوانید بازه زمانی خاصی را برای هرکدام از آنها تعیین کنید بلکه نکات زندگی مشترک موفق در طول زندگی شما مادام باید در حال رعایت باشند . یکی از این نکات که عدم درک آن دردسر ساز خواهد شد این است که فرد نمیپذیرد دیگر مجرد نیست . اینکه تصور کنیم فرق مجرد بودن با تاهل فقط حضور یک فرد به عنوان همسر است و همه چیز شبیه دوران مجردی است کاملا اشتباه است و تفاوت این دو دوران باید برای ما قابل پذیرش باشد .

نکته دوم اعتماد دو طرفه است یاد بگیرید که بی دلیل به همسرتان سوء ظن نداشته باشید و او را متهم نکنید شما فقط شریک شادی های همسرتان نیستید پس او را در لحظات سخت تنها نگذراید او باید حمایت شما را در کنار خود حس کند . بد قول نباشید . قبل از هر قولی توانایی انجام آن را در خود بسنجید بد قولی از شما یک فرد غیر قابل باور در ذهن همسرتان میسازد . تحت هر شرایطی صادق باشید . همه انسان ها مستعد اشتباه هستند اما محق دروغ گفتن نه . پس با صداقت همسرتان را برای بخشش تحت تاثیر قرار دهید نه با دروغ او را فریب دهید و تنها به پیشرفت خود فکر نکنید همیشه یک زوج موفق قابل ستایش تر از یک فرد موفق هستند . نکات زندگی مشترک موفق بسیار ریز تر و متعدد میباشند اما سعی بر آن بود که اولویت ها در این قسمت بیان شوند .

راز های زندگی مشترک موفق

رازهای زندگی مشترک موفق را نمیتوان از زندگی دیگران کپی برداری کرد اما الگو گرفتن میتواند به ما کمک کند . به طور کل برای یک زندگی شاد که همه خواهان آن هستیم نیاز به تلاش هردو طرف است . هرگز یک نفر نمیتواند شما را صد در صد خوشبخت کند چون او تنها نیمی از ماجرا است و نیم دیگر خود شما هستید پس بهتر است دست بکار شوید . وقت مخصوصی را در طول روز یا هفته به خود و همسرتان اختصاص دهید .

بدون نفر سومی باهم گرم صحبت شوید ، به مرکز خرید بروید یا یک پیکنیک دو نفره ترتیب دهید ، هرگز در جمع همسرتان را تخریب نکنید ، شما با این کار نه تنها چیزی به دست نمی آورید بلکه باعث کینه توزی همسر خود میشوید ، از صفات خوب او تعریف کنید تا شاهد چندین برابر شدن آنها باشید . رابطه جنسی خود را مدیریت کنید و اجازه ندهید به یک رفتار روتین غریزی تبدیل شود . برای آینده برنامه ریزی کنید و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای خود مشخص کنید ، رازی های زندگی مشترک موفق همانطور که گفته میشود راز هستند و در هر زندگی متفاوت پس راز های زندگی خود را پیدا کنید ، شما میتوانید هرچقدر بخواهید از رازهایتان برای یک زندگی شاد تر استفاده کنید .

داشته باشیم ؟

شروع زندگی مشترک موفق

شروع زندگی مشترک موفق همیشه پر چالش تر از مراحل دیگر زندگی زناشویی بوده است چرا که در ابتدای زندگی همه چیز بوی تازگی میدهد و بسیاری از شرایط را ما برای اولین تجربه میکنیم . وجود یک راهنما میتواند کیفیت این شروع را برای ما چندین برابر کند چرا که میتوان از تجارب و مهارت او برای فهمیدن اینکه چگونه بهترین عملکرد را داشته باشیم استفاده کرد . مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی با کادر مجرب مشاوره خانواده به ما کمک میکند که در برخورد با مسائل و شرایط جدید پیش رو بهترین کنش را از خود نشان دهیم .

طبیعی است که در ابتداری زندگی زناشویی گاهی گیج شویم یا نتوانیم درست تصمیم بگیریم و . . . یک مشاوره زناشویی و زندگی مشترک به ما این بیشن و مهارت را میدهد که درست و به موقع اقدام کنیم تا شروع زندگی مشترک موفق را در عمل شاهد باشیم . راهکار های مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی بر پایه نظریات و پژوهش های علمی میباشد که در طی تجربیات متعدد متخصصان این مرکز به کارامد ترین شکل خود در آمده اند پس با اعتماد همراه با همسر خود با مراجعه به این مراکز شروعی پر انرژی و با کیفیت را برای خود رقم بزنید .

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید .

در این راستا مشاوره ۲۴ ساعته خانواده آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره زناشویی و زندگی مشترک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: How to Be Successful in Life: 14 Steps (with Pictures) 

  • جللال میری